Vauva tarhaan 11 kuukautisena...
Vaikea tilanne tai en tiedä teenkö vaikean tästä tilanteessa vain itse itselleni omassa päässäni... Mutta elikkä kaipaisin kokemuksia vauvan hoitoon viemisestä noin 11 kuukautisena.
Meillä oli tarkoituksena pitää vauva kotona ensi syksyyn ja aloittaa sitten hoito, joilloin hän olisi ollut lähemmäksi 2 vuotta, se olisi ollut taloudellisestikin mahdollista. Säästöt olisivat kyllä huvenneet, mutta olisin siis voinut olla kotona. Mutta minulle tarjottiin töitä, vakituista paikkaa, olin siis työtön ennen äitiyslomaa tai jäin juuri työttömäksi edellisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Työnantaja suostuisi siihen, että tekisin ensinmäisen vuoden lyhennettyä työaikaa eli olisin osittaisella hoitovapaalla, jolloin lapsi olisi hoidossa 3 päivänä viikossa. Hoitopäivät olisivat n. 8 tuntia.
Lapsi pääsisi pieneen yksityiseen tarhaan jossa on 9 lasta ikähaitarilla 2-5v + miedän lapsi 11 kuukautta, eli olisi nuorin. Lisäksi samassa tarhassa on esikoisemme 5 v. Hoitopaikka ja työntekijät ovat ihania ja ammattitaitoisia. Mutta olenko hullu kun vien noin pienen hoitoon?
Nykypäivänä työpaikat ovat kiven alla ja tuntuu hullulta kieltäytyä paikasta, tuskin ihan heti saan vastaavaa tarjousta. Tuntuu, että teen mitä tahansa teen kuitenkin väärin. Mies on sanonut, että päätös on minun ja tukee päätöstäni oli se mikä tahansa, hänestä ei siis juuri ole apua.
Kommentit (81)
Minun tyttö oli 11kk kun meni päiväkotiin. Ei osannut kävellä eikä puhua. Kuukauden päästä jo käveli ja puhekin tuli pikkuhiljaa. Hämmästyin miten helposti sopeutui. Hoitajat ottivat heti aamulla syliin ja aika paljon tyttö oli siellä hoitajien ja harjoittelijoiden sylissä. Huomiota sai koko ajan, sekä hoitajilta että lapsilta. Isommat tytöt ottivat heti "siipien suojaan" ja auttoivat kaikessa. :) Eka vuosi meni tosi hyvin. 2-vuotiaana alkoi sitten aamukiukut mutta se kuulema kuuluu ikään. :D 2-vuotiaana ei halunnut aamuisin mennä päiväkotiin mutta sitten iltapäivällä ei halunnut kotiin. :D Nyt 4-vuotiaana valittaa aina että haen hänet kesken leikkien (klo 16) ja tänäänkin oli huolissaan kuka hänen kavereiden kanssa leikkii jos hän lähtee kotiin. :'D
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:59"]Hoitoon vaan, siksi ne päiväkodit on olemassa. Meijän on vietävä tyttö päiväkotiin 9 kk ikäsenä näillä näkymin. Mulla jatkuu työt, mies ei voi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja en halua jäädä hoitovapaalle sillä maksettava raha on niin häviävän pieni ja työhistoriaan tulee katko, hoitovapaahan ei työkokemusta kerrytä.
[/quote]
Niin että työt menevät lapsen edelle? Huhhuh.
[/quote]
Joo jos ruokaa haluaa pöytään niin töihin sitä on mentävä. Työt ei mene edelle, mieluummin olisin kotona lapsen kanssa, mutta rahaa on jostain saatava.
Ota se työpaikka. Järjestely, jonka kuvasit, kuulostaa todella hyvältä ja asialliselta.
Onko siinä nyt niin suurta eroa viekö tarhaan/hoitoon 11 vai 12kk vanhana? Omassa lähipiirissäni ja työpaikallani suurin osa vie lapsen hoitoon kun ovat noin vuotiaita. Matalapalkka-ala ja harvalla ihmeempiä säästöjä tai miestä joka tienaisi niin paljon enemmän etteikö kotiin jäämisestä olisi huomattavaa taloudellista tappiota.
Meidän tyttö meni myös hoitoon 10,5 -kuukautisena 3 pv/vk, lisäksi päivä viikossa mummolla. Juuri oli oppimassa kävelemään ja puhumaan ekoja sanoja. 11 kk alkoi kävellä, ja nyt, 1v 10 kk, puhuu 5 sanan lauseilla, syö hyvin itse, on lähes päiväkuiva (ulkona/päikkäreillä vaippa vielä, sanoo aina pissa- ja kakkahädän) ja tykkää olla hoidossa, ei itkuja ja puhuu aina siitä mitä on tehty iloisesti. Voisin jopa sanoa että jos olisi ollut vain kotona, ei ehkä osaisi niin hienosti kaikkia näitä asioita joita jatkuvasti tässä pienessä yksityisessä päiväkodissa harjoitellaan. Imetinkin 1 v asti, ja hyvin meni. Alussa tietysti äidin ja isän sydäntä särkee, mutta hoitajat pitivät paljon sylissä ja pieni oppi tuntemaan heidät nopeasti.
Töitä ei vaan aina voi olla tekemättä jos haluaa pysyä työelämässä, hyvin se menee.
Hoitoon. Suunnitelmasi on oikein hyvä!
Ota paikka ihmeessä vastaan. Hoitopaikka kuulostaa hyvältä, ei tuosta mitään ongelmaa tule. Vaikka lapsen jättäminen hoitoon tuntuu vaikealta, niin älä jää lapselle vuodattamaan ikävääsi vaan käyttäydy luottavaisesti. Niin, ja kokemusta on vastaavasta. En ole katunut ja lapset ovat pärjänneet hyvin.
Minulla oli aikoinaan vastaava tilanne esikoisen kanssa ja hän aloitti päivähoidon 10 kk vanhana. Hän sopeutui hoitoon hyvin ja on nyt reipas 10-vuotias :). Temperamentiltaan oli jo vauvana rauhallinen ja sopeutuva. Luekö sitten sekin helpottanut hoitoon sopeutumista. Nyt taas nuorimmaiseni on todella allerginen ja muutenkin herkemmin asioihin reagoiva ja hänen kanssaan aion olla kotona ainakin siihen asti, kun täyttää 2 vuotta. Lapsetkin on kovin erilaisia eli vaikuttanee, miten sopeutuu.
En tiedä olisinko itse raaskinut viedä, mutta siitä onkin jo aikaa eikä ehkä ollut tätä kokemusta kuin nyt. Kuulostaa hyvältä, että lapsi olisi hoidossa vain kolme päivää viikossa, vaikka 8 tuntia on aika pitkä hoitopäivä pienelle. Mutta jos päiväkoti on luotettava ja asiantunteva, lapsen kiintymyssuhdetta ja turvallisuudentunnetta osataan siellä varmasti kannatella. Se että päiväkodin kasvattajat ovat sensitiivisiä on noin pienen kanssa tärkeää. Jos työllistyminen myöhemmin on epävarmaa, voi olla vaikea kieltäytyä tarjotusta työstä. Se voi olla myös epäviisasta. Jos lapsella on nyt turvallinen kiintymyssuhde ja teillä on perheessä ihmissuhteet lapsen kanssa kunnossa, niin noinkin pieni lapsi kyllä pärjää hoidossa eikä se vaurioita hänen kehitystään. Edellyttäen tosiaan että hän saa ymmärtäväistä ja hellää hoivaa päiväkodissa eikä joudu yksin siellä itkemään ja pärjäämään, vaan saa syliä ja lohdutusta kun tarvitsee. Kolme päivää viikossa on eri asia kuin viisi.
Ota se paikka! Ei tuo 3pv/vko hoidossa kuulosta ollenkaan pahalta. Työpaikat, varsinkin noin joustavat, ovat kiven alla :)
Tuollaisessa tilanteessa vanhemmista (varsinkin äidistä) näyttää yleensä aina tuntuvan pahimmalta. Eli jos itse jaksat olla iloisella miellä, ei mitään hätää, ammattilaisia siellä päiväkodissa on. Suomessa on ihmeellistä hätävarjelun liioittelua päivähoidon aloittamisikäpohdinnoissa. Sitten kun sama lapsi kasvaa murrosikäiseksi, kukaan ei ole enää kiinnostunut, saavat ihan rauhassa viillellä itseään ja dokata.
Itse olen vienyt n. vuoden ikäiset iloisena hoitoon. Ajattelin säästää paukkuja sinnekin kun tosiaan ovat isompia.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:50"]
Isä tienaa n. 40% enemmän kuin minä (vaikka otan tämän työpaikan vastaan), joten meidän talous pyörii aika pitkälti isän tulojen varassa, joten ei voi jäädä kotiin.
[/quote]
No jos ette elä ihan kädestä suuhun, niin voihan isä olla muutaman kuukauden hoitovapaalla, jos sinulla olisi varaa olla vielä vuosi.
Riippuu tosi paljon siitä, millainen lapsesi on persoonaltaan/temperamentiltaan. Jos on jotenkin erityisen arka ja herkkä lapsi niin sitten olisi varmaan mahdollisuuksien mukaan parempi olla hieman pidempään kotona. Jos taas suhtautuu uusiin tilanteisiin ja ihmisiin rohkeasti ja joustavasti niin mikäs siinä.
Sama sapluuna ei toimi kaikille, vaan on ajateltava lapsen yksilöllisiä tarpeita ja mitoittaa ne käytettävissä oleviin resursseihin (kaikilla ei ole mahdollista olla pidempään kotona, vaikka se olisi juuri omalle lapselle hyväksi).
Kyllä minä veisin. Ei se kolmesta päivästä rikki mene ja teet jotain tulevaisuuden turvaamiseksi
Meillä lapsi aloitti päiväkodin 10kk ikäisenä, nyt pian 4-vuotias on ja loistavasti on mennyt. Kovinhan se on lapsestakin riippuvaista, mutta.. Tsemppiä päätöksen kanssa :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:25"]
Meidän tyttö meni myös hoitoon 10,5 -kuukautisena 3 pv/vk, lisäksi päivä viikossa mummolla. Juuri oli oppimassa kävelemään ja puhumaan ekoja sanoja. 11 kk alkoi kävellä, ja nyt, 1v 10 kk, puhuu 5 sanan lauseilla, syö hyvin itse, on lähes päiväkuiva (ulkona/päikkäreillä vaippa vielä, sanoo aina pissa- ja kakkahädän) ja tykkää olla hoidossa, ei itkuja ja puhuu aina siitä mitä on tehty iloisesti. Voisin jopa sanoa että jos olisi ollut vain kotona, ei ehkä osaisi niin hienosti kaikkia näitä asioita joita jatkuvasti tässä pienessä yksityisessä päiväkodissa harjoitellaan. Imetinkin 1 v asti, ja hyvin meni. Alussa tietysti äidin ja isän sydäntä särkee, mutta hoitajat pitivät paljon sylissä ja pieni oppi tuntemaan heidät nopeasti.
Töitä ei vaan aina voi olla tekemättä jos haluaa pysyä työelämässä, hyvin se menee.
[/quote]
No jos sinusta ei olisi ollut noita taitoja lapsellesi opettamaan, niin aivan oikein, että sen teki sitten joku muu. Hyvä että tiedostat tämän. Aika monelle muullekin pikkulapselle päiväkoti on omaa kotia parempi paikka kasvaa.
Itse tunnet lapsesi parhaiten, voiko hänet jo viedä päivähoitoon. Kirjoituksistasi saa sen kuvan, että itse olet esteenä hoitoon viemiselle eikä lapsi. Joten anna mennä vaan! Jos näet, ettei lapsesi olekaan vielä valmis, voit irtisanoutua työpaikasta koeajalla.
Kiitos kannustavista viesteistä ja muistakin näkökannoista.
Tokihan isä voisi olla muutaman kuukauden kotona, kun minä aloitan työt, varmaan puolisen vuotta onnistuisi taloudellisesti hyvin. Mutta silloin minä menettäisin tuon osa-aikaisen hoitovapaa mahdollisuuden. Ja lapsi joutuis aloittamaan n 1,5v kokopäivä hoidon 5 päivänä viikossa, sekään ei kuulosta kovin hyvältä. :/
Työnantaja on kyllä todella joustava ja harmittaisi kieltäytyä paikasta näin laman keskellä, kun työpaikat on kiven alla.
ap
Vaikka itse olen ollut kotiäitinä pitkään ja miehenikin vähän aikaa koti-isänä, voisin tai voisimme ottaa työpaikan tuossa sinun tilanteessasi. Et tee väärin, teet miten päin vain.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:59"]Hoitoon vaan, siksi ne päiväkodit on olemassa. Meijän on vietävä tyttö päiväkotiin 9 kk ikäsenä näillä näkymin. Mulla jatkuu työt, mies ei voi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja en halua jäädä hoitovapaalle sillä maksettava raha on niin häviävän pieni ja työhistoriaan tulee katko, hoitovapaahan ei työkokemusta kerrytä.
[/quote]
Niin että työt menevät lapsen edelle? Huhhuh.