Väärän alan valinnut KTM tilittää...
Olen viime keväänä valmistunut markkinoinnin KTM, enkä ole tehnyt vielä päivääkään mitään alaani liittyvää työtä. Hakemuksia olen lähettänyt varmasti yli sata, ja olen käynyt peräti kahdessa haastattelussa. Oloni on täysin avuton ja epätoivoinen; minä kun aina halusin kauppakorkeaan ja uskoin sen olevan tie menestykseen (tai edes pärjäämiseen).
Olen nyt tajunnut miten turhaa pääainetta olen lukenut. Koko viiden vuoden opiskelu-urakka on ollut turha. En usko enää alaani ollenkaan, olisi pitänyt pyrkiä vaikka lääketieteelliseen. Olisi pitänyt tajuta valita ala, jonka kautta pääsee oikeasti edistämään ihmisten hyvinvointia.
Täytän tänä vuonna 28. Opintojen venyminen johtui siitä, että muutaman ensimmäisen vuoden opiskelin ammattikorkeassa ja pyrin samalla kauppakorkeaan. Koen olevani liian vanha aloittaakseni kokonaan uudet yliopisto-opinnot, en halua olla seuraavaksi 35-vuotias vastavalmistunut.
Alkaa tuntua siltä, että pää hajoaa seuraavaksi. Yhteiskunta ei anna armoa koulutetuille, jotka eivät onnistu aloittamaan urapolkuaan. Minulla olisi valtava halu aloittaa, mutta en kelpaa minnekään. Panostani ei tässä yhteiskunnassa selvästikään kaivata. Olen tällä hetkellä kaupan kassalla, ja pelkään että kohtaloni on sinne myös jäädä. Kaupan kassalla oleva parhain arvosanoin valmistunut KTM, häpeän itseäni niin syvästi että ihmissuhteetkin alkavat jo kärsiä.
Auttoipa tänne kirjoittaminen edes vähän.
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:04"]
Tsemppiä sulle kovasti ap! Yksi vaihtoehto olisi nöyrtyä ja aloittaa ihan rivimyyjän työstä ja alkaa määrätietoisesti edetä organisaatiossa ylemmäs :) Kova työ varmasti palkitaan!
[/quote]
Luitko aloitusta kunnolla? Ap työskentelee kassana, miksi odotat hänen jotenkin tuosta vielä nöyrtyvän? Totuus nykypäivänä valitettavasti on sitäpaitsi se, ettei akateemisen kannata tutkinnon saamisen jälkeen rynnätä hanttihommiin. Leima on otsassa sitä myöten selvä.Jos niitä hommia valmistumisen jälkeen tekee, ei siinä yleensä edetä enää mihinkään. Toinen asia toki on, jos opiskeluvaiheessa on onnistunut saamaan tavalla tai toisella jalan firman oven väliin, silloin voi hanttikokemuksestakin olla hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:34"]Joku aiemmin jo mainitsikin, että KTM-tutkintoa voisi tukea joku sivuaineopinnot avoimessa. Perusopinnot esimerkiksi laskentatoimesta? Generalistialalla on hyvät ja huonot puolensa, markkinointiosaamista on vaikea "myydä" työmarkkinoilla juuri sen laaja-alaisen sisällön vuoksi. [/quote] Ap, mites psykologia? Markkinointi ja psykologia vois olla hyvä yhdistelmä.
[/quote]
Psykologian sivuaineopinnot ovat markkinoinnin tavoin hyvin generistisiä. En missään nimessä tarkoita,että ovat hyödyttömiä. Kuitenkin, jos haluaa kehitttää erityisesti työelämässä vaadittavia taitoja, kannattaa valita spesifejä kursseja (tietojenkäsittely, laskentatoimi yms)
Ap, mitä muuta tutkintoosi kuului kuin markkinoinnin pääaineopinnot? Oliko sivuaineena esimerkiksi laskentatoimi tai rahoitus?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:34"]Joku aiemmin jo mainitsikin, että KTM-tutkintoa voisi tukea joku sivuaineopinnot avoimessa. Perusopinnot esimerkiksi laskentatoimesta? Generalistialalla on hyvät ja huonot puolensa, markkinointiosaamista on vaikea "myydä" työmarkkinoilla juuri sen laaja-alaisen sisällön vuoksi. [/quote] Ap, mites psykologia? Markkinointi ja psykologia vois olla hyvä yhdistelmä.
[/quote]
Psykologian sivuaineopinnot ovat markkinoinnin tavoin hyvin generistisiä. En missään nimessä tarkoita,että ovat hyödyttömiä. Kuitenkin, jos haluaa kehitttää erityisesti työelämässä vaadittavia taitoja, kannattaa valita spesifejä kursseja (tietojenkäsittely, laskentatoimi yms)
[/quote]
Samaa veikkaisin, psykologian opiskeleminen ei minusta oikein tekisi tutkinnosta työnantajan kannalta houkuttelevampaa ellei sinulla ole mielessä joku tietty tehtävä joka mulla ei nyt tullut mieleen. Kannattaa vilkuilla myös suurten yritysten tarjoamia koulutuksia. Vasta oli esimerkiksi googlella koulutus google-markkinointiin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:46"]
Markkinointi ei tainnut olla ihan oikea suuntaus sulle. Haen myös kauppakorkeaan, mutta koska en ole markkinoijatyyppinen, jätän sen suosiolla muille. Haluaisin johtajaksi, sinne sopii intoverttikin. Miten olisi siis markkinoinnin johtaja? Johtajuutta kun ei tarvitse harjoitella vaan haet vaan kaikennäköisiin johtotehtäviin ja mainostat nimenomaan sitä ktm paperia, et markkinoinnin puolta. Jos noin siis voi tehdä. Haet ensin vaikka johonkin toimistohommiin. Soittelet kiinnostaviin firmoihin ja pyydöt wnsin jotain pikkutöitä.
[/quote]
Aika vanhanaikainen näkemys että johtajaksi synnytään.. Johtajalla tulee olla käytännön taitoja, jotka kehittyvät juurikin työelämässä esimiestehtävissä.
[/quote]
Tottakai tarvitset kokemusta johtajuudesta, mutta ei sitä taida olla noilla johtajuuden pääaineeksi valinneillakaan sen enempää. Kuulemma ihan turha suuntaus. Erään tutkimuksen mukaan ylisosiaalinen "hyvä kaveri" johtaja ei saa aikaiseksi yhtä paljon mitä intovertti, joka keskittyy enemmän ajattelemiseen ja itse johtamiseen. Sanoinhan, että aloittaa pohjalta ja nousee sieltö vaikka jojtotehtäviin kun on valmis.
[/quote]
Millä mittarilla turha suuntaus? Oma pääaine johtaminen, gradu työnantajalle tekeillä, oman alan töitä olen tehnyt toisen vuoden kesästä lähtien. Luotan kaikesta pelottelusta huolimatta siihen, että valmistumisen jälkeenkin ei tarvitse olla toimettomana.
Opiskelukavereille löytynyt myös kesäksi kiinnostavia hommia. Eiköhän jokainen pääaine ole arvokas, jos on intoa ja päättäväisyyttä.
Uskon, että ap:kin vielä löytää töitä! Hyviä vinkkejä tässä ketjussa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:53"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:46"] Markkinointi ei tainnut olla ihan oikea suuntaus sulle. Haen myös kauppakorkeaan, mutta koska en ole markkinoijatyyppinen, jätän sen suosiolla muille. Haluaisin johtajaksi, sinne sopii intoverttikin. Miten olisi siis markkinoinnin johtaja? Johtajuutta kun ei tarvitse harjoitella vaan haet vaan kaikennäköisiin johtotehtäviin ja mainostat nimenomaan sitä ktm paperia, et markkinoinnin puolta. Jos noin siis voi tehdä. Haet ensin vaikka johonkin toimistohommiin. Soittelet kiinnostaviin firmoihin ja pyydöt wnsin jotain pikkutöitä. [/quote] Aika vanhanaikainen näkemys että johtajaksi synnytään.. Johtajalla tulee olla käytännön taitoja, jotka kehittyvät juurikin työelämässä esimiestehtävissä. [/quote] Tottakai tarvitset kokemusta johtajuudesta, mutta ei sitä taida olla noilla johtajuuden pääaineeksi valinneillakaan sen enempää. Kuulemma ihan turha suuntaus. Erään tutkimuksen mukaan ylisosiaalinen "hyvä kaveri" johtaja ei saa aikaiseksi yhtä paljon mitä intovertti, joka keskittyy enemmän ajattelemiseen ja itse johtamiseen. Sanoinhan, että aloittaa pohjalta ja nousee sieltö vaikka jojtotehtäviin kun on valmis. [/quote] Millä mittarilla turha suuntaus? Oma pääaine johtaminen, gradu työnantajalle tekeillä, oman alan töitä olen tehnyt toisen vuoden kesästä lähtien. Luotan kaikesta pelottelusta huolimatta siihen, että valmistumisen jälkeenkin ei tarvitse olla toimettomana. Opiskelukavereille löytynyt myös kesäksi kiinnostavia hommia. Eiköhän jokainen pääaine ole arvokas, jos on intoa ja päättäväisyyttä. Uskon, että ap:kin vielä löytää töitä! Hyviä vinkkejä tässä ketjussa.
[/quote]
Siis kauppakorkean sisällä kuulemma puhutaan, että johtamisen suuntaus on turha ja monikuvittelee pelkästään sen käymällä tulevansa johtajaksi. Olen lukenut johtajuuden perusteita ja aika paljon yksinkertaisuuksia siellä on. Tosin ihan sama markkinoinnissa. Markkinointi on kuulemma huonoin ala valita, koska esim. Ulkomailla tuollaista suuntausta ei yleensä ole eikä sitä siellä ymmärretä. Vaikka haluaisin johtajaksi joskus, olen ajatellut valita jonkun toisen suuntauksen minkä kautta sitten pyrin sen alan johtajaksi. En siis sano että alasi on ihan turha, valmistuthan ktm:ksi, mutta olen kuullut että johtajuus suuntauksena on turha ja ehkä sellainen "helppo" vaihtiehto. KTM:ien työllisyys on hyvä. Luulen, että ne jotka eivöt tyällisty, eivöt ole oikeita alalle eivätkä ole tehneet töitä koulun aikana.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:53"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:46"] Markkinointi ei tainnut olla ihan oikea suuntaus sulle. Haen myös kauppakorkeaan, mutta koska en ole markkinoijatyyppinen, jätän sen suosiolla muille. Haluaisin johtajaksi, sinne sopii intoverttikin. Miten olisi siis markkinoinnin johtaja? Johtajuutta kun ei tarvitse harjoitella vaan haet vaan kaikennäköisiin johtotehtäviin ja mainostat nimenomaan sitä ktm paperia, et markkinoinnin puolta. Jos noin siis voi tehdä. Haet ensin vaikka johonkin toimistohommiin. Soittelet kiinnostaviin firmoihin ja pyydöt wnsin jotain pikkutöitä. [/quote] Aika vanhanaikainen näkemys että johtajaksi synnytään.. Johtajalla tulee olla käytännön taitoja, jotka kehittyvät juurikin työelämässä esimiestehtävissä. [/quote] Tottakai tarvitset kokemusta johtajuudesta, mutta ei sitä taida olla noilla johtajuuden pääaineeksi valinneillakaan sen enempää. Kuulemma ihan turha suuntaus. Erään tutkimuksen mukaan ylisosiaalinen "hyvä kaveri" johtaja ei saa aikaiseksi yhtä paljon mitä intovertti, joka keskittyy enemmän ajattelemiseen ja itse johtamiseen. Sanoinhan, että aloittaa pohjalta ja nousee sieltö vaikka jojtotehtäviin kun on valmis. [/quote] Millä mittarilla turha suuntaus? Oma pääaine johtaminen, gradu työnantajalle tekeillä, oman alan töitä olen tehnyt toisen vuoden kesästä lähtien. Luotan kaikesta pelottelusta huolimatta siihen, että valmistumisen jälkeenkin ei tarvitse olla toimettomana. Opiskelukavereille löytynyt myös kesäksi kiinnostavia hommia. Eiköhän jokainen pääaine ole arvokas, jos on intoa ja päättäväisyyttä. Uskon, että ap:kin vielä löytää töitä! Hyviä vinkkejä tässä ketjussa.
[/quote]
Siis kauppakorkean sisällä kuulemma puhutaan, että johtamisen suuntaus on turha ja monikuvittelee pelkästään sen käymällä tulevansa johtajaksi. Olen lukenut johtajuuden perusteita ja aika paljon yksinkertaisuuksia siellä on. Tosin ihan sama markkinoinnissa. Markkinointi on kuulemma huonoin ala valita, koska esim. Ulkomailla tuollaista suuntausta ei yleensä ole eikä sitä siellä ymmärretä. Vaikka haluaisin johtajaksi joskus, olen ajatellut valita jonkun toisen suuntauksen minkä kautta sitten pyrin sen alan johtajaksi. En siis sano että alasi on ihan turha, valmistuthan ktm:ksi, mutta olen kuullut että johtajuus suuntauksena on turha ja ehkä sellainen "helppo" vaihtiehto. KTM:ien työllisyys on hyvä. Luulen, että ne jotka eivöt tyällisty, eivöt ole oikeita alalle eivätkä ole tehneet töitä koulun aikana.
[/quote]
Ei siis ollut tarkootusväheksyä tai mitään. En ole käynyt kuin peruskursseja avoimessa ja kuullut olen kaikenlaista. Puheita ja ryhmätöitä tms tuolla taidetaan paljon tehdä valitsi minkä suuntauksen tahansa. Niitä pidän paljon hyödyllisempinä kuin että opetellaan miten johdetaan.
Älä uppoa paskaduunien suohon! Eikö teillä opeteta juuri verkostoitumista? Käytä tutut ja puolitutut yhteydet hyödyksi. Entä yritystoininnan käynnistys!? Onko mitään idea jonka sinä ja jokin yrityskumppani voisi perustaa. Pienyrittäjyys voi olla ainoa konsti sinunikäisille vastavalmistuneille. Ei millään kaikille riitä vakituista hyväpalkkaista palkkatyötä. Ruikutus ei nyt auta!
On kyllä kovaa peliä nyt paikoista ja "leimautumisesta".
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:01"]
On kyllä kovaa peliä nyt paikoista ja "leimautumisesta".
[/quote]
Tarkoitatko tässä keskustelussa vai miksi "nyt"? Siivoamalla leimautui jo viime vuosikymmenellä. Minulla on ammattikorkeakoulutus ja päätin yhdessä välissä vähän siivota kun sopivia oman alan töitä ei löytynyt. En todellakaan olisi tehnyt tuota virhettä jos olisin tajunnut että rekrytoinnissa vajaan vuodenkin siivoaminen nähdään huonompana vaihtoehtona kuin työttömyys. Siivoaminen tai vastaava cv:ssa johtaa siihen että saat jatkossakin vain sellaisia töitä. Täysin riippumatta siitä mitä teit ja miten kouluttauduit ennen siivoamista. Minusta Suomessa meininki on mennyt jo ajat sitten ihan sairaaksi kun "väärien" töiden tekemisestä saa pelkkää miinusta. Kun hain nykyiseen paikkaani ulkomailla, sain joustavuudestani (eli kirjavasta työhistoriasta) pelkkää plussaa. Jouduin tosin vähän lisäkouluttamaan itseäni että pääsin alalle uudelleen sisään.
Tarkoitin että etenkin nyt. Ennen kisassa pärjänneet eivät välttämättä pärjää nyt.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:38"]
Osassa yliopistoja ongelmana on se, että harjoitteluihin ei pääse ilman yliopiston myöntämää apurahaa koska varsinkin monet valtion paikat vaativat sitä. Sitten pahimmillaan ne apurahat vielä arvotaan kun niissä on puutetta joissain yliopistoissa tai tiedekunnissa. Osassa kouluista voi saada tukea suoraan jos vaan tajuaa kävellä sisään ja kysyä.
[/quote]
Markkinointitöitä valtion leivissä? No, en viilaa pilkkua enempää.
Olen itse tradenomi, työskennellyt viime vuodet yrityksessä, joka on yksi suurimmista mainostajista (kaikissa medioissa) Suomessa. Teen myyntityötä ja olen sivusta seurannut alati vaihtuvia markkinointiassareita työpaikallani, jotka ovat joko pian valmistuvia tai vastavalmistuneita KTM:iä. Täytyy sanoa, että ei käy kateeksi. Paskalla palkalla jonnin joutavia avustavia töitä, jotka osaisi moni yläasteikäinen TET:läinenkin hoitaa. Jotkut, jotka kokevat olevansa onnekkaita päätyvät meille vakituiseen työsuhteeseen. Ympäropyöreitä päiviä edelleen surkealla palkalla vailla etenemismahdollisuuksia. Sitten ne palavat loppuun ja lähtevät vuodessa tai kahdessa muualle.
Muistan kun menin ammattikorkeaan ja pari ystävääni kauppakorkeaan. Kaverit ojensivat oikein mua että ehdottomasti pitäisi mennä kk:aan, ammattikorkea kun oli vaan korkea ammattikoulu. No, olen valmistunut reilu 10 vuotta sitten, olen ollut jatkuvasti vakituisissa työsuhteissa, palkkani ja asemani on nyt parempi kuin näillä KTM kavereilla. Helpommalla olen päässyt opiskelut ja lopputulos on ollut parempi.
Ei ole tarkoitus ap vääntää veistä haavassa vaan sanoa, että ymmärrän vierestä vastaavaa seuranneena tuskasi. en tosin tiedä mistä se johtuu.
Oletko lukenut minkä verran laskentatoimen kursseja? Jos yhtään omaat kiinnostusta numeroita kohtaan, niin laskiksen alan töitä on ainakin pk-seudulla tarjolla ihan mukavasti. Tietysti niihin töihin on valtavasti hakijoita mutta paikkojakin enemmän kuin markkinoinnin puolella.
Itselläni oli laskentatoimi sivuaineena ja silti onnistuin saamaan siltä alalta töitä. Ja trainee-paikkoja on myös tarjolla, ja niihin ei aiempaa työkokemusta läheskään aina tarvita :)
Tsemppiä työnhakuun. Itse olin reilu 3kk työttömänä valmistumisen jälkeen ja se oli todella raskasta aikaa henkisesti.
Ap, olisi kiva kuulla mitä mieltä olet täällä ehdotetuista jutuista. Mitä olet ajatellut tehdä asian eteen? Toivottavasti näet tilanteesi jo valoisampana, kun vaihtoehtoja on oikeasti monia :) Tsemppiä!
Täytyy sanoa ihan samaa kuin muutkin: nyt on todella huonot ajat ja vastavalmistuneiden tilanne aivan karmea melkein alalla kuin alalla. Puoliskoni etsii töitä ja lähes jokaiseen työpaikkaan, oli se sitten millainen pashaduuni perähikiällä tahansa, tulee yli sata hakemusta.
Joissain tapauksissa voi sanoa, että on valinnut väärän alan kun ei työllisty, mutta kyllä suurin osa nuorista vastavalmistuneista joutuu kärsimään tästä lamasta.
ehkä ap on tänäänkin iltavuorossa, mutta olisi kyllä kiva kuulla, oletko saanut näistä mitään konkreettisia ideoita? =)
Hienoa työtä AV:laiset! Tuli hymy huulille tästä keskustelusta! Niin monia hyviä, konkreetisia vinkkejä on aloittaja saanut. Toivottavasti työpaikka irtoaa!:)
Olen itse eri alan ihminen, mutta akateeminen siis kuitenkin. Opintojen loppupuolella havahduin siihen, kun olin itse jäänyt jumittamaan kaupan kassalle. Monet opiskelukaverit, joiden oli ollut vaikea aiemmin saada edes sitä kassatyötä, tekivät säännöllisen epäsäännöllisesti oman alan hommia. Itse kassalla tienasin aluksi paremmin ja elämä oli turvallista, koska työ oli säännöllistä, joten houkutus jäädä kassatyöhön opintojen loppuun saakka oli suuri. Jossain vaiheessa huomasin, että osa opiskelukavereistani sai pitkiäkin (vuoden) sijaisuuksia. Onneksi siinä vaiheessa tajusin, että tulevan työllistymisen näkökulmasta olisi tärkeämpää saada jalkaa oven väliin oman alan hommiin, ja lopetin kassatyön. Aika sen jälkeen opintojen päättämiseen saakka oli hyvin stressaavaa, koska elin taloudellisessa epävarmuudessa. Näin jälkikäteen ajateltuna päätös oli kuitenkin oikea, koska sain satunnaisesti oman alan hommia, mikä on ollut tärkeää myöhemmän työllistymisen näkökulmasta. Nyt olen vakityössä omalla alalla. Valmistumisesta on kaksi vuotta. Päätös kassatyöstä luopumisesta oli minulle aikanaan raskas, mutta jos kassatyö tai vastaava ei ole sitä oman alan työtä, ei sitä pitäisi tehdä liian kauan, koska se voi estää työllistymistä oman alan hommiin. Päästäkseen haluamaansa työhön joutuu usein jossakin vaiheessa tekemään uhrauksia ja sietämään epävarmuutta tulevasta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:34"]
Opiskeluaikana pitää aktiivisesti hakeutua töihin ensimmäisistä opiskeluvuosista alkaen. kesätöiden hakeminen pitää aloittaa aivan pohjalta, ja edetä pikkuhiljaa opintojen kertyessä paremmin niitä vastaavaan työhön. Tällöin yleensä työelämä yleensä imaisee mukaansa, ja paperit otetaan lopullisesti ulos töiden ohella. On melko turhauttavaa hakea töitä, jos ei mitään kokemusta ole. Ne joilla on kokemusta menevät ohitse.
Monilla opiskelijoilla tuntuu olevan väärä käsitys, että koska juuri minä olen päässyt kouluun xxx ja olen tämän vuoksi erittäin hyvä, niin työnantajat repivät minut töihin valmistuttuani. Varsinkin amk:t tuputtavat monesti liian ruusuista kuvaa työllistymisestä.
[/quote]
Näin..opiskeluaikana varsinkin kesäisin ja joululomilla tehdään töitä. Jalkaa oven väliin omalle alalle pikkupalkalla. Eikös gradunkin voinut tehdä jollekin yritykselle? Nyt sitä jalkaa oven väliin kaikista mahdollisista aukoista, mitä löydät. Voit myös syventää opintoja avoimessa vaikka.
[/quote]
Mitä tässäalapeukutatte? On ihan fakta, että jos valmistuessa ei ole tehnyt mitään oman alantöitä, on niitä vaikea saadakaan. Harjoittelijalle maksetaan vähemmän palkkaa, joten on helpompi ottaa joku ktm opiskelija. Heille suositus on 1800-2100 riippuen opintopisteiden määrästä ja paikkakunnasta. Aika paljon vähemmän mitä ekonomeille yleensä maksetaan. Ei moni uskalla ottaa täydellä palkalla ihmistä, joka ei ole päivääkään niitä hommia tehnyt.