Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka todellisuudessa omistaa kotisi

Vierailija
29.10.2014 |

Tuli mieleen tuosta artikkelista Kuka omistaa kotisi. Moni asuu todellakin toisen omistamassa kodissa. Asuu joko vuokralla tai pankin kalliilla lainalla ostetulla rahalla ja maksaa edelleen lainaa. Ajaa osamaksulla olevalla autolla. Huonekalut ja kodinkoneet on osamaksulla. Mitään ei ole vielä maksettu omaksi. Jopa ruoka ostetaan luottokortilla. Tilillä ei ole koskaan omaa rahaa.

Se on minusta säälittävää ja ne ihmiset asuu tosiaankin toisen omistamassa kodissa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kuka omistaa? Ihan itse omistetaan. Rakennutettiin tämä viitisen vuotta sitten ihan käteisellä rahalla ja ihan itse maksettiin ja ihan itse omistetaan. Huonekaluja myöten.

Vierailija
2/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ole velkaa ja asumme omassa kodissa. Ei tarvitsisi ottaa tressiä siitä että kaikki on jonkin toisen omaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on valitettavan totta monella. Kaikki hankitaan velaksi ja sitten eletään niin polleana. Mutta todellisuudessa eivät omista kuin pankin ja luottokunnan korot.

Vierailija
4/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:43"]

Tuo on valitettavan totta monella. Kaikki hankitaan velaksi ja sitten eletään niin polleana. Mutta todellisuudessa eivät omista kuin pankin ja luottokunnan korot.

[/quote]Eiköhän 99 prossaa suomalaisista elä ihan tavallista elämää olematta sen kummemmin pollea mistään. Suomessa nyt vaan on tää asuntopolitiikka sellaista että saa valita joko oman asunnon jonka suurin osa joutuu ostamaan lainalla tai sitten asuu vuokralla.

Vierailija
5/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koti on kyllä ostettu pankin myöntämällä _erittäin edullisella_ lainalla... Ilman mahdollisuutta lainaan olisi aika harvalla mahdollisuutta omistusasuntoon.

Vierailija
6/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkihan sen omistaa n. 70-80%:sti ja osakekirja on pankilla holvissa.

Vierailija
7/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon omistaa se, jolla on kyseiseen kiinteistöön lainhuudatus. Asunto-osakeyhtiössä olevan kodin omistaa se, jolle osakekirjat on viimeisimmässä kaupanteossa siirretty. Mitään merkitystä omistuksen kannalta ei ole sillä, onko kiinteistö kiinnitetty tai osakekirjat luovutettu asuntolainan vakuudeksi. Pankilla ei ole asuntoon mitään muuta oikeuksia kuin realisoida se, jos velallinen ei kykene velkaansa maksamaan, ja se on sitten se pankin vihonviimeinen keino.

Vierailija
8/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:48"]

Pankkihan sen omistaa n. 70-80%:sti ja osakekirja on pankilla holvissa.

[/quote]

Maksaako pankki myös 70-80 % yhtiövastikkeesta, jos kerran noin paljon omistaa? Saako pankin edustaja tulla teidän taloyhtiön kokoukseen käyttämään 70-80 % sinun äänivallastasi?

Vierailija
9/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakeyhtiössä sen kodin omistaa oikeasti taloyhtiö. Itse voi omistaa osakkeita taloyhtiöstä, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan, mutta tarkaan ottaen sitä asuntoaan ei asoy:ssä koskaan omista itse.

Vierailija
10/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:43"]

[/quote]

Niin... 30-vuotiaana ostetaan asonto, 55-vuotiaana se on oma ja maksettu. Vaihtoehtona 30-vuotiaana ei osteta vaan säästetään ja samalla maksetaan vuokraa, ja 55-vuotiaana oma asunto on vielä ostamatta.

Vierailija
11/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli elää noin. Talo on lainalla, auto osamaksulla, huonekalujakaan ei ole vielä maksettu. Mutta sitten kuitenkin on sitä mieltä että vain juntit asuu vuokralla. Mieluummin asun vuokralla ja omistan ite kaiken mitä on seinien sisällä.

Mielestäni ne jotka kaiken ostaa velaksi ei todellisuudessa omista mitään ite. Ei se että on nimi paperissa tee omistajaa vaan hyyryläisen.

Vierailija
12/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:50"]

Asunto-osakeyhtiössä sen kodin omistaa oikeasti taloyhtiö. Itse voi omistaa osakkeita taloyhtiöstä, jotka oikeuttavat asunnon hallintaan, mutta tarkaan ottaen sitä asuntoaan ei asoy:ssä koskaan omista itse.

[/quote]Juuri tästä syystä en koskaan muuta kerros- tai rivitaloon tai oy-muotoiseen asumisyhtiöön. Haluan omistaa asuntoni ihan itse ilman mitään oy-kommervenkkeja ja siksi olen aina asunut ja tulen asumaan vain ja ainoastaan omakotitalossa.

Vierailija
13/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä omistan asuntoni hallintaan oikeuttavat osakkeet (ja auton). Velkaa ei ole senttiäkään.

Vierailija
14/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinteistön tiedoissa lukee omistajan kohdalla ihan minun ja mieheni nimet.

Se että, ostohinnasta on vielä 40% lainaa maksamatta takaisin, ei tee tästä mitenkään pankin omistamaa. Kalut ja autot on omat, tosin toinen auto oli lainalla (taloa vastaan) ostettu.

Vierailija
15/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pääasia ei ole omistaako vai ei, vaan onko oikeutta "olla polleana."

Vierailija
16/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Pankin talonmiesten pitää ymmärtää paikkansa ja käyttäytyä sen edellyttämällä nöyryydellä.

Vierailija
17/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki omistaa noin 10% kodistamme, muu omaisuus autoja ja huonekaluja myöten on omaa. En usko, että olemme poikkeuksellisia keski-ikäisiä. Osamaksulla huonekaluja ostavia pitäisin aika erikoisina ihmisinä.

Vierailija
18/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki taitaa omistaa vain meidän saunan. Mies omistaa meidän kodin, mutta mööpelit on melkein kaikki mun ostamia. Mies omistaa siksi, koska oli ostanut tämän töllin jo kauan ennen kuin muutettiin yhteen.

Mies omistaa oman autonsa, mulla on vielä vähän lainaa omastani. Ruokaa ei osteta koskaan velaksi.

Vierailija
19/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:51"]

Mun veli elää noin. Talo on lainalla, auto osamaksulla, huonekalujakaan ei ole vielä maksettu. Mutta sitten kuitenkin on sitä mieltä että vain juntit asuu vuokralla. Mieluummin asun vuokralla ja omistan ite kaiken mitä on seinien sisällä.

Mielestäni ne jotka kaiken ostaa velaksi ei todellisuudessa omista mitään ite. Ei se että on nimi paperissa tee omistajaa vaan hyyryläisen.

[/quote]

Kyllä se omistajan tekee. Jos sinulla on velkarahalla tai osamaksulla ostettu vaikkapa piano, sinä ja vain sinä saat määrätä siitä. Siis esimerkiksi myydä pois. Sama koskee asuntoja ja kiinteistöjä. Velkojalla ei ole irtaimiin eikä kiinteisiin esineisiin mitään määräysvaltaa. Sillä on vain oikeus saada rahansa.

Vierailija
20/42 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Pankin talonmiesten pitää ymmärtää paikkansa ja käyttäytyä sen edellyttämällä nöyryydellä.

[/quote]

Nämä jutut pankin talonmiehistä ja pankin vuokralaisena asumisesta syntyivät joskus 1960-1970-luvuilla, kun tavalliset talliaisetkin rupesivat ostamaan lainarahalla koteja. Haluttiin vähätellä asiaa, ettei ihan porvareiksi luultaisi, ja siksi keksittiin tuollaisia herjoja. Niillä oli myös tarkoitus estää työläisiä ylpistymästä omistamisen myötä, etteivät vain heittäydy porvareiksi. Pankin vuokrallahan tässä vaan...