Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärän alan valinnut KTM tilittää...

Vierailija
28.10.2014 |

Olen viime keväänä valmistunut markkinoinnin KTM, enkä ole tehnyt vielä päivääkään mitään alaani liittyvää työtä. Hakemuksia olen lähettänyt varmasti yli sata, ja olen käynyt peräti kahdessa haastattelussa. Oloni on täysin avuton ja epätoivoinen; minä kun aina halusin kauppakorkeaan ja uskoin sen olevan tie menestykseen (tai edes pärjäämiseen). 

Olen nyt tajunnut miten turhaa pääainetta olen lukenut. Koko viiden vuoden opiskelu-urakka on ollut turha. En usko enää alaani ollenkaan, olisi pitänyt pyrkiä vaikka lääketieteelliseen. Olisi pitänyt tajuta valita ala, jonka kautta pääsee oikeasti edistämään ihmisten hyvinvointia. 

Täytän tänä vuonna 28. Opintojen venyminen johtui siitä, että muutaman ensimmäisen vuoden opiskelin ammattikorkeassa ja pyrin samalla kauppakorkeaan. Koen olevani liian vanha aloittaakseni kokonaan uudet yliopisto-opinnot, en halua olla seuraavaksi 35-vuotias vastavalmistunut. 

Alkaa tuntua siltä, että pää hajoaa seuraavaksi. Yhteiskunta ei anna armoa koulutetuille, jotka eivät onnistu aloittamaan urapolkuaan. Minulla olisi valtava halu aloittaa, mutta en kelpaa minnekään. Panostani ei tässä yhteiskunnassa selvästikään kaivata. Olen tällä hetkellä kaupan kassalla, ja pelkään että kohtaloni on sinne myös jäädä. Kaupan kassalla oleva parhain arvosanoin valmistunut KTM, häpeän itseäni niin syvästi että ihmissuhteetkin alkavat jo kärsiä. 

Auttoipa tänne kirjoittaminen edes vähän.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos oikeasti haluat lääkäriksi, ei mikään estä.

Vierailija
62/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla aktiivinen myös opiskelun ulkopuolella. Mm.. osallistua vapaaehtoistöihin, järjestö- ja puoluetoimintaan, siellä vaikka ilmoittautua niihin hommiin, joita opiskelee; kassalle, plakaatteja tekemään, kuluja seuraamaan. Kun saa tuttuja, ja on reipas ja hyväntuulinen tyyppi, saa suhteita, suosittelijoita ja töitä. Nykyään ei riitä pelkkä paperi, vaan pitää jo opiskellessa hommata kokemusta ja osoittaa aktiivisuutta. Sosiaalisuuskaan ei ole pahitteeksi.

terv. merkonomista tradenomiksi, pääkirjanpitäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:39"]

Ja jos oikeasti haluat lääkäriksi, ei mikään estä.

[/quote]

Paitsi että esim. opintotukea ei ap:lle enää toiseen korkeakoulututkintoon tipu.

Vierailija
64/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kerrankin lukea asiallista ketjua :) En oikeen osaa mitään aiempiin kommenteihin lisätä, halusin vaan sanoa, että pidä lippu korkealla! Älä lannistu äläkä todellakaan ajattele niitä muita. Itsensä vertaaminen muihin syö itsetuntoa. Kyllä sinuakin onni tulee lykästämään töiden saralla, älä luovuta töiden hakemisessa.

Vierailija
65/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:20"]

Markkinoinnista on vaikea saada työtä. Itsekin olen KTM, eiollut suhteita, joten ns. pohjalta jouduin aloittamaan. Kyllä se nyppi, kun tein samaa asiakaspalvelutyötä kuin vähemmän kouluttautuneet. Tosin tein työni hyvin ja ahkerasti, ja selkeästi ilmoitin pomolleni, että haluan yletä koulutusta vastaaviin tehtäviin. Aika nopeasti sitten sainkin ylennyksen. Ne vähemmän kouluttautuneet tekevät melkein kaikki edelleen sitä samaa hommaa, itse jo pikkupomona 3 vuoden jälkeen. 

Nyt kun olet siellä kaupassa jo, selaa kaupan avoimia paikkoja. Jos on esim. joku iso ketju, niillä on palkattuja harjoitteluohjelmia, ja todellakin suosivat niitä, jotka ovat jo olleet firmassa töissä, vaikka vain siellä kassalla. Toki jos itse vähättelet sitä kokemusta, ei sinua palkkaa kukaan. Kaikki työkokemus on hyväksi, se pitää vain osata esittää oikein.

[/quote]

Tämä. Olen itse ns. huhaa-humanisti, joka tekee asiakaspalvelutyötä eräässä Suomen suurimmista yrityksistä. Aloitin työssäni erinäisten vaiheiden jälkeen ikäisenäsi. Samaa työtä on aikanaan tehnyt moni KTM tai jopa tradenomi. He kaikki ovat päässeet etenemään sisäisten hakujen kautta vuoden-parin sisällä, mutta nopein ylennys tapahtui muistaakseni noin kuusi viikkoa työn aloituksesta. Työnantaja tosiaan arvostaa yleistä alan tuntemusta, joka on sellaista, mitä ei suoraan mistään koulusta saada. Samoin sitoutumista "taloon" arvostetaan, ja lähipomo suosittelijana on ehdottomasti arvostetuin mahdollinen taho.  Toisaalta, itse en ole tiettyä tasoa korkeammalle edennyt, koska minulta puuttuu tietty teoreettinen pohja esim. raportointiin. Olen nyt hakeutumassa tämän takia lisäkoulutukseen. 

Jos ketjulla, jossa olet nykyisin töissä, ei ole tätä mahdollisuutta etenemiseen, katsele paikkoja myös muista ns. isoista taloista asiakaspalvelupuolelta. Vuokratyötä ei kannata myöskään sulkea pois vaihtoehtona.

Joka tapauksessa yrittäisin ehkä ainakin pari-kolme vuotta tehdä nyt näitä tämän alan töitä, joko Suomessa tai ulkomailla, ja miettiä vasta sitten uudelleenkouluttautumista. Koulu on kuitenkin koulua, ja työ työtä. Esim. itse luulin nuorempana, etten pitäisi hierarkisessa ympäristössä säännöllisiin työaikoihin tehtävästä toimistotyöstä. Vasta, kun jouduin sellaista tekemään kävikin ilmi, että olen siinä oikein hyvä, juuri sitä projektisihteerityyppiä, jolla "pysyvät langat käsissä kovan paineeen ja kiireen alla". 

Vierailija
66/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle isot tsempit, muista että tilanteeseen vaikuttaa suurimmaksi osaksi ulkopuoliset tekijät, älä syytä itseäsi! Ootko katsonut avoimen yliopiston tarjontaa? En tiedä miten laajasti tutkintoosi sisältyy esimerkiksi laskentatoimen kursseja, mutta niitä ainakin näyttäisi löytyvän monen avoimen yliopiston kurssitarjonnasta. Uskoisin, että kaupallisella alalla arvostetaan melkoisesti myös spesifejä "työelämätaitoja", kuten excelin pyöritystä tai erilaisten toiminnanohjausjärjestelmien käyttöä. Puolessa vuodessakin ehtii päivittämään osaamistaan melkoisesti, mikäli vaan motivaatio löytyy. :)

Vierailija
67/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lannistua ei toki kannata, mutta jos markkinoinnin ktm ei onnistu löytämään työtä ja toisaalta tuntee olevansa väärällä alalla, niin ehkä kannattaa opiskella jotain muuta. Mieti kuitenkin tarkkaan vaihtoehtosi.

Vierailija
68/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua oikeasti se aloitusviestissä mainitsemasi lääkis kiinnostaa, niin sinne ainakaan et ole liian vanha. Itse opiskelen ekaa vuotta lääkiksessä ja meidän kurssin vanhin on 42v, yli kolmekymppisiä on useita. Lääkäreille todennäköisesti riittää duunia iästä huolimatta. Mikään tässä maailmassa ei tietty ole varmaa, mutta työllistymisen suhteen lääkis on ehdottomasti yksi parhaista vaihtoehdoista. :)

Vierailija
69/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen KTM -moottoripyörä on kyseessä?

Vierailija
70/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiemmin jo mainitsikin, että KTM-tutkintoa voisi tukea joku sivuaineopinnot avoimessa. Perusopinnot esimerkiksi laskentatoimesta? Generalistialalla on hyvät ja huonot puolensa, markkinointiosaamista on vaikea "myydä" työmarkkinoilla juuri sen laaja-alaisen sisällön vuoksi.

Vierailija
71/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille?

Esimerkiksi Irlannista ja Briteistä löytyy paljon suomenkielisiäkin tehtäviä, moni niistä tosin asiakaspalvelua/laskutusta mutta muitakin toki löytyy. Tsekkaa esim http://www.toplanguagejobs.co.uk/search/languages-7/ 

Vierailija
72/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:34"]

Opiskeluaikana pitää aktiivisesti hakeutua töihin ensimmäisistä opiskeluvuosista alkaen. kesätöiden hakeminen pitää aloittaa aivan pohjalta, ja edetä pikkuhiljaa opintojen kertyessä paremmin niitä vastaavaan työhön. Tällöin yleensä työelämä yleensä imaisee mukaansa, ja paperit otetaan lopullisesti ulos töiden ohella. On melko turhauttavaa hakea töitä, jos ei mitään kokemusta ole. Ne joilla on kokemusta menevät ohitse.

Monilla opiskelijoilla tuntuu olevan väärä käsitys, että koska juuri minä olen päässyt kouluun xxx ja olen tämän vuoksi erittäin hyvä, niin työnantajat repivät minut töihin valmistuttuani. Varsinkin amk:t tuputtavat monesti liian ruusuista kuvaa työllistymisestä.

[/quote]

Tämä on valitettavasti totta, vaikka tieto ei ap:tä auta tai lohduta. Opiskelijoilla kuitenkin on yleisesti ottaen se käsitys, että riittää, kun saa joskus jonkinlaisen tutkinnon käteen. Moni työskentelee kaupan kassalla tai vastaavassa työssä opintojensa ohessa, ja huomaa olevansa siellä sitten vielä valmistumisen jälkeenkin. Jo opintojen aikana pitäisi pyrkiä hankkimaan oman alan työkokemusta. Myös kiitettävät arvosanat ovat töitä hakiessa plussaa, koska ne kertovat sitoutumisesta sekä halusta ja kyvystä oppia uutta.

Vierailija
73/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:35"]

Ulkomaille?

Esimerkiksi Irlannista ja Briteistä löytyy paljon suomenkielisiäkin tehtäviä, moni niistä tosin asiakaspalvelua/laskutusta mutta muitakin toki löytyy. Tsekkaa esim http://www.toplanguagejobs.co.uk/search/languages-7/ 

[/quote]

Hienoa että täällä oikeasti heitellään konkreettisia vinkkejä kehiin. Oon ollu ihan häkeltynyt kun tässä ketjussa ei pahemmin oo mitään kuittailua esiintynyt ap:ta kohtaaan. NICE!

Vierailija
74/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointi ei tainnut olla ihan oikea suuntaus sulle. Haen myös kauppakorkeaan, mutta koska en ole markkinoijatyyppinen, jätän sen suosiolla muille. Haluaisin johtajaksi, sinne sopii intoverttikin. Miten olisi siis markkinoinnin johtaja? Johtajuutta kun ei tarvitse harjoitella vaan haet vaan kaikennäköisiin johtotehtäviin ja mainostat nimenomaan sitä ktm paperia, et markkinoinnin puolta. Jos noin siis voi tehdä. Haet ensin vaikka johonkin toimistohommiin. Soittelet kiinnostaviin firmoihin ja pyydöt wnsin jotain pikkutöitä.

Vierailija
75/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:34"]

Opiskeluaikana pitää aktiivisesti hakeutua töihin ensimmäisistä opiskeluvuosista alkaen. kesätöiden hakeminen pitää aloittaa aivan pohjalta, ja edetä pikkuhiljaa opintojen kertyessä paremmin niitä vastaavaan työhön. Tällöin yleensä työelämä yleensä imaisee mukaansa, ja paperit otetaan lopullisesti ulos töiden ohella. On melko turhauttavaa hakea töitä, jos ei mitään kokemusta ole. Ne joilla on kokemusta menevät ohitse.

Monilla opiskelijoilla tuntuu olevan väärä käsitys, että koska juuri minä olen päässyt kouluun xxx ja olen tämän vuoksi erittäin hyvä, niin työnantajat repivät minut töihin valmistuttuani. Varsinkin amk:t tuputtavat monesti liian ruusuista kuvaa työllistymisestä.

[/quote]

Näin..opiskeluaikana varsinkin kesäisin ja joululomilla tehdään töitä. Jalkaa oven väliin omalle alalle pikkupalkalla. Eikös gradunkin voinut tehdä jollekin yritykselle? Nyt sitä jalkaa oven väliin kaikista mahdollisista aukoista, mitä löydät. Voit myös syventää opintoja avoimessa vaikka.

Vierailija
76/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:46"]

Markkinointi ei tainnut olla ihan oikea suuntaus sulle. Haen myös kauppakorkeaan, mutta koska en ole markkinoijatyyppinen, jätän sen suosiolla muille. Haluaisin johtajaksi, sinne sopii intoverttikin. Miten olisi siis markkinoinnin johtaja? Johtajuutta kun ei tarvitse harjoitella vaan haet vaan kaikennäköisiin johtotehtäviin ja mainostat nimenomaan sitä ktm paperia, et markkinoinnin puolta. Jos noin siis voi tehdä. Haet ensin vaikka johonkin toimistohommiin. Soittelet kiinnostaviin firmoihin ja pyydöt wnsin jotain pikkutöitä.

[/quote]

Aika vanhanaikainen näkemys että johtajaksi synnytään.. Johtajalla tulee olla käytännön taitoja, jotka kehittyvät juurikin työelämässä esimiestehtävissä.

Vierailija
77/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:46"]

[/quote]

Aika vanhanaikainen näkemys että johtajaksi synnytään.. Johtajalla tulee olla käytännön taitoja, jotka kehittyvät juurikin työelämässä esimiestehtävissä.

[/quote]

Tottakai tarvitset kokemusta johtajuudesta, mutta ei sitä taida olla noilla johtajuuden pääaineeksi valinneillakaan sen enempää. Kuulemma ihan turha suuntaus. Erään tutkimuksen mukaan ylisosiaalinen "hyvä kaveri" johtaja ei saa aikaiseksi yhtä paljon mitä intovertti, joka keskittyy enemmän ajattelemiseen ja itse johtamiseen. Sanoinhan, että aloittaa pohjalta ja nousee sieltö vaikka jojtotehtäviin kun on valmis.

Vierailija
78/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:34"]Joku aiemmin jo mainitsikin, että KTM-tutkintoa voisi tukea joku sivuaineopinnot avoimessa. Perusopinnot esimerkiksi laskentatoimesta? Generalistialalla on hyvät ja huonot puolensa, markkinointiosaamista on vaikea "myydä" työmarkkinoilla juuri sen laaja-alaisen sisällön vuoksi.
[/quote] Ap, mites psykologia? Markkinointi ja psykologia vois olla hyvä yhdistelmä.

Vierailija
79/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen toista vuotta markkinointia, tosin AMK:ssa. Täytin juuri 22 vuotta ja ensimmäisen kerran olin töissä 14-vuotiaana myyjänä vaatekaupassa. Hoidin hommani hyvin ja työskentelin samaisessa liikkeessä seuraavat 4 kesää. Sitten pidin kaksi välivuotta - työskennellen edelleen samassa liikkeessä ja samalla eräässä urheiluvälinekaupassa vapaapäivinä. 

Tällä hetkellä työskentelen koulun ohella erään ketjun vaate-puolen yhtenä vastuullisena myyjänä. Tämä on todella vaativaa ja raskasta, mutta näyttää hyvältä CV:ssä ja pääsen hyödyntämään myynnin ja markkinoinnin taitojani. Tätäkään duunia en olisi saanut ilman aikaisempaa työkokemustani.

Omalla kokemuksellani haluan tuoda ilmi sen, että pelkkä koulutus ei takaa menestystä työelämässä, vaan käytännön kokemus. Vaikka en halua välttämättä jäädä pelkäksi myyjäksi, vaan työskennellä tulevaisuudessa esimerkiksi brändäyksen tai sisäänoston parissa, niin tämä myyjän työ on loistavaa  kokemusta ja antaa kilpailuedun työhaastattelussa. Mieluiten tietysti hoitaisin pelkän koulun ja viettäisin vapaa-aikaa (jota tällä hetkellä ei ole), mutta ajattelen, että jokainen työpäivä on investointi omaan tulevaisuuteen. 

Tsemppiä sulle kovasti ap! Yksi vaihtoehto olisi nöyrtyä ja aloittaa ihan rivimyyjän työstä ja alkaa määrätietoisesti edetä organisaatiossa ylemmäs :) Kova työ varmasti palkitaan!

Vierailija
80/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:35"]

Ulkomaille?

[/quote]

Hienoa että täällä oikeasti heitellään konkreettisia vinkkejä kehiin. Oon ollu ihan häkeltynyt kun tässä ketjussa ei pahemmin oo mitään kuittailua esiintynyt ap:ta kohtaaan. NICE!

[/quote]

Mä vihjaisin aiemmin noista kirjanpito-töistä, mutta laitan vielä byt suoria linkkejä siltä varalta että joku ei osaa googlata. Kaupallisen alan töitä seuraavissa siis yleisesti, kannattaa huomata että joihinkin paikkoihin edellytetään sujuvaa tai natiivitason suomea, ja kun tiedetään että suomalaiset eivät kovin helposti ulkomaille lähde (ihan tähän vauva-palstaan perustuva mutu, provosoinkin vähän), niin hakijoita ei välttämättä ole pilvin pimein.

Linkit:

http://www.xpatjobs.de/jobs-speaking/Finnish

http://www.eurojobs.com/

http://www.toplanguagejobs.co.uk/sector/Marketing-Advertising/Finnish

http://www.theneweu.com/jobs/0/0/0/brussels

ja niin edelleen. Huomaa, että voit hakea sivuilta itse omilla hakusanoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme