Kuka todellisuudessa omistaa kotisi
Tuli mieleen tuosta artikkelista Kuka omistaa kotisi. Moni asuu todellakin toisen omistamassa kodissa. Asuu joko vuokralla tai pankin kalliilla lainalla ostetulla rahalla ja maksaa edelleen lainaa. Ajaa osamaksulla olevalla autolla. Huonekalut ja kodinkoneet on osamaksulla. Mitään ei ole vielä maksettu omaksi. Jopa ruoka ostetaan luottokortilla. Tilillä ei ole koskaan omaa rahaa.
Se on minusta säälittävää ja ne ihmiset asuu tosiaankin toisen omistamassa kodissa.
Kommentit (42)
Muuten luottokortilla ruuan ostaminen ei todellakaan aina ole velaksi ostamista. Luottokorttihan yleensä maksetaan kuukausittain tyhjäksi, jolloin se toimii vain yhtenä 'tilinä', jolle voi halutessaan siirtää rahaa milloin vain. Helpottaa käyttötilin hallintaa, kun säästötilillä pitää isommat rahat, ei tarvitse miettiä, kuinka paljon käyttötilillä on, kun maksaa luottokortilla. Varsinkin, jos samalla taloustililllä on kaksi käyttäjää, ei tarvitse tietää, onko toinen juuri ostanut jotain kallista.
Joillekin on mahdoton ajatus että ne, jotka tekevät elämässään toisenlaisia valintoja kuin he itse, eivät ehkä olekaan aivopestyjä seinähulluja, vaan hekin toimivat vakaan harkinnan pohjalta kuiten aikuisen ihmisen kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:34"]
Tuli mieleen tuosta artikkelista Kuka omistaa kotisi. Moni asuu todellakin toisen omistamassa kodissa. Asuu joko vuokralla tai pankin kalliilla lainalla ostetulla rahalla ja maksaa edelleen lainaa. Ajaa osamaksulla olevalla autolla. Huonekalut ja kodinkoneet on osamaksulla. Mitään ei ole vielä maksettu omaksi. Jopa ruoka ostetaan luottokortilla. Tilillä ei ole koskaan omaa rahaa.
Se on minusta säälittävää ja ne ihmiset asuu tosiaankin toisen omistamassa kodissa.
[/quote]
Me asutaan vuokralla erään sukulaiseni omistamassa asunnossa. Lainaa ei ole euroakaan ja luottokortteja käytetään lähinnä vain lomamatkoilla. Kaksi uutena ostettua/vaihdettua autoa joista maksetaan nollakorkoisia osamaksuja - ei kukaan järkevä maksa autoa käteisellä vaikka rahaa siihen olisikin! Säästöt tuottavat hyvää korkoa ja omistammepa myös kaksi sijoitusasuntoa.
Ei haittaa yhtään asua toisen omistamassa asunnossa... miksi haittaisi?
[/quote]Eihän se haittaakaan mutta kun suomalaisten kansantauti on omistusmania joka lienee heikon itsetunnon ja nuoren maan ja köyhyyden tuomaa historian rasitetta. Ehkä joku xxx-sukupolvi pääsee siitä eroon joskus 100 vuoden päästä.
Asutaan onnellisesti vuokralla naapurimme omistamassa omakotitalossa, eikä voisi asuminen huolettomampaa olla!
Hienosti on taas av-mammojen enemmistöltä peruskäsitteiden kuten omistusoikeuden ja vakuuden ymmärrys hukassa. Onneksi sentään muutama järkeväkin vastaus löytyy.
Meillä on autolaina, talolaina, huonekaluja on ostettu sis. talolainassa tai remontteja on saatu tehtyä kun on maksettu talolainaa pois alta hetki niin ilman takaajia saatu siihen talolainaan. ;)
Kyllä tämä pikkuhiljaa meidän on koko roska. Ensi vuonna enää 100 tuhatta pankille auki! Tässä on alkuperäisen summan päälle rakennettu taloa paremmaksi ja alueen hinta on 10 vuodessa noussut ja kaupunki kehittää täällä kokoajan kaikkea (ihan kuten taloa ostettaessa uumoiltiin) niin talon arvo on noussut.
Sitten haetaan pullo kuohuvaa ja juhlitaan kun lainaa jäljellä alle 100 ja pyydetään isompi laina isompaan kotiin ja isompaan lainaan.. Jos asuu vuokralla niin kokoajan maksaa toiselle. Ihan se ja sama maksaako sitten vuokranantajalle vai pankille -jaa, paitsi että tästä velasta kun maksaa niin se kääntyy sitten omaksi.
Ymmärrän että asunto ostetaan lainalla. Monesti on edullisempi maksaa lainaa ja korkoja kuin vuokraa. Mutta sellainen muu käyttöluotto on ihan kauheeta. Moni ei nää tilillä rahaa kun menee luottojen lyhennyksiin. Sitten taas luottokortti vinkuu. Auto ostetaan velaksi, vaatteet, huonekalut ja lomamatkat ym.
Sitten kun tapahtuu jotain yllättävää, niin kuin elämässä on tapana tapahtua ei olekkaan yhtään jouston varaa. Ja kaiken huioppu sitten nää pikavipit.
Ihmisten olisi pitänyt oppia jo 90-luvun lamasta että ei kannata elää yli varjojen. Sillon ihmisillä jäi jopa ruokakauppoihin velkaa maksamatta. Muusta puhumattakaan. Nyt ei taida monikaan kauppa enään antaa velaksi ruokaa vaan käytetään luottokortteja. Joiden maksuista selvitään nipin napin.
Kohtuullisen asuntolainan ymmärrän, mutta on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa maksaa niin kallista autoa, ettei siihen ole oikeastaan varaa, ts. Autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja se ei ole välttämätön esim. työmatkoilla.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:28"]
Hienosti on taas av-mammojen enemmistöltä peruskäsitteiden kuten omistusoikeuden ja vakuuden ymmärrys hukassa. Onneksi sentään muutama järkeväkin vastaus löytyy.
[/quote]
Kuten edeltä (21) käy ilmi, sekaannuksen tausta on osaksi poliittinen. Jostain syystä viesti kuitenkin upposi suomalaisiin niin hyvin, että asenne elää vieläkin. Mutta siitä se tosiaan alkoi, että vasemmmistoa pelotti että oman kodin sohvalla loikoileva duunari lakkaisi haikailemasta proletariaatin diktatuuriin. Hänelle piti tehdä selväksi, että koti ei ole hänen vaan pankin. Mikä tietenkin oli valhetta.
Helsingin osuuspankin omistama asunto on. Minä omistan tällä hetkellä ehkä eteisen kynnyksen ja vähän naulakkotilaa. Ei minua ainakaan pankkilaina stressaa eikä ahdista. Siinähän se lyhenee joka kuukausi!
Kuolinpesä omistaa asunnon. Huonekalut, autot, kodinkoneet, laitteet ym. omistamme ihan itse.
Älä nyt heittäydy kommariksi. Ylivarojen velalla eläminen on eri asia kun asuntolainalla talon hankkiminen. Mutta kun henkilön jolla ei ole taloudellisesti varaa haluaa elää ylivarojen näyttääkseen muille että hyvin pyyhkii. Se on jo eri asia. On parempi elää vaatimattomammin ja ilman velkoja.
Omistan kiinteistön ja sijoitusasuntoja, sillä jos joskus elän eläkeikään asti, on minulla turvattu loppuelämä. Ei ole kyse "omistusmaniasta" vaan säästän ja sijoitan varallisuuttani tätä kautta. Tarpeen tullen sitten realisoin omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:57"]
Helsingin osuuspankin omistama asunto on. Minä omistan tällä hetkellä ehkä eteisen kynnyksen ja vähän naulakkotilaa. Ei minua ainakaan pankkilaina stressaa eikä ahdista. Siinähän se lyhenee joka kuukausi!
[/quote]
Eikö olekin huoletonta. Jos vaikka liesi tai jääkaappi simahtaa, niin sinä vain pirautat pankille, että olisiko omistaja hyvä ja toisi uuden.
Ihan totta: kyllä se koti sinun on, vaikka pankille velkaa oletkin.
Itse ostin keväällä elämäni ensimmäisen auton. Käytetyn, katsastetun, tosi hyvässä kunnossa, maksoin tosi vähän siitä. Helmassa on heiman ruostevauriota ja veljeni on nyt senkin korjannut.
Olin parkkihallissa kun viereen ajoi keski-ikänen mies ja katteli autoani halveksittavasti. Kun huomasi ilmeeni joka oli tosi hämmästelevä. Hän sanoi että hanki tyttöhyvä kunnon auto. Se oli minusta loukkaavaa, minulla oli kunnon auto. Suutuin (ei saisi provosoitua) ja sanoin että mulla on ihan hyvä auto ja se on minun oma. Ei pankin eikä autoliikkeen. Sillon se herra meni ihan punaiseksi ja lähti.
Olihan hällä hieno auto mutta ei ollu oma. Tuntupa hyvälle
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:43"]
Tuo on valitettavan totta monella. Kaikki hankitaan velaksi ja sitten eletään niin polleana. Mutta todellisuudessa eivät omista kuin pankin ja luottokunnan korot.
[/quote]
Niin... 30-vuotiaana ostetaan asonto, 55-vuotiaana se on oma ja maksettu. Vaihtoehtona 30-vuotiaana ei osteta vaan säästetään ja samalla maksetaan vuokraa, ja 55-vuotiaana oma asunto on vielä ostamatta.
[/quote]
Ajattele ja Keski-Euroopassa ei ole mikään sosiaalinen pakko omistaa sitä asuntoa. Ja köyhiä eivät ainakaan koulutetut ihmiset ole.
Joku setähän tän omistaa, eli asun vuokralla. Mä en saan kiksini muualta kuin tavaroiden omistamisesta.
Minä ja mieheni. Samoin omistamme autot, mökin ja pari sijoitusasuntoa. Ei avioehtoa, ei velkaa
Aviomiehenne omistaa talonne, perseenne ja pillunne, sekä jokaisen liikkeenne ja mielipiteenne.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:34"]
[/quote]
Me asutaan vuokralla erään sukulaiseni omistamassa asunnossa. Lainaa ei ole euroakaan ja luottokortteja käytetään lähinnä vain lomamatkoilla. Kaksi uutena ostettua/vaihdettua autoa joista maksetaan nollakorkoisia osamaksuja - ei kukaan järkevä maksa autoa käteisellä vaikka rahaa siihen olisikin! Säästöt tuottavat hyvää korkoa ja omistammepa myös kaksi sijoitusasuntoa.
Ei haittaa yhtään asua toisen omistamassa asunnossa... miksi haittaisi?