Miksi kela maksaa elatusmaksuja jos isä ei niitä hoida?
Miksi yhteiskunta joutuu maksumieheksi tuollaisessa asiassa?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:38"]
Lapselle kuuluu elatustuki/apu lain mukaan. Kyllä kela perii ne isältä jälkeenpäin.
[/quote]
Naiset oppisivat katsomaan tarkemmin kenen kanssa lisääntyvät kun ei olisi takaporttia että jos ottaa mäntin miehen lapsen isäksi niin saa elatusmaksut kelasta.
Yleensä ne menee ulosottoon.
Miksi lapsen pitäisi kärsiä sen takia, että isä on mäntti ?
[/quote]
[/quote]
lapsen äiti valitsi sen isän.
[/quote]
Tämän kirjoittaja on kullä tosiurpo :D
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:57"]
En tajua aloittajan aivoituksia. Olen lapseton nettoveronmaksaja ja tämä asia yksi viimeisistä, joista lähtisin karsimaan. Ei ole lapsen tai äidin syy, jos isä ei suoriudu velvoitteistaan. Lisäksi Kelan suorittamat elatusmaksut peritään isältä takaisin heti kun tämä on maksukykyinen.
[/quote]
No, hänellä ei taidakaan olla ns kaikki muumit laaksossa. Eikä sydänkään varmaan ihan paikoillaan ole.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:40"]
Onko tämä jonkun tulevan kokoomusnuoren ajatusten virtaa?
[/quote]
Ei ole. Jokaisen vaan pitäisi itse elättää omat jälkeläisensä ilman yhteiskunnan apua.
[/quote]
On helppo heittä lause jälkeläisistä. Jos aletaan miettimään, mitä kaikkea hoidetaan yhteiskunnan tuella, niin aika monta asiaa saisi lapsettomatkin hoitaa itse.
Joillekin tuet on vain niitä, joissa lukee tuki ja ne näkyy euromääräisinä maksajan sivuilla.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:51"]
Suomen laki
[/quote]
Niin, lakia pitäisi muuttaa niin että jokainen maksaisi elatusmaksut itse.
[/quote]
Niin. Ja jos sitten vanhempi sattuu olemaan masentunut, alkoholiongelmainen tai muuten rajalliseen huoltoon kykenevä, niin lapsi maksaa sitten itse ja huolehtii itsestään, vai? Mitäs valitsi sellaiset vanhemmat? Kyllä se taitaa olla niin että ap on tämä joka näitä idioottimaisuuksia tänne kirjoittaa ihan yksin. Ja sinulla ap taitaa olla vakavia puutteita ihan omasta takaa. Vai miten susta on tullut noin tyhmä ja kylmä?
Tuo raha on elatusmaksu lasten elättämistä varten. Se ei ole mikään rangaistusmaksu isälle. Toki isän pitäisi tällaiset asiat hoitaa mutta kun kaikki isät eivät hoida. Juuripa tästä syystä moni onkin eronnut.
Tämä on nimenomaan asia josta yhteiskunnan tulisi huolehtia. Lasten etu menee edelle. Lasten elämä jatkuu vaikka isä olisi missä. Heille pitää löytyä vaatetta ja ruokaa ihan samalla tavalla kuin ehjien perheiden lapsillekin. Yhteiskunta hyötyy heistä sitten aikanaan ja saa eletusmaksut veroina pois.
Ja tässä taas yksi epäkohta, jossa yhteiskunta maksaa ämmien omat virheet.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:01"]
Jos isällä on nolla sopimus niin eihän niitä takaisin peritä?
[/quote]
nollasopimuksessa tosiaan niitä ei peritä isältä, mutta nollasopimuksen voi saada ainoastaan vuodeksi, näin itselleni ainakin sanottiin lastenvalvojan luona.
[/quote]
Vuodeksi kerrallaan.
[/quote]
Ei ole. Jokaisen vaan pitäisi itse elättää omat jälkeläisensä ilman yhteiskunnan apua.
[/quote]Se jälkeläinen tulee maksamaan sinun eläkkeen..vai tehdäänkö niin, ettei maksa?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:16"]
[/quote]
Yksikään "Ämmä" ei sikiä yksin. Jos mies ei halua lapsia hän hankkikoon vasektomian ja käyttäköön kumia niin niitä lapsia ei tule.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:18"]
[/quote]
[/quote]Se jälkeläinen tulee maksamaan sinun eläkkeen..vai tehdäänkö niin, ettei maksa?
[/quote]
Jälkeläinen voi olla narkki, tai jäädä äidin ajaman auton kanssa bussin alle
Ei ole lapsen syy, jos hänen vanhemmat ovat eronneet, eikä isä maksa elatusmaksuja. Myös lapselle kuuluu ihmisarvoinen elämä ja elintaso, ihan samalla tavalla kuin muille kansalaisille esim. eläkeläisille, opiskelijoille jne.
Kela on vain sijaismaksaja, sillä Kela perii elatusmaksut isältä, myös taanehtivasti jopa ulosoton kautta, jolloin maksut otetaan palkasta, veronpalautuksista, perinnöstä jne.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:16"]
[/quote]
Kumin huutaja =) Miksi jaat toosaasi ?
Yksikään "Ämmä" ei sikiä yksin. Jos mies ei halua lapsia hän hankkikoon vasektomian ja käyttäköön kumia niin niitä lapsia ei tule.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:04"]
Eihän lapsi siinä kärsi vaan äiti. Äidinhän pitääkin kärsiä kun on valinnut noin kusipäämiehen.
[/quote]Noooh, odotetaas kun sinä eroat ja mies häviää kuin tuhka tuuleen.