Kyläilyn vastavuoroisuudesta... mielipiteitä tästä?
Ystäväperhe oli meillä kylässä, ties monettako kertaa peräjälkeen.. me olemme heillä käyneet viimeksi vajaa vuosi sitten (kutsuttuna) ja sen jälkeen meitä ei ole heille kutsuttu. Lapseni kysäisi heidän kuultensa, että milloin me mennään heille, mutta kumpikaan heistä ei hiiskahtanut sanaakaan. Ei mitään tyyliin "joo, tulkaapa pitkästä aikaa käymään" tmv. Ei mitään.
Mielellään menisimme, mutta ei viitsisi tuppautua, kun ei kerran pyydetä enää ollenkaan. Ihmetyttää vain, että miksi ei. :(
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 18:57"]
Kysymys teille, jotka ette ikinä kutsu ketään kylään (ja ilmeisesti ette käy kenenkään luona). Miten olette ihmisten kanssa tekemisissä? Riittääkö Facebook ja työpaikan kahvihuone ja pikainen kahvilassa käynti? Ettekö koskaan kaipaa syvällisempää, pitkää juttelua ja viihtymistä muiden ihmisten kanssa?
[/quote]
Voi kuule, syvällisiä voi jutella vaikka reippaalla kävelylenkillä sillä aikaa, kun kun ja kaverin lapsilla on balettitunti. Ei juttelun kahvia ja pullaa vaadita.
Me kutsutaan tosi harvoin, koska se siivousrumba on jotain järkyttävää. Sen vuoksi on monena vuonna pidetty lapsen synttäritkin kodin ulkopuolella. En vaan jaksa siivota.
Ja kyllä yhden toisella paikkakunnalla asuvan tuttavaperheenkin kanssa jouduttiin tapaamaan ravintolassa, kun en jaksanut ruveta siivoamaan. Monesti ollaan oltu heillä syömässä ja ovat laittaneet hyvää ruokaa. Ihan ilomielin maksettiin ravintolalasku heidänkin osaltaan, kun ei tarvinnut siivota.
Meille pääsee kylään sillä tavalla, että ilmoittaa olevansa tulossa ja sovitaan aika hyvissä ajoin. Jos on viikko aikaa siivota, niin kyllä se menettelee ja itsellekin tulee hyvä mieli kun saa kodin siistiksi. Mutta ilman tällaista oma-aloitteista vierasta ei useinkaan saada sitä siivousta aikaiseksi.
Pari joulua on vietetty ulkomaillakin, että on päästy sitä sotkua pakoon. No ehkä olisi ollut halvempi palkata joku siivousfirma ja onhan se karua palata matkalta siihen sotkuun.
€i kai siitä mitään tukkimiehen kirjanpitoa tarvitse pitää. Ystävyys on muutakin kuin kyläilyä. Mulla ystävä, joka ei tykkää laittaa ruokaa, eikä siksi kutsu. Silti on usein (myös perheineen) meillä ruokakylässä, koska mä tykkään laittaa ruokaa. Me kirjoitellaan s-postia ja soitellaan, ollaan toistemme tukena, jaetaan suruja ja iloja.
Meidän "piireissä" harrastetaan myös nyyttäreitä, jolloin kesitytsvastuu jaetaan. Jos on isompi sakki koolla, mennään niiden luokse joilla on eniten tilaa. Paljon on myös ystävien elämäntilanteesta kiinni, että kutsuvatko vai ei.
Siis ihanko oikeasti joillakin on kotona niin paha siivo aina, että ei voi vieraita päästää sisälle? En tiennyt. Ei meilläkään paikat tip top ole, mutta jonkunlainen järjestys ja siisteys pidetään yllä koko ajan. Kerran vuodessa siivotaan lattiasta kattoon ja kaikki kaapit, nurkat ja kolot perusteellisesti.
Henk.koht. haluan antaa lapsilleni hyvän mallin kodin hoidosta. Ei se niin paljon aikaa vie...
Minä edellytän vastavuoroisuutta. En tapaile baareissa enkä kahviloissa. Enkä ketään kutsu kolmatta kertaa peräjälkeen. Enää on samanhenkiset ystävät jäljellä ja siivestelijät ovat poissa!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:02"]
Itse kyllä sanoisin tiukkana että seuraavaksi sitten teillä. Aina noi puolustelee itseänsä jotka eivät ketään kutsu kylään, olen kyllä toista mieltä.
[/quote]
no huh huh!
Varmaan oikein mukavia vierailuja molemmin puolin!
Mie en oikein ymmärrä, miksi sitten ylipäätään pitää vierailla, jos se on vaan jonkinmoinen kisa siitä, ettei itse joudu ainakaan toista enempää näkemään vaivaa. Jättäkää molemmat vaiva kokonaan välistä ja olkaa onnellisia omassa kodissa?
Ei ole kyse siitä, että olisi jokin kisa. Taitaa vaan kolahtaa tämä ketju niihin, jotka haluavat olla aina se valmiille pääsevä osapuoli. Ap:kin sanoi, että vieraat ovat käyneet heillä monta kertaa. On ihan peruskäytöstä toimia suunnilleen vastavuoroisesti, tuskin kukaan tarkasti laskee.
Mäkään en tykkää kutsua vieraita, otan siitä liian isoja paineita. Tutut kyllä tietää sen eivätkä ihmettele enää
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 18:57"]
Kysymys teille, jotka ette ikinä kutsu ketään kylään (ja ilmeisesti ette käy kenenkään luona). Miten olette ihmisten kanssa tekemisissä? Riittääkö Facebook ja työpaikan kahvihuone ja pikainen kahvilassa käynti? Ettekö koskaan kaipaa syvällisempää, pitkää juttelua ja viihtymistä muiden ihmisten kanssa?
[/quote]
Voi kuule, syvällisiä voi jutella vaikka reippaalla kävelylenkillä sillä aikaa, kun kun ja kaverin lapsilla on balettitunti. Ei juttelun kahvia ja pullaa vaadita.
[/quote]
Juuri näin. Olen aina vierastanut näitä järjestettyjä vierailuja, joita ennen pitää tukka putkella juosta ja leipoa ja laittaa kahvipöytä esittelykuntoon ja sitten yritetään keskustella syvällisesti.
Minä käyn kavereiden kanssa lenkillä ja juttelen siellä ne syvälliset tai joku piipahtaa ihan kaljupääkahveilla sen kummemmin kutsumatta tai jutellaan ootellessa lapsia harkoista.
Ymmärrän ap:tä. Meillä on tuttavaperhe, joka tulee usein mielellään meille syömään, ei koskaan tuo mitään tuomisia mukana, räjäyttää paikat+tulee myöhässä. Naureskelee aina että ei voida kutsua heille, kun on niin sotkuista. Ei olla viime aikoina heitä kutsuttu, kun itseä vierailut harmittavat.
Kyllä meilläkin on ollut kuormittavia elämäntilanteita ja todella väsyneitä olemme välillä olleet, silti on jaksettu ottaa heidät vastaan ilomielin aina, ja on pyydetty käymään. Oikeastaan olen suorastaan loukkaantunut siitä ettei meitä pyydetä heille enää ollenkaan. He ovat käyneet meillä varmasti sen 10 kertaa sen jälkeen kun me viimeksi heillä.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 17:40"]
Olen ihan samoilla linjoilla ap:n kanssa. Olisi kerrankin kiva mennä valmiiseen pöytään, sillä jos joku ystävistäni ehdottaa kahvila/lounastreffejä, niin kyllä se tarkoittaa, että jokainen maksaa omansa "kun ulkonasyöminen on niiiiin paljon kalliimpaa" - mutta ei kukaan ole meille pöytään tullessaan ollenkaan huolissaan mitä kaikki maksaa. Eräs ystäväni, jota vähemmin enää kutsun käymään, kyseli perheensä kanssa lähtiessään vielä "jäikös sitä ruokaa, voisin viedä loput kotiin" ????? Siis minun tekemääni, maksamaani ja ajattelinpa että siitä lapset vielä lounaan saisivat seuraavana päivänä. Ei puhettakaan, että tämä ystäväni olisi tuonut tullessaan jotain lisuketta ateriaan tai edes niitä kahvipullia. Heitä oli sentään neljä syöjää.
[/quote]
Miksi at laita kutsuun, että ruoka ei ole ilmaista, maksakaa tilille ensin 20 e/hlö.
[/quote]
et tainnut nyt tajuta sanaa "vastavuoroisuus" - jos kaveripiirin ainoat tapaamiset ovat aina yhden kotona, ja muut eivät kutsu kotiinsa eikä edes kahvilaan, jossa kahvin tarjoaisivat, niin eikö silloin nämä muut ole siipeilijöitä, joiden mielestä kavereiden kestittäminen on liian kallista ja vaivalloista. Siihen tuskin auttaa mikään laskun lähettäminen, jos nelikymppiset ihmiset eivät osaa käytöstapoja.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:58"]
Ei ole kyse siitä, että olisi jokin kisa. Taitaa vaan kolahtaa tämä ketju niihin, jotka haluavat olla aina se valmiille pääsevä osapuoli. Ap:kin sanoi, että vieraat ovat käyneet heillä monta kertaa. On ihan peruskäytöstä toimia suunnilleen vastavuoroisesti, tuskin kukaan tarkasti laskee.
[/quote]
Rehellinen ollakseni: inhoan näitä pakkovierailuja joissa pitää syödä sienipiirakkaa ja rasvaisia höttöjä vain siksi, että kutsuja on nähnyt vaivaa ja tyrkyttää leipomuksiaan. Inhoan sitä, että joudun uhraamaan aikaani sille, että leikitään vierailua toisen tekemän käsikirjoituksen mukaan sen sijaan, että mentäisiin yhdessä reippaalle lenkille tai vaikka urheilukentälle lasten kanssa.
Olisi meinaan itsestäkin joskus todella mukavaa mennä kylään heille ja istahtaa valmiiseen kahvipöytään, eikä aina niin että minä emännöin ja laitan. Pitemmän päälle homma on alkanut tympiä, että se olen aina minä joka leipoo, laittaa ja tarjoaa. :/
ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:58"]
[/quote]
Rehellinen ollakseni: inhoan näitä pakkovierailuja joissa pitää syödä sienipiirakkaa ja rasvaisia höttöjä vain siksi, että kutsuja on nähnyt vaivaa ja tyrkyttää leipomuksiaan. Inhoan sitä, että joudun uhraamaan aikaani sille, että leikitään vierailua toisen tekemän käsikirjoituksen mukaan sen sijaan, että mentäisiin yhdessä reippaalle lenkille tai vaikka urheilukentälle lasten kanssa.
[/quote]
tulihan tähänkin ketjuun "roskaruoka-hiilarihöttö"-jankkaaja. Jos ei pulla maistu, niin sano ei. Jos noin halveksit ystäväsi tarjoamisia, niin ehkä sittenkään sinun ei pitäisi tunkea lapsiasi sinne joka toinen viikonloppu yökylään...
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:38"]
Kyllä meilläkin on ollut kuormittavia elämäntilanteita ja todella väsyneitä olemme välillä olleet, silti on jaksettu ottaa heidät vastaan ilomielin aina, ja on pyydetty käymään.
[/quote]
Voi kiltti ap, vaikka sinä olet jaksanut pohjamudissasi pyytää teille vieraita, ei tarkoita, että kaikki muut ovat yhtä jaksavaisia... Minä haluaisin, mutta en jaksa, siksi en pyydä ketään meille.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:49"]
Olisi meinaan itsestäkin joskus todella mukavaa mennä kylään heille ja istahtaa valmiiseen kahvipöytään, eikä aina niin että minä emännöin ja laitan. Pitemmän päälle homma on alkanut tympiä, että se olen aina minä joka leipoo, laittaa ja tarjoaa. :/
ap
[/quote]
Tässä vinkki loppulämää varten: älä kestitse ihmisiä kotonasi, jos et saa siitä itsellesi mielihyvää ja syvällistä tyydytystä. Minä nautin siitä, että saan tarjota ruokaa ja juomaa ystävilleni. Heidän seuransa on minulle kaikki palkkio, mitä tarvitsen.
Toinen vinkki: ala noudattaa nyyttäriperiaatetta. Sinä tarjoat tilat ja keität kahvit, muut tuovat tarjottavat.
Ap, tuntuu että sinulla on nyt asenteessa vikaa. Jos kaverilla ei ole ollut tapana kutsua ihmisiä kylään, niin hän ei vain pidä siitä. Jos taas vierailut olivat ennen yleisiä, mutta loppuivat kuin seinään, niin jotain tapahtui. Esim. lapsesi saattoi käyttäytyä huonosti heillä, eivätkä he enää siksi halua perhettänne heille, vaikka muuten teistä pitäisivät. Minun mielestäni tuollainen vuorojen laskeminen on melko naurettavaa. Jos pidät ihmisten kutsumisesta teille, kutsu ihmeessä, mutta et voi pakottaa muita kutsumaan sinua heille. Jos asia on sinulle ongelma, lakkaat itsekin kutsumasta. Kaikki eivät pidä vieraiden kutsumisesta. Jos haluat istua valmiiseen pöytään, menkää kahvilaan tai ravintolaan.