Väärän alan valinnut KTM tilittää...
Olen viime keväänä valmistunut markkinoinnin KTM, enkä ole tehnyt vielä päivääkään mitään alaani liittyvää työtä. Hakemuksia olen lähettänyt varmasti yli sata, ja olen käynyt peräti kahdessa haastattelussa. Oloni on täysin avuton ja epätoivoinen; minä kun aina halusin kauppakorkeaan ja uskoin sen olevan tie menestykseen (tai edes pärjäämiseen).
Olen nyt tajunnut miten turhaa pääainetta olen lukenut. Koko viiden vuoden opiskelu-urakka on ollut turha. En usko enää alaani ollenkaan, olisi pitänyt pyrkiä vaikka lääketieteelliseen. Olisi pitänyt tajuta valita ala, jonka kautta pääsee oikeasti edistämään ihmisten hyvinvointia.
Täytän tänä vuonna 28. Opintojen venyminen johtui siitä, että muutaman ensimmäisen vuoden opiskelin ammattikorkeassa ja pyrin samalla kauppakorkeaan. Koen olevani liian vanha aloittaakseni kokonaan uudet yliopisto-opinnot, en halua olla seuraavaksi 35-vuotias vastavalmistunut.
Alkaa tuntua siltä, että pää hajoaa seuraavaksi. Yhteiskunta ei anna armoa koulutetuille, jotka eivät onnistu aloittamaan urapolkuaan. Minulla olisi valtava halu aloittaa, mutta en kelpaa minnekään. Panostani ei tässä yhteiskunnassa selvästikään kaivata. Olen tällä hetkellä kaupan kassalla, ja pelkään että kohtaloni on sinne myös jäädä. Kaupan kassalla oleva parhain arvosanoin valmistunut KTM, häpeän itseäni niin syvästi että ihmissuhteetkin alkavat jo kärsiä.
Auttoipa tänne kirjoittaminen edes vähän.
Kommentit (121)
Mä annan sulle ap pari vinkkiä joista toivon sulle olevan jotain apua. Ensinnäkin komppaan vahvasti niitä jotka vinkkasivat ottamaan muun kuin markkinoinnin kursseja Kauppiksessa. Valitettavasti ujot ja introvertit ovat haastavassa tilanteessa hakiessaan markkinoinnin hommia. Markkinointiassarit eivät tässä oletuksessa edusta mulle "oikeita" markkinoinnin töitä vaan ovat mahdollinen kanava sisään johonkin isoon firmaan, kuten Trainee ohjelmat.
Sulle voisi sopia paremmin ehkä laskentatoimi, yritysjuridiikka tai logistiikka?
erittäin hyväksi koettu tapa päästä markkinoinnin puolelle on kokemus myyntityöstä. Tosin kovin ujo tai introvertti ei siihen ole kovinkaan vahvoilla.
Sulla on ap loistava tilaisuus käyttää sitä kassalla oloa oppimaan vähittäistavarakaupasta olennaisia juttuja. Menen töihin ennen vuoron alkua ja kierrä kaikki toiminnot pikkuhiljaa läpi;mistä tavarat tilataan, kuinka ne saapuu kauppaan, miten lasku muodostuu jne jne. Jos iso kauppa niin pyydä vuorovastaavaa näyttämään kuinka työvourolistat tehdään, vuosilomat lasketaan jne. Kun sitten haet vaikkapa Trainee ohjelmiin tai vastaaviin niin sä erottaudut muista sen vähittäistavarakauppa osaamisesti kautta. Silmät ja korvat auki, opi näkemästäsi. Suhteita ja verkostoja voit luoda siellä kaupassa, ehkä kauppias tai vuorovastaava voi kirjoittaa sinulle suosituksen LinkedIn profiiliisi? Opiskele venäjää ja ota pari syventävää palvelumarkkinoinnin kurssia työn ohessa. Verkostoidu SEfen tapahtumissa, todella hyviä CV klinikoita ja luentoja.
ihan rehellisesti unohda kaikki Unileverit, Procterit ja RedBullit jos olet kovin ujo ja introvertti. Kilpailu on kova sisään ja kovempi sisällä, ujot jäävät valitettavasti jalkoihin, varsinkin kiltit tytöt. Kokemusta on.
Olen itse markkinoinnin KTM joka aloitti myyntihommissa (3v) ennenkuin pääsin markkinointihommiin vuoden harjoittelun kautta. Sillloin opiskelukaverit katsoivat vinoon että kuka ihme menee jonnekin low profile myyntiedustajaksi, eikö se pääsee oikeisiin töihin? IT huuma oli suurimmillaan ja insinööreiksi piti kaikkien valmistua. Markkinoinnin paikkoja ei juuri ollut. Itse tutkinnosta ei töissä ole ollut mitään apua, se on ollut vaan edellytys etenemiselle.
Nyt on uraa takana 15 vuotta valmistumisesta ja toimin myynti-ja markkinointijohtajana ulkomailla isossa yrityksessä. Suomeen tuskin koskaan palaan, Suomessa ei juuri yrityksissä arvosteta kansainvälistä kokemusta. Niin hullulta kun se kuulostaakin, ainakin omalla alallani.
Tsemppiä ap, kyllä sä jotain löydät ja keksit mutta muista olla aktiivinen ja kaivaa jokaisesta hommasta se positiivinen oppi esille. Asenne ratkaisee, ja ainakin positiivisella mielellä on itsellä parempi olo.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:21"]
ehkä ap on tänäänkin iltavuorossa, mutta olisi kyllä kiva kuulla, oletko saanut näistä mitään konkreettisia ideoita? =)
[/quote]
Olen töissä tänäänkin, mutta olen aivan erityisesti inspiroitunut täydentämään koulutustani avoimen puolella. Olen nyt jo melkein varma, että ainakin sitä kokeilen. Kirjanpito ei ole alaani, mutta tietojärjestelmätiede voisi ollakin. Joku kysyi muuten sivuainettani, se oli yritysjuridiikka.
Myös trainee-ohjelmista kiinnostuin. Tiesin jo aiemmin että sellaisia on, mutta olen kuitenkin pyrkinyt hakemaan ensisijaisesti "oikeaa työpaikkaa". Ehkä joskus eteenpäin pääseminen vaatii tätä, että pyytää ulkopuolisten mielipiteitä :) Oman päänsä sisällä pyörittelee usein vain samoja ajatuksia.
Tästä on todellakin kehkeytynyt aivan loistava ketju, mukavaa että monet muutkin ovat niin ajatelleet. Ja minulla on nyt vähän vähemmän sellainen olo, että olen tässä suossa yksin.
-ap
Ystäväni tosiaan pääsi markkinoinnin ja viestinnän töihin juuri noiden trainee ohjelmien kautta, taisivat olla jotain palkattomia. Ennen niitä hän ei ikinä saanut vastausta mistään hakemistaan paikoista, mutta noiden jälkeen pääsi haastatteluihin! Tsemppiä :)
Up! Onko KTM työtilanne nykyään parempi?
Kauppis on kovista korkeakouluista armottomin. Mikali et lue hyvaa aineyhdistelmaa ja rakenna tulevaisuuttasi ensimmaisesta vuodesta lahtien odotussarvosi ei ole kovin hyva. Toisaalta, mikali onnistut tassa sinulle on kaikki mahdollista ja tulo-odotukset voivat olla erinomaisia. On melkein saali etta kauppiksesta voi valmistua niin eri osaamisella ja ennenkaikkea osaamisen relevanttiudella ja markkinaehtoisuudella. Fina-laskis-IT revitaan kasista, markkinoijat ja johtamisen opiskelijat ilman omaa isoa panosta, kokemusta ja twistia eivat kelpaa kellekaan. Laskistaustalla paaset kylla toihin, mutta johtamisen tutkinnolla ilman muuta relevanssia tulee pitka ja raskas tyonhakuprosessi.
On sanottu jo tuhat kertaa tässä ketjussa, lähde ulkomaille. Ei se ole oikeasti mitenkään hankalaa ja sanoisin että monien kohdalla kyse on ihan vaan viitsimisestä.
Itsekin valmistuin vuosia sitten 28-vuotiaana KTM:ksi, johtaminen nimenomaan pääaineena mutta oli ns. kovat sivuaineet pitkänä (laskis, kansis, juridiikka). Minä ymmärsin jo opiskeluaikana että tulee tehdä paljon kompromisseja ja ajatella pitkän tähtäimen hyötyä, ts. tein jopa ilmaisia harjoitteluita täyttääkseni CV:tä ja kaikkea provikkamyyntihommista alkaen, eli menin epämukavuusalueelle enkä elätellyt harhaisia kuvitelmia kuten monet opiskelutoverini, tyyliin tikkua ristiin ei tarvitse laittaa ja ilman työkokemusta se iso palkka taianomaisesti alkaa valmistumisen jälkeen juosta. Aika selvää että homma sillä tavalla kusee. Tokikaan ei ole myöhäistä valmistumisen jälkeenkään, pitää vaan olla kahta enemmän opportunisti.
Itse muutin myös pääkapunkiseudulle pelkästään työnhaun takia valmistumisen jälkeen, en siksi että olisin välttämättä halunnut mutta tiesin että pitää. Nykyään olen johtotehtävissä isossa pörssiyrityksessä, siihen meni kuitenkin vuosia ja toimin pitkään ihan rivispessun tehtävissä jne. Tavoitteiden eteen tulee tehdä systemaattisesti töitä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
On sanottu jo tuhat kertaa tässä ketjussa, lähde ulkomaille. Ei se ole oikeasti mitenkään hankalaa ja sanoisin että monien kohdalla kyse on ihan vaan viitsimisestä.
Itsekin valmistuin vuosia sitten 28-vuotiaana KTM:ksi, johtaminen nimenomaan pääaineena mutta oli ns. kovat sivuaineet pitkänä (laskis, kansis, juridiikka). Minä ymmärsin jo opiskeluaikana että tulee tehdä paljon kompromisseja ja ajatella pitkän tähtäimen hyötyä, ts. tein jopa ilmaisia harjoitteluita täyttääkseni CV:tä ja kaikkea provikkamyyntihommista alkaen, eli menin epämukavuusalueelle enkä elätellyt harhaisia kuvitelmia kuten monet opiskelutoverini, tyyliin tikkua ristiin ei tarvitse laittaa ja ilman työkokemusta se iso palkka taianomaisesti alkaa valmistumisen jälkeen juosta. Aika selvää että homma sillä tavalla kusee. Tokikaan ei ole myöhäistä valmistumisen jälkeenkään, pitää vaan olla kahta enemmän opportunisti.
Itse muutin myös pääkapunkiseudulle pelkästään työnhaun takia valmistumisen jälkeen, en siksi että olisin välttämättä halunnut mutta tiesin että pitää. Nykyään olen johtotehtävissä isossa pörssiyrityksessä, siihen meni kuitenkin vuosia ja toimin pitkään ihan rivispessun tehtävissä jne. Tavoitteiden eteen tulee tehdä systemaattisesti töitä pitkään.
Johtotehtävät = HR-tiimin vetäjä. ROFLMAO
Luuletko, että korkeakoulu takaa aina heti työpaikan? Ei.. Ensinnäkin kauppakorkeasta valmistuu älyttömän paljon opiskelijoita eikä työpaikkoja todellakaan ole kaikille. Toiseksi täytyy olla asenne kohdallaan. Hyvät ja menestyvät opiskelijat huomioidaan haastattelussa ja kyllä vain niitä papereita katsotaan..
Miksi ylipäätään lähteä liikkeelle sillä mielellä, että korkeakoulu takaa työn automaattisesti? Eihän muutkaan koulutukset takaa sulle täysin varmasti työpaikkaa. Pitää olla tietyntyyppinen ihminen ja ala, josta töitä löytyy. Jos työpaikan laskee korkeakoulun varaan, niin todellakin pettymys voi olla valtava..
Perusta oma firma ja työllistä itse itsesi. Kyllä markkinoinnin ammattilaisella varmaan ideoita piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HR on oma erikoistumisalueensa jota en hallitse. Kyseessä ovat finanssialan tehtävät.
Kerrot olevasi hiljainen ja ujo, oletko miettinyt voisiko se näkyä myös hakemuksistasi läpi epävarmuutena? Markkinoinnin rekrytoijat usein etsivät "dynaamisia" ja "energisiä" "ideapakkauksia".
Mites jos hakisit siihen firmaan missä olet kaupan kassalla avoimella hakemuksella vaikka markkinoinnin harkkariksi? Eli yrittäist saada sopparin, että saisit tehdä vaikka pari päivää markkinoinnin hommia ja loput kassahommaa.
Mutta juu olen samaa mieltä kanssasi, että työtilanne on surkea ja aivan uskomatonta etteivät koulutetut ihmiset työllisty millään!
Olen rakennusalan DI. Aloitin kesätöissä raksalla jo opiskeluaikana, vastannee tuota kassan tehtäviä sinun alalla. Niistä hankkiuduin halvan määräaikaisen hatjoittelijan tehtäviin.
Niistä vain täytyy sitkeästi alkaa, jos et ole saanut jalkaa oven väliin opiskeluaikana.
Yhdestä osa-aikaisesta työstä tuli määräaikainen ja sitten vakituinen. Koskaan ei tiedä mistä se työ löytyy.
Tämä vakituinen loppui pian yt: hen joten tein saman mitä suosittelen sinulle: hae kannuksia jostain maakunnan pikkupaikkakunnalta. Sinne oli ällistyttävän vähän päteviä hakijoita, jostain syystä jopa perheettömät haluavat tapella samoista paikoista yliopistopaikkakunnallaan. Pienemmällä paikkakunnalla pääsee heti vastuullisempiin tehtäviin paremmalla palkalla.
Niihin ei vain sitten pidä jumittua, vaan hakea seuraava paikka 4-6 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi, en nyt aivan ymmärrä mikä niin naurattaa HR-tiimin vetäjän ammatissa? Myönnän, aikaisemmin saatoin vitsailla HR:n helppoudesta tietämättömänä itsekin, mutta vuosien mittaan olen ymmärtänyt että ainakin suuren kansainvälisen yrityksen HR-tehtävät edellyttävät mielestäni laajaa osaamista ja ammattitaitoa, olen itsekin usein tarvinnut heidän neuvojaan niin palkanlaskennassa, eettisissä asioissa kuin henkilöstölainsäädännössäkin. Varmaan nämä kaupan kassana toimivat ekonomit sellaista mielellään tekisivät, tosin vaatinee ensin perehtymistä em. aihealueisiin ja yleensä HR:ään suuntaudutaan aika varhaisessa vaiheessa viimeistään heit valmistumisen jälkeen. Oletko itse työtön vai työllistetty, voitko kertoa oman ammattisi niin saadaan sillekin naureskella?
Up!
Täällä yksi kansainvälisen liiketoiminnan KTM, jolla on hankaluuksia saada töitä. Nykyisellään teen rahoitusalalla matalapalkkaisia toimihenkilötehtäviä, mitkä eivät hirveän häävejä ole.
No onneksi on sentään joku työ. Jos ette pääse opiskelemaan rahoitusta tai lasketatoimea niin kannattaa lopettaa koko koulu. Ette tule työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakennusalan DI. Aloitin kesätöissä raksalla jo opiskeluaikana, vastannee tuota kassan tehtäviä sinun alalla. Niistä hankkiuduin halvan määräaikaisen hatjoittelijan tehtäviin.
Niistä vain täytyy sitkeästi alkaa, jos et ole saanut jalkaa oven väliin opiskeluaikana.
Yhdestä osa-aikaisesta työstä tuli määräaikainen ja sitten vakituinen. Koskaan ei tiedä mistä se työ löytyy.
Tämä vakituinen loppui pian yt: hen joten tein saman mitä suosittelen sinulle: hae kannuksia jostain maakunnan pikkupaikkakunnalta. Sinne oli ällistyttävän vähän päteviä hakijoita, jostain syystä jopa perheettömät haluavat tapella samoista paikoista yliopistopaikkakunnallaan. Pienemmällä paikkakunnalla pääsee heti vastuullisempiin tehtäviin paremmalla palkalla.
Niihin ei vain sitten pidä jumittua, vaan hakea seuraava paikka 4-6 vuoden päästä.
Raksalla on niin paljon pulaa että vähän eri asia.
Opiskelijoille pitäisi paukuttaa päähän heti 1. vuodesta lähtien että käytännössä uraa pitää heti ruveta rakentamaan erityisesti silloin, jos pääaineena on jokin markkinointi tai johtaminen tai joku muu vähän mitäänsanomaton juttu. Tuollaisille pääaineilla on erittäin vaikea työllistyä, ellei omaa sitten jotain tosi kovia henkilökohtaisia ominaisuuksia. Jos ei ole tarpeeksi henkilökohtaista valovoimaa omassa persoonassa, niin sitten kannattaa ehdottomasti olla kovat pääaineet, koska niiden avulla on paljon helpompi työllistyä. Ja tämä pätee muuallekin kuin kauppakorkeaan, esim. johonkin tuotantotalouteen teknillisissä yliopistoissa ja muihinkin aloihin. En ymmärrä miksei näitä faktoja kerrota heti opiskelijoille suoraan, moni parikymppinen ei tajua vielä lainkaan mitä reaalitodellisuus työmarkkinoilla on. Ulkomaille lähtö toki voi auttaa kyllä vaikkei olisi tajunnut rakentaa omaa uraansa jo opiskeluaikana, mikä Suomessa tuntuu nykyisin olevan jo ihan pakollista suorastaan.
Outoa että kauppatieteiden suosio vaan kasvaa kasvaa ja kasvaa, miksi kaikki haluu ekonomiksi?
Hei ap!
Muista, että et ole yksin. Pahinta mitä voit tehdä, on lannistua ja luovuttaa!! Sinulla varmaankin on Academic Work -profiili? Ota heihin rohkeasti yhteyttä http://www.academicwork.fi/helsinki. Tutki myös muita vuokratyöyhtiöitä, headhuntereita jne. Onhan sinulla LinkedIn -profiili ym sosiaalinen media hallussa? Markkinoinnissa sosiaalisen median hyödyntäminen on varmaankin nyt "must".
Toinen, mikä tuli mieleeni on mentor-toimina. Ideana on, että työelämässä menestyneet ottavat siipiensä suojaan akateemisia työttömiä nuoria. Tutustu toimintaan täällä: http://suomenmentorit.fi/suomen-mentorit-ry . Heiltä voisit saada kontakteja, vinkkejä ja ehkä trainee-paikankin.
Oletko tarkistanut suurten media- ja viestintätoimistojen trainee-ohjelmat? Siis esimerkiksi Dagmar, Group M, Voitto, Virta jne.
Voisitkohan koostaa koulutöistäsi jonkinlaista "portfoliota" tmv, jolla voisit näyttää työnantajalle konkreettista osaamistasi? Tällaisella työnäytteellä voisi ehkä paikata cv:n puutteita alan työkokemuksesta? Oletteko tehneet ryhmätöitä yrityksille toimeksiantoina? Laita nämä + lyhyt yhteenveto niistä portfolioon.
Jos et saa töitä, niin ilmottaudu kevääksi lukemaan avoimen puolelle kursseja, jotka kiinnostavat. Näin voit CV:ssä "paikata aukkoa" opinnoilla.
Voi, kun tuli puolestasi suuri huoli. Yritin pääni puhki miettiä, miten voisin sinua auttaa. Oma tyttäreni opiskelee myös KTM:ksi ja markkinointi pääaineena. Ota tilanteesi haasteena, ei esteenä!:) Nyt vaan pää pystyyn ja reippaasti eteenpäin! Tsemppiä!