Herrasmiesmäisyys on todellisuudessa naisia alentava käyttäytymismalli
Koska se pohjaa ajatukseen että naiset tarvitsevat hyysäystä, koska heikompina astioina eivät itse jaksa, osaa, tai ymmärrä, ja ovat oletusarvoisesti köyhempiä. Siksi miehen tulee ja täytyy aina auttaa. Moni herrasmies on todellisuudessa hyväntahtoinen ja auttavainen, mutta sisimmässään sovinisti.
Eikö vain olekin?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:44"]
Oven avaaminen, takin laittaminen, tuolin kanssa avustaminen tai painavan kassin kantaminen on huomaavaista. Se kertoo ap sinusta itsestäsi, jos koet sen alentavana. Itsetuntosi on sen verran heikko, että tulkitset huomaavaisetkin eleet siten, että sinua ei arvosteta.
[/quote]
Kuinka moni mies menee kantamaan muiden miesten laukkuja? Jos ei mene mutta tekee sen naisille niin silloin se on alentavaa. Sellainen ihminen ei ole mukava ja avulias.
Minä naisellinen nainen nautin miesten pienistä huomion osoituksista, kuten siitä, että mies avaa minulle oven. Nämä taidot osaa paremmin vanhempi mies. Ja minun sydän on myös täysin sulatettu näillä huomionosoituksilla. Kyseinen mies on kohtelias kaikille, mutta minun kohdallani on vielä vähän jotain ekstraa.
Tasa-arvoa ei ole se, että meistä tehdään sukupuolettomia olentoja. Minäkin maksan oman laskuni, en halua jäädä velkaa mistään. Eikä kohtelias mies minua mitenkään alista, päinvastoin, kunnioittaa osaamisrani ja ammattitaitoani.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:49"]
Tuo oven avaaminen on ihan must. Mulla oli työhuonekaverina ihan mukava jeppe, joka ei ikinä, siis ikinä, avannut mulle ovea, kun käveltiin yhdessä syömään tmv. Se oikeasti häiritsi. Kaikki muut miehet osasi tehdä sen taitavasti. Tuli mieleen pikkupoika, jolle tekisi mieli huomauttaa asiasta. Itseasiassa eksälleni huomautin 19-vuotiaana seurustelun alkuaikana tästä ja sen jälkeen avasi 8 vuotta sujuvasti ovia. Toivottavasti on jatkanut hyvää tapaansa.
Pieni koketeeraus tekee maailmasta jännittävämmän. Eikö naiset saa joskus olla vähän rääpäleitä ja miehet machoilla? Edes avaamalla ovia. Johan tässä seksikin häipyy ajatuksista, jos pitää vallan elää ilman sukupuolirooleja.:)
[/quote]
Olet kyllä oksettava. Naisille ei todellakaan pidä avata ovia yhtään sen enempää kuin miehille ja sama vaaditaan myös naisilta.
Olet itseäsi täynnä ja luulet olevasi jotankin erityinen ja että muiden pitää sinua palvoa ja availla ovia.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:31"]
Eipäs, vaan naisia ylentävä. Mutta ap esittää hyvin syyn siihen, miksi suomessa naisia ei hyysätä missään määrin, vaan saavat itse avata ovensa, pukea takkinsa, maksaa laskunsa ja raahata painavat kantamuksensa. Entä tulkitseeko myös ap naisten osoittaman huomaavaisuuden ja kohteliaisuuden siten, että kohteliaisuuden kohde mielletään henkilöksi, joka kaipaa hyysäystä, on heikompi astia jne.?
[/quote] Huoh, moneen otteeseen on todettu, että normaali kohteliaisuus on eri asia. Ja se on eri asia kuin eleet, jotka läpinäkyvästi pitävät sisällään oletuksen toisen heikkoudesta tai köyhyydestä. Kohteliaisuuden ei pitäisi olla kauhean sukupuolisidonnaista. Vanhan tai huonokuntoisen päälle on kohteliasta auttaa takki, itse en sitä tarvitse tai kaipaa.
[/quote]
Juu-u, jokuhan täällä totesikin, että hän kaipaa vain normaalia kohteliaisuutta eikä mitään ihme ovien availuja - osaa nääs avata ne itsekin. LOL! Se kertonee kaiken mikä on normaalia kohteliaisuutta teidän mielestänne ja mikä herrasmiesmäisyyttä. Jääkö jäljelle mitään, mikä olisi luettavissa "normaaliksi kohteliaisuudeksi"?
Toisen ihmisen ovesta kulkemisen helpottaminen saisi kuulua jokaikisen ihmisen käytöstapoihin. Mielestäni on erittäin töykeää, jos joku sukupuolesta tai iästä riippumatta jättää pitämättä ovea auki kun takanansa tulee muita ihmisiä. Esimerkiksi. Ja kaikenlainen muu toisten huomioimattomuus. Se vain on tökeröä ja töykeää ja ah niin yleistä suomessa. Kun ei auteta, vaikka nähdään, että toinen vaikka ihan oikeasti tarvitsisi apua, saatika auteta muuten vain ja jaeta hyvää mieltä ja ystävällisyyttä, eletä niin kuin ihmisten kanssa pitäisi elää. Se olisi sitä hyvän kierrättämistä.
Kyllä suomalaiset ovat hyvin pitkälti hyvin umpimielistä ja junttimaista kansaa, ei voi taas muuta sanoa.
[/quote] Hahaa! Kirjoitin myös kyllä toiseen viestiin avaavani itse ovia muille. Toisille avataan ovi, kun tilanne on luonteva. Toinen asia on sellainen korostetun 'herrasmiestyylinen' avaaminen, joka ei kyllä kovasti minua ihastuta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:50"]
Itse käyttäydyn herrasmiesmäisesti saadakseni persettä. Naiset kiihoittuvat kun saavat tuntea itsensä vähäpätöisemmiksi ylvään miehen rinnalla.
[/quote]
Et ole herrasmies. Se ei tule esiin yhdessä illassa.
Oho, onpa tullut paljon vastauksia. Nyt on kyllä maailmankirjat sekaisin, kun niin moni on samaa mieltä! Siis ymmärsi pointin tarkoittamastani ylentämällä alentamisesta.
- ap, joka on lassukka, ei feministi.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:00"]
Minä naisellinen nainen nautin miesten pienistä huomion osoituksista, kuten siitä, että mies avaa minulle oven. Nämä taidot osaa paremmin vanhempi mies. Ja minun sydän on myös täysin sulatettu näillä huomionosoituksilla. Kyseinen mies on kohtelias kaikille, mutta minun kohdallani on vielä vähän jotain ekstraa. Tasa-arvoa ei ole se, että meistä tehdään sukupuolettomia olentoja. Minäkin maksan oman laskuni, en halua jäädä velkaa mistään. Eikä kohtelias mies minua mitenkään alista, päinvastoin, kunnioittaa osaamisrani ja ammattitaitoani.
[/quote]
Sukupuoli ei saa vaikuttaa mitenkään siihen miten sinua kohdellaan tai mitä sinulta vaaditaan
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:05"]
Koska se pohjaa ajatukseen että naiset tarvitsevat hyysäystä, koska heikompina astioina eivät itse jaksa, osaa, tai ymmärrä, ja ovat oletusarvoisesti köyhempiä. Siksi miehen tulee ja täytyy aina auttaa. Moni herrasmies on todellisuudessa hyväntahtoinen ja auttavainen, mutta sisimmässään sovinisti.
Eikö vain olekin?
[/quote]
Ei ole. Sovinismi on kuvaa miesten ylivaltaa kannattavasta aatteesta. Mies on keskimäärin(!) fyysisesti voimakkaampi kuin nainen. Tästä biologisesta tosiasiasta on todennäköisesti muotoutunut tapa, jossa mies on auttanut naista esimerkiksi kantamalla raskaita kantamuksia naisen puolesta. Näen ovien avaamisen enemmän kohteliaana viestinä, joka kertoo valmiudesta auttaa muita tarpeen mukaan. Ovien avaaminen on sitä paitsi kohteliasta ei ainoastaan naisille, vaan myös muille miehille.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:42"]
Ei se automaattisesti mene noin. Kyllä se voi osoittaa myös kunnioitusta ja empatiaa naisia kohtaan. Sitten on sellaisia näytteleviä lipeviä "herrasmiehiä" - ne ovat asia erikseen. Komppaan viitosta, joka mainitsi, että herrasmies voi olla syvällisesti tai pinnallisesti.
Mielestäni on naisia alentavaa kohdella heitä kuin miehiä. Se johtaa monissa tilanteissa naisten kannalta hyvin hankaliin tilanteisiin. Esim. työelämässä moni pienen lapsen äiti ei voi eikä halua aloittaa tärkeää kokousta klo 15, koska lapsi on haettava päiväkodista viimeistään viideltä ja mielellään ei ihan viimeisenä lapsena. Kyllä, lapsilla on myös isät, mutta kaikilla ei ole tai on vain joka toinen viikonloppu. Ja vaikka olisikin äidin kanssa samassa huushollissa, silti lapset ovat usein äidin päävastuulla, esim. koska "mies tienaa enemmän, joten hänen työnsä on tärkeämpää". - No, työpaikan miehet voivat joko vaatia naista olemaan "kuin mies" ja ilman erityiskohtelua ja kokous alkaa klo 15, koska se suurimmalle osalle parhaiten sopii ja "ainahan ne ovat tuohon aikaan olleet". Tai sitten työpaikka voi olla sellainen, että siellä huomioidaan, että "entä tämä, kun Leenan pitää lähteä klo 16 hakemaan lasta, mitä jos aloitettaisiin varuiksi klo 14.30". Eli herrasmiehellä olisi empatiaa ja myötätuntoa sitä kohtaan, että monesti naisten tilanne on sellainen, että tarvitsevat "erityiskohtelua", tai pikemminkin erilaista kohtelua kuin miehet.
[/quote]
Mitä vittua?? Sori, en edes pystynyt lukemaan loppuun asti, niin käsittämätöntä tuubaa tuo sun teksti. Niinkun mitä tekoa on on sillä, että sulla on tissit ja pillu, verrattuna siihen, että jollakulla on pieni lapsi joka täytyy hakea ajoissa päiväkodista??? Palaveri voidaa pitää klo 14, koska jonkun osallistuvan pitää hakea lapsi hoidosta. Palaveria ei pidetä sen takia klo 14, koska joku osallistuva on nainen. VOI HELVETTI.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:59"]
Oven avaaminen, takin laittaminen, tuolin kanssa avustaminen tai painavan kassin kantaminen on huomaavaista. Se kertoo ap sinusta itsestäsi, jos koet sen alentavana. Itsetuntosi on sen verran heikko, että tulkitset huomaavaisetkin eleet siten, että sinua ei arvosteta.
[/quote]
Kuinka moni mies menee kantamaan muiden miesten laukkuja? Jos ei mene mutta tekee sen naisille niin silloin se on alentavaa. Sellainen ihminen ei ole mukava ja avulias.
[/quote]
Moni mies saattaa kantaa vanhemman miehen laukkua. Sekin on mielestäni huomaavaista, ei alentavaa. Mietipä vaikka Suomen presidenttiä. Todennäköisesti hänen matkalaukkunsa kantaa joku muu kuin hän itse. Tehdäänkö se sen takia, että presidenttiä ei arvostettaisi?
Miehen kuuluu olla auktoriteetti niin kodin sisällä kuin ulkomaailmassa. Todellinen MIES huomioi heikompaa astiaa eli naista pienin huomion-osoituksin, juurikin kuten avaamalla ovet, auttamalla takin päälle, kantamalla raskaat kantamukset yms. Mies ottaa tilanteet haltuun niin arkisissa keskusteluissa kuin työelämässä. Näin lyhyesti voidaan todeta, että naiset eivät sukupuolleensa liittyvien ominaisuuksiensa vuoksi sovi esimiestehtäviin tai päättämään perheeseenkään liittyvistä merkittävimmistä asioista. On erittäin harmillista, että tämä tosiseikka on poljettu maahan näinä synkkinä tasa-arvovaatimusten aikoina, joka ei ole terve ajattelumalli!
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:26"]
Oletan ja toivon, että mies julkisissa tilanteissa auttaa takin päältäni ja päälleni, auttaa tuolin alleni, mutta ei tarvitse nousta pöydästä jos lähden naistenhuoneeseen (tätä tosin voi olla vaikea välttää, jos on upseereita pöydässä) sekä että hän maksaa laskun ja on muutoinkin kohtelias. Ovien avaus tietysti kuuluu asiaan.
Näistä kiitän ja hymyilen. Oma mieheni toimii näin ja olen siitä ikionnellinen. Ja näin hän toimii myös aikuisen tyttäremme kohdalla jos olemme esimerkiksi ulkona syömässä.
Olemme kyllä kotona ja työpaikalla tasa-arvoisia, mutta tiedän, että hän haluaa kasvatuksensa mukaisesti toimia kuten herrasmies.
[/quote]
eli naiset ovat lapsia jotka tarvitsevat apua pukeutúmisessa? eihän tuommoisia voi päästää ulos ilman tarkkailúa!! :D
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:08"]
Oletan ja toivon, että mies julkisissa tilanteissa auttaa takin päältäni ja päälleni, auttaa tuolin alleni, mutta ei tarvitse nousta pöydästä jos lähden naistenhuoneeseen (tätä tosin voi olla vaikea välttää, jos on upseereita pöydässä) sekä että hän maksaa laskun ja on muutoinkin kohtelias. Ovien avaus tietysti kuuluu asiaan.
Näistä kiitän ja hymyilen. Oma mieheni toimii näin ja olen siitä ikionnellinen. Ja näin hän toimii myös aikuisen tyttäremme kohdalla jos olemme esimerkiksi ulkona syömässä.
Olemme kyllä kotona ja työpaikalla tasa-arvoisia, mutta tiedän, että hän haluaa kasvatuksensa mukaisesti toimia kuten herrasmies.
[/quote]
eli naiset ovat lapsia jotka tarvitsevat apua pukeutúmisessa? eihän tuommoisia voi päästää ulos ilman tarkkailúa!! :D
[/quote]
Sinä et nyt ymmärrä sosiaalisen maailman sosiaalisia suhteita. Kyse ei ole kyvystä pukeutua vaan halusta osoittaa arvostusta toista kohtaan.
Toivotan sinulle onnea maailman turuilla kun joskus joudut esimerkiksi eurooppalaiseen kontekstiin. Oma asenteesi voi muodostua sinulle ainakin paremmissa piireissä ongelmaksi joka tulkitaan toisin kun haluaisit.
En ymmärrä, kuinka teet johtopäätöksen, että pienet huomionosoitukset (esim. takin laitto) johtavat siihen, että mies ottaa tilanteet haltuun keskusteluissa työelämässä ja kotona. Minulle voi auttaa takin päälle ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, olenko pätevä työelämässä, johdanko keskustelua tai päätänkö perheen asioista.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:07"]
Miehen kuuluu olla auktoriteetti niin kodin sisällä kuin ulkomaailmassa. Todellinen MIES huomioi heikompaa astiaa eli naista pienin huomion-osoituksin, juurikin kuten avaamalla ovet, auttamalla takin päälle, kantamalla raskaat kantamukset yms. Mies ottaa tilanteet haltuun niin arkisissa keskusteluissa kuin työelämässä. Näin lyhyesti voidaan todeta, että naiset eivät sukupuolleensa liittyvien ominaisuuksiensa vuoksi sovi esimiestehtäviin tai päättämään perheeseenkään liittyvistä merkittävimmistä asioista. On erittäin harmillista, että tämä tosiseikka on poljettu maahan näinä synkkinä tasa-arvovaatimusten aikoina, joka ei ole terve ajattelumalli!
[/quote]
[/quote]
Hienoa! Toinen samankaltaiseen käytökseen tottunut sentään löytyi.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
Moni mies saattaa kantaa vanhemman miehen laukkua. Sekin on mielestäni huomaavaista, ei alentavaa. Mietipä vaikka Suomen presidenttiä. Todennäköisesti hänen matkalaukkunsa kantaa joku muu kuin hän itse. Tehdäänkö se sen takia, että presidenttiä ei arvostettaisi?
[/quote]
Se kantaja on todennäköisesti töissä pressalla. ;)
Herrasmies on eri asia kuin lipevä huijari ja naisten naurattaja.
Minä otan kohteliaisuudet ja pienet eleet, kuten ovien avaamisen mielelläni vastaan. Se ei tee minusta yhtään sen avuttomampaa, tyhmempää tai hoivattavampaa. Enemmän minua häiritsee se, että aloittajalla on sen verran hatara itsetunto, että hän ylipäätään miettii, mitä se herrasmies ajattelee. Itse tiedät omat avusi ja jos kerran et ole avuton tai hyysättävä, ota kohteliaisuudet vastaan ja nauti niistä.
Aloitus oli todennäköisesti provo, mutta olen ihan varma, että on naisia, jotka näin ajattelevat. Ihminen ihmettelee taas.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:28"]
Minä otan kohteliaisuudet ja pienet eleet, kuten ovien avaamisen mielelläni vastaan. Se ei tee minusta yhtään sen avuttomampaa, tyhmempää tai hoivattavampaa. Enemmän minua häiritsee se, että aloittajalla on sen verran hatara itsetunto, että hän ylipäätään miettii, mitä se herrasmies ajattelee. Itse tiedät omat avusi ja jos kerran et ole avuton tai hyysättävä, ota kohteliaisuudet vastaan ja nauti niistä.
Aloitus oli todennäköisesti provo, mutta olen ihan varma, että on naisia, jotka näin ajattelevat. Ihminen ihmettelee taas.
[/quote]
Ei ei, ap on mies ja lassukka.
-ap
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:42"]
Ei se automaattisesti mene noin. Kyllä se voi osoittaa myös kunnioitusta ja empatiaa naisia kohtaan. Sitten on sellaisia näytteleviä lipeviä "herrasmiehiä" - ne ovat asia erikseen. Komppaan viitosta, joka mainitsi, että herrasmies voi olla syvällisesti tai pinnallisesti.
Mielestäni on naisia alentavaa kohdella heitä kuin miehiä. Se johtaa monissa tilanteissa naisten kannalta hyvin hankaliin tilanteisiin. Esim. työelämässä moni pienen lapsen äiti ei voi eikä halua aloittaa tärkeää kokousta klo 15, koska lapsi on haettava päiväkodista viimeistään viideltä ja mielellään ei ihan viimeisenä lapsena. Kyllä, lapsilla on myös isät, mutta kaikilla ei ole tai on vain joka toinen viikonloppu. Ja vaikka olisikin äidin kanssa samassa huushollissa, silti lapset ovat usein äidin päävastuulla, esim. koska "mies tienaa enemmän, joten hänen työnsä on tärkeämpää". - No, työpaikan miehet voivat joko vaatia naista olemaan "kuin mies" ja ilman erityiskohtelua ja kokous alkaa klo 15, koska se suurimmalle osalle parhaiten sopii ja "ainahan ne ovat tuohon aikaan olleet". Tai sitten työpaikka voi olla sellainen, että siellä huomioidaan, että "entä tämä, kun Leenan pitää lähteä klo 16 hakemaan lasta, mitä jos aloitettaisiin varuiksi klo 14.30". Eli herrasmiehellä olisi empatiaa ja myötätuntoa sitä kohtaan, että monesti naisten tilanne on sellainen, että tarvitsevat "erityiskohtelua", tai pikemminkin erilaista kohtelua kuin miehet.
[/quote]
Väärin. Naisia pitää kohdella AIVAN samalla tavalla kuin miehiä. Heille pitää antaa sama mutta myös vaatia sama ilman apuja ja erivapauksia.