Voiko aviopuolisoni häätää minut asunnosta? Tietoa kaivaten.
Olen muuttanut aviomieheni luokse ja sanoin oman asuntoni irti. Olemme olleet naimisissa huikeat 1,2 kk.
On imennyt mustasukkaisuutta väkivaltaa postien, kännykän, mailien ym lukemista ja seuraamista minne menenkin. Eli aikamoinen arviointivirhe naiselta joka on kokenut pitkän hyvän avioliiton ja kasvattanut lapsensa aikuisiksi ja omilleen. Mutta pääasia: Asumme siis mieheni asunnossa vuokralla. Olemme naimisissa ja minä olen myös talonkirjoilla. Nyt tilanne on kärjistynyt ja itse haluan tietysti pois tällaisesta suhteesta, mutta mitäs nyt teen kun mieheni ilmoitti että hän on päävuokralainen ja hänellä on oikeus häätää minut asunnosta vaikka huomenna. Asunto on vielä kaupungin asunto Helsingissä. En tunne mitään sääntöjä eikä ole kokemusta asiasta. Voiko hän toimia noin? Heittää vaan tavarani ulos, ja hei vaan sitten.Olen laittanut Kaupungille asuntohakemuksen, ja nyt teen rikosilmoitusta kaikesta tapahtuneesta. Lisäksi hän vei kotiavaimeni, autonavaimeni, puhelimeni sekä tablettini. Mitkä ovat oikeuteni asiassa? Kiitos etukäteen. Rebecca
Kommentit (53)
Ei voi häätää, käräjäoikeus on ainoa joka voi häätää ja se prosessi kestää kuukausia. Normaali irtisanomisaika pätee tuollaisessa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 15:23"]
"Asumme siis mieheni asunnossa vuokralla. Asunto on vielä kaupungin asunto Helsingissä. minä olen myös talonkirjoilla. "
Nuo eivät voi pitää yhtäaikaa paikkaansa. Minulla on kädessäni tämä talonkirjaote, missä lukee kummankin nimi sekä isännöintitoimiston leima. vai onkohan tämä sitten eri asia.
[/quote]
Samaa mieltä siinä, että kannattaa varmaan lähteä oma-aloitteisesti, ettei tapahdu mitään vielä ikävämpää, kuin tähän mennessä. Sääli, kun vuokra-asuntoja ei tosiaan ole helposti saatavilla. Ehkä jonkun ystävän/sukulaisen luo?
Ilman muuta haen itselleni asuntoa hakemus on sisällä. Mutta nyt en kyllä keskusteluiden perusteella edelleenkään tiedä voiko hän häätää vai ei, Niin se on talonkirjaote missä on kumpienkin tiedot ja Hekan leima sekä allekirjoitukset..
"Olemme olleet naimisissa huikeat 1,2 ."
Sori ohis näin vakavassa asiassa, mutta eikö olisi helpompi sanoa 1 kk 6 pv, tai vaan reilu 1 kk? Ei tarvitsisi erikseen laskeskella.
Itse asiaan suosittelen samaa kuin muut: lähde oman turvallisuutesi takia heti, vaikkei mies voikaan häätää sinua.
Ei voi ajaa sinua ulos, koska olette naimisissa ja käytätte asuntoa yhteisenä kotina!
No jospa pakkaisit tärkeimmät kamat johonkin mistä ne on helposti saatavilla, ja tilanteen tullessa läksisit turvakotiin. Tai voit tehdä sen jo nytkin. Ei tarvii odottaa turpiin saamista. Siellä auttavat asunnossa ja rikosilmoituksen teossa.
Kiitos kaikille näistä tiedoista. Olen jonkun verran tietoisempi oikeuksistani, vaikka eriäviä mielipiteitä onkin. Huomenna uusi päivä ja soitan eri instantteihin. Ei kyllä ole mukavaa, mutta toiminta on tärkein tässäkin asiassa elämässä. Ihmeellistä miten ihminen voi muuttua omistavaksi (kuin olisin esine) heti avioiduttuamme. Enkä halua tässä itseäni "nostaa" mihinkään kastiin. Olen korkeakoulun käynyt ja nähnyt maailmaa paljon sekä kaikki mitä alussa kerroin. Näin se elämä menee. Koskaan ei voi tietää mitään muuta elämässä varmasti kuin epävarmuus. Liikettä ja muutoksia kaikilla. Kiitos siitä että olen ja lapseni terveitä, kiitos teille avusta. Uskoisin että pärjään kurjasta ja yllättävästä tilanteestani huolimatta. Kaiketi tälläkin on joku tarkoitus. Hyvää yötä ja ihanaa huomista kaikille. T: Rebekka
Sori, mies voi häätää sut. Sä et voi häätää miestä, koska et ole vuoralainen. Talonkirjat ei riitä. Toki voi roikkua kämpässä ja elää miehen kansaa.
Silloin kun sinä et ole kirjoilla asunnossa voi miehesi soittaa poliisin viemään sinut pois. Käytännössä muuten ei voi poistaa ellei väkivalloin heitä sinua ulos.
Jos olisin sinä niin varaisin ajan heti huomenna sosiaaliohjaajalle keskustelemaan tilanteesta. He voivat auttaa sinua saamaan uuden asunnon nopeammin. Ainakin väliaikaisesti voisit mennä turvakotiin jos et muuta paikkaa tähän hätään löydä ja sitä kautta järkätä uuden asunnon.
Et sä ap pysty miestä häätämään, hän on päävuokralainen. Ei teidän vaikea parisuhde ole häätöperuste, maksamattomat vuokrat on jne. Muuta pois.
Toki voit väkisin kämpässä roikkua, mutta tuskin kannattaa. Mies on päävuokralainen ja voi häätää sut aikanaan. Sun mahikset häätää mies on olemattomat.
googletapa vallintarajoitus! se siis pätee avioliittoon, eli toisinkuin avoliitossa, ei avioliitossa voi asunto tuollalailla lähteä alta!
ei voi, ketään ei voi heittää kadulle ilman oikeuden päätöstä. Sinulle tulee olla osoitettuna asunto, johon voit muuttaa.
yritä saad aitsellesi asunto sosviraston tms kautta, ja lähde mahdollisimman pian ulos helvetistä.
Vierailija kirjoitti:
ei voi, ketään ei voi heittää kadulle ilman oikeuden päätöstä. Sinulle tulee olla osoitettuna asunto, johon voit muuttaa.
yritä saad aitsellesi asunto sosviraston tms kautta, ja lähde mahdollisimman pian ulos helvetistä.
Miksi nostat esiin 9 vuotta vanhan aloituksen? Ei taida sulla olla kaikki kotona.
Vierailija kirjoitti:
"Olemme olleet naimisissa huikeat 1,2 ."
Sori ohis näin vakavassa asiassa, mutta eikö olisi helpompi sanoa 1 kk 6 pv, tai vaan reilu 1 kk? Ei tarvitsisi erikseen laskeskella.
Itse asiaan suosittelen samaa kuin muut: lähde oman turvallisuutesi takia heti, vaikkei mies voikaan häätää sinua.
Sori ohis, mutta oletko ääliö? Eikö olisi helpompi vain sanoa sinua idiootiksi?
Mitenhän reilua se olisi että miehesi on asunut vuosia kämpässä ja sä oot vasta kuukauden ja olet vaatimassa asuntoa itsellesi? Huolimatta miehen käytöksestä.. sinuna etsisin itselleni uuden asunnon ja mies saisi pitää tuon nykyisen. Ja tosiaankin kannattaa varmaan oman turvallisuutesi takia toimia noin.