Niin rankkaa vastasyntyneen kanssa
Vauva on ihana, mutta olen yksinkertaisesti liian väsynyt. Kaikki aika menee vauvan hoitoon. Esimerkiksi en ole tänään ehtinyt syödä ollenkaan, ison mukin vettä olen juonut. Suihkussa kävin toissapäivänä. Muistelen syöneen lämpimän aterian viikko tai pari sitten. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja sitten jos pitää valita syömisen tai nukkumisen väliltä, nukun, koska olen niin äärettömän väsynyt. Vauvan ollessa hereillä hän vaatii kaiken huomion.
Ketään ei ole auttamassa miestä lukuunottamatta. Mutta hänestä ei paljoa ole apua. Kun tulee töistä, haluaa levätä ja mennä nukkumaan. Pitelee kyllä vauvaa jonkin aikaa, jolloin pesen pulloja tai käyn ehkä suihkussa. Viikonloppuisin ja iltaisin käy kuntosalilla ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Olen aika yksin. Kukaan, mieskään, ei taida ymmärtää, miten tiukilla olen, enkä valitakaan kenellekään, koska olen tottunut pärjäämään yksin. En edes osaa sanoa, että tarvitsen jotain apua.
Kommentit (613)
Ilmiselvästi äiti on jätetty yksin vauvan kanssa ja varsinkin alkuvaiheessa apua tarvitsee, onko kaikki lähiystävät, sukulaiset, mummit ja vaarit kutsuttu apuun jos vaan on mahdollista niin kutsu ihmeessä.
Myöskin lapsen isällä pitäisi olla velvollisuuksia ihan siinä missä äidilläkin, onkin erikoista että hän jatkaa entistä menoaan vaikka vauva on syntynyt taloon joka vaatii huomioita alussa enemmän mutta myöskin koko loppuelämän hän on perheensä lapsi., joka muuttaa tapoja jokaisen elämässä. Toivotaan että asiat selkeytyy ja helpottuu ja voit nauttia uudesta vauvasta. Miehen pitäisi osallistua nyt enemmän lapsen hoitoon myös.
nii on ennenkin jaksettu ja lehemätki lypsää siinä sivussa
Täysin naurettavaa taas. Lykkäät paskakäärön isälleen ja lähdet kylpylään saunaan, uimaan ja päikkäreille.
Vierailija kirjoitti:
Täysin naurettavaa taas. Lykkäät paskakäärön isälleen ja lähdet kylpylään saunaan, uimaan ja päikkäreille.
Mikäs paskakäärö sinä olet kun pitää nykyisestä leikki-ikäisestä kaivaa vanha aihe?
Sehän on elämänhallinan puutetta ,jos et ehdi syödä tai käydä suihkussa. Olisit voinut tehdä monia satseja ruokaa itsellesi pakastimeen ,kun jäit äippälomalle ennen vauvan syntymää.
Ei vauva ole päivällä hereillä 16 tuntia. Nukkuu taatusti paljon . Sinun syöminen kestää max 15 min kerralla, sipaset lautasen mukin ja muut ruok välineent pesukoneeseen . Jokaisella vauvalla on sen verran vaatteita ,ettei niitä pestä koneessa kuin 2x vk, ja 5 min ,kun nostat kuivumaan. Vauvat juo maitoa tissistä tai vastiketta.
Kun hän nukkuu niitä 1/2-2 h pätkiä ,käyt suihkussa , siin menee vartti.
Ja vaikka vauva on hereilläki , ei se siihen kuole jos olet suihkussa.
Nyt on olleet ihanat ilmat kävellä vaunujen kanssa ulkona samalla rentoutuen.
kokemusta on minulla kolmesta lapsesta.Syntyneet 2 v välein.
Voi voi ja lämmin leipä. Miettikää ihmiset kolmeen neljään kertaan, vaikka seitsemään kahdeksaan kertaan, ennen kuin alatte niitä lapsia tekemään. Jaksatteko?
Minäkin haluaisin auton, että pääsisi paremmin liikkumaan, mutta jos sen ostaisin, niin kohta en jaksaisi niitä autosta koituvia laskuja ja harmeja. Kun siihen menisi sitten myös kaikki tilit ja vapaa-aika. Auton omistavana muistelisin, että olen syönyt viimeksi lämpimän aterian joskus kaksi viikkoa sitten ja tänäänkään en ole ehtinyt/muistanut syödä ollenkaan. Ja kukaan ei auta autoharmien kanssa. Itse täytyy. Just siksi en sitä riipakseni ota, koska en jaksaisi. Siinä alkaisi jo mennä idea liikkumisen vapaudesta.
Näinhän se on ap, ymmärrän oikein hyvin tilanteesi. Kaverillani oli sama tilanne ja oli täysin ilman tukiverkkoa eikä ketään auttamassa. Mies lipesi aina.
Sitten vuosien saatossa löytyi syykin siihen väsymykseen eli uniapnea, johon ei ollut lääkitystä. En tiedä onko nykyään.
Ehkä neuvolassa osaavat auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pakottanut porsimaan.
Voisitko pestä suusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs paskakäärö sinä olet kun pitää nykyisestä leikki-ikäisestä kaivaa vanha aihe?
Eiköhän niitä väsyneitä äitejä ole yhä tänä päivänäkin. Aihe ei menetä ikinä ajankohtaisuuttaan, vain äidit vaihtuvat ja uusilla on isommat ongelmat kuin aikaisemmin on ollut niiden lasten kanssa.
Eri.
Nukuta vaunuissa hyssyttäen parvekkeella,nukkuu raittiissa ilmassa 2-3 kin tuntia.
Vastasyntyneen kanssahan on helpointa. Lapsihan nukkuu tai tapittaa. Mukelo sittariin ja hommiin. Siinä kun heiluu eestaas, niin sillä on ihmeteltävää. Sitten suihkuun yhdessä tai siitä sittarissa. Välillä pitää sylitellä ja huoltaa. Itse nukkuu, kun vauva nukkuu.
Jos ne ekat viikot ovat rankimpia, niin älkää ihmeessä tehkö enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan automatiikka nostaa näitä vanhoja ketjuja tyrkylle palstan oikeaan laitaan. Ei niitä tarvitse kaivaa.
Kamala mies sulla. Miten kehtaa mennä menojaan kun sinä et ehdi edes syödä?
Jätä ukko kun vauva on tapreeksi iso. Ei ole sun arvoinen.
Pistä isä ruotuun ja vastuuta kantaman. Ystävät, suku voiko auttaa välillä? Ootko saanut mitään oppia miten kotihommia tehdään? Pyydä apua vaikka neuvolasta jos tilanne "outo"! Syö kunnolla!!
En kertoisi neuvolassa mitään ylimääräistä. Kaikkea voidaan käyttää sinua vastaan. Vuosienkin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Nukuta vaunuissa hyssyttäen parvekkeella,nukkuu raittiissa ilmassa 2-3 kin tuntia.
Ja äidin tulee nukkua siinä samalla. Itkuhälytin ja näköyhteys niihin vaunuihin. Muista en tiedä, mutta minä pystyn nukkumaan myös istuallani.
Pakolliset kotityöt minimoidaan. Voi ostaa ison paketin kertakäyttölautasia ja syödä niistä. Ei synny tiskiä.
Miehelle, joka ei osallistu, ei tarvi laittaa ruokaa. Aikuinen huolehtii varmaan myös pyykistään.
Jätä ihan ensiksi ne kotityöt tekemättä. Ne kuuluvat miehelle.
Pidä vakava palaveri miehesi kanssa ja kerro ettet selviä.
Pyydä neuvolasta apua. Vaadi, että mies tulee mukaan neuvolaan keskusteluun tai neuvolan henkilö tulee kyllä kotiinkin. Sen olen kuullut heiltä.
Tässä pätee se lentokoneenkin sääntö nro 1. Pelasta ENSIN itsesi, muuten ei ole ketään, kuka pelastaisi lapsesi.
Ne jotka imettää niin ilmeisesti rankempaa. Mulla ei juuri tullut maitoa joten korviketta. En kokenut rankkana, olin niin ihmeissäni että vihdoin viimein sain vauvan. Olin lähes 44 v. Kiitos.
Suomessa lisääntyminen on jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta. Voi, voi...
Kukaan ei ole pakottanut porsimaan.