Mitäs ruokaa kantarelleistä?
Keräsin niitä aikani kuluksi joku kymmenisen litraa. En ole ikinä tehnyt niistä mitään ja puoliso sitten ehdotti, että voisinko tehdä niistä jotain ruokaa kun ihmettelin, että mitä ihmettä tuli tehtyä... 🙈
Itse en syö sieniä, mutta mikä voisi upota? Myös lapselle.
Kommentit (45)
Sikamiehen kanttarellikastike
Paketti pekonia pienittynä
Keskikokoinen sipuli silputtuna
Valkosipulinkynsi halkaistuna
200 g kantarelleja pienittynä
Rosmariinin oksa
Kanalientä 2 dl
Kuivaa sherryä tai valkoviiniä 1 dl
Kermaa 1 dl
Koskenlaskija-juustoa 20 g
Mustapippuria (ja suolaa jos siltä tuntuu)
Vehnäjauhoja suurustamiseen, jos et malta keittää kasaan.
Pekonisilppu pannulle ja päälle 1 cm kerros vettä. Annetaan veden kiehua pois, jatketaan paistamalla kunnes pekoni kevyesti ruskistuu. Poistetaan pekoni pannulta, jätetään rasva.
Lisätään sipuli, paistetaan kunnes melkein ruskistuu. Lisätään valkosipuli, rosmariini ja sienet. Paistetaan usein sekoittaen kunnes sienet ovat kutistuneet noin puoleen. Heitetään valkosipuli pois.
Lisätään sherry, annetaan sen kiehua lähes pois. Kaadetaan kanaliemi pannulle, annetaan sen kiehua noin puoleen. Lisätään koskenlaskija, kerma, pippuri ja suola. Annetaan kiehua sen verran että juusto sulaa ja kastike käy hiukan paksummaksi. Suurusta vehnäjauholla jos haluat.
Syödään joko keitettyjen perunoiden tai pastan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sikamiehen kanttarellikastike
Paketti pekonia pienittynä
Keskikokoinen sipuli silputtuna
Valkosipulinkynsi halkaistuna
200 g kantarelleja pienittynä
Rosmariinin oksa
Kanalientä 2 dl
Kuivaa sherryä tai valkoviiniä 1 dl
Kermaa 1 dl
Koskenlaskija-juustoa 20 g
Mustapippuria (ja suolaa jos siltä tuntuu)
Vehnäjauhoja suurustamiseen, jos et malta keittää kasaan.Pekonisilppu pannulle ja päälle 1 cm kerros vettä. Annetaan veden kiehua pois, jatketaan paistamalla kunnes pekoni kevyesti ruskistuu. Poistetaan pekoni pannulta, jätetään rasva.
Lisätään sipuli, paistetaan kunnes melkein ruskistuu. Lisätään valkosipuli, rosmariini ja sienet. Paistetaan usein sekoittaen kunnes sienet ovat kutistuneet noin puoleen. Heitetään valkosipuli pois.
Lisätään sherry, annetaan sen kiehua lähes pois. Kaadetaan kanaliemi pannulle, annetaan sen kiehua noin puoleen. Lisätään koskenlaskija, kerma, pippuri ja suola. Annetaan kiehua sen verran että juusto sulaa ja kastike käy hiukan paksummaksi. Suurusta vehnäjauholla jos haluat.
Syödään joko keitettyjen perunoiden tai pastan kanssa.
Niin, ja täytyyhän se pekoni laittaa takaisinkin pannulle. Sen voi tehdä yhdessä kerman ja juuston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paista voissa kypsäksi ja pakasta. Kantarellissa on niin hienostunut maku, että en käyttäisi paljon mausteita. Risottoa varten olen ostanut kaupasta jopa valkoviiniä ja mielestäni sienirisotto on taivaallista.
Ei risotto mitään valkoviiniä tarvitse. Siihen voi käyttää pelkkää kasvislientä. Jos haluaa happoa lisää, voi laittaa tilkan sitruunamehua. Itse käytän usein Plantaforcen luomuyrttiliemikuutiota kasvisliemessä, on tosi hyvä tuote.
Vierailija kirjoitti:
Paista voissa kypsäksi ja pakasta. Kantarellissa on niin hienostunut maku, että en käyttäisi paljon mausteita. Risottoa varten olen ostanut kaupasta jopa valkoviiniä ja mielestäni sienirisotto on taivaallista.
Ei, sieniä ei kannata pakastaa rasvan kanssa, se rasva alkaa maistua härskiintyneeltä aika äkkiä. Eli kantarellit, kuten monet muutkin sienet, kannattaa pakastaa siten, että pannulla kiehuttaa niistä nesteet pois, mutta ei anna ruskistua. Jäähdytys ja pussiin, ilmat pois ja pakastimeen. Säilyy syömäkelpoisena pari vuotta vs. voin kanssa pakastettu pari kk.
(olen testannut, ja olen testannut uudestaan ja aina sama lopputulos, ei kannata laittaa voin kanssa pakastimeen)
Mutta jos tarkoitus on säilöä vain lyhyt hetki, niin ok, siihen toi voissa paistaminen sopii.
Mutta viime vuonna esimerkiksi laitoin noin 20 litraa kantarellejä pakkaseen, ja tarkoitus oli, että niitä voidaan syödä siihen asti, että tulee uusi sato. Meni aika nappiin, suppilovahveroita oli liian vähän, niitä pitää näköjään kerätä 40 litraa pakkaseen...