Mihin armeijassa laitetaan kaikkein älykkäimmät?
Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?
Kommentit (1054)
Käy katsomassa kirjoitti:
Ei hätää mitään kirjoitti:
Meidän maan tahallaan ei ole mitään vaarallista paitsi venäläiset tankit tukikohdan ja turistit.
Rajoilla..... Ihmiset käy rajan toisella puolella näkee omin silmin mm.sallasta itään tankkeja täällä kuvitellaan että ne on viety Ukrainaan. Ei ole.
Joo, todella ihmetyttää tämä yleinen käsitys, että Venäjällä ei riitä resursseja... siis sotia. Eiväthän ne ole mitään muuta tehneet, kuin keränneet sotakalustoa. Tykinruokaa riittää sieltä Aasian puolelta loputtomiin.
Venäjä on maailman rikkain maa, siellä on öljyä, kaasua, mineraaleja, metsää... Kyllähän niillä rahaa riittää sotia vaikka maailman tappiin ja kyllä Kiina tukee.
Länsimaissa on tuudittauduttu johonkin kapitalismin kaikkivoipaisuuteen ja lakkautettu yleiset asepalvelukset jne. Yllättäen Suomella onkin huippuarmeija, vaikka itse luulin, että se on vaan tuollainen pieni puolustusarmeija. Mutta Suomen välitön miesvahvuus olisi kuulemma 280 000 henkeä, kun Ruotsissa se oli jonkun 40 000? Eniten ihmetyttää Saksa, joka on sotkenut paitsi energia-asiansa myös nämä armeija-asiansa aivan totaalisesti.
Veikkaisin elektronisen sodankäynnin joukkoja
Nyrkkisääntö taitaa olla että majurista korkeampi on takuuvarmasti välkky, mutta muut ei välttämättä ole penaalin terävimpiä kyniä.
Vierailija kirjoitti:
Viesti on tietyiltä osin älykkyyttä vaativa aselaji. Radiohäirintä, viestiverkkojen suunnittelu, salakirjoitus...
Vai salakirjoitus..-)))? Tarotkorttien tulkintaa..-))?
Enemmän uskoisin että laitamme etulinjaan. Tähystäminen ja liikennelaskenta on tarpeeksi vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Käy katsomassa kirjoitti:
Ei hätää mitään kirjoitti:
Meidän maan tahallaan ei ole mitään vaarallista paitsi venäläiset tankit tukikohdan ja turistit.
Rajoilla..... Ihmiset käy rajan toisella puolella näkee omin silmin mm.sallasta itään tankkeja täällä kuvitellaan että ne on viety Ukrainaan. Ei ole.
Joo, todella ihmetyttää tämä yleinen käsitys, että Venäjällä ei riitä resursseja... siis sotia. Eiväthän ne ole mitään muuta tehneet, kuin keränneet sotakalustoa. Tykinruokaa riittää sieltä Aasian puolelta loputtomiin.
Venäjä on maailman rikkain maa, siellä on öljyä, kaasua, mineraaleja, metsää... Kyllähän niillä rahaa riittää sotia vaikka maailman tappiin ja kyllä Kiina tukee.
Länsimaissa on tuudittauduttu johonkin kapitalismin kaikkivoipaisuuteen ja lakkautettu yleiset asepalvelukset jne. Yllättäen Suomella onkin huippuarmeija, vaikka itse luulin, että se on vaan tuollainen pieni puolustusarmeija. Mutta Suomen välitön miesvahvuus olisi kuulemma 280 000 henkeä, kun Ruotsissa se oli jonkun 40 000? Eniten ihmetyttää Saksa, joka on sotkenut paitsi energia-asiansa myös nämä armeija-asiansa aivan totaalisesti.
Kukaan ei tiedä lopullista totuutta, koska propagandasyistä Venäjän menetykset moninkertaistetaan ja Ukrainan tappioista ei hiiskuta mitään.
Kaikkein älykkäimmät eivät mene armeijaan.
Jo 50 vuotta sitten armeijassa oli aika hyvä järjestelmä miesten sijoittamiseksi kykyjen mukaan. Täytyy muistaa, että älykkyyttäkin on niin monta eri lajia, mutta kyllä siellä jokaiselle jotain löytyy. Meidän joukosta fiksuin joutui topografikuntaan. Minusta, keskitason veltosta pullukasta tehtiin herra komppanian kirjuri.
Sain aikoinaan p1 kokeesta 9/9 eli maksimit. Tuossa testissä mitataan älykkyyttä. Samoin myöhemmin työuralla olen sijoittunut parhaaseen viidennekseen älykkyyttä mittaavissa työpaikan soveltuvuustesteissä. Uskoisin olevani siis melko älykäs. No, intissä oli myös tuo p2 testi, jolla mitataan soveltuvuttaa johtotehtäviin. Siitä sain 0 pistettä. En ollut halukas auk/ruk, mutta komppanian päällikkö yritti saada minut tekemään uudelleen tuon testin. En suostunut ja näin ollen selvisin 9kk mittaisella spol-koulutuksella.
Kompakysymys. Armeijassa ei ole älykkäitä. Älykkäät on sivarissa.
Kaikki varusmiespalveluksessa epäonnistuneet, vasemmistolaiset ja sivarit aina haukkuu armeijaa. Fakta on, että suurin osa suomalaisista palvelee puolustusvoimissa hyvillä mielin ja armeija-ajasta jää lähinnä hyviä muistoja. Nyt suunnittelen taloja, ja kaiholla muistelen aina välillä intti aikaani.
Käyttäjä42352 kirjoitti:
Aselaji on usein siinä vaiheessa jo määrätty kun tehdään soveltuvuustestejä, mutta itse sain varuskunnan parhaat pisteet soveltuvuusteistä ja minut sijoitettiin esikuntaupseeriksi.
😂 Varusmies sijoitettu upseeriksi 🤣. Olitko majuri vai peräti kenraali? Yleisesikuntaupseerikurssille voi hakea kun on valmistunut maanpuolustuskorkeakoulusta ja palvellut 10 vuotta puolustusvoimissa.
Itse olen reservin luutnantti. Äo 135.
Vaikka en armeijasta tiedä mitään, niin signaalitiedustelu kuulostaa siellä, että siellä on älykästä porukkaa.
Esikuntakomppanioissa tarvitaan älykköjä. Suorittavat älykkäinä nopeasti armeijan ja pääsevät tekemään siviilitöihin nopeasti tekemään yhteiskunnalle arvokasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?
Siis intin palikkatesti tehdään sitten vasta kun sinut on jo sijoitettu jonnekin.
Joo mutta sijoituspaikassa omaan tehtävään todennäköisesti vaikuttaa, miten pärjäsi palikkatestissä. Esim panssarivaunun miehistössä on neljä, fiksuin johtaa sitä neljän porukkaa, muut on sitten ampuja, lataaja, kuski.
Aselaji on usein siinä vaiheessa jo määrätty kun tehdään soveltuvuustestejä, mutta itse sain varuskunnan parhaat pisteet soveltuvuusteistä ja minut sijoitettiin esikuntaupseeriksi.