Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni " varoitus" äitiyslomalle jääville...

01.09.2006 |

Tänään postilaatikosta putosi iloinen yllätys. Niin ainakin luulin...Vihdoin ja viimein odotettu verotuspäätös vuodelta 2005.

Olin jäänyt äitiyslomalle vuoden 2004 lopussa ja äitiys-ja vanhenpainrahakausi loppui syksyllä 2005. Olin ollut palkkatyössä äitiysloman alkamiseen asti ja saamani raha perustuikin laskennallisesti 6kk työtuloihin. Koska tuloni putosivat melkein puoleen töissä tienaamastani odotin automaattisesti nyt saavani hieman palautuksia, koska veroprosentti pysyi ennallaan. Siis ennakonpidätysprosentti oli sama äitiys- ja vanhempainrahasta kuin palkkatuloista.

Kyllä itku pääsi kun maksettavaa olikin melkein 400 euroa lisäveroa!

Olin aivan varma, että kysessä on pakko olla jokin virhe yms. Rauhoituttuani soitin verotoimistoon. Tyly kommentti oli vain että kelan maksamista etuuksista ei saa verotuksessa minkäänlaisia vähennyksiä, niinkuin palkkatyöstä saa. Enhän minä matti meikäläinen voinut tällaisesta tietää...Tai en edes osannut ajatella kyseistä asiaa kun ei minulla mitään erikoisia vähennyksiä palkasta ole ollut, matkakuluja tai mitään muutakaan. Luulin että kun saan vähemmän rahaa niin ei siitä niin paljon veroakaan menisi. Työssä veroprosentti oli 18% ja nyt siis saamastani 9800 eurosta olisi pitänyt maksaa veroa n.25% eli 2500 euroa. Että sellaista...

Toivottavasti joku nyt ainakin muistaisi nostaa veroprosenttiansa kelaan jäädessään äitiyslomalle, ettei myöhemmin pettyisi yhtä ikävään yllätykseen kuin minä.

Olenkin pohtinut, että näinköhän meitä " rangaistaan" lapsenteosta. Äitiysraha ei muutenkaan ole millään lailla suuruudellaan pilattu ja muitakaan etuuksia ei liiemmin saa. Aina puhutaan pienituloisten verohelpotuksesta yms. Tähän kohtaan onkin tainnut jäädä pieni porsaanreikä. Onneksi tästä viisastuneena, nyt joulukuussa uudestaan äitiyslomalle jäädessäni aion ottaa heti 25% kannan...

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätkyiltä voi välttyä, jos ajoissa huolehtii, että veroa pidätetään oikein. Verottaja ei voi etukäteen tietää kuka tulee ensi vuonna saamaan sosiaalietuutta Kelasta, joten itse pitää huolehtia siitä, että on prosentti laskettu oikealle tulolle. Kelan päätökset ja tilianauhat mukaan ja myös selvitys vähennyksistä ja niiden kanssa verotoimistoon lasketuttamaan oikeaa prosenttia. Ansiotulovähennystä ei sosiaalietuuksista saa, joten se nostaa prosenttia verrattuna palkkatulon prosenttiin. Asuntolainan korot on vähennyskelpoisia, samoin liiton jäsenmaksut, mutta verokorttia muutettaessa pitää huomioida, että myös ne on laskennassa oikein. Kannattaa pyytää pankista etukäteen lappu, josta selviää ko vuoden asuntolainan korot, jos ei itse tiedä mitä tulee maksamaan. Samoin tulee selvittää muidenkin vähennysten oikea määrä. Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, mutta työkseni olen laskenut noita verokortteja muutaman vuoden ja tosi usein kysyessäni asiakkaalta esim korkojen määrää vastaus on, että en minä vaan tiedä, eikö ne siellä teidän koneella näy... Kun ei näy. Ei verottajalla ole mitään reaaliaikaista yhteyttä jokaisen veronmaksajan pankkitilille, joten asiakkaan tulee itse ne selvittää. Verottaja kyllä saa edellisen vuoden korot suoraan pankista, mutta esim v 2006 korot pankki ilmoittaa vasta joskus 2007 alkuvuodesta. Joten eipä niistä kovin paljon apua ole, jos tänä vuonna vielä muutosverokorttia hakee. Joskus voi mätkyjä tulla senkin takia, että tulot on kyllä kortissa oikein, mutta vähennyksiä (korkoja, matkakuluja) onkin sitten ihan reilusti liikaa. Ja ylimääräiset vähennysket pienentävät prosenttia turhaan ja sitten tulee niitä ikäviä mätkyjä. Uuden verokortin mukana tulee selvitysosa, mikä pitäisi tarkistaa, mut näistäkin kommenteista voi päätellä, et harva sitä viitsii lukea. Siitä näkyy tulot ja vähennykset ja jos ne pitää paikkaansa, pitäisi prosentin olla oikein. Siinä taitaa vielä oikein lukeakin, että tarkista tiedot. Prosenttia kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa myös kesken vuoden, jos saa monia eri tuloja esim alkuvuodesta palkkaa ja loppuvuodesta vaikka äitiyspäivärahaa. Nämä on monimutkaisia juttuja, mut mätkyt voi välttää jos ottaa asioista selvää ajoissa ja huolehtii, että Kelakin käyttää oikeaa prosenttia.

Vierailija
22/22 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ehtiikö sen veroprosentin äitiysrahalle laskettaa vasta kun päätös on jo tullut (saan työnantajalta 3 kk palkkaa)? Onko päätöksessä kuitenkin jo valmiina joku prosentti? Vai onko järkevää lasketuttaa prosentti jo ennen päätöstä, kun Kelan laskurilla saa laskettua paljonko tulee saamaan äitiysrahaa??

-tehdäänkö verokortti koko äitiyslomalle vai seuraavaan verokortin tuloon saakka (31.1.)??

-oletteko matkakustannuksia saavat laskettaneet eri verokortin sille 3 kk palkalliselle äitiyslomalle, kun ei kai silloin saa matkavähennyksiä kun ei kulje töissä?? Eli korkeampi prosentti kuin normaalisti töissä ollessa??

Kiitollisena vastauksista,

Sinda

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla