Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva tarhaan 11 kuukautisena...

Vierailija
29.10.2014 |

Vaikea tilanne tai en tiedä teenkö vaikean tästä tilanteessa vain itse itselleni omassa päässäni... Mutta elikkä kaipaisin kokemuksia vauvan hoitoon viemisestä noin 11 kuukautisena.

Meillä oli tarkoituksena pitää vauva kotona ensi syksyyn ja aloittaa sitten hoito, joilloin hän olisi ollut lähemmäksi 2 vuotta, se olisi ollut taloudellisestikin mahdollista. Säästöt olisivat kyllä huvenneet, mutta olisin siis voinut olla kotona. Mutta minulle tarjottiin töitä, vakituista paikkaa, olin siis työtön ennen äitiyslomaa tai jäin juuri työttömäksi edellisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Työnantaja suostuisi siihen, että tekisin ensinmäisen vuoden lyhennettyä työaikaa eli olisin osittaisella hoitovapaalla, jolloin lapsi olisi hoidossa 3 päivänä viikossa. Hoitopäivät olisivat n. 8 tuntia.

Lapsi pääsisi pieneen yksityiseen tarhaan jossa on 9 lasta ikähaitarilla 2-5v + miedän lapsi 11 kuukautta, eli olisi nuorin. Lisäksi samassa tarhassa on esikoisemme 5 v. Hoitopaikka ja työntekijät ovat ihania ja ammattitaitoisia. Mutta olenko hullu kun vien noin pienen hoitoon?

Nykypäivänä työpaikat ovat kiven alla ja tuntuu hullulta kieltäytyä paikasta, tuskin ihan heti saan vastaavaa tarjousta. Tuntuu, että teen mitä tahansa teen kuitenkin väärin. Mies on sanonut, että päätös on minun ja tukee päätöstäni oli se mikä tahansa, hänestä ei siis juuri ole apua.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isäkin voisi olla osittaisella hoitovapaalla? Jos isä on ollut 6 kk työssään, hänellä on siihen oikeus. (Kai, ainakin meillä. Voi riippua alasta.) Voisitte olla molemmat osittaisella aluksi, sitten sinä jatkaa ja lapsi osittain hoitoon. Tai sitten mies on ensimmäiset 6 kk kotona, sitten sinä jatkat osittaisella hoitovapaalla.

Vierailija
2/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole sinänsä hassua että vanhempainvapaa loppuu juuri pari kuukautta ennen kun lapsi on yhden. Sehän teettää siinä mielessä ongelmia päiväkodille että alle 1-vuotiaille on järjestettävä enemmän hoitajia per lapsi kun 1-3 vuotiaille jotta suhdeluvut ovat kohdillaan. Lisäksi alle 1-vuotiaille pitää järjestää äidinmaidonkorvikkeet hoitopaikan puolesta. Ei ehkä niin isoja juttuja mutta ihmettelen että sitä vanhempainvapaata ei ole voitu venyttää siihen saakka kun lapsi on 1-vuotias. Varmaan aika paljon kuitenkin laskettu sen varaan että moni kuitenkin jäisi hoitovapaalle ainakin pariksi kuukaudeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi! jos tämä työ on todella todella tärkeä ottaa nyt vastaan, niin eikö perheessä voitaisi tehdä järjestelyjä niin, että mies jää osittaiselle hoitovapaalle. Molempien yhteinen palkka on varmaan kutakuinkin saman suuruinen kuin olisit kotona syksyyn asti.

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:57"]

Eikö isäkin voisi olla osittaisella hoitovapaalla? Jos isä on ollut 6 kk työssään, hänellä on siihen oikeus. (Kai, ainakin meillä. Voi riippua alasta.) Voisitte olla molemmat osittaisella aluksi, sitten sinä jatkaa ja lapsi osittain hoitoon. Tai sitten mies on ensimmäiset 6 kk kotona, sitten sinä jatkat osittaisella hoitovapaalla.

[/quote]

Vierailija
4/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kumpikin lapsi mennyt hoitoon tuossa iässä; esikoinen taisi olla juuri täyttänyt vuoden ja kuopus oli 11kk. Kummankin kanssa isä oli kotona kuukauden minun palattua töihin. nYt ovat kumpikin reippaita murrosikäisiä ja silloinen pph on perheystävä edelleen

Sinun tilanteessasi en miettisi asiaa yhtään; työpaikkasi kuulostaa lottovoitolta lama-Suomessa. Ota työpaikka vastaan! Jos isä pystyy ottamaan viikon-pari hoitovapaata/ isyyskuukauden, sekin jo helpottaa sinun töihinpaluutasi

Vierailija
5/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista rahasummaa ei ole, jonka vuoksi pistäisin vauvaikäisen hoitoon vahingoittaen tämän kehitystä ja menettäisin ne ainutlaatuiset hetket kun lapsi kasvaa/kehittyy.
Tee sen mukaan mikä on sinulle tärkeintä, mutta älä unohda lapsen tarpeita, sillä vanhempana olet vastuussa tästä uudesta elämästä, et vain omastasi.

Vierailija
6/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:14"]

No jos sinusta ei olisi ollut noita taitoja lapsellesi opettamaan, niin aivan oikein, että sen teki sitten joku muu. Hyvä että tiedostat tämän. Aika monelle muullekin pikkulapselle päiväkoti on omaa kotia parempi paikka kasvaa.

[/quote]

Kyllä se lapsi kotonaoloaikanaankin kasvaa. :-) Itse asiassa kasvuhormonia taitaa erittyä juuri öiseen aikaan eniten.

Vai kuvitteliko joku kotiäiti täällä, että lapsi viedään päiväkotiin ja haetaan vasta puolen vuoden kuluttua pois? Öh, ehkä kannattaisi välillä tulla sieltä kotoa pois, moni on kotiinsa kuollutkin... =)
[/quote]

Ja sinä ulkoa välillä kotiin miettimään, jos luulet että lapsen kasvu on vain fyysistä.

Vierailija
7/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menet töihin, kolme hoitopäivää viikossa on sitä paitsi aika vähän. Upea tilaisuus sulle ja sun perheelle! Mulla on vain hyviä kokemuksia alle vuosikkaan päivähoidosta. Go for it.

Vierailija
8/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa tuon ikäinen on jo vanha tarhaanmenijä, monessa paikassa kun se äitiysloma on kolme viikkoa. Ei ne suomilapset sen kummempia ole kuin muutkaan, todennäköisesti viihtyy kun on muitakin lapsia joiden kanssa touhuta.

Vierailija
9/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:25"]

Meidän tyttö meni myös hoitoon 10,5 -kuukautisena 3 pv/vk, lisäksi päivä viikossa mummolla. Juuri oli oppimassa kävelemään ja puhumaan ekoja sanoja. 11 kk alkoi kävellä, ja nyt, 1v 10 kk, puhuu 5 sanan lauseilla, syö hyvin itse, on lähes päiväkuiva (ulkona/päikkäreillä vaippa vielä, sanoo aina pissa- ja kakkahädän) ja tykkää olla hoidossa, ei itkuja ja puhuu aina siitä mitä on tehty iloisesti. Voisin jopa sanoa että jos olisi ollut vain kotona, ei ehkä osaisi niin hienosti kaikkia näitä asioita joita jatkuvasti tässä pienessä yksityisessä päiväkodissa harjoitellaan. Imetinkin 1 v asti, ja hyvin meni. Alussa tietysti äidin ja isän sydäntä särkee, mutta hoitajat pitivät paljon sylissä ja pieni oppi tuntemaan heidät nopeasti.

Töitä ei vaan aina voi olla tekemättä jos haluaa pysyä työelämässä, hyvin se menee.

[/quote]

No jos sinusta ei olisi ollut noita taitoja lapsellesi opettamaan, niin aivan oikein, että sen teki sitten joku muu. Hyvä että tiedostat tämän. Aika monelle muullekin pikkulapselle päiväkoti on omaa kotia parempi paikka kasvaa.

[/quote]

Normaalilapsen kasvu on nykyään niin rakettitiedettä, että tosiaan joillekin on parepi, että heidän lapset hoidetaan päiväkodissa. Ennen ymmärrettiin, että lapsen piti antaa leikkiä ja ulkoilla ja puuhastella kotihommissa matkassa. Lapsi oppi normaalisti puhumaan, pissalle ja kehittyi siten, miten pitääkin. 

Nykyään en tiedä, miten lapsia kotona hoidetaan. Kai ne pannaan katsomaan piirrettyjä jo vaunuissa, kun eivät enää kehity normaalisti. Pissat ja kakat ja viiden sanan lauseet ovat ihmeitä, eikä ihan normaalikehitystä, mitä ennen oli.

Joten päiväkotiin vain, jotta lapsi oppii edes perusasiat, eli pukemaan, riisumaan, syömään, leikkimään ja puhumaan. Näitä ei tunnu enää lapset oppivan kotihoidossa, vaan tarvitaan erityisiä yliopistossa opiskelleita varhaiskasvattajia

Vierailija
10/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:40"] Eikö lapsen isä voi jäädä kotiin? Tai isovanhemmat hoitaa ? [/quote]   En tajua, kuka tätä miinustaa? Palstan kvasi-tasa-arvoa kannattavat miehet? MIKSEI muka mies voi jäädä kotiin? Kyllä voi. Kyse on arvoista ja lapsen edusta. [/quote] Mä miinustin isovanhemmat hoitaa kohdan takia. Isovanhempien ei tarvitse toimia päivähoitona lapsille.

[/quote]

Joo, ei tarvitse, mutta kai asian voi selvittää? Osa isovanhemmista nimittäin haluaa hoitaa lapsenlapsiaan.

[/quote]

Osa isovanhemmista kulkee töissä tai heillä on oma elämä

Vierailija
11/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti otat työn vastaan. Muistatteko mitä viime laman vaikutuksista sanottiin? Jako hyvä- ja huono-osaisiin lapsiin tapahtui kärjistäen sen mukaan, keiden vanhemmat saivat pitää työpaikan ja keiden eivät. Ei sen mukaan, ketkä aloittivat päivähoidon vai eivät tietyn ikäisenä. Lama-ajan työttömyys on tyypiltään herkästi pitkäaikaistyöttömyyttä. Se voi syrjäyttää koko perheen.

Vierailija
12/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:47"]Eikö ole sinänsä hassua että vanhempainvapaa loppuu juuri pari kuukautta ennen kun lapsi on yhden. Sehän teettää siinä mielessä ongelmia päiväkodille että alle 1-vuotiaille on järjestettävä enemmän hoitajia per lapsi kun 1-3 vuotiaille jotta suhdeluvut ovat kohdillaan. Lisäksi alle 1-vuotiaille pitää järjestää äidinmaidonkorvikkeet hoitopaikan puolesta. Ei ehkä niin isoja juttuja mutta ihmettelen että sitä vanhempainvapaata ei ole voitu venyttää siihen saakka kun lapsi on 1-vuotias. Varmaan aika paljon kuitenkin laskettu sen varaan että moni kuitenkin jäisi hoitovapaalle ainakin pariksi kuukaudeksi.
[/quote][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:47"]Eikö ole sinänsä hassua että vanhempainvapaa loppuu juuri pari kuukautta ennen kun lapsi on yhden. Sehän teettää siinä mielessä ongelmia päiväkodille että alle 1-vuotiaille on järjestettävä enemmän hoitajia per lapsi kun 1-3 vuotiaille jotta suhdeluvut ovat kohdillaan. Lisäksi alle 1-vuotiaille pitää järjestää äidinmaidonkorvikkeet hoitopaikan puolesta. Ei ehkä niin isoja juttuja mutta ihmettelen että sitä vanhempainvapaata ei ole voitu venyttää siihen saakka kun lapsi on 1-vuotias. Varmaan aika paljon kuitenkin laskettu sen varaan että moni kuitenkin jäisi hoitovapaalle ainakin pariksi kuukaudeksi.
[/quote]

Käytännössä kaikki jäävät, siihen tuo perustuu. Alle 1v. lapsia on hoidossa 1% ikäluokasta eli 99% vanhemmista pitävät lapsensa kotona ainakin 1v. päivään. Tästä syystä vanhempainvapaata ei venytetä, vanhemmat venyttävät sen itse. Mä olen miettinyt, että mitähän tapahtuisi jos kaikki hakisivatkin päivähoitopaikkaa siitä päivästä kun vanhempainvapaa loppuu? Tulisiko kiire pidentää vapaita? Kiintiöidä isälle enemmän?

Vierailija
13/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:50"]Isä tienaa n. 40% enemmän kuin  minä (vaikka otan tämän työpaikan vastaan), joten meidän talous pyörii aika pitkälti isän tulojen varassa, joten ei voi jäädä kotiin. Miehen venhemmat ovat jo pitkälti yli 70 vuotiaita ja minun vanhempani asuvat 200 km päässä, joten heistä ei apua.

Mietin, että jos en ota tyäpaikkaa vastaa, niin entä jos en saakaan ensi syksynä töitä sitten olen taas työtön tai jatkan kodinhoidontuella, mutta säästömme ovat silloin käytettyjä ja taloutemme joutuu todella lujille. Tai entä jos syystä tai toisesta parisuhteemme ei kestäkään ja eroamme, sitten olen pahimmillaan kahden lapsen työtön yksinhuoltoja ilman säästöjä. Tiedän, että ajattelen asioita liian pitkälle, mietin kaiken mahdollisen ja mahdottoman valmiiksi, vaikka eihän se elämä suunnitellusti edes mene... Olen vain aina ollu tälläinen varautuja. :)

Kamalalta tuntuu hoitoon vienti, mutta kamalta tuntuu työpaikan hylkääminenkin.

ap
[/quote]

Mieti tätä:
Lapsesi on vauva vain nyt.
Työpaikkoja tulee ja menee - vai onko kyse jostain ydinfyysikon työstä ja tarjous tyyliin once in the lifetime?
Eli kumpi on kerran elämässä - kokemus?
Mieti sitä ja tajuat vastauksen.
Oletko kovin nuori...

Vierailija
14/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 20:14"]En tiedä suomalaisista päiväkodeista, mutta asuimaassani vauvat menevät päiväkotiin yleensä kolmikuisista alkaen. Meidän lapset olivat aloittaessaan 6- ja 7-kk. Edelleen käyvät tervehtimässä vanhoja hoitajiaan, joista tuli läheisiä ihmisiä lasten elämään. 
[/quote]
No kappas hei - mistähän syystä?

Vierailija
15/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää täysin oman perheen edun mukainen ratkaisu! Täällä pyörähtää vain jankkaus taas käyntiin jo sataa kertaa. Itse vein 13 kk kunnalliseen ryhmäperhepäiväkotiin. Mainio ratkaisu. Pakko oli mennä töihin rahan takia takaisin. Työpäiväni ovat verraten lyhyitä joten ihanneratkaisu meille.

Vierailija
16/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:40"]

Eikö lapsen isä voi jäädä kotiin? Tai isovanhemmat hoitaa ?

[/quote]

En tajua, kuka tätä miinustaa? Palstan kvasi-tasa-arvoa kannattavat miehet? MIKSEI muka mies voi jäädä kotiin? Kyllä voi. Kyse on arvoista ja lapsen edusta.

[/quote]

Minä miinustin siksi, että ärsyynnyn aina kun joku vastustaa päiväkotia henkeen ja vereen ja alkaa etsiä vaihtoehtoja tyyliin eikö isä/mummo/kummi/naapuri/Mll-hoitaja/joku random-tyyppi voisi hoitaa sitä lasta. Eli päiväkoti on jollekin suuri mörkö.

Joo ja olen vienyt vanhimman lapseni viikkoa vaille vuoden ikäisenä päiväkotiin. Nyt hän on 18v abi.

Vierailija
17/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 06:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:40"]

Eikö lapsen isä voi jäädä kotiin? Tai isovanhemmat hoitaa ?

[/quote]

En tajua, kuka tätä miinustaa? Palstan kvasi-tasa-arvoa kannattavat miehet? MIKSEI muka mies voi jäädä kotiin? Kyllä voi. Kyse on arvoista ja lapsen edusta.

[/quote]

Minä miinustin siksi, että ärsyynnyn aina kun joku vastustaa päiväkotia henkeen ja vereen ja alkaa etsiä vaihtoehtoja tyyliin eikö isä/mummo/kummi/naapuri/Mll-hoitaja/joku random-tyyppi voisi hoitaa sitä lasta. Eli päiväkoti on jollekin suuri mörkö.

Joo ja olen vienyt vanhimman lapseni viikkoa vaille vuoden ikäisenä päiväkotiin. Nyt hän on 18v abi.

[/quote]

Niin, lapsen isähän on ihan kuka vain random-tyyppi ja lapselle ei voi olla mitään hyötyä siitä, että isä-lapsi suhde kehittyy ja isä ehtii tutustua lapseensa kunnolla. Mieluummin päiväkotiin naisten kasvatettavaksi, kuin omalle isälle.

Sitten itketään, kun isä ei ota vastuuta lapsestaan, kun ei ole annettu tilaa hoitaa omaa lastaan. 

Vierailija
18/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien vauvani 10kk ikäisenä päiväkotiin, esikoinen samassa ryhmässä alottanut 1 vuotiaana. Ovat siis samassa ryhmässä siihen saakka, kun menevät eskariin. Hoitajia 3 + apulainen eli samat ihanat hoitajat joka päivä. Ovat max 15 pv/kk hoidossa.

Vierailija
19/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:34"]

Vaikea tilanne tai en tiedä teenkö vaikean tästä tilanteessa vain itse itselleni omassa päässäni... Mutta elikkä kaipaisin kokemuksia vauvan hoitoon viemisestä noin 11 kuukautisena.

Meillä oli tarkoituksena pitää vauva kotona ensi syksyyn ja aloittaa sitten hoito, joilloin hän olisi ollut lähemmäksi 2 vuotta, se olisi ollut taloudellisestikin mahdollista. Säästöt olisivat kyllä huvenneet, mutta olisin siis voinut olla kotona. Mutta minulle tarjottiin töitä, vakituista paikkaa, olin siis työtön ennen äitiyslomaa tai jäin juuri työttömäksi edellisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Työnantaja suostuisi siihen, että tekisin ensinmäisen vuoden lyhennettyä työaikaa eli olisin osittaisella hoitovapaalla, jolloin lapsi olisi hoidossa 3 päivänä viikossa. Hoitopäivät olisivat n. 8 tuntia.

Lapsi pääsisi pieneen yksityiseen tarhaan jossa on 9 lasta ikähaitarilla 2-5v + miedän lapsi 11 kuukautta, eli olisi nuorin. Lisäksi samassa tarhassa on esikoisemme 5 v. Hoitopaikka ja työntekijät ovat ihania ja ammattitaitoisia. Mutta olenko hullu kun vien noin pienen hoitoon?

Nykypäivänä työpaikat ovat kiven alla ja tuntuu hullulta kieltäytyä paikasta, tuskin ihan heti saan vastaavaa tarjousta. Tuntuu, että teen mitä tahansa teen kuitenkin väärin. Mies on sanonut, että päätös on minun ja tukee päätöstäni oli se mikä tahansa, hänestä ei siis juuri ole apua.

[/quote]

Meillä tyttö meni tarhan vähän alle 11 kuisena ja nyt on jo reipas 3. luokkalainen. Kukaan ei ole koskaan kommentoinut asia mitenkään. Enkä kadu päätöstä.

Vierailija
20/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:34"]

[/quote]

Meillä tyttö meni tarhan vähän alle 11 kuisena ja nyt on jo reipas 3. luokkalainen. Kukaan ei ole koskaan kommentoinut asia mitenkään. Enkä kadu päätöstä.

[/quote]

Ja lapsi oli 5pv/viikkossa sen n 8-9 tuntia hoidossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme