Tahdon muuttaa koko vaatekaappini sisällön!
No niin, sanotaan että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ajattelin kokeilla miten toimivan ja hienostuneen kokonaisuuden saisi aikaan käyttämällä aikaa kokonaisuuksien suunnitteluun ja ostamalla vaatteet suunnitelmien mukaan. Vaatekaappini on täynnä "paskaa". Ei ole koskaan ollut kauheasti varaa satsata laadukkaisiin vaatteisiin. Kaikki mitä olen ostanut, on ollut toki itselle mieluista, mutta sitten paljastuneetkin vaikeasti yhteensovitettavaksi muiden kanssa.
Kaipaisin siis ideoita toteutukseen.
Ihan ekaksi ajattelin et määrittelisin haluamani tyylin ja askartelisin seinälle sellaisen mindmapin tyylikuvineen. Muistutukseksi itselleni että tässä pitäisi pysyä.
Sitten kävisin läpi kaikki vaatteet/kengät/laukut ja raakkaisin niistä isolla kädellä myytävät ja roskiin laitettavat. Muutamia vaatteita olen jo ostanut ideologiaani sopien ja ne jäisi kaappiin. Olen pohtinut uskaltaisinko mennä niin syvälle että jättäisin vain muutamia vaatteita. Olis pakko ostaa lisää eikä jättää projektoa lesken.
Seuraavaksi täytyisi tehdä laskelmat siitä, kuinka monta sukkaparia, alusvaatesettiä ja päällysvaatekertaa ihminen tarvitsee. Eli mikä on minimi. Jos jokainen vaate on huolella harkittu niin niitähän tarvitsee vähemmän eiks je? Ainakin nyt oma kaappini pursuaa sitä vaatetta jota en halua pitää. Olisiko teillä jotakin näkemystä siihen miten paljon tarvitaan mitäkin?
Etsisin inspisasukuvia ja kokonaisuuksia esim Polyworesta ja tekisin niistä kauppalistan. Eli kun lähtisin ostoksille, minulla olisi 1 asukokonaisuus kuvana lapulla ja ostasin kokonaisuuden kerralla.
Ainoaksi ongelmaksi jää nyt kuitenkin sitten se, että tuntuu vaikealta jakaa huomio suunnittelussa eri vaatteiden kesken toisiinsa nähden. Että niitä vaatteita voisi sekoittaa.
Mitä luulette, voisiko näin saada vaatekaappiinsa lyömättömän järjestyksen? Haluaisiko joku muukin osallistua tällaiseen "projektiin". Vertaistukiryhmä voisi tehdä poikaa :D
Kommentit (32)
Ainakin Tampereen Sokoksella oli jokin aika sitten ilmainen "stailauspalvelu". Voisko jostain vastaavasta saada vinkkejä projektiin?
Minulla saattaa olla päällä Henkkamaukan suorat housut, Repeatin neule, Espritin t-paita sen alla, Espritin villakangastakki, jotkut alle satasen nilkkurit keskikorkealla korolla, Guessin klassinen silkkihuivi ja Mulberryn Bayswater-laukku. Kaikki luulee että päälläni on monen tonnin edestä vaatetta vaikka ainoa kallis on tuo laukku ja ostin senkin silloin kun niiden hinnat olivat vielä kohtuulliset vuosia sitten :D
Kannattaa tunnustella ja hypistellä materiaaleja ja hakea niistä edullisista ja keskihintaisistakin ne parhaimman tuntuiset ja tarkistella myös saumat. Laatuneuleita kannattaa metsästää alennusmyynneistä keväällä, väreissä jotka käyvät seuraavana syksynä, ja kesämalliston neutraalin värisiä silkkipaitoja ja paitapuseroita syksyn alennusmyynneistä.
Minä taas nimenomaan sijoittaisiin laadukkaisiin kenkiin - en merkkikenkiin ja korkkareihin, vaan jaloille hyviin ja jalkojen hyvinvointia tukeviin kenkiin. Kengät taitavat olla ainoa vaatetuksen osa, jossa huono laatu aiheuttaa fysiologisia, terveydellisiä haittavaikutuksia. Jalkojen kunto on tärkeä ihmisen toimintakyvylle, joten siitä ei kannata ainakaan tinkiä. Ja siinä kenkien ulkonäkö tai materiaalinen laadukkuus ei ole pääsia, ainakaan niissä kengissä jotka ovat päivittäisessä käytössä.
Tein tuon pari vuotta sitten, jolloin muutin tyylinkin ihan uusiksi.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:33"]
Ainakin Tampereen Sokoksella oli jokin aika sitten ilmainen "stailauspalvelu". Voisko jostain vastaavasta saada vinkkejä projektiin?
[/quote]
Nuo pukeutumisneuvojapalvelut eivät kai enää ole olleet kovassa suosiossa, kun ovat yrittäneet tanttatyyliä nuorille ja liian nuorekasta biletätilookkia vanhemmille yms :DD Eikä tavarataloilla ole enää varaa palkata sellaisia koska kaupan alalla menee huonosti.
Älkää heittäkö vanhoja sukkia ja t-paitoja roskiin, niillä on hyvä kiillotella kenkiä, auton vanteita y.m.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:40"]
Minä taas nimenomaan sijoittaisiin laadukkaisiin kenkiin - en merkkikenkiin ja korkkareihin, vaan jaloille hyviin ja jalkojen hyvinvointia tukeviin kenkiin. Kengät taitavat olla ainoa vaatetuksen osa, jossa huono laatu aiheuttaa fysiologisia, terveydellisiä haittavaikutuksia. Jalkojen kunto on tärkeä ihmisen toimintakyvylle, joten siitä ei kannata ainakaan tinkiä. Ja siinä kenkien ulkonäkö tai materiaalinen laadukkuus ei ole pääsia, ainakaan niissä kengissä jotka ovat päivittäisessä käytössä.
[/quote]
Saako tuollaisia korolla vai onko ne kaikki tätityylisiä lättänöitä?
Mä suosittelen sulle lämpimästi, että tilaat tuon jonkun linkittämän Hyvän mielen vaatekaappi-kirjan. Itse sain kirjan viime viikolla, ja olen jo melkein ahminut sen. Ja huomaan, että olen pyrkinyt kohti hyvän mielen vaatekaappia jo pitkään, onnistumatta siinä. Minulla on ollut puhelimessa muistio, johon olen kirjannut mitä tarvitsee ostaa, tyyliin mustat suorat housut, työhame, treenitoppi ja olen sitten pyrkinyt ostamaan vain näitä listassa olevia. Samalla olen ostellut juuri niitä ihan kivoja heräteostoksia. Kun vaatekaappiin pitäisi kelpuuttaa vain lempivaatteita, ja niitä mitä tarvitsee. Jos tarvitset hyvin istuvat mustat suorat housut, miksi ostat ihan kivan neuletakin, jota et käytä? Mutta, kun luin kirjaa, huomasin, että silti olen jo pitkällä tuossa tavoitteessani. Kirjassa on esim. viiden vuoden suunnitelma hinta-arvioineen, mitä ostat minäkin vuonna (ihan rintsikoista nahkakenkiin) jotta saat kasattua yksinkertaisen, monikäyttöisen vaatekaapin. Tajusin, että minulla on jo moni vaate, asuste ym. hankittuna. Minun tarvitsee vain tehdä raaka karsinta. Kaikki "ihan kivat", joita ei tule kuitenkaan käytettyä, saavat lähteä. Samoin ne kotivaatteiksi siirtyneet. Käytän kotona muutamia lempivaatteitani, en koskaan niitä kotivaatteiksi siirrettyjä löpsähtäneitä rättejä. Miksi en voisi pukeutua myös kotona lempivaatteisiini? Nyt olen aloittanut oman versioni P333-haasteesta. Tuohon haasteeseehan kuuluu valita kaapista 33 vaatetta, asustetta ja kenkäparia 3 kuukaudeksi ja siirtää muut syrjään siksi aikaa (tästä löydät lisää googlaamalla ja kirjasta). Tuo määrä ei sisällä alusvaatteita, treeni/urheiluvaatteita eikä yövaatteita. Minä ajattelin aloittaa kuukaudesta ja valitsin kaapista kaikki mielivaatteeni niin töihin kuin vapaa-aikaan. Sain kasaan 26 vaatetta, ei sisällä kenkiä. Katson, mitä vaatteita kaipaan kaapista tuon kuukauden aikana. Toista viikkoa olen pärjännyt oikein hyvin. Kun kuukausi on kulunut, katson mitä sitten teen. Toteutanko toisen kuukauden perään vaihtaen vähän vaatevalikoimaa vai mitä. Joka tapauksessa tajuan jo nyt, että suuri osa vaatekaapin sisällöstä lähtee kiertoon, ja teen ostosuunnitelman sieltä puuttuvista vaatekappaleista. Missään tapauksessa tarkoitukseni ei ole elää pitkään tällä 33-menetelmällä, mutta tällä tavoin saan kartoitettua, mitä vaatteita käytän ja mitä en.
Pariisilaisnaiset ne vaan osaa näyttää ajattoman tyylikkäiltä ja kalliilta; suorat housut tai farkut, väljä musta tai harmaa neule, jalassa miesten kenkien tyyliset naisten kengät, hiukset nutturalla ja huulissa punaista huulipunaa. Kaulassa silkkihuivi tarvittaessa.
Mä en panostaisi ollenkaan "laadukkaisiin" merkkeihin, koska ei siitä laadusta ole yleensä takuita. Sen sijaan pyrkisin katsomaan, että ompeleet ja kankaat näyttävät laadukkailta, välttäisin keinokuituja ja panostaisin laadukkaisiin materiaaleihin, mutta toisaalta pyrkisin kiinnittämään huomiota myös helppohoitoisuuteen. Ei siis liikaa mitään pesulassa pesetettäviä herkkiä materiaaleja.
Sijoitan enemmän laukkuihin ja päällysvaatteisiin koska ne eivät "kulu" samalla tavalla kuin kengät, housut, puserot, huivit, mekot jne.
Helsingin kadut ovat ainakin yksi maanpäällinen mukulakivihelvetti merkkikorkkareille joten "Luputtimille ja Manooloille" ei täällä ole kovin paljon käyttöä :D