Lasten pahoinvointia työelämän epävarmuuden takia!
No niin, tämähän on selvä asia, että aikuisten työelämän paineet ja nykyinen työelämän epävarmuus Suomessa aiheuttaa lasten pahoinvointia. Nyt pitäisi löytää ratkaisuja, joilla voisimme helpottaa yhä pahenevaa työelämän tilannetta Suomessa. Työelämä tuottaa pahoinvointia enenevissä määrin niin vanhemmille, kuin sitä kautta lapsillekin Suomessa nyt.
Kommentit (2)
Työelämä tuottaa pahoinvointia. Mun lapset ei ole kärsineet mun työttömyydestä yhtään, päinvastoin, ovat tosi iloisia kun olen kotona kun palaavat iltapäivällä koulusta. Olisi varmaan toinen tilanne, jos mieskin joutuis työttömäks, ja tulis rahahuolia...tällä hetkellä pärjäämme taloudellisesti. Silloin kun olin vuorotyössä, jossa mulla oli paljon iltavuoroja, lapset voivat selvästi huonommin....kaipasivat läsnäoloa ja tavallisia yhteisiä arki-iltoja..mitä sitä pienipalkkaisen, tylsän työn takia kannattaa oman perheen hyvinvointia uhrata. Pitää itse muuttaa tilanne, maanantaina menen työhaastatteluun päivätyöhön, jossa olis kiva sisältö ja palkallakin tultais hyvin toimeen!
Onhan tuo nyt ihan selvää. Lisäksi tänä päivänä suomalaiset muuttavat enemmän työn perässä kuin esimerkiksi 70-luvulla, jolloin oli edellinen suuri muuttoaalto. Ei se ole ihan pikkujuttu, että lapsen kotipaikka vaihtuu jatkuvasti, ja että koko perhe joutuu rakentamaan sosiaaliset verkostonsa aina uudelleen ja uudelleen. Jokainen tietää kuinka iso homma siinä on, eikä se kaikilta vaan edes onnistu.
Me olemme muuttaneet vuosi sitten työn perässä toiseen kaupunkiin ja se oli iso psyykkinen ponnistus, kun kaikki meni uusiksi. Samaan aikaan kun uudet työt veivät meistä vanhemmista mehut, piti jaksaa tukea lapsia ja olla heitä varten vieläkin enemmän kuin ennen. Lapset purkivat muutosta aiheutuneet stressin uhmaamalla ja kiukuttelemalla, mikä teki perhe-elämästä vähemmän herttaista.
Minä en muuta enää ikinä niin kauan kuin lapset ovat pieniä, olen sitten vaikka mieluummin työtön jos sellainen tilanne vielä tulee. Mieluummin lapsille pysyvät kasvuolosuhteet, pitkät ja tiiviit kaverisuhteet ja turvallisen tylsä lapsuus ja nuoruus kuin se että heidän pitää jatkuvasti sopeutua muutoksiin.