Lontooseen matkustaminen. Mihin kannattaa varautua?
Kommentit (49)
Mitä tarkoitat varautumisella? Ei se ole sen kummoisempi paikka kuin mikään muukaan.
Tarvitset neg koronatestin tai kaksi rokotusta tai sairastelun taudin ennen maahantuloa. Tarvitset myös testin 2. päivänä maahan tulon jälkeen. On pysyttävä hotellissa kunnes saat tiedon neg tuloksesta.
Tiedän Englannin systeemit koska asun siellä ja olen tällä hetkellä ulkomaanmatkalla.
Onko oikeasti noin hankalaa? Eli ei kannata mitään viikonloppureissuja varailla
Vierailija kirjoitti:
On ihan oikeasti noin hankalaa. Englantiin kannattaa mennä vain jos aikoo olla siellä pidemmän aikaa.
Älä puhu suomea ulkosalla. Kadulla sulle huudellaan herkästi perään: "GO HOME!!!" tai "GET OUT OF MY COUNTRY!!"
Kantsii pukeutua mahdollisimman "turistiksi". Opin tän ekana päivänä.
Itse en aio enää mennä, on ihan liian vaikeaa. EU-alueella riittää se EU:n rokotetodistus, joka on Omakannassa. Ainakin suuressa osassa EU-maita on näin.
Mutta tätähän he halusivat. Nyt se sitten todella on vaikeampaa.
Ja ole varautunut siihen, että sun maahantulon syytä kysellään epäluuloisesti, kyselivät tarkkaan. Eivät uskoneet että olen vuokrannut mökinlomaviikoksi Cotswoldista .Ja tää oli jo ennen epidemiaa joku vuosi sitten. Onneksi mies ja lapsi oli mukana (olivat vielä jonossa odottomassa), ja heidän Irlannin passit avas ovet minullekin.
Asun Lontoossa. Maskeista ollaan pitkälti luovuttu, julkisissa pitää vielä pitää. Jotkut teatterit ja keikat saattavat vaatia sisäänpääsyn yhteydessä nähdä rokotustodistuksen tai negatiivisen testituloksen yleensä viimeisen 48 tunnin ajalta. Hallituksen sivuilta voi tilata noita kotitestejä ilmaiseksi, mutta en tiedä miten se onnistuu turisteilta.
Joutuu puhuun englantia. Suomella ei pärjää. Lämmintä kaljaa pupeissa. Paskaa ruokaa. Noin muutaman mainitakseni.
Keskusta on aika autio nykyään. Monet liikkeet ja ravintolat on menneet konkkaan.
Varaudu siihen, että haluat mennä sinne uudestaan. I❤️ London
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset neg koronatestin tai kaksi rokotusta tai sairastelun taudin ennen maahantuloa. Tarvitset myös testin 2. päivänä maahan tulon jälkeen. On pysyttävä hotellissa kunnes saat tiedon neg tuloksesta.
Tiedän Englannin systeemit koska asun siellä ja olen tällä hetkellä ulkomaanmatkalla.
Ei muuten pidä paikkaansa. Itse kävin Lontoossa kolme viikkoa sitten. Jos sinulla on molemmat rokotukset, tarvitset neg. koronatesti tuloksen ja 2. päivän testin, mutta karanteenia ei vaadita rokotetuille testitulosta odotellessa. Nyt kuin luin Brittien hallituksen sivulta niin näyttäisi, että Suomi on siirretty vihreälle listalle, joten ilmeisesti rokottamattomienkaan ei tarvitse pitää karanteenia. Tässä vielä linkki: https://www.gov.uk/guidance/red-amber-and-green-list-rules-for-entering…
Vierailija kirjoitti:
Ei se tosiaan mitenkään hankalaa ole, pari koronatestiä pitää ottaa, mutta Suomessa itsellä hoitui drive-inissä ja Lontoon päässä tilasin 2. päivän testin hotellille ja se piti itse ottaa, aikaa kumpaankin testiin meni yhteensä noin 45min kaikkineen. Hintaahan tälle huville toki tuli 170e Suomessa ja £60 Lontoon päässä.
T. 17, joka oli juuri viikonloppureissulla siellä
Vierailija kirjoitti:
Ja ole varautunut siihen, että sun maahantulon syytä kysellään epäluuloisesti, kyselivät tarkkaan. Eivät uskoneet että olen vuokrannut mökinlomaviikoksi Cotswoldista .Ja tää oli jo ennen epidemiaa joku vuosi sitten. Onneksi mies ja lapsi oli mukana (olivat vielä jonossa odottomassa), ja heidän Irlannin passit avas ovet minullekin.
Minulla taisi olla hyvä tuuri ennen epidemiaa eli jokunen vuosi sitten eikä tarvinnut kenellekään selitellä syytä maahan saapumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taisi olla hyvä tuuri ennen epidemiaa eli jokunen vuosi sitten eikä tarvinnut kenellekään selitellä syytä maahan saapumiseen.
Enemmän kai brexit siihen vaikuttaa, että maahantulon syitä nykyään kysellään.
Tänne tuloon tarvitset 2 rokotusta, alle 72h vanhan negatiivisen testituloksen, 48h ennen maahansaapumista täytetyn passenger locator formin jossa täytyy olla Day 2 testin varauskoodi kirjattuna. Eli sen testin jonka teet tänne saavuttuasi, UK gov-sivuilta löytuu lista hyväksytyistä firmoista joista voi tämän tilata ja hinnat ja palvelun taso vaihtelee rutkasti. Osa ihan täysin cowboyta.
Testeihin kannattaa budjetoida pari sataa euroa per nenä.
Muuten elämä täällä suht normaalia vihdoin, julkisessa liikenteessä maskipakko.
En tiedä. Itse kävin saksassa ja italiassa kesällä.