Käytätkö kananmunia, joissa päivämäärä mennyt?
Kuinka pitkästi parasta ennen päiväyksen jälkeen?
Kommentit (42)
En osta kananmunia ollenkaan, jos en tiedä varmasti käyttäväni niitä. Ei tarvitse sitten kellutella eikä haistella, kun on ne tuoreeltaan syönyt.
Jääkaapissa säilytettynä ovat monta viikkoa päivämäärän jälkeen syömäkelpoisia. Joskus minulla on unohtuneet yli kuukaudeksi ja silloin huomasin kuivumisen merkkejä, olivat täysin käyttökelpoisia kuitenkin.
Käytän ainakin pari viikkoa päiväyksen jälkeen, mutta vain munakkaisiin ja muihin, joissa muna rikotaan ja sekoitetaan, ei esim. keitettyihin kananmuniin.
Sitten vähän historiaa: selasin jotain 1940-luvun emännän opasta. Ja tajusin, että himpskatti, eiväthän ne kanat talvella munineet.
Siellä oli oikein valokuvien kanssa, kuinka munat säilötään talveksi. Suuria lasipurkkeja, joihin vettä ja etikkaa. Munat varovasti yksitellen ladotaan purkkiin, ja näin on talvenvara säilössä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä. Alkavat maistumaan jo paskalta muutamaa päivää ennen viimeistä käyttöpäivää ja jos kelluvat vähääkään. Olen syönyt vuosia joka päivä 3 munaa joten tiedän miltä kananmunan tulee maistua.
Tämä on tietenkin hyvä, jos tietää, miltä paska maistuu.
Käytän, mutta mies ei anna käyttää ainakaan hänen ruuissaan niitä. En viitsi riidellä hänen kanssaan asiasta kun se ei johda mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Käytän, mutta mies ei anna käyttää ainakaan hänen ruuissaan niitä. En viitsi riidellä hänen kanssaan asiasta kun se ei johda mihinkään.
Kyttääkö ukko vieressä, kun teet ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausitolkulla pysyvät hyvinä päivämäärän jälkeen.
Ei pysy aina.
Jos munaan kohdistuu kova lämpö jossain vaiheessa varastoinnissa, kuljetuksessa, niin eivät kestä hätinä edes viimeiseen myyntipäivään.
Tästä on kokemusta muutamien vuosien takaa.
Yliajan menevät munat säilytänkin ennakoivasti jääkaapin alaosassa, eikä huoneenlämmössä.
No joo. 50 vuoden aikana en ole saanut huonoja munia. 😏
"Ehjä ja oikein säilytetty muna säilyy jopa kuukausia päivämäärän jälkeen. Parhaiten kananmuna säilyy 12–14 asteessa, mutta asteita tärkeämpi asia on, että kananmunia suojellaan lämpötilanvaihteluilta.
Oma kenno on kananmunille paras paikka.
Paras paikka kananmunille ei siis suinkaan ole jääkaapin ovessa olevassa kananmunalokerossa, sillä jääkaapin oven avaaminen ja siitä seuraavat lämpötilanvaihtelut heikentävät munien säilyvyyttä. Lokeron sijaan kananmunat kannattaa säilyttää omassa pakkauksessaan tasaisessa lämpötilassa".
Vierailija kirjoitti:
En käytä. Alkavat maistumaan jo paskalta muutamaa päivää ennen viimeistä käyttöpäivää ja jos kelluvat vähääkään. Olen syönyt vuosia joka päivä 3 munaa joten tiedän miltä kananmunan tulee maistua.
Se siitä vuosien kokemuksesta, munissa ei ole viimeistä käyttöpäivää vaan parasta ennen.
En epäile kuitenkaan että tiedät hyvin miltä paska maistuu.
Säilytän kanmunat jääkaapissa ja säilyvät siellä ainakin 2 kuukautta päiväyksen jälkeen. Joskus ostan pävämäärä vanhenee- munia alennuksella ja säilytän paketit jääkaapissa, ei koskaan yhtään pilaantunutta.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh, et ole tainnut syödä yhtäkään kananmunaa :D:D
Kananmunakeskustelusta tulee mieleen, että miten nuo urpot saa pidettyä mahdollisia lapsiaan hengissä.
Mä en edes koskaan katso päiväystä. Meillä menee munia aika paljon. Olen 53v ja kerran on tullut pilaantunut muna vastaan.
Käytän, jos alkaa olla yli kuukauden vanha, niin kellumistesti ja rikon munan erikseen. Pilaantuneen munan kyllä haistaa, mutta en halua haistaa, siksi kellumistesti.
Eipä noita pilaantuneita montaa kertaa ole elämässä vastaan tullut, vaikka olen ollut töissä keittiöllä. Kotona taas välillä on ostanut munia, koska nehän on aina loppu ja jonkun ajan päästä on jääkaapissa viisi pakettia. Säilytän jääkaapissa, koska kaapissa ei ole oikein tilaa jossa lämpötila pysyisi samana.
Palstalaiset syövät näköjään mitä vaan.
En koskaan seuraa kananmunien päiväystä, sanoisin että on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että jääkaapissani on vanhoja munia. En kuitenkaan kertaakaan lähes 40-vuotisen elämäni aikana ole pilaantunutta kananmunaa kohdannut. Kuulemma sen sitten haistaa? No, en tiedä miltä haisee, mutta sitä odotellessa käytän iloisesti kananmunia niin kauan kunnes paketti on tyhjä. Ja siihen menee kuitenkin yleensä 1-3 kuukautta...
Käytän, yli kuukauden vanhoja.
Ja sitä pilaantumisesta ei ole mitään epäilystä, jos sellaisen munan rikkoo. Ei tarvitse haistella, se löyhkää haistelemattakin. Kerran olen pilaantuneeseen munaan törmännyt ja siinä oli vielä päiväyksiäkin jäljellä.
Pilaantunut kananmuna haisee eltaantuneelle tulivuorelle. Siis rikinkatkuinen, siitä hajusta ei voi erehtyä, kukaan toimivan hajuaistin omaava ei voi kuvitella sitä miksikään muuksi kuin pilaantuneen hajuksi.
Totta kai!
Eivät mene miksikään ja aina hieman rikon kuorta ja haistan ennen kuin lisään seokseen.
Vain luomumunia, ne kanat saavat elää luonnonmukaista elämää.