Miksi jotkut äidit kehuskelevat jatkuvasti oman lapsen ulkonäköä?
Siis ymmärrän kyllä että lasta itseään kehutaan mutta että kehuskellaan muille äideille? Se on jotenkin niin noloa. Ne muiden lapsetko sitten ovat rumia?
Kommentit (54)
Totta mooses saa (ja pitääkin) omaa lastaan kehua, mutta vaan kavereiden/isovanhempien kuullen. Jossain julkisessa paikassa (Facebook, kerhot, leikkipuisto, muu puolituttujen pakkopiiri) tuollainen jatkuva huutelu ja jankutus asiasta herättää lähinnä myötähäpeää muissa. Vttaa olla jonain yleisönä tuollaisille itsetunnonpönkittäjille, jotka haluavat käyttää mua hyväkseen. Joskus voisin sanoa, että onpas ruma ja yksinkertainen äiti.
Tunnen tällaisia bimboja, jotka jakelevat jatkuvasti lapsestaan julkisia kehuja ja kaipaavat muilta vahvistusta. Ovat itsekin ihmisinä sellaisia, ettei kehuja varmaankaan olla aidon oikeasti saatu ja itsetunto on todella mitätön.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:17"]
Onhan se vaivaannuttavaa. "Meidän Mirolla on niiin kaunit silmät, miten voikin olla sellaiset tähtisilmät, ei kellään ole niin kauniit", "Jennan suu on kyllä kuin ruusunnuppu, niin nätti kuin nukke koko tyttö, kaikki vieraat ihmisetkin aina ihastelee", "Mimmi on kyllä niin kaunis, sillä varmaan tulee isompana vaikeuksia poikien kanssa..." Siis mitä näillä haetaan? Eikö äidit ymmärrä että jokaselle äidille juuri ne oman lapsen piirteet näyttäytyy äärimmäisen kauniina? Ja on äärimmäisen tavallista ihastella kenen tahansa pientä pirpanaa vaikkei se omasta mielestä ihan kiiltokuva-ainesta olisikaan.
[/quote]
Joo ja itse ainakin sanon ihan kohteliaisuudesta jonkun lapsen nähdessäni, että onpas söpö vauva (vaikken ihan sitä mieltä oikeasti olisikaan.) Ja myötäilen mamman ihastelua, koska aika törkeää olisi suoraan sanoa, että "Miro onkin selvästi perinyt teidän isän pienet siansilmät" tai "Niinpä ne vieraat aina ihastelee kaikkien vauvoja. Eipä ruokakaupasta kukaan äiti selviä ulos ikinä ilman, etteikö joku mummo sanoisi jotakin vaunuissa istuvalle yksivuotiaalle."
Happamat ja kateelliset ja elämäänsä ryytyneet rumien lasten vanhemmat vinkuu ja valittaa. On taas tehty kärpäsestä härkänen. Ennemminkö kuuntelette kun vanhemmat haukkuvat lapsiaan??? Kehuminen on positiivinen asia.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:32"]Happamat ja kateelliset ja elämäänsä ryytyneet rumien lasten vanhemmat vinkuu ja valittaa. On taas tehty kärpäsestä härkänen. Ennemminkö kuuntelette kun vanhemmat haukkuvat lapsiaan??? Kehuminen on positiivinen asia.
[/quote]
pitääkö aina haukkua ja ilkeillä jos joku on eri mieltä? sekin kertoo jostain miksi teet niin.
minulla on ainakin todella kauniit lapset, en ole hapan enkä kateellinen, mutten siitä lasteni kauneudesta hirveästi muille huutele. kyllä minuakin ihmetyttää jos joku huutelee ap:n kertomuksen mukaisesti. itse en ole koskaan srllaisiin vanhempiin törmännyt.
Tähän keskusteluun voisin lisätä aiheen mikä itseäni on vuosikymmenet ihmetyttänyt vanhemmissa jotka nostavat esiin lapsista puhuessaan ensimmäisenä pituuden ( siis jos lapset ovat pitkiä). Ihan tarkkoja senttimääriä kerrotaan tyyliin "meidän pojat ne on pitkiä, toinen 188 toinen vielä hiukan pidempi" jne.
Kun joku vanhempi kertoo lapsestaan, koska olette kuulleet heidän sanovan että lapseni on keskimittainen tai vaikka hiukan lyhyt. Sitä ei mainita koskaan, mutta jos lapsi tai lapset on pitkiä, niin se kyllä tuodaan hyvinkin nopeasti esille ja sitä jopa toistetaan uuvuksiin asti ventovieraille sellaisissakin yhteyksissä mihin se ei mitenkään kuulu.
Ei voi tehdä muuta johtopäätöstä kuin se että sen koetaan olevan hyvä ja mainitsemisenarvoinen ( jopa ylpeilyn arvoinen ) asia.
Mielestäni kaikkia lapsia tulisi kehua. On hyvä, että lapsi saa hyvän itsetunnon perustan jo pienenä.
En ole koskaan törmännyt tuollaiseen, ja olen äiti. Tuollainen kertoo kyllä pahasta epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Keharia ei liikoja kehuta.
Minun ystävälläni on keharitytär, joka on todella kaunis, kuin vaaleakiharainen nukke. Ainakin minä olen toistuvasti kertonut, kuinka kaunis hän on. Tosin lisään myös sen kliseen, että kauneimmillaan ihminen on sisältä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 11:56"]Joko äidit ovat äärimmäisen itsekkäitä ja vaativat huomiota kaikilta, tai sitten he ovat todella epävarmoja itsestään ja äitiydestään.
Kyllä. Ja ne jotka haukkuvat lapsiaan tai eivät puhu heistä mitään, ovat oikeita äitejä isolla ä:llä! Siis oikeesti valoja taas!
Minulle ja miehelleni lapsemme ovat kauniita/komeita. Toki sukulaiset kehuvat kauniiksi/komeiksi, meille. Lapsen kanssa jutellaan muita asioita, kysellään kuulumisia, ollaan aidosti kiinnostuneita ilman ulkonäkö paineita. Meillä puhutaan normaaleja asioita, kannustetaan opinnoissa sekä muissa tärkeissä asioissa. En jaksa edes selittää. Lapsemme tietävät ja tuntevat olevansa hyväksyttyjä, rakastettuja juuri sellaisena kuin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikkia lapsia tulisi kehua. On hyvä, että lapsi saa hyvän itsetunnon perustan jo pienenä.
Nyt oli kyse lapsen kauneuteen liittyvistä kehuista.
Onhan se vaivaannuttavaa. "Meidän Mirolla on niiin kaunit silmät, miten voikin olla sellaiset tähtisilmät, ei kellään ole niin kauniit", "Jennan suu on kyllä kuin ruusunnuppu, niin nätti kuin nukke koko tyttö, kaikki vieraat ihmisetkin aina ihastelee", "Mimmi on kyllä niin kaunis, sillä varmaan tulee isompana vaikeuksia poikien kanssa..." Siis mitä näillä haetaan? Eikö äidit ymmärrä että jokaselle äidille juuri ne oman lapsen piirteet näyttäytyy äärimmäisen kauniina? Ja on äärimmäisen tavallista ihastella kenen tahansa pientä pirpanaa vaikkei se omasta mielestä ihan kiiltokuva-ainesta olisikaan.