Vauva tarhaan 11 kuukautisena...
Vaikea tilanne tai en tiedä teenkö vaikean tästä tilanteessa vain itse itselleni omassa päässäni... Mutta elikkä kaipaisin kokemuksia vauvan hoitoon viemisestä noin 11 kuukautisena.
Meillä oli tarkoituksena pitää vauva kotona ensi syksyyn ja aloittaa sitten hoito, joilloin hän olisi ollut lähemmäksi 2 vuotta, se olisi ollut taloudellisestikin mahdollista. Säästöt olisivat kyllä huvenneet, mutta olisin siis voinut olla kotona. Mutta minulle tarjottiin töitä, vakituista paikkaa, olin siis työtön ennen äitiyslomaa tai jäin juuri työttömäksi edellisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Työnantaja suostuisi siihen, että tekisin ensinmäisen vuoden lyhennettyä työaikaa eli olisin osittaisella hoitovapaalla, jolloin lapsi olisi hoidossa 3 päivänä viikossa. Hoitopäivät olisivat n. 8 tuntia.
Lapsi pääsisi pieneen yksityiseen tarhaan jossa on 9 lasta ikähaitarilla 2-5v + miedän lapsi 11 kuukautta, eli olisi nuorin. Lisäksi samassa tarhassa on esikoisemme 5 v. Hoitopaikka ja työntekijät ovat ihania ja ammattitaitoisia. Mutta olenko hullu kun vien noin pienen hoitoon?
Nykypäivänä työpaikat ovat kiven alla ja tuntuu hullulta kieltäytyä paikasta, tuskin ihan heti saan vastaavaa tarjousta. Tuntuu, että teen mitä tahansa teen kuitenkin väärin. Mies on sanonut, että päätös on minun ja tukee päätöstäni oli se mikä tahansa, hänestä ei siis juuri ole apua.
En tiedä suomalaisista päiväkodeista, mutta asuimaassani vauvat menevät päiväkotiin yleensä kolmikuisista alkaen. Meidän lapset olivat aloittaessaan 6- ja 7-kk. Edelleen käyvät tervehtimässä vanhoja hoitajiaan, joista tuli läheisiä ihmisiä lasten elämään.