Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläilyn vastavuoroisuudesta... mielipiteitä tästä?

Vierailija
29.10.2014 |

Ystäväperhe oli meillä kylässä, ties monettako kertaa peräjälkeen.. me olemme heillä käyneet viimeksi vajaa vuosi sitten (kutsuttuna) ja sen jälkeen meitä ei ole heille kutsuttu. Lapseni kysäisi heidän kuultensa, että milloin me mennään heille, mutta kumpikaan heistä ei hiiskahtanut sanaakaan. Ei mitään tyyliin "joo, tulkaapa pitkästä aikaa käymään" tmv. Ei mitään. 

Mielellään menisimme, mutta ei viitsisi tuppautua, kun ei kerran pyydetä enää ollenkaan. Ihmetyttää vain, että miksi ei. :(

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on niin yleistä ja sama koskee lasten kaverivierailuja. Itse kyllä sanoisin tiukkana että seuraavaksi sitten teillä. Aina noi puolustelee itseänsä jotka eivät ketään kutsu kylään, olen kyllä toista mieltä. Itseäni nyppii taas nämä lasten kaverikyläilyt.

Vierailija
2/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan mitään sanotte, ap on vetänyt herneen nenään kun ei saa tahtoaan lävitse, eikä suostu millään ymmärtämään, että ystävänsä ei halua häntä käymään. Osa ei vaan näe omaa napaansa kauemmas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:02"]

Joo on niin yleistä ja sama koskee lasten kaverivierailuja. Itse kyllä sanoisin tiukkana että seuraavaksi sitten teillä. Aina noi puolustelee itseänsä jotka eivät ketään kutsu kylään, olen kyllä toista mieltä. Itseäni nyppii taas nämä lasten kaverikyläilyt.

[/quote]Älä sitten päästä lapsia kylään. Ei se ole pakollista. Tavatkaa vaikka puistossa.

Vierailija
4/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä pitäisi toimia, jos ei halua ihmisiä kylään? 
a) Jos menet kylään kun kutsutaan, mutta et kutsu takaisin > kaverilla herne nenässä, kun et kutsu vaikka hän kutsui.
b) Jos et mene kylään kun kutsutaan, etkä tietenkään kutsu toista > kaverilla herne nenässä, kun ei kutsu kelpaa.
c) Ehdotat vaihtoehdoehdoksi vaikka kahvilaa > kaverilla herne nenässä, kun ei kutsu kelpaa.

Kertokaapas nyt, miten tässä pitäisi toimia, niin että saatte sen herneen kaivettua nenästä?

Vierailija
5/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:17"]

En laske vuoroja, mutta onhan nyt jo huomattavaa, kun he ovat meillä käyneet tiheästi, mutta eivät koskaan enää kutsu meitä heille, vaikka lapsenikin kysyi, milloin heille mennään. Ja kuulivat tuon kyllä. Ihan mielelläni vieraita kestitsen, ei ole kyse siitäkään, mutta kai jokainen ymmärtää, että jo hieman tuntuu väsyttävältä kun aina on näin päin että minä emännöin. Ja lapset on käyttäytyneet heillä ihan normaalisti, siitä ei ole kyse ainakaan.

ap

[/quote]

Meillä yksi ystäväpariskunta, joilla on itsensä mielestä hyvin käyttäytyvät lapset. Me olemme toista mieltä ja sen jälkeen emme ole kutsuneet kylään, kun myllersi pihallamme kukkapenkin ja repi pihanurmikosta isoja laattoja irti.

Vierailija
6/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:38"]Kyllä meilläkin on ollut kuormittavia elämäntilanteita ja todella väsyneitä olemme välillä olleet, silti on jaksettu ottaa heidät vastaan ilomielin aina, ja on pyydetty käymään. Oikeastaan olen suorastaan loukkaantunut siitä ettei meitä pyydetä heille enää ollenkaan. He ovat käyneet meillä varmasti sen 10 kertaa sen jälkeen kun me viimeksi heillä.

ap
[/quote]

Kuormittavia elämäntilanteitakin on erilaisia. Jos kuormittavasta elämäntilanteesta riippumatta koti pysyy aina suht siistinä eikä talous ole täysin kuralla, on helpompi kutsua vieraita kuin jos kämppä olisi läävä ja rahat riittäisi hädin tuskin perusasioihin. Anna kun arvaan, teidän ei tartte ennen vieraiden tuloa kuitenkaan siivota viikkoa raivopäisenä eikä kakkukahvien tarjoaminen ole pois jostain tärkeästä rahareijästä?

Vierailija
7/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on jotakin häikkää kotona. Eivät jaksa siivota, rahat todella vähissä, koti ei ole emännän mielestä edustuskunnossa jne. Tavatkaa jossakin tapahtumissa välillä tms. Kyllä ne taas kutsuvat teitä kun saavat kotinsa sellaiseen kuntoon tai taloutensa, että kehtaavat.

Vierailija
8/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:17"]En laske vuoroja, mutta onhan nyt jo huomattavaa, kun he ovat meillä käyneet tiheästi, mutta eivät koskaan enää kutsu meitä heille, vaikka lapsenikin kysyi, milloin heille mennään. Ja kuulivat tuon kyllä. Ihan mielelläni vieraita kestitsen, ei ole kyse siitäkään, mutta kai jokainen ymmärtää, että jo hieman tuntuu väsyttävältä kun aina on näin päin että minä emännöin. Ja lapset on käyttäytyneet heillä ihan normaalisti, siitä ei ole kyse ainakaan.

ap
[/quote]

Miksi kutsut heitä teille, jos se väsyttää ja loukkaa sinua?

Vierailija
9/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kesällä kovin kiva päivä ja ilta kun kaverini kävi miehensä kanssa meillä. Grillattiin ja otettiin vähän alkoholia ja istuskeltiin pitkälle iltaan pihalla, juteltiin ja naurettiin. Me tarjottiin ruoat ja juomat (he toivat tullessaan yhden viinipullon). Näemme aika harvoin sen pariskunnan kanssa, mutta puhumme ystäväni kanssa puhelimessa viikoittain. Edellisen kerran pariskuntina näimme pikkujouluissa, taas meillä, me tarjosimme ruuat ja kahvit. No nyt kesällä he sanoivat molemmat lähtiessään että "hei pitää ottaa pian uusiksi". Vastasin siihen että "niin ja voidaanhan mekin tulla teille päin". Sen jälkeen ei ole ollut mitään puhetta yhteisestä illasta. Toivottavasti eivät jätä kustumatta meitä siksi etteivät halua tarjota ruokia ja juomia, eihän me tarvittaisi kun vaikka kahvit, mutta mitään kutsua heitä ei kuulu. Aina jos otan tapaamisen puheeksi, hän kiirehtii sanomaan että voisivat tulla vaikka sinä ja sinä päivänä.. :/

Vierailija
10/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen alapeukkujen määrää, koska ymmärrän ap:tää täysin. Huonoa käytöstä tuollainen. Jos ap:n vieraat eivät tosiaan tykkää kestitä kotonaan, heillä on vaikea elämäntilanne tai rahapulaa, niin fiksu ihminen olisi jollain tapaa maininnut isäntöpariskunnalle asiasta. Ja jos ei tykkää kotiinsa kutsua, niin voisi kai kutsua ulos syömään/kahville?

mä olen tullut siihen lopputulokseen, että joillakin ihmisillä ei vain ole käytöstapoja. He eivät siis oikeasti tajua! minusta on itsestäänselvää, että tutustumisen alkuvaiheessa varsinkin on ensiarvoisen tärkeää olla vastavuoroinen (laskea vierailukertoja). Sitten kun tunnetaan paremmin ei ole niin väliä kuka pyytää milloinkin tai kuka tarjoaa ruokaa, mutta alussa on. Juuri keskusteltu tästä aiheesta 5-vuotiaani kanssa, kun hän ihmetteli, miksi X ja Y eivät koskaan kutsu heille leikkimään, vaikka lapset ovat monesti olleet meillä. Totesin, että syitä voi olla monia emmekä voi kuin arvailla, mutta jostain syystä asia meni nyt näin. Ja että onneksi meillä on muita kavereita ja ystäviä, joiden kanssa voidaan vastavuoroisesti vierailla.

Vierailija
11/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, talousvaikeuksissa olevana voin ymmärtää ystäväperhettä. Minä en kutsu koskaan ketään kylään, jo lasten synttärikahvit aiheuttaa tilanteen, että tingitään jostain muusta tai ostetaan muuten halvempaa ruokakaupasta vaikka leivon kaikki itse. Ensi vuonna kitkuttelu siirtyy uudelle asteelle, on alettava myydä mööpeleitä. Siinä ei sitten säästellä mummolta perittyä senkkiä tai ompelukonetta. Häpeän jo nyt kun tiedän mitä meillä ennen käynyt voi ajatella "missä huonekalut on". Vituttaa olla köyhä, etenkin kun se ei ole omasta käytöksestä kiinni vaan konkurssista.

Vierailija
12/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia häiritsee, niin itse kysyisin asiallisesti suoraan, miksi kyläilykutsua ei ole pitkään aikaan kuulunut. Jos ne ovat loppuneet tosiaankin kuin seinään, väkisinkin mieleen tulee, että joko lapset ovat tehneet jotain sopimatonta tai sitten tuttavaperhettä ei enää kiinnosta panostaa teihin. Tietenkin kyse voi olla myös vakavemmista ongelmista, mutta ensisijaisesti tuskin kannattaa niitä lähteä epäilemään.

Vierailija
13/94 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia tai vastaavia kokemuksia muilla?

Vierailija
14/94 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä. Mä en ainakaan voi kutsua.

Vierailija
15/94 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tekisi melkein mieli kysyäkin. Mietin vaan, kun käytös muuttui yhtäkkiä, ennen kutsuivat käymään, enää ei ollenkaan. Meille kyllä tulevat mielellään.

ap

Vierailija
16/94 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua vieraita kotiinsa, ja se on ihan okei. Voittehan te tavata vaikka kahvilla tai baarissa, jos ette halua olla aina teillä. Skidi vain hoitoon mummolaan, niin on teilläkin rennompaa.

Vierailija
17/94 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kuulun niihin ihmisiin, joka tapaa ystäviä mielellään kahviloissa, ravintoloissa, puistoissa, museoissa yms. On hankalaa, kun aina joku kutsuu kotiinsa ja siitä ei ole kohteliasta kieltäytyä. Sen jälkeen tulee painetta järjestää vastavierailu.

Tässä ap:n tapauksessakin tuntuu, että kotivierailuista on vain haittaa molemmin puolin. Oletko ap miettinyt muuta tapaamispaikkaa kuin jommankumman koti?

Vierailija
18/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:55"]

Kaikki eivät halua vieraita kotiinsa, ja se on ihan okei. Voittehan te tavata vaikka kahvilla tai baarissa, jos ette halua olla aina teillä. Skidi vain hoitoon mummolaan, niin on teilläkin rennompaa.

[/quote]

Voihan sinne kahvilaan mennä lapsenkin kanssa. Itse ainakin tapaan kavereitani usein kahviloissa siten, että lapsikin on mukana.

Vierailija
19/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:43"]

No tekisi melkein mieli kysyäkin. Mietin vaan, kun käytös muuttui yhtäkkiä, ennen kutsuivat käymään, enää ei ollenkaan. Meille kyllä tulevat mielellään.

ap

[/quote]

Voisiko ihan olla vaan siitä, että elämäntilanne on jotenkin kuormittuneempi ja ovat uupuneempia ja sen vuoksi eivät jaksa mitään ylimääräisiä siivouksia, tarjoiluiden miettimisiä yms.

Vierailija
20/94 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:55"]

[/quote]

Voihan sinne kahvilaan mennä lapsenkin kanssa. Itse ainakin tapaan kavereitani usein kahviloissa siten, että lapsikin on mukana.

[/quote]

Lähinnä viittasin tuohoon bariin. Se ei ole lasten paikka.