Väärän alan valinnut KTM tilittää...
Olen viime keväänä valmistunut markkinoinnin KTM, enkä ole tehnyt vielä päivääkään mitään alaani liittyvää työtä. Hakemuksia olen lähettänyt varmasti yli sata, ja olen käynyt peräti kahdessa haastattelussa. Oloni on täysin avuton ja epätoivoinen; minä kun aina halusin kauppakorkeaan ja uskoin sen olevan tie menestykseen (tai edes pärjäämiseen).
Olen nyt tajunnut miten turhaa pääainetta olen lukenut. Koko viiden vuoden opiskelu-urakka on ollut turha. En usko enää alaani ollenkaan, olisi pitänyt pyrkiä vaikka lääketieteelliseen. Olisi pitänyt tajuta valita ala, jonka kautta pääsee oikeasti edistämään ihmisten hyvinvointia.
Täytän tänä vuonna 28. Opintojen venyminen johtui siitä, että muutaman ensimmäisen vuoden opiskelin ammattikorkeassa ja pyrin samalla kauppakorkeaan. Koen olevani liian vanha aloittaakseni kokonaan uudet yliopisto-opinnot, en halua olla seuraavaksi 35-vuotias vastavalmistunut.
Alkaa tuntua siltä, että pää hajoaa seuraavaksi. Yhteiskunta ei anna armoa koulutetuille, jotka eivät onnistu aloittamaan urapolkuaan. Minulla olisi valtava halu aloittaa, mutta en kelpaa minnekään. Panostani ei tässä yhteiskunnassa selvästikään kaivata. Olen tällä hetkellä kaupan kassalla, ja pelkään että kohtaloni on sinne myös jäädä. Kaupan kassalla oleva parhain arvosanoin valmistunut KTM, häpeän itseäni niin syvästi että ihmissuhteetkin alkavat jo kärsiä.
Auttoipa tänne kirjoittaminen edes vähän.
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:42"]
Minä ottaisin huonommankin homman vastaan (pl. ihan surkeat hommat) yleensä niitä voi kuitenkin saada jos ei liikaa mainosta omaa koulutustaan vaan halua tehdä töitä. Samalla voi hakea muitakin hommia tai jos saa jalkaa oven väliin niin parempia hommia sitä kautta. Tosiasia ilmeisesti on että jos suureksi johtajaksi haluat niin ns. duunarihommat eivät ilmeisesti ole monenkaan rekrytoijan mielestä hyvä juttu, mutta minä ainakin arvostaisin ihmistä joka osoittaa kykyä myös "oikeisiin töihin"
[/quote]
Akateemisesti koulutetut ei ole mitenkään haluttuja hakijoita noihin "oikeisiin töihin": katsotaan että olet ylikoulutettu ja vaihdat kuitenkin pian muualle.
T. työtön humanisti, joka menis vaikka mihin töihin jos vain otettaisiin!
Ei millään pahalla mutta kyllä sinut pitäisi saada sieltä kaupan kassalla pois.. Se ei enää pidemmän päälle edistä työllistymistäsi..ellet sitten meinaa jäädä kaupan alalle.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:29"] Saat multa sympatiaa, vaikka tavallaan uskon että olet myös elänyt itsepetoksessa. Jos ei onnistu edes opintojen loppuvaiheessa hommaamaan oman alan kesätöitä tai edes gradua oman alan toimeksiantona, pitäisi hälytyskellojen soida. Kesätyön löytäminen on kuitenkin helpompaa kuin oikean työn, ja se on ihan fakta että kesätyökokemus on arvokkaampaa kuin mikään opiskeltu. 28 vuotias ei ole niin vanha ettetkö voisi opiskella maisterintutkinnon joltain tukevalta alalta, esimerkiksi henkilöstö tai jos rahkeet riittävät vaikka teknilliseltä puolelta. [/quote] Jos opiskelijalla ei ole suhteita, ja sen lisäksi niin huono tuuri ettei onnistu erottumaan tarpeeksi edukseen satojen muiden saman koulutuksen omaavien kanssa kesätyötä tai gradutoimeksiantajaa etsiessään, niin mitä ehdotat ratkaisuksi? Ovatko tällaiset opiskelijat auttamatta omaa syytään luusereita? [/quote] Pitää ottaa vastuu omasta tilanteesta. Ei se erottuminen ole mitään tuuripeliä, pitää keksiä joku juttu millä erottautua. Ei minullakaan ollut mitään suhteita, mun keino erottautua oli lähteä vaihto-opiskelemaan pääainettani vuodeksi ulkomaille. Tämä kokemus oli aika merkittävässä roolissa sitten myöhemmin kesätöitä hakiessa ja sain mielenkiintoisia töitä, jotka sitten poikivat jatkoa. Oletko AP käynyt ulkomailla opiskelemassa?
[/quote]
Millähän alalla olet, jos tuo on jokin keino erottautua? Meillä reilusti yli puolet lähti vaihtoon ulkomaille, suurin osa lisäksi meni harjoitteluun ulkomaille. Minä olin tuon lisäksi vielä parissa ei-englanninkielisessä maassa töissä, joten hallitsen sujuvasti niidenkin kielet työkielenä. Vaan työttömänä olen nyt Suomeen palattuani, ei riitä nämä siihen "erottautumiseen".
t: VTM
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"] Onko kaikki koulukaverit saaneet töitä? Olisiko kaupassa mahdollisuus ylentyä kassahommista? [/quote] Osa on saanut, osa ei. Monilla on suhteita (sukulaisia, ystäviä ym.) joiden kautta ura on auennut. Minulla ei mitään, olen sukuni ja ystäväpiirini harvoja korkeasti koulutettuja. Opiskeluaikana olin niin ujo ja hiljainen ettei sieltäkään kertynyt kontakteja. -ap [/quote] Miksi pääaineena markkinointi, jos et ole markkinointihenkinen? Viittaan siihen että olet ujo ja et saanut mitään kontakteja opiskelukavereista?? Minusta "markkinointityypit" aina tunnistaa, kun ovat aina äänessä ja esillä. Mutta tilanteesi on akateemista todellisuutta. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti haku onnistaa.
[/quote]
Noh, sanoinhan että koen valinneeni itselleni aivan väärän alan. En kai vielä tuntenut itseäni, kun päätin että joskus vielä pääsen kauppakorkeakouluun.
-ap
Millaista työtä halusit? Mistä aiheesta teit gradusi?
Joka tapauksessa tilanne on nyt tällainen: Olet parhain arvosanoin valmistunut markkinoinnin KTM. Ymmärrät siis varmasti tosi paljon markkinoinnista ja sinulla olisi palava into soveltaa osaamistasi käytäntöön. Toisaalta kassatyöskentelyn kautta olet nähnyt kauppaa sisältäpäin ja olet saanut sitä kautta hyvän ymmärryksen, miten vähittäiskauppa toimii.
Minun mielestä tuossa olisi erinomaiset valmiudet ryhtyä yrittäjäksi, perustaa vaikka oma kauppa. Joko ihan oman idean pohjalta, taikka sitten K-kauppiaana. Työtä joudut tekemään / saat tehdä todella paljon, mutta kauppiasuran edetessä (esim. Citymarket-kauppiaaksi) myöskin rahaa tulee oikein mukavasti. Samalla saat mahdollisuuden tarjota työpaikkoja myös perheenjäsenillesi ja muulle lähipiirillesi.
Olen hakenut siivojaksi, myyjäksi, tarjoilijaksi, kaikenlaisiin duunarihommiin, mutta ei kelpaa. Olin vaihdossa, tein gradun toimeksiantona hyvällä arvosanalla. Olen työtön humanisti.
Suhteillakin on merkitystä.
Suhteet eivät kuitenkaan ole pelkkää perittävää pääomaa, vaan suhteita voi jokainen myös itse luoda.
Opiskelussa, harjoitteluissa, kesätyöpaikoissa, harrastuksissa, joka paikassa. Pyytämällä esim. työkavereita, opiskelukavereita, pomoja ja opettajia fb-kavereiksi, jos ei muuta keksi. Suhteita on myös ylläpidettävä.
Täältäkin paljon tsemppiä sinulle! Nyt on hankalat ajat työnhakijalle. Ja aina se ensimmäinen kivi on vaikein kääntää. Markkinoinnin osaajia vielä koulutetaan niin monissa paikoissa, että tulijoita on paljon. Jokin ulkomaan keikka tai työkkärin tukema harjoittelu on auttaneet mun tuntemia markkinoinnin KTM:iä uran alkuun :)
Itsekin olen KTM (en tosin markkinoinnin), joka kitkutteli pätkähommissa alalla jokusen vuoden. Sitten paloin totaalisesti loppuun, tajusin olevani väärällä alalla ja nyt parin vuoden harkinnan jälkeen vaihdoin alaa täysin ja opiskelen uutta tutkintoa AMK:ssa.
Olethan hakenut töitä pk-seudulta ja isoista kaupungeista, olet vuokrafirmojen listoilla?
Kaikki ekonomi-tuttavani sekä myöskin tradet ovat työllistyneet hyvin viime aikoina pk-seudulla...
kaupan kassallaolo vain huonontaa työmahdollisuuksiasi, koita nyt päästä edes johonkin toimistohommiin.
Vastavalmistunut työtön humanisti täällä erittäin ahdistuneena lukee näitä kommentteja. Mietin välillä, että valitisn väärän alan, mutta ei näytä olevan helppoa muillakaan. Ei auta muu kuin alkaa täydentää omaa tutkintoa jollain yleispätevillä opinnoilla, ehkä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:11"]
Olethan hakenut töitä pk-seudulta ja isoista kaupungeista, olet vuokrafirmojen listoilla?
Kaikki ekonomi-tuttavani sekä myöskin tradet ovat työllistyneet hyvin viime aikoina pk-seudulla...
[/quote]
Sun tuttavapiirisi on sitten poikkeus, ekonomityöttömyys on lisääntynyt Uudellamaalla vuoden aikana yli 20 %.
Markkinoinnista on vaikea saada työtä. Itsekin olen KTM, eiollut suhteita, joten ns. pohjalta jouduin aloittamaan. Kyllä se nyppi, kun tein samaa asiakaspalvelutyötä kuin vähemmän kouluttautuneet. Tosin tein työni hyvin ja ahkerasti, ja selkeästi ilmoitin pomolleni, että haluan yletä koulutusta vastaaviin tehtäviin. Aika nopeasti sitten sainkin ylennyksen. Ne vähemmän kouluttautuneet tekevät melkein kaikki edelleen sitä samaa hommaa, itse jo pikkupomona 3 vuoden jälkeen.
Nyt kun olet siellä kaupassa jo, selaa kaupan avoimia paikkoja. Jos on esim. joku iso ketju, niillä on palkattuja harjoitteluohjelmia, ja todellakin suosivat niitä, jotka ovat jo olleet firmassa töissä, vaikka vain siellä kassalla. Toki jos itse vähättelet sitä kokemusta, ei sinua palkkaa kukaan. Kaikki työkokemus on hyväksi, se pitää vain osata esittää oikein.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:11"]
[/quote]
Sun tuttavapiirisi on sitten poikkeus, ekonomityöttömyys on lisääntynyt Uudellamaalla vuoden aikana yli 20 %.
[/quote]
Ja tradenomityöttömyys peräti 45 %!
Vaihda alaa. Tiedän yhden KTM:n joka opiskeli amiksessa automaatioasentajaksi ja sai heti töitä valmistuttuaan. Nyt reissaa ulkomailla asennushommissa ja palkkaa, johon harva akateeminen yltää.
On vaikeat ajat olla vastavalmistunut akateeminen. Itsekin valmistuin kesällä ja jouduin käymään yli 10 työhaastattelussa ennen kuin löysin nykyisen työni. Nykyinen työni on vuoden määräaikainen ja jouduin tinkimään alan suosituspalkoista reilusti kun otin vastaan tämän 3k euro/kk työn. Pitää ajatella positiivisesti ja jostain sitä on ponnistettava, tsemppiä APlle!
Tällä hetkellä on vaikea saada töitä melkein millä tahansa alalla. Kaupan kassalle ei kannata jäädä jumittamaan, koska se ei enää jossakin vaiheessa auta työllistymistä muualle vaan pikemminkin päin vastoin. Jos olet suoriutunut hyvin opinnoistasi, voisitko ajatella jatkotutkimuksen tekemistä? Yleensä väikkärin tekijät pääsevät mukaan erilaisiin projekteihin yliopistolle. Samalla voisit mahdollisesti opiskella jotakin työllistävämpää sivuainetta, esimerkiksi tilintarkastusta. Toinen hyvä vaihtoehto voisi olla jo muutamien mainitsema kauppias-/myymäläpäällikön ura tai vastaava. Yleensä ketjuilla on sisäisessä haussa jonkin verran paikkoja, joihin rekrytoidaan nimen omaan ketjun sisältä työntekijöitä, jotka tuntevat talon käytännöt. Sinun tilanteessasi työllistymisen näkökulmasta voisi olla jopa parempi jäädä työttömäksi ja hankkiutua palkattomaan koulutusta vastaavaan paikkaan harjoitteluun kuin roikkua kaupan kassalla.
Mutta missä on ap? Monia hyviä vinkkejä on tullut.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:25"]
Onko kaikki koulukaverit saaneet töitä? Olisiko kaupassa mahdollisuus ylentyä kassahommista?
[/quote]
Osa on saanut, osa ei. Monilla on suhteita (sukulaisia, ystäviä ym.) joiden kautta ura on auennut. Minulla ei mitään, olen sukuni ja ystäväpiirini harvoja korkeasti koulutettuja. Opiskeluaikana olin niin ujo ja hiljainen ettei sieltäkään kertynyt kontakteja.
-ap
[/quote]
Miksi pääaineena markkinointi, jos et ole markkinointihenkinen? Viittaan siihen että olet ujo ja et saanut mitään kontakteja opiskelukavereista?? Minusta "markkinointityypit" aina tunnistaa, kun ovat aina äänessä ja esillä.
Mutta tilanteesi on akateemista todellisuutta. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti haku onnistaa.