Voiko raskauden aikaiseen painonnousuun lopultakaan paljoa itse vaikuttaa??
Vai onko kyse enemmänkin yksilöllisestä kaavasta, jota saman ihmisen kohdalla raskaudet tuppaavat aina noudattamaan?
Mielipiteitä ja kokemuksia!
Kommentit (30)
hoidettiin ruokavaliolla. Paino tippui -500 grammaa viikossa ja ylipainoa ei kertynyt yhtään, vain vauvan, lapsiveden ja istukan paino. Lähdin synnäriltä todella hoikkana pois!!!
2 raskautta takana, kummassakin tuli yli 20kg ja liikuin päivittäin (1-4 tuntia liikuntaa) ja söin erittäin terveellisesti koko raskausajan. Suurin intohimo oli hedelmät ja raa' at kasvikset. Olen muutenkin 99% kasvissyöjä, joten eipä tullut mässäiltyä millään rasvaisilla makkaroillakaan. Karkit ja pullat eivät maistuneet kummassakaan raskaudessa.
kun olen nyt toista kertaa raskaana ja syön koko ajan mitä sattuu, karkkia kauheat määrät jne. Samoin tein ekassa raskaudessa. Ekasta tuli 13 kg, josta oli nestettä varmaan aika paljon kun tuli siellä loppupuolella ne kilot, kaikki raskaudenaikaiset kilot oli hävinneet alle puolessa vuodessa tekmättä yhtikäs mitään.
Nyt kun odotan toista viikolla 26 niin painoa on tullut vasta 3 kg vaikka tosiaan koko ajan mussutan jotain. Ilmeisesti mulla on hyvät geenit.
Onnistuu muuten yllätävän helposti. Paljon roskaruokaa ja rasvaista safkaa, liikuntaa hyvin vähän. Niin että " alkukantainen totuus siitä, että kilot tulevat syömällä, pitää edelleen paikkaansa. Aika pitkälle myös raskauden aikana jos puhutaan yli 10 kg:n painonnoususta. Pikkeuksiakin toki on.
Vierailija:
Täällä huutaa ne, jotka ei ole moista raskaudenaikasta nousua kokeneet, sen puolesta että siihen voi vaikuttaa.Onneksi ne tietää paremmin, jotka on sen kokeneet,
Ilmankos neuvolassakin suhtaudutaan niin nihkeästi niihin kiloihin, jos alkukantainen käsitys on vielä se että ne tulee syömällä!
t: se hormonihirviö
mutta kyllä minusta +20kg painonnousu on ihan tajuton. Jos ne olisi " raskauskiloja" , pitäisi painon olla synnytyksen jälkeen sama kuin raskauden alkaessa. JMuutamilla ystävälläni on vuoden kieppeillä olevia lapsia ja " raskauskiloja" vielä 10-15kg jäljellä. Itselläni paino on noussut 5-7 kg raskauksien aikana(3kpl), turvotuksia ei ole ollut, ja kaikki ylimääräinen on jäänyt synnärille. Ihan normaalisti olen syönyt ja liikkunut. Ehkä alitajunnassa kuitenkin nökötti kuva ystävästä 30 kilon raskausmassan kanssa...
Normaali painonousu on kuulemma noin 12 kiloa, joten minua neuvolassa " peloteltiin" vähäisen painon vuoksi ensimmäisen raskauden aikana. Vasta äitipolilla lääkäri sai minut rauhoittumaan, 6 kg painon nousu on 50- kiloiselle aivan sopiva.
Ekasta tuli 14 kiloa, voin kyllä aika huonosti aina puoliväliin asti ja loppuaikana ramppasin hepatoosin takia sairaalassa jatkuvasti. En mitenkään syönyt kahden edestä ja kilot hävisivät helposti. Toisessa raskaudessa voin paremmin ja kaikki hyvä maistui liiankin kanssa. Painoa tuli 22 kiloa, järkky määrä kun pituutta on vain 160 cm. Edelleen näitä kiloja on jäljellä, ekasta ne hävisivät muutamassa kuukaudessa. Mulla olisi ehdoton edellytys pudottaa ainakin 10 kiloa jos kolmatta alettaisiin yrittää. Yksilöllistä tuo tuntuu olevan eikä varmaankaan aina syynä ole liika syöminen tai liikkumattomuus. Tokassa raskaudessa kyllä mulle tuli tolkuton turvotuskin lopussa, muuten ei kai selity se että 12 kiloa jäi laitokselle 4:ssä päivässä....
Aluksi painoni lähti aika kovaan nousuun, mutta kärähdin sokerirasituksessa, ja jouduin tiukalle dietille (sokerit, eläinrasvat pois). Painonnousu melkein loppui kuin seinään. Lopulta paino nousi 62 kg --> 71 kg, ja nyt olen 60-kiloinen (2 kk synnytyksestä).
Olen varma, että ilman diettiä paino olis noussut ainakin 15-20 kg.
vaikka yhdessä raskaudessa en voinut liikkua n. rv 20 jälkeen juuri lainkaan.
Syön terveellisesti, vältän rasvaa ja sokeria, syön säännöllisesti ja monen mielestä ennemminkin vähän kuin normaalisti. Liikun paljon, mutta en yhtä kovalla teholla kuin ennen raskautta.
Siinä mielessä olen onnekas, että kilot lähtevät muutamassa kuukaudessa imettämällä helposti.
Mutta raskaudenaikaista painonnousua en voi välttää. Bmi on normaalitilassa n. 20 tai alle.
Vierailija:
Onnistuu muuten yllätävän helposti. Paljon roskaruokaa ja rasvaista safkaa, liikuntaa hyvin vähän. Niin että " alkukantainen totuus siitä, että kilot tulevat syömällä, pitää edelleen paikkaansa. Aika pitkälle myös raskauden aikana jos puhutaan yli 10 kg:n painonnoususta. Pikkeuksiakin toki on.
Kuinka monta odottajaa tunnet, jotka vetelee hampurilaisia kaksin käsin?
t: edelleen se horminihirviö
ps. tiedän ne hormonit mm. siitä että selkä kukki aknesta ja rinnat turpos jo alkuvaiheessa kaksinkertaiseksi. Kahdessa muussa (7kg,5kg) tätä ilmiötä ei ollut...
Näillä ohjeilla vain 7kg painoa raskaudessa. Niistäkin viimeinen tuli turvotuksesta muutaman viimeisen päivän aikana.
Hormonitoiminta raskauden aikana on niin yksilöllistä, että esim. allekirjoittanut söi terveellisesti koko raskauden ajan ja painoa tuli. Kolmesti tämän olen " kokeillut" ja keskimääräinen painonnousu on 30 kg... Turvotusta melkein kaikki, eli synnytyksen jälkeen kun raskaushormonia ei enää ole ollut, on nesteet lähteneet liikkeelle ja parissa kuukaudessa kilot ovat karisseet. Aika rankkaa elimistölle ja kropalle.
rintojen kasvusta.
Loppu on silkkaa syömällä tullutta läskiä. Mutta onneksi monilla tuo läski lähtee imetyksellä pois. Ja pari kg voi tulla turvotusta terveellä ihmisellä.
Raskausajan sairaudet voi tuoda lisäkiloja esim. verenpaineen nousu ja siitä johtuva turvotus.
Ekan raskauden aikana en juurikaan mietiskellyt, mitä suuhuni pistin. En tosin ahminut erityisen paljonkaan, joten olin aika yllättynyt kun paino lopulta nousi jopa 25 kiloa. Ja neuvolassahan eivät tietenkään edes uskoneet, ettenkö olisi syömisilläni tuota aiheuttanut..
Toisen kerran tulin raskaaksi ollessani uuden miehen kanssa naimisissa. Hän sattui olemaan liikunta- ja ravitsemusalan ammattilainen, ja teki mulle oikein ravinto- ja treeniohjelman raskausajaksi kun olin niin huolissani kiloistani. Noudatin ohjelmaa, tosin siihen mahtui kyllä satunnaista herkutteluakin tyyliin suklaapatukka kerran kahdessa viikossa tai leivonnainen silloin tällöin, mutta pääasiallisesti kevyttä ruokaa sopivina annoksina ja paljon (=päivittäin) liikuntaa, jota myös jaksoin harrastaa ihan viimeiseen päivään asti.
Mutta niin vaan nousi paino siinäkin raskaudessa reippaasti yli 20 kiloa.
Sokerirasituksissa kävin, niissä ei mitään vikaa. Turvotusta oli varsinkin loppuvaiheessa jonkin verran, mutta ei selittämään kaikkia kiloja.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että kehollani nyt vaan on taipumusta kerätä raskausaikana hurjasti massaa ilmeisesti hormonaalisista syistä. Tähän viittaa sekin, että kilot ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen muutamassa kuukaudessa synnytysten jälkeen ilman mitään dieettejä.
Nyt olen kolmatta kertaa raskaana, ja täysin varautunut siihen että kohta painan taas parikymmentä kiloa enemmän kuin normaalisti :)
Varmasti turhaa painoa saa kerättyä väärillä ruokailutottumuksillakin, mutta ainakaan mun kohdallani näin ei ole.
Tietenkin yksilöiden välillä on eroja ja osa joutuu esim. supistelun takia lepäämään, mikä lisää turvotusta. Mutta voi siihen silti vaikuttaa.
Ekassa raskaudessa jouduin juuri tuollaiseen lepoon supistelun vuoksi ja painoa tuli kolmisenkymmentä kiloa, suurin osa turvotusta. Tokassa raskaudessa en lepäillyt yhtä tunnollisesti, koska supistelu ei avannut kohdunkaulaa ja ekakin raskaus meni yliajalle -> liikunta auttoi pitämään turvotuksen kohtuullisempana, painoa tuli lisää vajaat 20 kg.
T: 7 kg
21 kg (hormonisävytteinen raskaus muutenkin)
5 kg
Kolme raskautta ja jokaisesta liki 20 kg, vaikka olen syönyt ihan samoin kuin ei-raskaanakin. Keskimmäisessä raskaudessa yritin jopa tarkkailla syömisiäni ja karsia rasvoja tietoisesti, silti taas 19 kg. No, helpostipa nuo kilot ovat sitten imettäessä lähteneetkin muutamassa kuukaudessa.
Itse en ymmärrä, miten kummassa joku onnistuu saamaan vain n. 10 kg koko raskauden aikana painoa. Haluaisin todella tietää, miten se tehdään. Tietoisella laihduttamisellako, kun ainakin minun kohdallani pelkästään normaali ruokavalio, jota muutenkin noudatin, toi tuplasti kiloja.
mitä syöt kuinka usein ja etenkin kuinka paljon !
jos annat himoillesi vallan ja syöt tolkuttomasti ns kahden edestä niin paino todellakin nousee ja paljon.
jos syöt terveellisesti vähä rasvaista ja vähä sokerista ja paljon vihanneksia ja juot vettä niin paino ei nouse tolktuttomasti
eri asia on jos tulee raskausmyrkytys niin nestettä kertyy elimistöön ja painoa voi tulla vuorokaudessakin pari kiloa
toi 30kg painon nousu on todella harvinaista!
terv klö
mä taas luulen, että se on yksilön oman hormonitoiminnan tulosta..
nimim. kolme raskautta, yhdestäkään yli 9kg tullut painoa ja mässäilin ruualla joka päivä ilman että liikuin paljon mitään
Ensimmäisellä kerralla söin todella vähän ja oksensin rv 17 asti. Toisella kertaa mussutin leivoksia todenteolla alkuraskauden ja viimeisessä söin munkkeja aamiaiseksi kunnes todettiin raskausdiabetes ja vaihdoin munkit ruisleipään.
En usko että varsinaisesti voi vaikuttaa kun on kyse hormonitoiminnasta, mutta sokereita tms. välttämällä voi ainakin välttää ylimääräistä painonnousua.
Ja onhan tuo niin yksilöllistäkin. Otin esikoisesta n. 16kg eikä se näkynyt missään. Vaa' alla käynti oli aina ylläri kun paino nousi kohisten vaikken mitään erikoista syönyt.
Tai alussa se ei ollut edes yllätys (painonnousu) koska söin pahaan olooni mitä nyt vain käsiini sain. Holtittomia mielihalujakin oli.
Olen nyt raskaana enkä varmasti syö mitään mikä lihottaa JA liikun kunnolla - silti paino nousee melkein samaa tahtia kuin esikoisesta.