Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun aloitat uuden työn ja sinua pidetään tyhmempänä kuin olet

Vierailija
04.02.2024 |

Jossain määrin huvittuneena ja jossain määrin ärtyneenä seuraan tämän näytelmän kehittymistä kahden työkaverini osalta. Uusilla työkavereilla tuntuu nimittäin olevan aika kapea käsitys älykkyydestä. He antoivat aluksi itsestään ihan fiksun kuvan koska selviävät haastavista ja monimutkaisista tilanteista joita työssä tulee eteen päivittäin. Toki taustalla on 10-20 vuoden kokemus.

Vaan nyt kun oma osaaminen ja kokemus karttunut, niin alan huomaamaan tilanteita joissa he ovat se hölmömpi osapuoli ja voisin alkaa kyykyttää ja moittimaan heitä siitä, mutta en tietysti fiksuna tyyppinä mielellään sellaiseen sorru. Ja ehkä vaikeinta tässä on se kuinka heillä ei taida kapasiteetti riittää tajuamaan tätä. On kuitenkin pidemmän päälle aika myrkyllinen yhdistelmä päteä itseään fiksummille tyypeille.

Vuorovaikutus jää usein vähän ontoksi kun mihinkään monimutkaisempaan tai syvällisempään keskusteluun ei voida ryhtyä. Eikä toki ole heidän velvollisuutensakaan, mutta hieman joudun tyhmentämään itseäni heille ja kiinnostaisi lukea muiden vastaavia kokemuksia ja kommentteja aiheesta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyydessähän on se, että ihminen ei tavallaan voi tunnistaa omaa älykkyyttään korkeampaa älykkyyttä monissakaan tilanteissa. Ja sama tiedon määrässä. Tyhmemmän ihmisen pitäisi jotenkin tiedostaa ylipäätään että on mahdollista hahmottaa asia jotenkin paremmin kuin hän hahmottaa, mutta sehän on vaikeaa jos omat aivot ei siihen taivu. Ja työelämässä monella on omista tiedoistaan ja taidoistaan vielä tietynlainen vahvistusharha, koska ovat pärjäilleet sillä omalla tasollaan vuosia. Pitävät sitä osaamistasoa sitten ylimpänä mahdollisena joka on mahdollista saavuttaa.

Vierailija
2/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: kyseessä naisvaltainen ala. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyydessähän on se, että ihminen ei tavallaan voi tunnistaa omaa älykkyyttään korkeampaa älykkyyttä monissakaan tilanteissa. Ja sama tiedon määrässä. Tyhmemmän ihmisen pitäisi jotenkin tiedostaa ylipäätään että on mahdollista hahmottaa asia jotenkin paremmin kuin hän hahmottaa, mutta sehän on vaikeaa jos omat aivot ei siihen taivu. Ja työelämässä monella on omista tiedoistaan ja taidoistaan vielä tietynlainen vahvistusharha, koska ovat pärjäilleet sillä omalla tasollaan vuosia. Pitävät sitä osaamistasoa sitten ylimpänä mahdollisena joka on mahdollista saavuttaa.

Tämä oli harvinaisen taitavasti kiteytetty kokonaisuus jonka voi allekirjoittaa täysin. Ja on itse asiassa monellakin alalla aika yleistä, että vuosien kokemuksen myötä oma työnkuva opitaan juurta jaksaen ja samaan aikaan kaikkia muita pidetään tyhmempinä. Koko muu maailma kun ei tee samaa työtä kuin hän, mutta sitä hänen on vaikea käsittää.

Rakentamisessa ilmiö on aika yleinen. Eli joku on vaikka tehnyt paljon omatoimisia remontteja tai rakentanut mökin ja talon. Sen jälkeen hänelle syntyy ajatusharha jonka mukaan kaikki ne jotka eivät ole eläessään pähkäilleet jonkun koolausvälin suuruutta ja villojen paksuutta, eivätkä suoraan tiedä niitä asian tullessa eteen, niin syynä on pakko olla tyhmyys eikä tietämättömyys joka olisi asian todellinen laita.

Vierailija
4/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä höpiset?

Vierailija
5/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pidetään kaikkialla automaattisesti jotenkin yksinkertaisena enkä tiedä miksi, näytän kai jotenkin tyhmältä. Ihmiset oikeasti neuvovat suunnilleen roskien lajittelussa tai tietokoneen käynnistämisessä.

T. Korkeakoulutettu ja keskimääräistä älykkäämpi

Vierailija
6/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä höpiset?

Kiteytit aika hyvin puhutun ongelman tähän. Kun menee yli hilseen niin se on jotain tyhmää höpinää.

Vierailija
7/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

#naiset

Vierailija
8/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pidetään kaikkialla automaattisesti jotenkin yksinkertaisena enkä tiedä miksi, näytän kai jotenkin tyhmältä. Ihmiset oikeasti neuvovat suunnilleen roskien lajittelussa tai tietokoneen käynnistämisessä.

Ja nämä neuvojat ovat usein käyneet rimaa hipoen pelkän peruskoulun ja tuntuvat olevan itse vähän kujalla.

Vierailija
9/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo otsikko on päinvastainen tekstin kanssa, sen voisi vaihtaa.

Vierailija
10/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ap pääs, jotta viisastuisit.

Vierailija
11/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämä sama ongelma ja syynä on varmaan se, että olen pienikokoinen tyttömäisen näköinen nainen. Nuorempana vielä jotenkin jaksoin tuoda itseäni esille, mutta mitä enemmän ikää on tullut niin sen vähemmän. Loputon taistelu, jossa ei voita. Teen työni erinomaisen hyvin, kehitän koko ajan itseäni, en pidä itsestäni meteliä ja ne jotka ei osaamistani tajua, niin ei tajua. Välillä kyllä ärsyynnyn että mulle tullaan selittämään asioita ja neuvomaan paljon pienemmältä osaamis- ja kokemuspohjalta mitä Itselläni on, mutta en näytä sitä ärtymystä ulospäin. Kuuntelen ja annan asian olla, jos se ei ole sen arvoista, että siihen kannattaa puuttua. Joskus kommentoin takaisin jotain, joka hiljentää vastapuolen, kun hänen tietämyksensä loppuikin siihen. 

Vierailija
12/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen näkemys. Voit varmasti perustella kantasi?

Vierailija
13/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämä sama ongelma ja syynä on varmaan se, että olen pienikokoinen tyttömäisen näköinen nainen. Nuorempana vielä jotenkin jaksoin tuoda itseäni esille, mutta mitä enemmän ikää on tullut niin sen vähemmän. Loputon taistelu, jossa ei voita. Teen työni erinomaisen hyvin, kehitän koko ajan itseäni, en pidä itsestäni meteliä ja ne jotka ei osaamistani tajua, niin ei tajua. Välillä kyllä ärsyynnyn että mulle tullaan selittämään asioita ja neuvomaan paljon pienemmältä osaamis- ja kokemuspohjalta mitä Itselläni on, mutta en näytä sitä ärtymystä ulospäin. Kuuntelen ja annan asian olla, jos s

Olet hiljaa = et ole tajunnut mitään.

Tämä on hämmentävän yleinen päätelmä.

Vierailija
14/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä allekirjoita tuota väitettä, että itseään älykkäämpää ymmärtystä joistain asioista ei voisi tajuta tai tunnistaa. Kyllä minä ainakin tunnistan. Voi olla, että se johtuu omasta suht korkeasta älykkyydestä itsefeflektion suhteen ja realismin ymmärtämisen suhteen, olen melko tarkka arvioimaan ainakin tietynlaisia nyansseja ja asioita ihmisen olemuksessa, myös omassani. Tunnistan älykkyyden eri suuntauksia, kokemuksen tuomaa itsevarmuutta sekä omaa päättelykykyä ja aitoa pyrkimystä pohtia ja analysoida tilanteita. Mulle ei ole mikään ongelma kuunnella ja arvioida itseäni jollain osa-alueella älykkäämmän ihmisen edesottamuksia eikä myöskään itseäni kokemattomampien sekä joissain asioissa "tyhmempien" kapasiteettia ja pystyvyyttä. Kyllä ihminen pystyy ymmärtämään rajallisuutensa suhteessa muihin. 

Vierailija
15/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, itsekin jouduin lukemaan otsikon uudestaan, että luinko eka väärin. 

Vierailija
16/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en todella allekirjoita tuota, kyllä minä hyvin usein tunnistan ihmisiä, jotka ovat paljon minua älykkäämpiä.

Pahinta on kun kyseessä on dementoitunutta vanhus, jolla ei kokoaikaa ole käsitystä ajasta ja paikasta ja hän näppärästi keksii miten hän toimii vaikkapa pienessä vieraassa vessassa pyörätuolin ja huonojen jalkojensa kanssa, siis pohtii asian ensin ja sitten toimii eikä yrityksen ja erehdyksen kautta. 

Vierailija
17/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä aloituksesta. Juuri tällaisia teemoja olen itsekin miettinyt, ja kärsinyt/ nauttinut viime aikoina , sillä minua pidetään uudessa työpaikassa ihmisenä, jota täytyy neuvoa esim. suojakäsineiden käytössä. Harva se päivä.

Anteeksi mutta mitä minä teinkään juuri toisen asteen koulutuksessa, jossapa vielä olin melkein aina läsnä, ja osallistuin erilaisiin tehtäviin ja ryhmätöihin ihan täysillä.

Aseptiikkaa ja hygieniaa opiskeltiin monessa otteessa ja aseptinen omatuntoni on ihan huipussaan. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.

Onneksi opiskeltiin myös esim. jonkin verran persoonallishäiriöistä ja siitä jos jostain olen saanut paljon apuja henkiseen työskentelyyn työajan ulkopuolella. Herranjestas minkälaisiin yksilöihin sitä voikaan työyhteisössä törmätä !

Jokapäiväinen elämäni on nykyään kuin astuisi suureen tragikomediaan kävellessäni työpaikan ovesta sisään. Mutta saahan tästä paljon matskua esim. erilaisiin käsikirjoituksiin. Ja pienen palkan korvaukseksi henkisestä kärsimyksestä.

Tänäänkin saan työpaikallani varmaan paljon ristiriitaisia, juonikkaita " neuvoja ", joiden avulla minua yritetään savustaa pois työpaikasta. Mutta ei tuu onnistuu- ainakaan näin surkeilla ja säälittävillä yrityksillä :D.

Vierailija
18/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan: kyseessä naisvaltainen ala. 

Minusta sekä ap että työkaverit vaikuttavat miehiltä. Monelle miehelle on tyypillistä päteminen ja kyykyttäminen sekä muiden älykkyyden aliarvioiminen.

Vierailija
19/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asiaa voisi ottaa hienovaraisesti puheeksi? Jos ovat kuitenkin fiksuja työntekijöitä, niin varmaan ymmärtävät jos asian niille selität.

Esim. jos ovat koodareita ja miettivät kaiken nopeuden kannalta, voisit vaikka todeta että ehkä meidän pitäisi miettiä asiaa myös tietoturvan kannalta (tai mikä ikinä onkaan pointtisi). Ihmisillä kun on eri taustoja niin ajatuksenjuoksu saattaa urautua. Sen takia tiimeihin yleensä koitetaan palkata vähän erilaisia ihmisiä.

Vierailija
20/28 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko sittenkin niin, että perehdytykseen vaan kuuluu se, että kaikki asiat käydään läpi? Ei kai kukaan oleta, että työnantaja palkkaisi tarkoituksella nykyisiä työntekijöitä tyhmempiä ihmisiä uusiin avoimiin paikkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän