Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin armeijassa laitetaan kaikkein älykkäimmät?

Vierailija
14.09.2021 |

Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?

Kommentit (1054)

Vierailija
521/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin (90-luvulla) kutsuntoihin mennessä piti laittaa jotain kouluarvosanoja ennen kuin käveltiin toimistoon kuulemaan tuomio, mihin sitä päätyy. Jotain arvosanaa se värvääjä siinä osoitti ja sen myötä päädyttiin Niinisaloon. Tykäriksi. Jotain se höpisi siinä "jos ei nyt ihan Sodankylään, kun sulla on tuossa tuo hyvä arvosana (10)". En tarkkaan muista, mutta se tuntui olevan pääsyy sijoituspaikalle. Ja Sodankylä oli se kaikkein kauimmaisin paikka. Sinne olisi ollut perseestä mennä.

Vierailija
522/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin elektronisen sodankäynnin joukkoja

Samaan veikkaan.

Ainakin osa heistä sijoitetaan paikkaan, joka ei näy kartalla ja johon ei saa viedä kännyköitä.

Ihan kaikkea ei rysyköillekään onneksi paljasteta, vaikka joku (hesarin) toimittaja niistä salaisista paikoista yritti nostaa kohun puolustusvoimien salaisista tiedoista ja pyrki saamaan niitä julkisiksi. Oikein kovasti paheksui sellaista salailua. Mikä lie ryssykän kätyri sekin oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan veikkaan.

Ainakin osa heistä sijoitetaan paikkaan, joka ei näy kartalla ja johon ei saa viedä kännyköitä.

Ihan kaikkea ei rysyköillekään onneksi paljasteta, vaikka joku (hesarin) toimittaja niistä salaisista paikoista yritti nostaa kohun puolustusvoimien salaisista tiedoista ja pyrki saamaan niitä julkisiksi. Oikein kovasti paheksui sellaista salailua. Mikä lie ryssykän kätyri sekin oli.

Niitä toimittajia oli näköjään 3.

"Kolme Helsingin Sanomien toimittajaa sai syytteen Puolustusvoimien salaisten paperien julkaisemisesta toimittajia uhkaa vankeusrangaistus

Puolustusvoimien Viestikoekeskuksesta kertovan jutun kirjoittamisesta ja julkaisusta vastaavat toimittajat kiistävät rikoksen. Päätoimittajaa ja toimituspäällikköä asiassa ei syytetä."

https://yle.fi/uutiset/3-12165670

Vierailija
524/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan veikkaan.

Niitä toimittajia oli näköjään 3.

"Kolme Helsingin Sanomien toimittajaa sai syytteen Puolustusvoimien salaisten paperien julkaisemisesta toimittajia uhkaa vankeusrangaistus

Puolustusvoimien Viestikoekeskuksesta kertovan jutun kirjoittamisesta ja julkaisusta vastaavat toimittajat kiistävät rikoksen. Päätoimittajaa ja toimituspäällikköä asiassa ei syytetä."

https://yle.fi/uutiset/3-12165670

Sanotaan nyt näin defsec-alan haitekin tiimoilla työskentelevänä, että kyseiselle naistoimittajalle on jo pidempään ällistelty/naureskeltu (koska väen väkisin yrittää saada aikaiseksi watergate-agenttitarinoita), mutta samalla häntä pidetään vaarallisena hölmönä - ei vaan ymmärrä että kaikki ei nyt vaan kuulu julkisuuteen vaikka kuinka olisi kutkuttava juttu.

Jos esim tuon läppärin vasaroinrikärähtämisen olisi halunnut hoitaa suht toimivasti: kovalevy irti läppäristä, sen jälkeen muutama reikä kovalevyyn ja heitto vaikkapa itämereen jos ei happoa osaa ostaa. Mutta ei, huomiohooraten pelastushenkilöstölle ilmoittaen "erityisasemastaan" - aika tunaroivaa touhua.

Vierailija
525/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?

Siis intin palikkatesti tehdään sitten vasta kun sinut on jo sijoitettu jonnekin.

Joo mutta sijoituspaikassa omaan tehtävään todennäköisesti vaikuttaa, miten pärjäsi palikkatestissä. Esim panssarivaunun miehistössä on neljä, fiksuin johtaa sitä neljän porukkaa, muut on sitten ampuja, lataaja, kuski. 

Panssarivaunun kuskilla ja johtajalla on sama koulutus ja sama pätevyys. Tekevät siis ristiin toistensa työt.

Vierailija
526/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmavoimiin menee fiksuimmat, komeimmat merivoimiin ja maavoimiin useimmat

Useita ilmavoimien upseereita tuntevana tämä jaksaa aina naurattaa. Eivät nyt varsinaisesti sitä fiksuuttaan osaa esille tuoda.

Vierailija
527/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana epäilemättä älykäs aspengeri laitettiin rukkiin. Itse olisin laittanut sen tutkimuslaitokselle, kun sosiaaliset taidot on nolla. Rukkiin meni myös tupakaveri joka veti parhaat pisteet pällitestistä. Sillä ei taas kroppa kestänyt.

Vierailija
528/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykistön tulenjohto. Siellä on armeijan älymystö.

Vierailija
529/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivastoon

Vierailija
530/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivastoon

Tarkoitin siis että sinne kaikki tyhmemmät, älykkäät löytyy ihan muualta

Vierailija
531/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannoin (90-luvulla) kutsuntoihin mennessä piti laittaa jotain kouluarvosanoja ennen kuin käveltiin toimistoon kuulemaan tuomio, mihin sitä päätyy. Jotain arvosanaa se värvääjä siinä osoitti ja sen myötä päädyttiin Niinisaloon. Tykäriksi. Jotain se höpisi siinä "jos ei nyt ihan Sodankylään, kun sulla on tuossa tuo hyvä arvosana (10)". En tarkkaan muista, mutta se tuntui olevan pääsyy sijoituspaikalle. Ja Sodankylä oli se kaikkein kauimmaisin paikka. Sinne olisi ollut perseestä mennä.

Muistan 2000-luvun alusta että lomakkeessa kysyttiin numeroja matematiikasta ja liikunnasta. Eri asia sitten on, käytettiinkö näitä tietoja oikeasti minkään päätöksen perustana.

Vierailija
532/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkimieheksi.

Ihan samalla tavalla kuin normaali elämässäkin - johtajiksi, armeijan tapauksessa upseereiksi.

Siitä ne sitten valmistuu yhteiskuntaan toimimaan työnjohdossa tai vastaavissa vaativissa hommissa.

Terävin kärki suuntaa Arkadianmäelle tai yritysmaailman johtoon tai puolue kirjalla johonkin kliffaan hommaan antamaan perusteellisesti hiottuja lausuntoja kansalaisille ja medialle.

Vierailija
533/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivastoon

Lättäjalat ja puupää riittää.

Vierailija
534/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotilaskotiin paistamaan munkkeja.

Vierailija
535/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO 145. Sivari. Tietenkin… intti on vähän tyhmemmille.

Ite oon ihan tavallinen pulliainen - työmies.

Armeijassa olin 8 kk ja pääsin "majuriksi" - ei huono suoritus tavalliselle taaperolle.

Kerran heitin jonosta kokelaan jonon perälle vai peräti ulos (en muista), kun oli vaikea tapaus.

Mutta sellasta se on armeijassa, kun on valtaa, minä tosin olin huoltokomppaniassa ja sauna oli minun maailmani. Siellä laskimme rätei ja lumpui lauantait (ei päässy pahus la palveluun) ja kuten vääpeli sanoi ihan alussa, " tervetuloa, ihan ensiksi vaihdamme kaikille palveluspuvut, teidän pitää näyttää sille, että olette varusvarastolla "töissä", niin palveluspuku oli siis ihan priima ja saunassakin pääsi käymään ihan joka päivä.

Vierailija
536/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TT123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkimieheksi.

Ihan samalla tavalla kuin normaali elämässäkin - johtajiksi, armeijan tapauksessa upseereiksi.

Siitä ne sitten valmistuu yhteiskuntaan toimimaan työnjohdossa tai vastaavissa vaativissa hommissa.

Terävin kärki suuntaa Arkadianmäelle tai yritysmaailman johtoon tai puolue kirjalla johonkin kliffaan hommaan antamaan perusteellisesti hiottuja lausuntoja kansalaisille ja medialle.

"Terävin kärki Arkadianmäelle" - no ei nyt aivan, keskinkertainen+ mutta varmasti röyhkeimmät.

Terävin kärki on vientiteollisuuden palveluksessa, siellä jos pyllyilee/ei suoriudu odotusten mukaisesto niin saapi hakea hyvin nopeasti uusia haasteita talon ulkopuolelta.

Vierailija
537/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa varmaan kyberuhkien torjuntaan.

Mutta kun Ukrainan sotavideota katsoo, ei sielläkään pelkällä torakolla sodita. Paljon on esim. padilla tai tietokoneella käytettäviä raketteja tai ohjuksia, mitä lie (en tunne termistöä). Bayraktorin kaltaisia miehittämöttmiä lennokkeja, joita pitää kauko-ohjata tietokoneella.

Vierailija
538/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija ei testaa älykkyyttä eikä välitä siitä lainkaan. Näin siis kun olin itse 20 vuotta sitten siellä. Ainoastaan fyysisellä kunnolla oli merkitystä (kunhan ei ollut ihan hullu) johtotehtäviin valittaessa. Yllättäen urheilijoista tuli kaikista johtajia. Huomattavasti älykkäämmät mutta huonompikuntoiset jätettiin jopa AUK:ista pois.

Vierailija
539/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivaaolijuuarmeijassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄO 145. Sivari. Tietenkin… intti on vähän tyhmemmille.

Ite oon ihan tavallinen pulliainen - työmies.

Armeijassa olin 8 kk ja pääsin "majuriksi" - ei huono suoritus tavalliselle taaperolle.

Kerran heitin jonosta kokelaan jonon perälle vai peräti ulos (en muista), kun oli vaikea tapaus.

Mutta sellasta se on armeijassa, kun on valtaa, minä tosin olin huoltokomppaniassa ja sauna oli minun maailmani. Siellä laskimme rätei ja lumpui lauantait (ei päässy pahus la palveluun) ja kuten vääpeli sanoi ihan alussa, " tervetuloa, ihan ensiksi vaihdamme kaikille palveluspuvut, teidän pitää näyttää sille, että olette varusvarastolla "töissä", niin palveluspuku oli siis ihan priima ja saunassakin pääsi käymään ihan joka päivä.

Majuri on korkea sotilasarvo, et ole päässyt 8 kuukaudessa majuriksi.

Vierailija
540/1054 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukin käyneet tulee vänänä eli Vänrikkinä.