Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva tarhaan 11 kuukautisena...

Vierailija
29.10.2014 |

Vaikea tilanne tai en tiedä teenkö vaikean tästä tilanteessa vain itse itselleni omassa päässäni... Mutta elikkä kaipaisin kokemuksia vauvan hoitoon viemisestä noin 11 kuukautisena.

Meillä oli tarkoituksena pitää vauva kotona ensi syksyyn ja aloittaa sitten hoito, joilloin hän olisi ollut lähemmäksi 2 vuotta, se olisi ollut taloudellisestikin mahdollista. Säästöt olisivat kyllä huvenneet, mutta olisin siis voinut olla kotona. Mutta minulle tarjottiin töitä, vakituista paikkaa, olin siis työtön ennen äitiyslomaa tai jäin juuri työttömäksi edellisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Työnantaja suostuisi siihen, että tekisin ensinmäisen vuoden lyhennettyä työaikaa eli olisin osittaisella hoitovapaalla, jolloin lapsi olisi hoidossa 3 päivänä viikossa. Hoitopäivät olisivat n. 8 tuntia.

Lapsi pääsisi pieneen yksityiseen tarhaan jossa on 9 lasta ikähaitarilla 2-5v + miedän lapsi 11 kuukautta, eli olisi nuorin. Lisäksi samassa tarhassa on esikoisemme 5 v. Hoitopaikka ja työntekijät ovat ihania ja ammattitaitoisia. Mutta olenko hullu kun vien noin pienen hoitoon?

Nykypäivänä työpaikat ovat kiven alla ja tuntuu hullulta kieltäytyä paikasta, tuskin ihan heti saan vastaavaa tarjousta. Tuntuu, että teen mitä tahansa teen kuitenkin väärin. Mies on sanonut, että päätös on minun ja tukee päätöstäni oli se mikä tahansa, hänestä ei siis juuri ole apua.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sekä hoito- että työpaikka ovat asialliset. Kyllä mä voisin tuossa tilanteessa viedä lapsen hoitoon, jos työllistymisessä vähääkään epävarmuutta myöhemmin. Lastentarhanopettaja. 

Vierailija
62/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni vauva säikkyy kovia ääniä ja lasten huutoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko miehesi kanssa vekslata työaikojanne siten että hoitopäivät olisivat mahdollisimman lyhyet? 3 kertaa viikossa esim neljä tuntia ei tunnu enää missään.

Vierailija
64/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:14"]

No jos sinusta ei olisi ollut noita taitoja lapsellesi opettamaan, niin aivan oikein, että sen teki sitten joku muu. Hyvä että tiedostat tämän. Aika monelle muullekin pikkulapselle päiväkoti on omaa kotia parempi paikka kasvaa.

[/quote]

Kyllä se lapsi kotonaoloaikanaankin kasvaa. :-) Itse asiassa kasvuhormonia taitaa erittyä juuri öiseen aikaan eniten.

Vai kuvitteliko joku kotiäiti täällä, että lapsi viedään päiväkotiin ja haetaan vasta puolen vuoden kuluttua pois? Öh, ehkä kannattaisi välillä tulla sieltä kotoa pois, moni on kotiinsa kuollutkin... =)

Vierailija
65/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:59"]

Hoitoon vaan, siksi ne päiväkodit on olemassa. Meijän on vietävä tyttö päiväkotiin 9 kk ikäsenä näillä näkymin. Mulla jatkuu työt, mies ei voi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja en halua jäädä hoitovapaalle sillä maksettava raha on niin häviävän pieni ja työhistoriaan tulee katko, hoitovapaahan ei työkokemusta kerrytä.

[/quote]

Mkä ihmeen katko työhistoriaan tulee? CV:n mukaan työsuhde jatkuu ja kerron vain kysyttäessä, miten pitkään olen ollut lasten kanssa kotona.

Vierailija
66/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva meni 11kk iässä hoitoon, ei mitään ongelmia ja meni alusta pitäen mielellään. Turha kuunnella noiden paheksujien höpinöitä.

Vierailija
67/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmat lapset aloittaneet hoidossa 11-kuukauden ikäisenä. Kumpikin pääsi ryhmikseen, mikä oli ilo ja onni kaikin tavoin; oli lähellä kotona ja hoitajia useita eli vaikka yksi oli joskus kipeä, ei tarvinnut vaihtaa hoitopaikkaa. Vanhempi lapsista on jo yläkoululainen, nuorempi kutosella enkä kyllä voi sanoa että heissä olisi mitään vinoon kasvanutta. Ei allergioita, ei pelkotiloja (normaalia mörköä sängyn alla nyt tietty), ovat sosiaalisia ja viihtyvät myös itsekseenkin. Ylipäätään kaikin puolin normaaleja lapsia.

Vierailija
68/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on päiväkoti eikä mikään tarha! Vai onko lapsesi eläin, joka laitetaan (eläin)tarhaan?

Vierailija
69/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
70/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:45"]

Se on päiväkoti eikä mikään tarha! Vai onko lapsesi eläin, joka laitetaan (eläin)tarhaan?

[/quote]

No, kyllä ne pienet aika eläimellisiä ovat jos nyt ihan totta puhutaan. Sitten kun pääsevät inhimillisempään ikään, osaavat syödä ja juoda siististi itse, eivät pasko eivätkä kuse housuun ja kanssakäyminenkin muuttuu siitä "minä minä"-vaiheesta. Niin, ja ne oppivat pukemaan itse. Tarpeeksi pitkälle kun päästään niin kiukuttelu vähenee dramaattisesti.

Vierailija
71/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
72/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kotiin tai osittaiselle. En ymmärrä miksi tätä ehdotusta alapeukutetaan. Ei sinun työsi voi niin huonopalkkainen olla ettette selviäisi. Jos miehesi työssä on niin valtava liksa, niin eiköhän siitä ole sitten säästöjäkin. Lapsen parhaaksi voi vähän kiristää vyötäkin.

Vierailija
73/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se työ! Ei se lapsi mene rikki päiväkodissa. Omani meni pari viikkoa alle 1-vuotiaana ja kaikki meni tosi hyvin. Oli viitenä päivänä viikossa n. 6-7 tuntia. Nyt 9-vuotias koululainen.

Vierailija
74/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet asiaa täällä? Mammapalstallahan se suurin viisaus sinun elämääsi koskevissa isoissa asioissa varmaan löytyy? 

Vierailija
75/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
76/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
77/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:38"]

Se pieni vauva säikkyy kovia ääniä ja lasten huutoa.

[/quote]

Oletko syvällisestikin tutustunut toimintaan pienten lasten ryhmässä päiväkodissa? Minäpä olen, kun vein sinne myöskin juuri 11 kk vanhan lapseni, ja olin kaksi viikkoa ennen töiden aloitusta tekemässä pehmeää laskua. 

Ainakin tuossa minun lapseni tarhassa oli tosi rauhallinen ja rentouttava tunnelma. Varmaan osittain senkin seurauksena myös nämä 1-3 -vuotiaat olivat rauhallisia. Ne ryhmän "isot", 3-vuotiaat pojatkin tulivat esittelemään kirjoja ja tuomaan leluja "vauvalle". Pihalla isojen ryhmän lapset suhtautuivat myös näihin pienimpiin tosi suojelevaisesti, jos jotain kahinaa oli, niin se oli sitten isompien välillä. 

11 kk vanha sopeutui muutenkin päiväkotiin hyvin. Tuokin, mitä 28 kirjoitti on varmasti totta. Lapsi on erittäin ulospäinsuuntautunut, itsenäinen  ja rohkea, ilmeisen samanlainen kuin itse olin lapsena. Minutkin vietiin hoitoon 16 kk:n vanhana, eli osasin juuri ja juuri kävellä ja puhua vain muutaman sanan, mutta muistan itsekin jo asioita ajalta, jolloin olin noin 2-vuotias, ja oikeasti tykkäsin todella paljon seurasta.  Itkua hoitoon jätettäessä oli parin ensimmäisen päivän jälkeen muutama päivä, sen jälkeen pikkuinen on jopa hymyili ja hihkui, kun tajusi, että olemme menossa päiväkotiin.

Raskainta on ollut se, että minun työssäni on iltatöitä - päiväkoti on siis vuorotarha -, ja isälläkin venyvät päivät yleensä noin kuuteen, joten joskus harvoin lapsi on jo todella väsynyt illalla päiväkodista haettaessa. Toisaalta, tämä vanhempien työajan "eritahtisuus" ja minun lyhennetty työaikani (on hienoa, että uusi työnantaja on järjestelyyn suostunut, minä palasin ennen vanhempainvapaata tekemääni työhön) on mahdollistanut useinmiten suhteellisen lyhyet, 5-7 tunnin hoitopäivät. Kun lapsen päiväunet on sattuvat tuohon 5-7 tuntiin, lapsi ehtii olla myös kotona meidän vanhempien kanssa. Ehdottomasti parasta ovat "kiireettömät" aamut, jolloin lapsi herää 06.00-07.00, ja hoitoon pitää ehtiä vasta päiväunille puoleksi päiväksi. 

Vierailija
78/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan päiväkodista. Meillä samassa päiväkodissa on pari alle vuodenikäistä, jotka pärjäävät tosi hyvin. Kunhan pääsevät aina tarvittaessa syliin, niin hienosti pärjäävät jos eivät ole erityisen arkoja. Pari kuukautta ja ovat jo vanhoja tekijöitä :)

Vierailija
79/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:01"]Mä en nyt oikein hahmota, miten säästönne olisivat kestäneet sinun pitkän hoitovapaan mutta ei edes lyhyttä miehelle? Mies kotiin pariksi kuukaudeksi, se on tuon ikäiselle pitkä aika. Sen jälkeen sinä voit jatkaa sillä 3 päivää/vk.
[/quote] Tämä

Vierailija
80/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lasta viedä pedofiilicapojen keskitysleirille, vaan pohjoismaiseen yliopistokoulutettujen lastenhoitajien pyörittämään päiväkotiin. Ei löydy purevia koiria, vaan pihat ja huoneet täynnä leluja ja kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme