Mitä humanistisessa tiedekunnassa kannattaisi opiskella?
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:57"]
Kyllä silläkin pitää jotain painoarvoa olla tässä elämässä, että mikä ihmistä kiinnostaa, mihin on kykyjä, mihin jopa lahjakkuutta (kielet esim. vaativat tätä)! Se on voi voi, jos ei työllistä. Mä en aio kärsiä koko elämääni, vaan teen minäkin jotain sellaista, mikä oikeasti innostaa ja kiinnostaa.
[/quote]
Täysin vapaasti. Tiedän todella surkeissa halpisduuneissa olevia tuttuja, jotka ovat lähteneet samalla asenteella taidepuolelle. Kun pitää olla fantsuuuuuuu ja mä oon niin multitalentti, et mä saan duuniiiiiiii ihan mistä haluuuuuuuun. Sitten ollaankin yhtäkkiä hanttihommissa, joista ei saa kuin "hyvän" mielen ja työllistymistuen ja epämääräisen häpeän tunteen niskaansa. Sen sijaan ne, jotka ovat menneet opiskelemaan ammatteja, jotka eivät ole lainkaan fantsui ja joita ei voisi vähempää kiinnostaa lukea, ovat tuoneet hyvät liksat ja varman duunin ja mahdollisuuden ylenemiseen. Mut hei, ihan totta, juuri niin kuin sanoit: tee ihmeessä niin kuin susta parhaalta "tuntuu". Toivon sinulle koko sydämestäni juuri sen kohtalon, jonka tuolla asenteella saakin :D
t: riehuja (jolla edelleen parempi koulutus, enemmän älykkyyttä ja sen tuomaa kyynisempää näkemystä kuin teillä tolloilla)
[/quote]
Kuule, haista sinä nyt vaikka pitkä vittu.
Suomen kieli + kirjallisuus + opettajan pedagogiset opinnot = äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Siihen vielä päälle suomi toisena/vieraana kielenä -sivuaine niin voit toimia S2-opettaja minkä tahansa ikäisille suomen kielen opiskelijoille alakoulusta aikuisiin; päteville S2-opettajille on tarvetta, tosi monet, jotka suomen kieltä opettavat, eivät ole päteviä.
64 lisää, että S2-sivuaineen lukemalla laajentaa siis tosi paljon työllistymismahdollisuuksiaan, kun pelkällä suomen kielellä + kirjallisuudella + pedagogisilla työllistyy lähinnä yläkoulun tai lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi. Toki S2-opettajalta ei VIELÄ varsinaisesti vaadita S2-opintoja, vaan jos pätevä äidinkielen opettaja, on myös pätevä S2-opettaja. Kuitenkin S2-opetus on niin erilaista kuin äikän opetus, että kyllä ne, joilla tuo sivuaine on luettuna, ovat työnhaussa vahvoilla. Varsinkin aikuisten suomen kielen opiskelijoiden opettajina (mm. kansalaisopistoissa, työvoima- ja kotoutumiskoulutuksissa) on tosi paljon epäpäteviä.
http://www.helsinki.fi/humanistilehti/tyohumanistit/
http://www.hs.fi/tyoelama/a1383293595899
http://toissa.fi/valmistuneiden-kertomukset/
Humanistit työllistyvät pääsääntöisesti hyvin. Tällä hetkellä ei juurikaan enää ole aloja, joissa työpaikka tippuisi taivaasta. Tunnen useampia työttömiä di:tä ja luonnontieteilijää. Osa heistä on kouluttautumassa uudelleen sosiaalialalle. Toki tunnen myös työttömiä humanisteja. Kaikkia yhdistää se, ettei voi olettaa että joku työpaikka tippuu eteesi itsekseen, vaan sen eteen täytyy tehdä töitä jo opiskeluaikana. Luoda verkostoja ja ennen kaikkea osata hahmottaa oma osaaminen. Opiskelijoiden vastaanasettelu pääaineiden pohjalta on turhaa ja junttia.
T. Yksityiselle sektorille työllistynyt humanisti (Kulttuuriantropologiaa, historiaa, informaatiotutkimusta ja hieman tietojenkäsittelytieteitä)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:37"]
Kiitos tulleista kommenteista! Minulta ainakin löytyy päättäväisyyttä, kykyä verkoistoitua ja älyäkin(?), mutta niin sitä löytyy monelta muultakin humanistisessa tiedekunnassa aloittavalta/siellä opiskelevalta/valmistuneelta. En haluaisi pelata täyttä arpapelia tulevaisuuteni kanssa, vaikka tiedekunnan aineet kyllä kiinnostavat minua... Ap
Opiskele just sitä mikä sinua eniten todella kiinnostaa. Opiskele myös kieliä ja ole valmis tilaisuuden tullen lähtemään töihin ulkomaille. Usko itseesi, ole kekseliäs, verkostoidu, tartu tilaisuuksiin, ota riskejä.Usko tulevaisuuteen, omaasi ja Suomen, mitä järkeä muuten olisi opiskella tai yrittää mitään. Ja yrittämisestä puheen ollen, mieti valmiuksiasi yrittäjyyyteenkin alalta jota opiskelet. Ideoi. Äläkä missään, MISSÄÄN, olosuhteissa kysy opiskeluun, työllistymiseen, parisuhteeseen tai mihinkään muuhunkaan mitään neuvoa tällä palstalla tai älä ainakaan ota vastauksia kovin vakavasti. Se on nimittäin ihan yks hailee minkä alan tai tiedekunnan olisit aloitukseen laittanut, vastaukseksi saat että töitä ei ole ja ei kannata ja kaikki on päin helvettiä ja blaa blaa.
T:arkeologia+museologia+yleinen historia, opinnot vielä kesken, töitä on riittänyt jo nyt, kekseliäisyyttä on saanut käyttää ja kukaan ei ole tullut kotoa hakemaan :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:16"]
Kyllä silläkin pitää jotain painoarvoa olla tässä elämässä, että mikä ihmistä kiinnostaa, mihin on kykyjä, mihin jopa lahjakkuutta (kielet esim. vaativat tätä)! Se on voi voi, jos ei työllistä. Mä en aio kärsiä koko elämääni, vaan teen minäkin jotain sellaista, mikä oikeasti innostaa ja kiinnostaa.
[/quote]
Täysin vapaasti. Tiedän todella surkeissa halpisduuneissa olevia tuttuja, jotka ovat lähteneet samalla asenteella taidepuolelle. Kun pitää olla fantsuuuuuuu ja mä oon niin multitalentti, et mä saan duuniiiiiiii ihan mistä haluuuuuuuun. Sitten ollaankin yhtäkkiä hanttihommissa, joista ei saa kuin "hyvän" mielen ja työllistymistuen ja epämääräisen häpeän tunteen niskaansa. Sen sijaan ne, jotka ovat menneet opiskelemaan ammatteja, jotka eivät ole lainkaan fantsui ja joita ei voisi vähempää kiinnostaa lukea, ovat tuoneet hyvät liksat ja varman duunin ja mahdollisuuden ylenemiseen. Mut hei, ihan totta, juuri niin kuin sanoit: tee ihmeessä niin kuin susta parhaalta "tuntuu". Toivon sinulle koko sydämestäni juuri sen kohtalon, jonka tuolla asenteella saakin :D
t: riehuja (jolla edelleen parempi koulutus, enemmän älykkyyttä ja sen tuomaa kyynisempää näkemystä kuin teillä tolloilla)
[/quote]
Sinä vaikutat harvinaisen törkeältä, täysin empatiakyvyttömältä, kovalta, julmalta, vastenmieliseltä, ylimieliseltä, itserakkaalta, itseriittoiselta, halveeraavalta... jatkanko? Jos minkäänlainen oikeus missään ikinä toteutuisi, niin sinä et tekisi päiväkään missään mitään työtä. Et ole sellaista ansainnut, noin ihmisenä. Olet kuvottava.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:46"]
Äällä myös entinen humanisti joka työllistyi hyvin. Tunnen myös monta muuta hyvin työllistynyttä humanistia. Yhteistä heille on ehkä se periksiantamaton asenne, ulospäinsuuntautunut luonne ja todella hyvät verkostoitumis- ja kommunikointitaidot. Valitettavasti ujot, sisäänpäinkääntyneet ja itsestään hieman epävarmemmat saavat vaikeammin töitä humanistin papereilla, vaikka muuten saattaisivat olla pätevämpiäkin kuin nämä heidän työllistyneet opisklijatoverinsa.
Myös joustavuutta tarvitaan. Valmiutta lähteä ulkomaille tai vaihtoehoisesti olla valmis vastaanottamaan töitä myös kauempaa. Heidän on vaikeampi työllistyä, jotka jääräpäisesti ajattelevat että "hyväksyn töitä vain Helsingistä, Tampereelta tai Turusta".
[/quote]
No, jos elämänsä on jo rakentanut jonnekin, ei liene järkevää esim lapsiperheen repiä itseään tukiverkoista irti jonkin äitiyslomasijaisuuden vuoksi jossain korvessa. Kun se loppuu, eipä korvessa mitään muita töitä olekaan.
[/quote]
Totta tuokin. Tosin enemmistö opiskelijoista ei ole useinkaan elämäänsä rakentanut jo johonkin tai lapsia hankkinut. Onhan se kiinni myös omista valinnoista. Itse ja monet ystävänikin perustimme perheen vasta kun työelämää oli muutama vuosi takana. Sen jälkeen on jo paremmat mahdollisuudet saada töitä muualtakin kuin korvesta. Fakta in kuitenkin että ensimmäinen työpaikka saatttaa olla siellä korvessa ja se keikka kannattaa tehdä joskus ihan vain cv:n vuoksi. Nimim 5 vuotta kahdesssa eri korvessa työskennellyt ja sen jälkeen isommassa kaupungissa hyvässä työssä.
[/quote]
No, kaikilla ei ole aikaa junailla asioita noin, jos haluaa lapsia ylipäänsä.
[/quote]
ei, kaikilla ei ole. Mutta suurin osa ehtii opiskella ja tehdä töitä (vaikka siellä korvessa) ennen perheen perustamista. Toiset taas ottavat sen riskin että ehkä eivät lapsia sitten saa. Eivät kaikki tapaa unelmiensa prinssiä parikymppisenä, tai saa lapsia, tai toivomaansa työpaikkaa. Pointtini olikin se että turhan monella on se asenne että pitää saada opiskella tiettyä alaa, ja se oman alan työpaikka pitäisi pudota syliin siellä kotikaupungissa, että jonkin käsittämättömän asian nimeltä yhteiskunta pitäisi se järjestää. Nykymaailma on sellainen että pitää usein osata joustaa, riskeeratakin. En näe sitä junailuna. Ennemminkin se on sitä että tekee päätöksensä oman elämänsä suhteen ja sitten kantaa vastuun niistä päätöksistään.
Logopedia. Työllistyminen lähes satavarmaa (jos olet valmis lähtemään opiskelukaupungin ulkopuolelle).
Suomi toisena kielenä -opeilla riittänee myös keskivertohumanistia enemmän töitä.
Åbo akademissa hoitotiedettä voi opiskella humanistisessa tiedekunnassa. Hoitotieteiden opiskelijoilla on muutenkin lähes 100% työllistyminen. Muissa yliopistoissa sijoittuvat terveystieteiden alle. Tosin opiskeluun vaaditaan terveysalan pohjakoulutus.
Muistathan että voit myös opiskella jossakin muussa tiedekunnassa, ja sitten ottaa humanistisen puolen oppiaineita sivuaineeksi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:52"]
Muistathan että voit myös opiskella jossakin muussa tiedekunnassa, ja sitten ottaa humanistisen puolen oppiaineita sivuaineeksi.
[/quote]
Tai opiskella humanistisessa tiedekunnassa ja ottaa muiden tiedekuntien aineita sivuaineeksi.
Ei mitään. T. Tuplamaisteri, aineina historia, englanti, lukuisia sivuaineita ja opettajan pätevyys. Luulin aina, että opettajilla olisi varma työllisyystilanne. Saahan sitä luulla.
Kieliä, historiaa ja kulttuuria. Arvostus ei ole suhdanteista kiinni.
Esim. jonkun kielen ja kulttuurin tuntemus vahvalle tasolle ja siihen joku kaupallinen sivuaine.
Tai psykologia yhdistettynä matematiikkaan, tilastotieteeseen tai yietojenkäsittelytieteeseen.
Onko työllisyystilanne oikeasti noin huono?:/ Olen 18-vuotias abi ja mietiskelen tässä tulevaisuudensuunnitelmiani. Olen suunnitellut hakevani oikikseen, koska työllistyminen varmaa ja uskon, että opiskelu olisi mielenkiintoista... Mutta, toisaalta minua kiinnostaa myös just hissa, kielet, kulttuuri ja yms. Kaikki tällainen, ylipäätänsä vapaammin valittavat opiskelut kuin oikiksessa! Mietin vain, että eikö ole mitään järkeä hakea humanistiseen tiedekuntaan, tietty jotkut harvat työllistyvät, mutta onko yleinen tilanne noin heikko.. Vaikka valitsisi jotkut tietyt aineet, "järkevän yhdistelmän"?D:
Kieliä. Kieliä pääaineena lukeneet on työllistyny niihin hommiin mihin minä olisin omasta aineesta voinut työllistyä :/
Ei mitään.
T.Työtön humanisti, jolla työtön humanisti kaveri
mun pahimpia kilpakumppaneita sihteerinhommia hakiessa on nää humkandit ja yleensä sellainen valitaankin eli jotain todella hyvää sihteerihommaa siellä opiskellaan jo valmiiksi.. ;)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:31"]
opiskele suomea ja erikoistu opettamaan suomea vieraana kielenä.
[/quote]
Noitakin paikkoja karsitaan. Mun kaveri tehnyt tuota työtä 10 vuotta ja nyt kai koko oppilaitos suljetaan...