Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö kananmunia, joissa päivämäärä mennyt?

Vierailija
16.09.2021 |

Kuinka pitkästi parasta ennen päiväyksen jälkeen?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausitolkulla pysyvät hyvinä päivämäärän jälkeen.

Vierailija
2/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukauden vanhoja olen vielä käyttänyt. Jos epäilen, onko vielä syötävissä, niin koitan vesiastiassa että kelluuko muna. Jos kelluu, en käytä, jos pysyy pystyssä, käytän. Koskaan en ole pilaantunutta munaa onnistunut tällä ohjeella ottamaan käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, jos eivät kellu laitettaessa vesiastiaan.

Vierailija
4/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän jatkuvasti päiväykseltään vanhentuneita munia.  Säilytän munia jääkaappilämpötilassa, joten se parantaa säilyvyyttä. Jos muna ei kellu eri tavalla kuin muut se on hyvä. Jos keltuainen hajoaa munaa rikottaessa se on parempi käyttää esim omelettiin ja kuohkeaa kakkua varten rikkoa tuoreempia munia.

Vierailija
5/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedessä kellumisen jälkeenkin munat kannattaa rikkoa yksi kerrallaan lasiin ennen lisäämistä. Siinä voi vielä haistamalla päättää.

Vierailija
6/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan edes katso kananmunien päiväyksiä, koskaan ei ole pilaantunutta tullut vastaan.

Vierailija
7/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedessä kellumisen jälkeenkin munat kannattaa rikkoa yksi kerrallaan lasiin ennen lisäämistä. Siinä voi vielä haistamalla päättää.

Siis sen kellumistestin jälkeen. Kelluvia ei iannata rikkoa ollenkaan. -sama

Vierailija
8/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausitolkulla pysyvät hyvinä päivämäärän jälkeen.

Ei pysy aina.

Jos munaan kohdistuu kova lämpö jossain vaiheessa varastoinnissa, kuljetuksessa, niin eivät kestä hätinä edes viimeiseen myyntipäivään.

Tästä on kokemusta muutamien vuosien takaa. 

Yliajan menevät munat säilytänkin ennakoivasti jääkaapin alaosassa, eikä huoneenlämmössä.

Vierailija
9/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mädäntyneen munan tunnistaa sokea ja kuurokin. Sen jälkeen roskiin koko sisältö. Lähellä mädäntymistä oleva muna on juoksevaa litkua.

Vierailija
10/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän aina kaikki kananmunat keittiön nurkassa tiskikoneen päällä. Se nyt on ainoa paikka, johon ne turvallisesti mahtuvat (etten minä tai kissat vahingossa huitaista niitä alas). Siinä lämpötila sahaa jonkin verran, mutta säilyvyyteen ei näytä olevan kauheasti vaikutusta - tai siis en ole kokeillut pitää jääkaapissa. Säilyisivätköhän jääkaapissa sitten puoli vuotta?

Tällä minun tavallani kananmunat säilyvät käyttökelpoisina vähintään kuukauden yli parasta ennen- päivämäärän, usein pidempään. Pari kertaa on ollut pilaantuneita munia, ne ovat AINA olleen Pirkan kananmunia ja ovat olleet pilaantuneita ENNEN parasta ennen- päivämäärää!

Muuten mitkä tahansa kananmunat ovat säilyneet hyvin, vapaiden kanojen, luomumunat, xtra-munat ja kaikki tuolta väliltä. Rikon AINA kananmunan erikseen, en suoraan esim. leipomuskulhon tai paistinpannun päällä, varmuuden vuoksi.

Vierailija
11/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kellumistestikään aina päde. Vähän riippuu kuinka vahvasti kelluu. "Osittain kelluvia" oon tarkistanut, haistanut ja syönyt, 90% eivät olleet pilaantuneita.

Vierailija
12/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kellumistestikään aina päde. Vähän riippuu kuinka vahvasti kelluu. "Osittain kelluvia" oon tarkistanut, haistanut ja syönyt, 90% eivät olleet pilaantuneita.

Näin minäkin. Jos nousee pintaan mutta ei reilusti yli, niin käytän niin kuin muutkin munat.

Vierailija
13/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan edes katso kananmunien päiväyksiä, koskaan ei ole pilaantunutta tullut vastaan.

Aivan pilaantunutta en ole nähnyt vuosikymmeniin. Onkohan nykyään jatkettu käyttöaikaa vai onko tapahtunut jotain muuta, kun yhä useammin keltuainen on tarttunut kuoreen niin, että sitä ei saa rikotusta munasta ehjänä.

Vierailija
14/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan rikkoa kananmunan kulhoon ja katsoa ja haistella, onko se käyttökelpoinen. Joskus rasiassa on ollut pilaantunut muna jo ennen merkittyä päiväystä.

Olen kerran tyhjentänyt muistisairaan jääkaapista yli vuoden vanhoja kananmunia. Ne eivät olleet mädäntyneet, vaan kuivuneet - valkuainen oli lähes kadonnut ja keltuainen muistutti rakenteeltaan muovailuvahaa.

Vierailija
15/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat rutiinit täällä kuin muillakin. Jos pvm ylittynyt, vedessä testaan onko kaasua muodostunut. Itsekin olen jättänyt käyttämättä vain ne jotka yulevat aivan pintaan, ne ns. Puolituiset ovat tosiaan olleet ihan normaalia munaa vastaavia oman kokemuksen mukaan.

Kerran olen törmännyt pilaantuneisiin muniin, silloin ei ollut edes pvm mennyt ja rikoin suoraan pannulle ja meinas yrjö lentää siitä hajusta. Hyi.

Meillä säilytetään huoneenlämmössä.

Vierailija
16/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna kyllä ilmoittaa selvällä hajusignaalilla kun se ei enää ole käytettävissä. Siihen asti käytän niitä.

Vierailija
17/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat ovat täysin hyviä kolme viikkoa parasta ennen päivämäärän jälkeen. Kaupan leima vain.

Terveisin tuottaja

Vierailija
18/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkoo lasiin. Kananmuna on kuin ihminenkin, löystyy vanhetessaan.

Vierailija
19/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munissa ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen-päivämäärä. Niitä voi siis käyttää sen jälkeenkin, yleensä vielä pitkään.

On hämmästyttävää, miten monet eivät ymmärrä eroa näiden välillä, vaan puhutaan vain "päiväyksestä".

Vierailija
20/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Alkavat maistumaan jo paskalta muutamaa päivää ennen viimeistä käyttöpäivää ja jos kelluvat vähääkään. Olen syönyt vuosia joka päivä 3 munaa joten tiedän miltä kananmunan tulee maistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi