Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärän alan valinnut KTM tilittää...

Vierailija
28.10.2014 |

Olen viime keväänä valmistunut markkinoinnin KTM, enkä ole tehnyt vielä päivääkään mitään alaani liittyvää työtä. Hakemuksia olen lähettänyt varmasti yli sata, ja olen käynyt peräti kahdessa haastattelussa. Oloni on täysin avuton ja epätoivoinen; minä kun aina halusin kauppakorkeaan ja uskoin sen olevan tie menestykseen (tai edes pärjäämiseen). 

Olen nyt tajunnut miten turhaa pääainetta olen lukenut. Koko viiden vuoden opiskelu-urakka on ollut turha. En usko enää alaani ollenkaan, olisi pitänyt pyrkiä vaikka lääketieteelliseen. Olisi pitänyt tajuta valita ala, jonka kautta pääsee oikeasti edistämään ihmisten hyvinvointia. 

Täytän tänä vuonna 28. Opintojen venyminen johtui siitä, että muutaman ensimmäisen vuoden opiskelin ammattikorkeassa ja pyrin samalla kauppakorkeaan. Koen olevani liian vanha aloittaakseni kokonaan uudet yliopisto-opinnot, en halua olla seuraavaksi 35-vuotias vastavalmistunut. 

Alkaa tuntua siltä, että pää hajoaa seuraavaksi. Yhteiskunta ei anna armoa koulutetuille, jotka eivät onnistu aloittamaan urapolkuaan. Minulla olisi valtava halu aloittaa, mutta en kelpaa minnekään. Panostani ei tässä yhteiskunnassa selvästikään kaivata. Olen tällä hetkellä kaupan kassalla, ja pelkään että kohtaloni on sinne myös jäädä. Kaupan kassalla oleva parhain arvosanoin valmistunut KTM, häpeän itseäni niin syvästi että ihmissuhteetkin alkavat jo kärsiä. 

Auttoipa tänne kirjoittaminen edes vähän.

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos olet varmasti sitä mieltä, että et halua vaihtaa alaa enää, vaan tyytyä tähän nykyiseen, siinä tapauksessa palaisin sinusta ensin miettimään, mikä alassa oikeastaan kiinnosti sinua alkujaan ja minkä takia sen pariin pyrit. Jos edes itse et koe alaa omaksesi, niin sen varmaan huomaa potentiaalinen työnantajakin. Omaa alaani mainostetaan nollatyöttömyydellä, mutta todellisuus on sikäli toinen, että avoimet paikat ovat maaseudulla ja kaupungeissa niihin on ollut valtava kilpailu. Yhtä paikkaa kuulemma haki yli 160. Pelkkien avoimien hakemusten laittamisen sijasta kannattaa soittaa hakemuksen perään, sillä tavalla minäkin lopulta pääsin työhaastatteluun saakka. Ja vaikka oletkin ehkä ujo (minäkin olen), niin omaa brändäystä kannattaa tuollaisella alalla miettiä, yrittää saada niitä suhteita jostakin ja harkita vaikkapa yrityksen perustamista. Tsemppiä sinulle :)

Vierailija
42/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:04"]

Olen hakenut siivojaksi, myyjäksi, tarjoilijaksi, kaikenlaisiin duunarihommiin, mutta ei kelpaa. Olin vaihdossa, tein gradun toimeksiantona hyvällä arvosanalla. Olen työtön humanisti.

[/quote]

Eikö toimeksiantaja palkannut sinua? Entä vastaavat instituutiot? Miksi luettelet vain koulutustasi vastaamattomat työt joita olet hakenut?

Jos humanistisessa tiedekunnassa on päässyt tekemään gradun toimeksiantona, niin kyllä sen silloin luulisi tarkoittavan myös sitä että on suhteita alalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä alueelta olet hakenut töitä? Jos olet pysytellyt vain n. 100km säteellä niin sympatiaa ei tule. Työhakualueeksi koko Suomi ja jos edelleenkään ei tärppää niin sitten olen pahoillani puolestasi.

Mun opiskelukavereista (minä mukaanlukien) on työllistyneet hyviin vakiduuneihin KAIKKI ne, jotka lähtivät valmistumisen jälkeen "maakuntiin" sijaisuuksiin/vakiduuneihin. Osa jäi sinne, koska viihtyivät, osa on palannut isompiin kaupunkeihin/pk-seudulle. Joka tapauksessa kaikilla on hyvä työ nyt. Sen sijaan ne, jotka jämähtivät opiskelupaikkakunnalle tai sen lähiseuduille, ovat edelleen pätkätöissä tai työttöminä. Ja ei, heillä ei silloin valmistumisen aikaan ollut perhettä tai monella edes puolisoa, joten mitään oikeaa syytä "kotikulmille" jäämiseen ei ollut.

Vierailija
44/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:04"]

Olen hakenut siivojaksi, myyjäksi, tarjoilijaksi, kaikenlaisiin duunarihommiin, mutta ei kelpaa. Olin vaihdossa, tein gradun toimeksiantona hyvällä arvosanalla. Olen työtön humanisti.

[/quote]

Eikö toimeksiantaja palkannut sinua? Entä vastaavat instituutiot? Miksi luettelet vain koulutustasi vastaamattomat työt joita olet hakenut?

Jos humanistisessa tiedekunnassa on päässyt tekemään gradun toimeksiantona, niin kyllä sen silloin luulisi tarkoittavan myös sitä että on suhteita alalle. 

[/quote]

Toimeksiantaja kehui gradua kovasti, muttei palkannut minua muuhun kun pitämään aiheesta esitelmiä eri tilaisuuksissa. Olen hakenut myös koulutusta vastaavaa työtä, otin vain esimerkiksi nuo työt. En ole siis nirsoillut.

Vierailija
45/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallisen alan koulutuksen saaneiden kannattaa yrittää hakeutua ulkomaille töihin. Suosittelen lämpimästi. Palkat ovat akateemisen koulutuksen käyneille paljon paremmat esim. Saksassa kuin Suomessa. Monissa maissa korkeaa koulutusta todella arvostetaan ja se näkyy myös palkkauksessa. Muista, että voit useamman kuukauden ajan kierrellä Euroopassa ja saada silti työttömyyskorvausta kun olet hakemassa töitä!

Vierailija
46/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:17"]

Olen viime keväänä valmistunut markkinoinnin KTM, enkä ole tehnyt vielä päivääkään mitään alaani liittyvää työtä. Hakemuksia olen lähettänyt varmasti yli sata, ja olen käynyt peräti kahdessa haastattelussa. Oloni on täysin avuton ja epätoivoinen; minä kun aina halusin kauppakorkeaan ja uskoin sen olevan tie menestykseen (tai edes pärjäämiseen). 

Olen nyt tajunnut miten turhaa pääainetta olen lukenut. Koko viiden vuoden opiskelu-urakka on ollut turha. En usko enää alaani ollenkaan, olisi pitänyt pyrkiä vaikka lääketieteelliseen. Olisi pitänyt tajuta valita ala, jonka kautta pääsee oikeasti edistämään ihmisten hyvinvointia. 

Täytän tänä vuonna 28. Opintojen venyminen johtui siitä, että muutaman ensimmäisen vuoden opiskelin ammattikorkeassa ja pyrin samalla kauppakorkeaan. Koen olevani liian vanha aloittaakseni kokonaan uudet yliopisto-opinnot, en halua olla seuraavaksi 35-vuotias vastavalmistunut. 

Alkaa tuntua siltä, että pää hajoaa seuraavaksi. Yhteiskunta ei anna armoa koulutetuille, jotka eivät onnistu aloittamaan urapolkuaan. Minulla olisi valtava halu aloittaa, mutta en kelpaa minnekään. Panostani ei tässä yhteiskunnassa selvästikään kaivata. Olen tällä hetkellä kaupan kassalla, ja pelkään että kohtaloni on sinne myös jäädä. Kaupan kassalla oleva parhain arvosanoin valmistunut KTM, häpeän itseäni niin syvästi että ihmissuhteetkin alkavat jo kärsiä. 

Auttoipa tänne kirjoittaminen edes vähän.

[/quote]

Tilanteesi tuntuu varmasti ikävälle. Olen itse työelämässä ja minulla on näköalaa työmarkkinaan. Ikäsi ei ole millään tavalla heikkoutesi. Olet vielä nuori. Työkokemusta voit hankkia vaikka vapaaehtoistyöstä ja markkinoinnista siellä. Voisitko kenties käyttää osaamistasi itsesi markkinointiin? Tee itsestäsi tuote ja markkinoi se. Osaat varmasti. Kelpaat takuulla vaikka mihin, ainoastaan itsesi markkinointia uudella tavalla joudut hieman harjoittelemaan johtuen haasteellisesta markkinatilanteesta. Tartu vain rohkeasti haasteisiin! Menestystä ja onnea!

Vierailija
47/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae esim cimon ym vaihtoon työharjoitteluun. voi muistaakseni hakea myös alkuaikoina valmistumisdn jälkeen.

Mitä opiskelit sivuaineena,  voitko tehdä sellaisesta sivulaudaturin?

Opiskele venäjää ym. lisäksi

Vierailija
48/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tästä aiemminkin täällä kirjoittanut, mutta laitetaas nyt taas. Minusta eri koulutusalojen markkinoiminen "järkevinä" vaihtoehtoina verrattuna höpöhöpöaloihin tulisi lopettaa nyt saman tien. Kaupalliselle alalle on esimerkiksi vain haittaa niistä opiskelijoista, jotka luulevat valinneensa alan joka varmasti työllistää. Sama koskee myös kaikkia muita tälläkin palstalla rummutettuja aloja, kuten sosiaalityö. Jokaisen pitäisi opiskella sitä mikä kiinnostaa ja ulkopuolisten tukkia turpansa. Jokaisen pitäisi myös opiskeluaikana tiedostaa, että oman alan työllisyysnäkymiä on vaikea ennustaa ja saattaa käydä niin ettei työpaikka tulekaan kuin manulle illallinen.

Kun tämä olisi lähtökohta, tulisi myös itsestäänselvyytenä se, että olipa koulutus mikä tahansa, kannattaa siitä sorvata sellainen jolla pystyy kilpailemaan muiden samalle alalle kouluttautuneiden kanssa. Tämä aivan erityisesti jos puhutaan akateemisista, vaikka kyllä ammattikoulussakin kannattaa pohtia erikoistumistaan hetken verran. Akateeminen erikoistuminen tarkoittaa sitä että työelämää kannattaa suunnitella jo opiskeluaikana niin, että sivuaineet ja gradu tähtäävät vähän kapeammalle sektorille. Vaihto-opiskelua pidän itsekin itsestäänselvyytenä, mutta vaihdossa oloajankin voi hyödyntää hyvin tai huonommin. Vaikka opiskelijan tietysti kuuluu pitää hauskaakin, ei kannata kenenkään tuudittautua siihen uskoon, että pelkkä alavalinta turvaa työnsaannin. Jos näitä "tältä alalta työllistyt varmasti, muu on haihattelua" paskapuheita ruvettaisiin välttämään, nuoret olisivat todennäköisesti myös motivoituneempia juuri siihen mitä nyt valitsevatkin. Ne, jotka opiskelevat humanistisessa tai muulla parjatulla alalla taas välttyisivät kuulemasta sitä "turha humanisti"-läppää ja toivottavasti en enää koskaan kuulisi kenenkään esittelevän itseään turhana. Tällaiset pelkkään mutuun perustuvat ennustukset ovat todella haitallisia.

Ap, älä lannistu. Et ole ainoa tilanteessasi, mutta aina voi tehdä jotain. Sinun ei ehkä kannata ruveta kokonaan kouluttautumaan uudelleen, mutta harkitse sellaisia koulutuksia, jotka toisivat tutkinnollesi lisäarvoa. Jos haaveilet ihmisläheisemmästä työstä, niin oletko harkinnut järjestöjä? Tai sinua miellyttäviäyrityksiä? Ei markkinointia kannata ajatella kaiken inhimillisen vastakohtana, kaupankäynti on osa ihmisyyttä. Jos olet valmis muuttamaan ulkomaille, niin oletko katsellut työpaikkoja muista maista ja jos niin mistä? 

Vierailija
49/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama koettu... Lähetin hakemuksia lähemmäs 200, ennen kun tärppäsi. Hakemuksia tulee 100-400 Helsingissä ilmeisesti avoinna oleviin mihin tahansa töihin.

Vierailija
51/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:53"]

Miltä alueelta olet hakenut töitä? Jos olet pysytellyt vain n. 100km säteellä niin sympatiaa ei tule. Työhakualueeksi koko Suomi ja jos edelleenkään ei tärppää niin sitten olen pahoillani puolestasi.

Mun opiskelukavereista (minä mukaanlukien) on työllistyneet hyviin vakiduuneihin KAIKKI ne, jotka lähtivät valmistumisen jälkeen "maakuntiin" sijaisuuksiin/vakiduuneihin. Osa jäi sinne, koska viihtyivät, osa on palannut isompiin kaupunkeihin/pk-seudulle. Joka tapauksessa kaikilla on hyvä työ nyt. Sen sijaan ne, jotka jämähtivät opiskelupaikkakunnalle tai sen lähiseuduille, ovat edelleen pätkätöissä tai työttöminä. Ja ei, heillä ei silloin valmistumisen aikaan ollut perhettä tai monella edes puolisoa, joten mitään oikeaa syytä "kotikulmille" jäämiseen ei ollut.

[/quote]

Näin on esimerkiksi opettajien ja lääkäreiden kohdalla, mutta kun on kyse markkinoinnin osaajasta, niin kyllä suurin osa avoimista paikoista on väistämättä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
52/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:29"] Saat multa sympatiaa, vaikka tavallaan uskon että olet myös elänyt itsepetoksessa. Jos ei onnistu edes opintojen loppuvaiheessa hommaamaan oman alan kesätöitä tai edes gradua oman alan toimeksiantona, pitäisi hälytyskellojen soida. Kesätyön löytäminen on kuitenkin helpompaa kuin oikean työn, ja se on ihan fakta että kesätyökokemus on arvokkaampaa kuin mikään opiskeltu. 28 vuotias ei ole niin vanha ettetkö voisi opiskella maisterintutkinnon joltain tukevalta alalta, esimerkiksi henkilöstö tai jos rahkeet riittävät vaikka teknilliseltä puolelta. [/quote] Jos opiskelijalla ei ole suhteita, ja sen lisäksi niin huono tuuri ettei onnistu erottumaan tarpeeksi edukseen satojen muiden saman koulutuksen omaavien kanssa kesätyötä tai gradutoimeksiantajaa etsiessään, niin mitä ehdotat ratkaisuksi? Ovatko tällaiset opiskelijat auttamatta omaa syytään luusereita? [/quote] Pitää ottaa vastuu omasta tilanteesta. Ei se erottuminen ole mitään tuuripeliä, pitää keksiä joku juttu millä erottautua. Ei minullakaan ollut mitään suhteita, mun keino erottautua oli lähteä vaihto-opiskelemaan pääainettani vuodeksi ulkomaille. Tämä kokemus oli aika merkittävässä roolissa sitten myöhemmin kesätöitä hakiessa ja sain mielenkiintoisia töitä, jotka sitten poikivat jatkoa. Oletko AP käynyt ulkomailla opiskelemassa?

[/quote]

Millähän alalla olet, jos tuo on jokin keino erottautua? Meillä reilusti yli puolet lähti vaihtoon ulkomaille, suurin osa lisäksi meni harjoitteluun ulkomaille. Minä olin tuon lisäksi vielä parissa ei-englanninkielisessä maassa töissä, joten hallitsen sujuvasti niidenkin kielet työkielenä. Vaan työttömänä olen nyt Suomeen palattuani, ei riitä nämä siihen "erottautumiseen".

t: VTM

[/quote]

Mitä olet lukenut pääaineena? T. valtsikassa aloittava ja työttömyyttä pelkäävä

Vierailija
53/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, sinä edellinen kommentoija, ei kai niitä siivous- ja kaupan kassan hanttihommia CV:hen laiteta. Haloo. CV-aukkojen tilalle pitää vaan keksiä jotain muuta.

Ap, vaikutat hiljaiselta hikarilta, joka luuli että todistus riittää. Jos hikaroimaan kykenet, tee Tutalla tms kovalla teknologia-alalla toinen maisterintutkinto, jonka ajan elät kassaduunilla tai lainalla. Yritä suunnata ympäripyöreä markkinoinnin osaamisesi kohti jotain tiettyä alaa. Ja tosiaan kontaktien puute rajoittaa, mutta ei sen tarvitse olla lopullinen tila – nyt vaan aloitat niiden kasaamiseen, nollasta sataan -meiningillä.

Pyydä jotain menestyvää tuttuasi (miltä tahansa alalta, mutta ihailet tämän kaverisi urataitoja) kirjoittamaan LinkedIn-profiilisi ja työhakemuspohjasi täysin uusiksi. Selkeästi et nyt erotu joukosta. 

Vierailija
54/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:53"]

[/quote]

Näin on esimerkiksi opettajien ja lääkäreiden kohdalla, mutta kun on kyse markkinoinnin osaajasta, niin kyllä suurin osa avoimista paikoista on väistämättä pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Suurin osa kyllä, mutta niin on suurin osa hakijoistakin. Kyllä kaikilla aloilla kannattaa hakea töitä koko Suomesta.

Vierailija
55/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko ap kirjanpitoa tai taloushallintoa ja pystytkö työskentelemään englanniksi? Tämä ilmaisena vihjeenä muillekin jotka ovat valmiita muuttamaan ulkomaille.

Vierailija
56/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:34"]

Opiskeluaikana pitää aktiivisesti hakeutua töihin ensimmäisistä opiskeluvuosista alkaen. kesätöiden hakeminen pitää aloittaa aivan pohjalta, ja edetä pikkuhiljaa opintojen kertyessä paremmin niitä vastaavaan työhön. Tällöin yleensä työelämä yleensä imaisee mukaansa, ja paperit otetaan lopullisesti ulos töiden ohella. On melko turhauttavaa hakea töitä, jos ei mitään kokemusta ole. Ne joilla on kokemusta menevät ohitse.

Monilla opiskelijoilla tuntuu olevan väärä käsitys, että koska juuri minä olen päässyt kouluun xxx ja olen tämän vuoksi erittäin hyvä, niin työnantajat repivät minut töihin valmistuttuani. Varsinkin amk:t tuputtavat monesti liian ruusuista kuvaa työllistymisestä.

[/quote]

Minä olen saanut sellaisen kuvan, että kauppatieteiden kesätyöpaikkoja ei ihan niin vain irtoa tai edes ole. Sen alan opiskeljat pitävät normaalina, että on kesät joissakin hanttihommissa. Olen eri alan opiskelija itse. 

Mielenkiintoinen ketju. Joskus itsekin harkitsin kauppakorkeaa. Muutaman alan kurssin aikana olen tajunnut, ettei se todennäköisesti olisi ollut minua varten.

Vierailija
57/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana pitää aktiivisesti hakeutua töihin ensimmäisistä opiskeluvuosista alkaen. kesätöiden hakeminen pitää aloittaa aivan pohjalta, ja edetä pikkuhiljaa opintojen kertyessä paremmin niitä vastaavaan työhön. Tällöin yleensä työelämä yleensä imaisee mukaansa, ja paperit otetaan lopullisesti ulos töiden ohella. On melko turhauttavaa hakea töitä, jos ei mitään kokemusta ole. Ne joilla on kokemusta menevät ohitse.

Monilla opiskelijoilla tuntuu olevan väärä käsitys, että koska juuri minä olen päässyt kouluun xxx ja olen tämän vuoksi erittäin hyvä, niin työnantajat repivät minut töihin valmistuttuani. Varsinkin amk:t tuputtavat monesti liian ruusuista kuvaa työllistymisestä.

Vierailija
58/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:38"]

Osassa yliopistoja ongelmana on se, että harjoitteluihin ei pääse ilman yliopiston myöntämää apurahaa koska varsinkin monet valtion paikat vaativat sitä. Sitten pahimmillaan ne apurahat vielä arvotaan kun niissä on puutetta joissain yliopistoissa tai tiedekunnissa. Osassa kouluista voi saada tukea suoraan jos vaan tajuaa kävellä sisään ja kysyä.

[/quote]

Markkinointitöitä valtion leivissä? No, en viilaa pilkkua enempää.

Olen itse tradenomi, työskennellyt viime vuodet yrityksessä, joka on yksi suurimmista mainostajista (kaikissa medioissa) Suomessa. Teen myyntityötä ja olen sivusta seurannut alati vaihtuvia markkinointiassareita työpaikallani, jotka ovat joko pian valmistuvia tai vastavalmistuneita KTM:iä. Täytyy sanoa, että ei käy kateeksi. Paskalla palkalla jonnin joutavia avustavia töitä, jotka osaisi moni yläasteikäinen TET:läinenkin hoitaa. Jotkut, jotka kokevat olevansa onnekkaita päätyvät meille vakituiseen työsuhteeseen. Ympäropyöreitä päiviä edelleen surkealla palkalla vailla etenemismahdollisuuksia. Sitten ne palavat loppuun ja lähtevät vuodessa tai kahdessa muualle.

Muistan kun menin ammattikorkeaan ja pari ystävääni kauppakorkeaan. Kaverit ojensivat oikein mua että ehdottomasti pitäisi mennä kk:aan, ammattikorkea kun oli vaan korkea ammattikoulu. No, olen valmistunut reilu 10 vuotta sitten, olen ollut jatkuvasti vakituisissa työsuhteissa, palkkani ja asemani on nyt parempi kuin näillä KTM kavereilla. Helpommalla olen päässyt opiskelut ja lopputulos on ollut parempi.

Ei ole tarkoitus ap vääntää veistä haavassa vaan sanoa, että ymmärrän vierestä vastaavaa seuranneena tuskasi. en tosin tiedä mistä se johtuu.

[/quote]

Jos nyt ihan rehellinen olet, niin myöntänet itsekin, että keskimäärin kuitenkin KTM:n duunit ovat huomattavasti paremmin palkattuja ja kiinnostavampia kuin tradenomien duunit. Ja työttömyysprosenttikin yhä matalampi kuin tradenomeilla.

Vierailija
59/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:57"]

Mutta missä on ap? Monia hyviä vinkkejä on tullut.

[/quote]

Ap on iltavuorossa! Olen kyllä seurannut ketjua puhelimella sen verran kun olen ehtinyt, ja olen todella onnellinen että näin monet ovat rohkaisseet ja antaneet neuvoja!

-ap

Vierailija
60/121 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain muuta pitää nyt saada elämään kuin se työ kaupan kassalla. jätä se osa-aikaiseksi ja kehitä lopun ajan itseäsi, vaikka häviäisit siinä aluksi taloudellisesti.

mene avoimeen yliopistoon lukemaan jotain. hae iltatyöksi vaikka lehtimyyntihommiin. tee näytteitä markkinointiteksteistä ja lähetä mainostoimistoihin ja tarjoudu freelanceriksi. ala feissarisi. tee jotain keikkatyötä, vaikka asuntojen esittelijänä kiinteistönvälitysfirmalle.

uskon, että löydät lopulta itsellesi hyvän työpaikan, mutta näin heti opintojen loputtua se voi olla vaikeaa noista lähtökohdista. jos saisit valita itsellesi unelmatyön, millainen se olisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi