Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva tarhaan 11 kuukautisena...

Vierailija
29.10.2014 |

Vaikea tilanne tai en tiedä teenkö vaikean tästä tilanteessa vain itse itselleni omassa päässäni... Mutta elikkä kaipaisin kokemuksia vauvan hoitoon viemisestä noin 11 kuukautisena.

Meillä oli tarkoituksena pitää vauva kotona ensi syksyyn ja aloittaa sitten hoito, joilloin hän olisi ollut lähemmäksi 2 vuotta, se olisi ollut taloudellisestikin mahdollista. Säästöt olisivat kyllä huvenneet, mutta olisin siis voinut olla kotona. Mutta minulle tarjottiin töitä, vakituista paikkaa, olin siis työtön ennen äitiyslomaa tai jäin juuri työttömäksi edellisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Työnantaja suostuisi siihen, että tekisin ensinmäisen vuoden lyhennettyä työaikaa eli olisin osittaisella hoitovapaalla, jolloin lapsi olisi hoidossa 3 päivänä viikossa. Hoitopäivät olisivat n. 8 tuntia.

Lapsi pääsisi pieneen yksityiseen tarhaan jossa on 9 lasta ikähaitarilla 2-5v + miedän lapsi 11 kuukautta, eli olisi nuorin. Lisäksi samassa tarhassa on esikoisemme 5 v. Hoitopaikka ja työntekijät ovat ihania ja ammattitaitoisia. Mutta olenko hullu kun vien noin pienen hoitoon?

Nykypäivänä työpaikat ovat kiven alla ja tuntuu hullulta kieltäytyä paikasta, tuskin ihan heti saan vastaavaa tarjousta. Tuntuu, että teen mitä tahansa teen kuitenkin väärin. Mies on sanonut, että päätös on minun ja tukee päätöstäni oli se mikä tahansa, hänestä ei siis juuri ole apua.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap niinkuin parhaaksi näet! Perheet on erilaisia, se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Itse päätin jäädä hoitovapaalle, ja nyt talous tosi tiukilla. Toisaalta meillä on ihania päiviä kotona lapsen (1v) kanssa. Käydään puistossa, leikitään, touhutaan kotona, tavataan muita samanalueen pikkulapsia, jne... Olen tyytyväinen, etten laittanut lasta hoitoon. Oma pikkuiseni on aika herkkä, viihtyy sylissä ja itkee aika pienestä. Lisäksi miehellä pitkät työpäivät.. Meidän tapauksessa kotiin jääminen miestäni järkevää. Mutta tee niinkuin teille on parasta! Ja sellainen päätös mikä ei kaduta! tsemppiä :)

Vierailija
22/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme 15 vuotta Ruotsissa ja siellä tämä on ihan tavallinen juttu. Kaikki kolme aloittaneet päivähoidon 11-12 kk iässä. Ei suurempia ongelmia, vanhin jo yliopisto-opiskelija. Ruotsissa ei kodinhoidon tukea ainakaan tuolloin tunnettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen äidit palasivat töihin, kun lapset oli 3kk ikäisiä. Omissa tutuissakin paljon näitä ja täysin normaaleja keski-ikäisiä ovat nyt. Osa korkeasti kouluttautuneita ja ns. Hyvissä töissä. Ja heillä omia lapsia myös ja nekin viety hoitoon alle 1 vuotiaina ja ovat kunnollisia kohta murrosikäsiä nuoria. Hoito tuskin pahasta, jos sen muun ajan sitten pyhittää lapsille eikä vaadi vielä töiden jälkeen omaa aikaa jne.

Vierailija
24/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, tottakai otat paikan vastaan, se saattaa nykytilanteessa olla ainoa mahdollisuutesi työllistyä.

Entisenä perhepäivähoitajana haluan kertoa Sinulle, että lapsesi tulee sopeutumaan päivähoitoon hyvin, eikä hän minun mielestäni ole liian nuori, vaan melkoisen normaali-ikäinen päivähoidon alkamiseen. Älä anna painoarvoa näille syyllistäville kommenteille, joita jotkut tänne tehtailevat.

Suurin ongelma on Sinun omassa päässäsi:)  Olet kuitenkin onnistunut neuvottelemaan työnantajan kanssa ratkaisun, joka "pehmentää" hoidon aloittamista merkittävästi ja antaa Sinullekin mahdollisuuden viettää lapsenne kanssa enemmän aikaa. Ja hoitopaikan olette selvästi valinneet huolella.

Kokemuksesta voin myös kertoa, että jos lapsenne itkee hoitoon jätettäessä, se itku loppuu samantien, kun   vanhempi lähtee. Valitettavasti vanhempi saa seurakseen huonon omatunnon ja syyllisyyden tunteen, vaikka siihen ei oikeasti ole mitään syytä:)

Vierailija
25/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:40"]

Eikö lapsen isä voi jäädä kotiin? Tai isovanhemmat hoitaa ?

[/quote]

En tajua, kuka tätä miinustaa? Palstan kvasi-tasa-arvoa kannattavat miehet? MIKSEI muka mies voi jäädä kotiin? Kyllä voi. Kyse on arvoista ja lapsen edusta.

Vierailija
26/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:40"]

[/quote]

En tajua, kuka tätä miinustaa? Palstan kvasi-tasa-arvoa kannattavat miehet? MIKSEI muka mies voi jäädä kotiin? Kyllä voi. Kyse on arvoista ja lapsen edusta.
[/quote]

Mä miinustin isovanhemmat hoitaa kohdan takia. Isovanhempien ei tarvitse toimia päivähoitona lapsille.

Vierailija
27/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:40"] Eikö lapsen isä voi jäädä kotiin? Tai isovanhemmat hoitaa ? [/quote]   En tajua, kuka tätä miinustaa? Palstan kvasi-tasa-arvoa kannattavat miehet? MIKSEI muka mies voi jäädä kotiin? Kyllä voi. Kyse on arvoista ja lapsen edusta. [/quote] Mä miinustin isovanhemmat hoitaa kohdan takia. Isovanhempien ei tarvitse toimia päivähoitona lapsille.

[/quote]

Joo, ei tarvitse, mutta kai asian voi selvittää? Osa isovanhemmista nimittäin haluaa hoitaa lapsenlapsiaan.

Vierailija
28/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö aloitti 10kk ja on aina viihtynyt päiväkodissa. On nyt 4-v reipas tyttö. Meidän tarhassa on kyllä ollut alusta asti aivan ihana henkilökunta.

Vierailija
29/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot hullu jos viet. Noin pieni on vielä vauva!

Vierailija
30/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri vei aikoinaan 9 kk vauvan hoitoon ja loistavasti sujui. Ja kun luotat hoitopaikkaan.

Vierailija
32/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota paikka vastaan! :)

Vierailija
33/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno tilaisuus, noita ei tänä päivänä tule usein vastaan. Työnantajakin vaikuttaisi halukkaalta joustaa. Kokeilemalla selviää. Neuvottele 4kk koeaika, jona selviää pärjääkö nuorin hoidossa. Jos ei, voit lopettaa ilman irtisanomisaikaa

Vierailija
34/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en veisi noin pientä vielä hoitoon.

Vierailija
35/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä tienaa n. 40% enemmän kuin  minä (vaikka otan tämän työpaikan vastaan), joten meidän talous pyörii aika pitkälti isän tulojen varassa, joten ei voi jäädä kotiin. Miehen venhemmat ovat jo pitkälti yli 70 vuotiaita ja minun vanhempani asuvat 200 km päässä, joten heistä ei apua.

Mietin, että jos en ota tyäpaikkaa vastaa, niin entä jos en saakaan ensi syksynä töitä sitten olen taas työtön tai jatkan kodinhoidontuella, mutta säästömme ovat silloin käytettyjä ja taloutemme joutuu todella lujille. Tai entä jos syystä tai toisesta parisuhteemme ei kestäkään ja eroamme, sitten olen pahimmillaan kahden lapsen työtön yksinhuoltoja ilman säästöjä. Tiedän, että ajattelen asioita liian pitkälle, mietin kaiken mahdollisen ja mahdottoman valmiiksi, vaikka eihän se elämä suunnitellusti edes mene... Olen vain aina ollu tälläinen varautuja. :)

Kamalalta tuntuu hoitoon vienti, mutta kamalta tuntuu työpaikan hylkääminenkin.

ap

Vierailija
36/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on viety hoitoon 11kk ikäisenä. Menin päiväkotiin, lisäksi vanhempani kävivät töissä toisessa kaupungissa, jonne matkaa oli 90km suuntaansa. Aamulla 6 aikaan mut kuskattiin päiväkotiin, isoisäni haki minut sieltä 3-4 aikaan ja vanhempani noukki mut isovanhemmilta 6 aikoihin. Ja silti olen ihan normaali 23-vuotias yliopisto-opiskelija. Mulla on läheiset välit niin vanhempiini kuin isovanhempiinikin.

P.S. Mua ei ole edes imetetty eli kaikkien lakien mukaan mun pitäis varmaan olla psykopaatti läheisriippuvainen, joka ei pärjää elämässään.

Vierailija
37/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö säästöillä voisi kompensoida sitä, että mies jäisi lapsen kanssa kotiin edes joksikin aikaa?

Vierailija
38/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon vaan, siksi ne päiväkodit on olemassa. Meijän on vietävä tyttö päiväkotiin 9 kk ikäsenä näillä näkymin. Mulla jatkuu työt, mies ei voi jäädä kotiin hoitamaan lasta ja en halua jäädä hoitovapaalle sillä maksettava raha on niin häviävän pieni ja työhistoriaan tulee katko, hoitovapaahan ei työkokemusta kerrytä.

Vierailija
39/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni nukkuu vielä pitkät päiväunet, joten se 24h per viikko on todellisuudessa jotain 18h. Ei paha.

Vierailija
40/81 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikein hahmota, miten säästönne olisivat kestäneet sinun pitkän hoitovapaan mutta ei edes lyhyttä miehelle? Mies kotiin pariksi kuukaudeksi, se on tuon ikäiselle pitkä aika. Sen jälkeen sinä voit jatkaa sillä 3 päivää/vk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän