Tahdon muuttaa koko vaatekaappini sisällön!
No niin, sanotaan että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ajattelin kokeilla miten toimivan ja hienostuneen kokonaisuuden saisi aikaan käyttämällä aikaa kokonaisuuksien suunnitteluun ja ostamalla vaatteet suunnitelmien mukaan. Vaatekaappini on täynnä "paskaa". Ei ole koskaan ollut kauheasti varaa satsata laadukkaisiin vaatteisiin. Kaikki mitä olen ostanut, on ollut toki itselle mieluista, mutta sitten paljastuneetkin vaikeasti yhteensovitettavaksi muiden kanssa.
Kaipaisin siis ideoita toteutukseen.
Ihan ekaksi ajattelin et määrittelisin haluamani tyylin ja askartelisin seinälle sellaisen mindmapin tyylikuvineen. Muistutukseksi itselleni että tässä pitäisi pysyä.
Sitten kävisin läpi kaikki vaatteet/kengät/laukut ja raakkaisin niistä isolla kädellä myytävät ja roskiin laitettavat. Muutamia vaatteita olen jo ostanut ideologiaani sopien ja ne jäisi kaappiin. Olen pohtinut uskaltaisinko mennä niin syvälle että jättäisin vain muutamia vaatteita. Olis pakko ostaa lisää eikä jättää projektoa lesken.
Seuraavaksi täytyisi tehdä laskelmat siitä, kuinka monta sukkaparia, alusvaatesettiä ja päällysvaatekertaa ihminen tarvitsee. Eli mikä on minimi. Jos jokainen vaate on huolella harkittu niin niitähän tarvitsee vähemmän eiks je? Ainakin nyt oma kaappini pursuaa sitä vaatetta jota en halua pitää. Olisiko teillä jotakin näkemystä siihen miten paljon tarvitaan mitäkin?
Etsisin inspisasukuvia ja kokonaisuuksia esim Polyworesta ja tekisin niistä kauppalistan. Eli kun lähtisin ostoksille, minulla olisi 1 asukokonaisuus kuvana lapulla ja ostasin kokonaisuuden kerralla.
Ainoaksi ongelmaksi jää nyt kuitenkin sitten se, että tuntuu vaikealta jakaa huomio suunnittelussa eri vaatteiden kesken toisiinsa nähden. Että niitä vaatteita voisi sekoittaa.
Mitä luulette, voisiko näin saada vaatekaappiinsa lyömättömän järjestyksen? Haluaisiko joku muukin osallistua tällaiseen "projektiin". Vertaistukiryhmä voisi tehdä poikaa :D
Kommentit (32)
Tuossa hyvän mielen vaatekaappi -kirjassa on tosi hyviä neuvoja myös materiaaleista. Yleisesti kannattaa suosia luonnonmateriaaleja ja välttää keinokuituja. Esimerkiksi viskoosimekko tai akryylineulemekko ovat jo ihan lähdössä kertakäyttövaatteita, vaikka olisivatkin kallista merkkiä ja uutena kivan näköisiä.
Tyylikkäässä vaatekaapissa on tärkeää, että vaatteita voi pestä ja käyttää. Kannattaa myös opetella hyvä vaatehuolto, tuuletus, ilmava säilytys yms. Sekin on tosin helpompaa, kun kaapissa ei ole niitä epämääräisiä ihan-kivoja-riepuja.
Siitä Trinnyn ja Susannahin tv-sarjasta saa tosi hyviä pukeutumisvinkkejä eri vartalotyypeille ja eri tilaisuuksiin. Nyt telkkarissa pyörii Trinny ja Susannah Skandinaviassa jossa paljon naisia joilla saman tyyppinen väritys kuin meillä suomalaisilla.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:40"]Tein tuon pari vuotta sitten, jolloin muutin tyylinkin ihan uusiksi.
[/quote]
Kertoisitko vähän miten toteutit "projektisi?". Miten muutin tyylisi, eli millainen se oli ennen ja jälkeen?
Ainakin rahaa tarvitset vähintään 500 euroa, tonni parempi. Ihan vaan alkuun päästäksesi.
Ainakin kannattaa hankkia ajaton pikkumusta, kauluspaita, kynähame ja HYVÄT farkut
Kuulostaa hyvältä idealta, vaikka omalla kohdallani tuottaisi ongelmia se riittävä harkinta ennen ostosten tekemistä. Vaatisi miettimistä, ettei taas lähtisi hamstraamaan ylimääräisiä ja vähemmän sopivia vaatteita. En suna ainakaan hirveän raa'asti karsisi sitä vaatekaappia alkuun, ettet joutuisi sitten pakon edessä kiirehtimään uusien vaatteiden ostamista.
Voisin kokeilla samaa, mutta aloittaisin varmaan vain lempeällä karsimisella ja yrittäisin olla juuri nyt hankkimatta mitään. Riippuu toki siitä, miten paljon niitä hyviä ja tulevaan tyyliin sopivia vaatteita jo on.
Tästä kirjasta saa inspiraatiota ja ihan konkreettisia ohjeita. Suosittelen lämpimästi! http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9523000071
Kauluspaita ja kiva kynähame on juuri ostettu viime kuussa! :) Mutta mitä itseasiassa tarkoitat pikkumustalla? Mulle tulee pikkumustasta mieleen joku 90 luvun kotelomekko. Voisiko pikkumustana toimia jotakin muuta? Vaikka tavoittelenkin hienostunutta tyyliä, vaatteen tulisi olla jotenkin erikoinen. Esim. Tällä hetkellä suosikkivaatteeni on puolihihainen kevyesti muotoon ommeltu mekko jonka etuosa on ommeltu tekonahkapaloista ja takaosa on siistiä neulosta. Vaikka malli on yksinkertainen, juuri tuo erikoinen materiaalilla leikittely tekee siitä hienon :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:41"]Ainakin kannattaa hankkia ajaton pikkumusta, kauluspaita, kynähame ja HYVÄT farkut
[/quote]
Höpön pöpön. Mitään tiettyjä vaatteita ei kannata hankkia, pääasia on että vaatekaapin jutut sopivat keskenään yhteen. Jos pikkumusta on käytössä kerran vuodessa, sen etsiminen on ajanhukkaa kun koko vaatekaappi on laitettava uusiksi.
Tuo ylläoleva siis numppa 3:selle.
Kannattaa googlettaa, netissä on lukuisia sivustoja siitä mitä vaatekaapissa kuuluu olla. Omaa suunnittelua helpottaa se kun tietää ns. raamit mitä yleensä kannattaa vaatekaapissa olla.
Hankkisin ns. perusjutut neutraaleissa väreissä (esim. housut ja takit) jolloin yhdistäminen on helpompaa, esim. tummansiniset farkut ja musta jakku --> melkein minkä värinen paita tahansa sopii tuohon, vert olisi violetit housut, oranssi jakku ja siihen kruunuksi limenvärinen paita =sekasotku.
Kannattaa ehdottomati panostaa tuohon, itse olen samalla matkalla, on IHANAA kun vaatekaapissa on hienoja ja tyylikkäitä vaatteita, on ns. aina hyvin oukeuutunut :)
Rahoituspuolta en tullut ajatelleeksi. Ajattelin että ostasin pari asua per kuukausi sen mukaan mitä kunakin kuukautena on varaa, vaan olisiko sittenkin parempi vaikka säästää joku 2000e ja vadta sitten alkaa tuhlailemaan. Jäisi aikaa duunnitella sitä karderoobbiakin :)
Koska ei kannata ostaa halpaa, jotka ovat taas kohta niitä kulahtaneita "kotiasuja", "pihatyövaatteita", "mökkiriepuja", joita kertyy ja kertyy taas kaapit täyteen, kannattaa ensin säästää rahaa ihan tuntuvasti. 3500-4000 euroa kun on kasassa ja hyvät suunnitelmat tehty, voi lähteä liikkeelle hyvistä ja hintavista putiikeista. Ostaa pari laadukasta paitapuseroa ja istuvat housut. Hyvät kengät arkeen, toiset juhlaan. Puolihame. Jos siis klassiselle linjalle lähdet. Mutta mikä tyylisi onkaan, muutamalla satasella ei kannata lähteä liikkeelle koko vaatetusta muuttamaan, koska silloin joudut menemään jonnekin halpisketjuun ja olet kohta vanhan ongelmasi edessä taas.
Muista satsata laatuun. Tietenkään pikkumustan ei tarvitse olla mikään tietyn mallinen vaan sulle sopiva. Tarvitset paljon rahaa tähän projektiin..
Aloittaisin määrittelemällä omat värisävyni, jotta pukeutumisella saa ne ihan parhaat puolet esiin silmissä, hiuksissa ja ihon värissä, eikä mikään ostos enää haalista naamaa jne. Luulin itse pitkään olevani viileä kesä mutta olinkin pehmeä syksy. Samalla tulee säästettyä kun ei tee virheostoksia.
PS. Älä kuitenkaan sorru mihinkään BLOGISOPULIvaatteisiin ja -asusteisiin :)
Nimenomaan tarvitset rahaa, paljon rahaa. Niin se vaan on, muuten tässä käy niin, että heität kaiken pois ja ostat tilalle vastaavat vermeet ja kahden vuoden kuluttua kaappisi on taas huonolaatuisia vaatteita pullollaan.
Eikä kannata kompastua mihinkään hehkutettuihin ylihintaisiin klassikkotuotteisiin, vaikka moni mainostaa että "se ja se on klassikko ja siihen kannattaa sijoittaa", niin ensinnäkään ne eivät välttämättä sovi kaikkien tyyliin joten lopputulos voi näyttää väkinäiseltä tai tunkkaiselta, eivätkä silti ole aina muodissa eli niitä pitäisi seisottaa kaapissa 5-10 vuotta tyylisyklien mukaan ellei halua näyttää siltä että tyylipäiväys umpeutui.
Toisekseen kuka jaksaa katsoa samaa takkia, samaa laukkua, samaa neuletta jne vuosikausia, ellei ole jo niin ikääntynyt ettei muoti enää pahemmin kiinnosta? Alkaa nimittäin olla aika väsynyttä noilla 20-30vee bloggaajillakin kun ostelevat keski-ikäisten suosimia vaatteita ja asusteita, poseeraavat ne samat vaatteet päällä joka kuvassa kun ei ole varaa enää ostaa muuta kun rahat meni 3900 euron laukkuun ja 1400 euron trenssiin. Veikkaatteko että käyttävät niitä "klassikoitaan" vielä 40 tai 50vee ikäisinä? Minä uskon että ovat totaalisen kyllästyneitä siihen mennessä, jos lukijatkin ovat kyllästyneet niiden katsomiseen jo nyt.
Mä en ole millään lailla merkkikeskeinen. Mua ohjaa ostoksissa vain ja ainoastaan vaatteen kivuus. Näinköhän laadukasta vaatetta löytyy siis brandien ulkopuolelta? Tarkoitan siis että mun ei ole pakko saada 500e mekkoa siksi kun se on Tigerin. Jos samantyyppisen saa jostain 300e se kelpaa. Olen jokseenkin järkevä rahankäyttäjä -lue pihi :D.
Lisäksi en tunne materiaaleja kovin hyvin. Mitä mun kannattaa välttää ja katsoo erityisesti vaatetta ostaessa?
Hinnoista. Mikä mielestänne on järkevä rajahinta laadukkaille suorille housuille esim. Jos se hinta ei määräydy brandista.
Otan vastaan myös liikesuosituksia.
Ap
Ei rahalla välttämättä saa laatua. Ostin Vuittonin 400 euroa maksavan kasmirsekoite monogrammihuivin joka nyppyyntyi ja langat karkasi reilussa viikossa ja meni muutenkin nuhjuisen näköiseksi. Enkä pitänyt sitä sellaisten takkien kanssa että olisi hiertänyt vetoketjuihin tms. Liikkeessä sanottiin että huivia ei ole tehty päivittäiseen käyttöön, mutta ostaako muka kukaan tuon hintaista huivia vain satunnaiseen käyttöön täällä pohjolassa? Ei se minusta miltään juhlahuivilta kyllä näytä, arkihuivilta pikemminkin. Uskomatonta että H&Mn 49 euroa maksanut kasmirhuivini on huomattavasti parempaa laatua ja kestänyt peräti 3 talvea!
Minä en uusisi koko vaatekaappia kerralla. Tekisin todella raakan karsinnan. Sinulla varmasti on ainakin muutama laadukas ja mieluinen, hyvin istuva vaate. Ne vain pitää löytää sieltä vaateröykkiöiden seasta. Mieti ja tee suunnitelma, mitä tarvitset. Siis mitä oikeasti tarvitset, ei mitä "jokaisen naisen vaatekaapissa täytyy olla". Jos tarvitset sitä pikkumustaa kerran vuodessa, voit jättää sen toistaiseksi ostamatta ja ostaa vasta sitten, kun tarve tulee. Ellet sitten matkan varrella törmää täydelliseen mekkoon. Jos et tarvitse koskaan pikkumustaa, älä osta sitä! Miten töihin tarvitsee pukeutua? Kun mietit tämän huolella, jo muutamalla vaatteella pärjää pitkälle. Esim. toimistoon 3 alaosaa: hame, suorat housut, siistit farkut, 3 yläosaa: neuletakki, bleiseri, siisti paita. Lisäksi pari pukeutumispaitaa alle ja muutama koru ja huivi. Ehkä vielä joku mekko, viileällä päälle neuletakki tai bleiseri. Näitä voit yhdistellä eri tavoin, ja joka päivälle on "uusi" asu. Sama kotiin: muutamat siistit, hyvin istuvat kotihousut, pari trikoopaitaa, neuletakki/huppari, trikoinen kotimekko jos mekkoja tykkäät käyttää. Jne. Nämä on vain esimerkkejä. Sinä tiedät itse, mitä tarvitset ja minkälaisissa vaatteissa viihdyt. Satsaa laatuun, älä merkkeihin. Perehdy siihen, mistä tunnistat laadukkaan kankaan ja mitä eri materiaalit tarkoittavat. Kaupassa voit tehdä ns. hinkkaustestin; hinkkaa vähän kangasta niin näet onko kangas laadukas.