Pianistit: millä sormilla soitetaan seiskasoinnut?
Mulla ei millään meinaa riittää tarpeeks leveelle mitenkään päin.
Itsenäisesti opettelen pianon soittoa, siksi kysyn.
Kommentit (12)
Luin "pirinistit", ei mulla muuta, moi.
No minä ainakin soitan melkein aina 1245 otteella. Vaan jos on kyseessä muuntosointu, jossa on kaksi vierekkäistä nuottia keskellä onnistuu 1235 tai 1234 järkevästi. Jos sormet ei veny tuohon, niin pitää vaan totuttaa kättä.
Sama ku edellisellä, 1245 yleisin ja riippuu soinnusta:) ei mullakaan aluks yltäny, sit vaan soitti ja nyt yltää leikiten;)
Riippuu, mutta itse yleensä soitan seiskan alimpana (riippuu toki!!), ja perussävelen vasurilla "bassokuviossa". Esim. C7 = vasurilla c, oikealla kädellä peukku b:llä, keskisormi e:llä ja pikkusormi g:llä.
1245, mikäli ei ole järkevämpää. Venyttele, kyllä ne aikanaan yltää. :) Mullakaan ei ensin yltänyt (oktaaviotetta opetellessa), mutta aloin systemaattisesti venyttelemään myös sormia. Nyt yltää jo 2 yli oktaavin. :D
Seiskasoinnuissa (ja muissa nelisoinnuissa) ei oo tarkoitus, että kaikki sävelet tarvii soittaa oikealla tai vasemmalla kädellä. Vasemmalla kädellä soitetaan yleensä priimiä (oktaavia) ja kvinttiä Esim C7 siis c yleensä 1 ja 5 sormilla oktaavin välein, ei c-g väliä) ja g säveltä, (satunnaisesti terssiä, sävelkulut ym. erikseen sitten) Oikealla melodian lomassa terssiä (joka siis luo duuri/molli tunnun sointuun) ja se seiska tai muu ekstra sus4 jne. Näillä ohjeilla soitto kuulostaa tarpeeksi raikkaalta, muuten tukkeutuu. Ja kaikkia säveliä ei soiteta tahdin alussa yht'aikaa vaan jaetaan tahdin mukaan.
En tiedä tarkoitatko että soitat soinnun vasemmalla kädellä ja melodian oikealla, vai oletko jo siinä vaiheessa että pystyt soittamaan soinnun säveliä melodian lomassa oikealla kädellä. Jos näin; käännä ne soinnut! ei varmaan monella riitäkään suoraan jos otat esim C7 soinnun suoraan ( c e g b ) . Eli jos soitat melodiaa myös oikealla kädellä, etsit soinnun sävelet siitä mahdollisimman läheltä. Esim. jos melodiassa sävel on esim a1, etsit soinnun sävelet siitä läheltä, useimmiten niin että melodian sävel on oikeassa kädessä ylimpänä. Eli vaikka a1 vitossormella e1 kolmosella ja b kakkosella tai ykkösellä. sormijärjestystä ei ehkä kannata niin miettiä, se lutviutuu, yleensä melodia 4/5.
Jos et soita melodiaa niin sitten etsit sointujen käännökset edellisen perusteella. Jos sulla on G-duuri ennen C7-sointua, soitat sen silleen, että otat G-duurin tässä järjestyksessä vasemmalta oikealle; h d1 g1 ja siitä siirryt C7; b e1 g1 (perussävel eli C tulee vasemmasta kädestä!) Tässä esimerkissä siis g-sävel pysyy koko ajan ylimpänä, samana sävelenä.
Hehe parhaani yritin selittää, vähän vaikeaa tälleen ilman koskettimia tietämättä tarkkaan kysyjän musiikin tuntemusta :)
Soitan oikealla kädellä melodiaa ja vasemmalla sointuja, ihan alkutekijöissäni olen vielä. Täytyy lukea edellisen vastaajan viesti ajatuksella ja kokeilla huomenna, kun lapset ei nuku.
Jouluna soittelen sitten joululauluja sujuvasti :) Nuotit osaan ja olen aiemmin soittanut 10v viulua. Nyt sukulainen kantoi meille pianon :) olisi kiva osata edes vähän soittaa, muutakin kuin yhdellä sormella melodiaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:14"]
Seiskasoinnuissa (ja muissa nelisoinnuissa) ei oo tarkoitus, että kaikki sävelet tarvii soittaa oikealla tai vasemmalla kädellä...
[/quote]
Ihan ansiokas kirjoitus improvisaatiosäestyksen alkeista mutta kyllä jos haluaa klassista tai melkein mitä vaan jazzia soittaa, niin tarvitsee osata myös neljän sävelen sointujen soittaminen yhdellä kädellä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 22:14"]
Seiskasoinnuissa (ja muissa nelisoinnuissa) ei oo tarkoitus, että kaikki sävelet tarvii soittaa oikealla tai vasemmalla kädellä...
[/quote]
Ihan ansiokas kirjoitus improvisaatiosäestyksen alkeista mutta kyllä jos haluaa klassista tai melkein mitä vaan jazzia soittaa, niin tarvitsee osata myös neljän sävelen sointujen soittaminen yhdellä kädellä.
[/quote]
Joo, improssa ja jazzissa mun taustat onkin. Klasarissa toki pitää ottaa paljonkin yhtäaikaa säveliä ja yltää laajalle, mutta niitähän luetaan nuoteista tosi tarkkaan ja sormijärjestykset on yleensä merkitty. Alottajan viestistä nyt ymmärsin kuitenkin sen verran, että ihan peruslauluja haluaa alottelija opetella säestämään, siksi halusin mahd. yksinkertaisesti antaa selkeitä ohjeita alkutaipaleelle.
Jos soitat soinnun vasemmalla, jätä pois kvintti (alhaalta lukien kolmas, esim. C7:ssa G-nuotti). Soi lähes samoin kuin koko sointu, jopa balanssin kannalta joskus paremmin. Kun nuotteja on vain kolme, kättä ei kiristä niin paljon! Ja murtaa voi myös kevyesti. Basso tärkein.
T. Piano-ope
Piano-open mielestä käännöksiä voisi käyttää lähinnä silloin kuin ne on merkitty nuottiin (esim. sointumerkillä G7/ H tulisi h alimmaksi, ei G, huom joskus H merkitään B:ksi ja B taas on Bb). Käännökset soivat melko erilailla kuin perusmuotoiset. Mutta toki niitäkin kannattaa kokeilla, se harjaannuttaa käden liikkuvuutta ja sointujen hahmottamista.
Kuudennella