Ymmärrän ettei kaikki halua kannabiksen laillistuvan, mutta miksi jotkut vastustavat myös sen dekriminalisointia?
Tutkijat ja muut alan asiantuntijat ovat yksimielisiä dekriminalisoinnin hyödyistä yhteiskunnalle.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä haluaa ajatella myös näiden pössyttelijöiden parasta. Pakkohoito olisi kaikkein inhimillisin ratkaisu tälle porukalle.
Huh, huh näitä joitakin kommentteja. Ei tuohon voi sanoa kuin lääkkeet, lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä haluaa ajatella myös näiden pössyttelijöiden parasta. Pakkohoito olisi kaikkein inhimillisin ratkaisu tälle porukalle.
Miksi aina puhutaan pössyttelystä? Ei sitä tarvitse pössytellä vaikka käyttäisikin.
Miksi aina puhutaan ryyppäämisestä? Ei sitä tarvitse ryypätä vaikka käyttäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, huh näitä joitakin kommentteja. Ei tuohon voi sanoa kuin lääkkeet, lääkkeet!
Tottakai siihen pakkohoitoon lääkityskin kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ei muutu terveelliseksi vaikka se laillistettaisiin. Lisäksi rikollisten ja terroristien kanssa ei neuvotella, joten käyttö pysyköön rangaistavana. Yhteiskunnan tehtävä on torjua rikollisuutta eikä vapauttaa huumeita ja nostaa käsiään pystyyn rikollisten edessä.
Voit sentään olla kannabiksen vastustajana onnellinen, kun moni ei enää edes kokeile kannabista ennen kovia huumeita, joiden käyttö onkin moninkertaistunut Suomessa muutamassa vuodessa. Kannabiksesta ei edes moni pidä kun sitä kokeilee, mutta suuri osa kovien huumeiden kokeilijoista menetetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ei muutu terveelliseksi vaikka se laillistettaisiin. Lisäksi rikollisten ja terroristien kanssa ei neuvotella, joten käyttö pysyköön rangaistavana. Yhteiskunnan tehtävä on torjua rikollisuutta eikä vapauttaa huumeita ja nostaa käsiään pystyyn rikollisten edessä.
Kannabis on vähähaittaisin päihde, alkoholi taas kaikista haitallisin.
Olen kanssasi samaa mieltä, alkoholi tulisi myös kieltää, kuten kannabis.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että kannabiksen vastustajien keskuudessa on lukuisia narsisteja, jotka syyttävät lastensa ongelmista vain huumeita ja erityisesti kannabista, ja unohtavat kaiken sen vuosia jatkuneen perheväkivallan jonka itse ovat lapsiinsa kohdistaneet. Nämä narsistit eivät koskaan tule myöntämään, että kannabis ei ole niin haitallista millaisena se halutaan valistuksessa esitellä.
"Saitte tänään käsityksen Raakkunan faijasta, Joka on aina mua sortanut, mun teini iästä asti. Kun ei edes hyvästä yrityksestäni huolimatta, voinut ÄIJÄ koskaan olla asiallinen ja mukava. Vaan koitti mun omia ajatuksia muuttaa omiensa kaltaiseksi, ja valtaansa aina mun yli pommittaa. Sitä on kestänyt pojat kuulkaa näihin päiviin asti, vaikka ikää on mulla about 50v. Ja lopulta se tais tajuta, minkälainen HÖLMÖ se on asenteessaan ollutkaan. Kun ainoaa Esikois poikaa on ainoastaan valtansa alle sovittaa. Vai voinko iloita tästäkään. Sillä vähän käy sääliks jo äijää, vaikka vieläkin se nyrkit pystyssä mun edessä heristelee, ja olis tosi tyytyväinen jos poliisit sai syyn mut pidättää. SAASTA!"
Kirjoittaja on huumevalistajan poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä, alkoholi tulisi myös kieltää, kuten kannabis.
ala sitten tehdä jotain alkoholin kieltämisen eteen.
Kannabiksella on vaikea ketään orjuuttaa kun riippuvuus ei ole edes kahvin luokkaa. Paras orjuutushuume on edelleenkin ihan laillinen alkoholihuume, jonka aiheuttama riippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa, ja koska alkoholi tuhoaa tehokkaasti aivoja, se pitää myös ihmiset tyhminä ja helppoina hallittavina ja alistettavina. Alkoholihuume on siis paras huumausaine ihmisten tappamiseen, totaaliseen orjuuttamiseen ja omaisuuksien ryöstämiseen ihan laillisesti.
Kannabis on monipuolisin lääkekasvi koko maailmassa, ja hyvin vähähaittainen jopa todella runsaassakin päivittäiskäytössä. Ja kannabiksen lääkekäytön tutkimushan on vasta pääsemässä alkuun vuosikymmenien kieltolakisekoilujen jälkeen, ja jo nyt on täysin selvää, että se on monipuolisin lääkekasvi koko maailmassa.
Se on tämä pieni Bob Marley porukka joka mesoaa ja öyhöttää tästä kannabiksesta ja sen tuomista miljoonista mahdollisuuksista seota.
Vierailija kirjoitti:
Kiellettynäkin kannabis on vähähaittaisin päihde koko maailmassa, ja alkoholi on laillisena kaikista haitallisin.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis on monipuolisin lääkekasvi koko maailmassa, ja hyvin vähähaittainen jopa todella runsaassakin päivittäiskäytössä. Ja kannabiksen lääkekäytön tutkimushan on vasta pääsemässä alkuun vuosikymmenien kieltolakisekoilujen jälkeen, ja jo nyt on täysin selvää, että se on monipuolisin lääkekasvi koko maailmassa.
Lopeta nyt se höpöttäminen lääkekasveista. Eletään vuotta 2021 ja Asterixin kaltaiset taikapadat ja yrttisit voit pitää omana märkänä päiväunenasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo sama vale.
Kannabis ei ole vähähaittaisin päihde.
Tämä on korjattu useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Se on tämä pieni Bob Marley porukka joka mesoaa ja öyhöttää tästä kannabiksesta ja sen tuomista miljoonista mahdollisuuksista seota.
Ei ole mikään pieni porukka. Kannabista käyttää Suomessa joka kuukausi noin 60 000 ihmistä, vuosittain noin 200 000 ja noin miljoona on kannabista käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa tuossa on käytännössä? Jos ei ole laitonta, niin eikö se ole laillista?
Se ois vähänniinku nuuska. Ei saa myydä/ostaa/tehdä itse, mut jos käytät sitä et joudu ongelmiin
Eli halutaan pössypsykoosissa töihin, kouluun ym. Päissään ei jostain syystä saisi kuitenkaan tehdä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo sama vale.
Kannabis ei ole vähähaittaisin päihde.
Tämä on korjattu useamman kerran.
Kannabis on muita päihteitä vaarattomampaa, kertoo laaja EU-selvitys.
Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin.
Suurin osa kannabiksen käyttäjistä lopettaa sen polttamisen hieman alle tai yli 30-vuotiaana, EIVÄTKÄ HE KÄRSI MINKÄÄNLAISISTA KIELTEISISTÄ VAIKUTUKSISTA LOPETTAMISEN JÄLKEEN.
- Kaikki tekemämme vertailut osoittavat, että kannabis on käyttäjälleen monilla mittareilla mitattuna muita aineita turvallisempaa, kertoo raportin kirjoittamiseen osallistunut tutkija Robin Room.
Room tutustui raporttia varten useisiin laillisten ja laittomien päihteiden terveysvaikutuksia käsittelevään tutkimukseen, joissa selvitettiin päihteiden vaarallisuutta tai niiden haittavaikutuksia sekä niiden aiheuttaman päihtymyksen ja riippuvuuden astetta.
Roomin mukaan tutkimusten perusteella voidaan todeta seuraavaa:
- Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.
- Päihtymyksen aste: Vahvimman päihtymyksen aiheuttaa alkoholi. Seuraavina tulevat heroiini ja kokaiini, kannabis on listassa neljäntenä.
- Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.
Stakesin päihdetutkija Kristoffer Tigerstedt pitää raportin päätelmiä luotettavina. Hänen mukaansa ne ovat linjassa muiden tutkimusten kanssa.
Tigerstedt muistuttaa kuitenkin kannabiksen sosiaalisista riskeistä. Hänen mukaansa monet näistä johtuvat siitä, että kannabis on suuressa osassa maita laiton, toisin kuin alkoholi ja tupakka.
- Se merkitsee sitä, että kannabista käytetään yhteyksissä, jotka ovat usein yhteiskunnan marginaalissa. Ja silloin tietysti tulee mieleen, että kannabista käytetään myös muiden huumeitten yhteydessä.
Kannabiksen käyttö on yleistä
Kannabis on hyvin yleinen päihdeaine, sitä on kokeillut arviolta joka viides eurooppalainen aikuinen. Kuluneen kuukauden aikana sitä on käyttänyt yli 13 miljoonaa eurooppalaista.
Maailmassa tuotetaan käyttöön lähes 50 000 tonnia kannabisruohoa tai -hartsia joka vuosi.
(MTV3)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt se höpöttäminen lääkekasveista. Eletään vuotta 2021 ja Asterixin kaltaiset taikapadat ja yrttisit voit pitää omana märkänä päiväunenasi.
Tosiaan eletään vuotta 2021, ja edelleenkin kannabis on paras lääke mm. MS-tautiin, ja myös monipuolisin lääkekasvi maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että kannabiksen vastustajien keskuudessa on lukuisia narsisteja, jotka syyttävät lastensa ongelmista vain huumeita ja erityisesti kannabista, ja unohtavat kaiken sen vuosia jatkuneen perheväkivallan jonka itse ovat lapsiinsa kohdistaneet. Nämä narsistit eivät koskaan tule myöntämään, että kannabis ei ole niin haitallista millaisena se halutaan valistuksessa esitellä.
"Saitte tänään käsityksen Raakkunan faijasta, Joka on aina mua sortanut, mun teini iästä asti. Kun ei edes hyvästä yrityksestäni huolimatta, voinut ÄIJÄ koskaan olla asiallinen ja mukava. Vaan koitti mun omia ajatuksia muuttaa omiensa kaltaiseksi, ja valtaansa aina mun yli pommittaa. Sitä on kestänyt pojat kuulkaa näihin päiviin asti, vaikka ikää on mulla about 50v. Ja lopulta se tais tajuta, minkälainen HÖLMÖ se on asenteessaan ollutkaan. Kun ainoaa Esikois poikaa on ainoastaan valtansa alle sovittaa. Vai voinko iloita tästäkään. Sillä vähän käy sääliks jo äijää, vaikka vieläkin se nyrkit pystyssä mun edessä heristelee, ja olis tosi tyytyväinen jos poliisit sai syyn mut pidättää. SAASTA!"
Kirjoittaja on huumevalistajan poika.
Sokea reettakin näkee, että tuota tekstiä ei ole 50-vuotias mies kirjoittanut, vaan joku kloppi pilvipäissään kirjastosta varastetulla läppärillä.
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää edes sitä laillistamisen vastustamista, saatika sitä, että vastustaisi kaikkien huumausaineiden dekriminalisointia.
Kuinka heikko impulssikontrolli näillä vastustajilla on, kun pelkäävät laillistamisen ja dekriminalisoinnin räjäyttävän tänne nykyistä suuremman huumeongelman? Pidätteleekö heitä tosiaan vain se, että nyt kyseessä on laiton asia? En minä rupeaisi käyttämään huumeita, vaikka ne dekriminalisoitaisiin.
Minä en haluaisi edes tätä nykyistä huumeongelmaa. Haluaisin, että tämä nykyinenkin käyttö vähenisi. En näe mitään syytä miksei siitä voisi saada rangaistusta, jos se kerran on laitonta. Miksi ihmistet pitää saada käyttäjiksi ja heidän käyttönsä tehdä helpoksi? Ja mikä logiikka jossain hoitoon menemisessä on, jos kannabispuolustelijat niin vaarattomana sitä ainetta pitävät? Eihän siihen pitäisi olla mitään hoitotarvetta, jos se kerran on niin harmitonta.
Juuri näitä, joilla on huono impulssin kontrolli, pitää heidän, joilla se on hyvä suojella. Vahvojen pitää osata sanoa, että ei, ne huumeet eivät ole sinulle hyväksi ja siksi me emme niitä sinulle vapaasti anna. Vähän kuten lääkkeiden kanssa. Moni osaa kyllä lääkitä itsensä oikein hyvin. Harmi vaan, että se määrätty osa ei taas osaa.
Otetaan vaikka tänä vuonna syntyneet vauvat. Miksi heistä osan pitäisi 13 vuoden päästä alkaa polttamaan kannabista? Heidän elämästä pitää tehdä niin hyvä etteivät he haluaa 13, 15 tai 19 vuotiaina alkaa polttamaan yhtään mitään. Mutta nyt sitten määrätyt huumepromoilijat aivopesevät nämä lapset koko heidän lapsuutensa ajan siihen pisteeseen, että kun heistä tulee teinejä, he haluavat aloittaa huumeiden käytön. Kukaan lapsi ei synny huumeita haluavaksi, vaan ympäristö tekee hänestä sellaisen. Ja sitten heistä itsestään tulee äitejä ja isiä. He polttelevat siellä kotonaan, kun lapset leikkivät ehkä jopa samassa huoneessa? Miksi ihmeessä sellaisesta ei pitäisi rangaista? Sanoa, että ”ei se ole oikein mitä teet, mutta mitään ei tapahdu vaikka teetkin.”
Kannabis ei ole joku muutaman teinipojan harrastus, kun se juurtuu yhteiskuntaan. Se koskettaa monia, aivan kuten alkoholi. Ja sen kohdalla me tiedämme ettei se ainakaan monelle lapselle mitään onnellista lapsuutta ole tuonut.
Ainoa keino millä ihmiset eivät käytä tai tee jotain on juuri sosiaalinen paheksuminen ja rangaistusten pelko. Eikä sekään näytä vaikuttaneen kaikkiin.