Mitäs ruokaa kantarelleistä?
Keräsin niitä aikani kuluksi joku kymmenisen litraa. En ole ikinä tehnyt niistä mitään ja puoliso sitten ehdotti, että voisinko tehdä niistä jotain ruokaa kun ihmettelin, että mitä ihmettä tuli tehtyä... 🙈
Itse en syö sieniä, mutta mikä voisi upota? Myös lapselle.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risottoa. Aivan sairaan hyvää.
Onko sulla ohjetta?
En ole mikään ihmeellinen kokki joten lutrailut valkoviinien kanssa menee yli ymmärryksen.. Risotto sinäänsä kiinnostaisi.
Ap
Mies tekee meillä ruuat, joten ei hajuakaan millä ohjeella tekee. Se lutraa sen viinin kanssa, mutta ei se ole sen kummempaa kun lisäillä sitä pikkuhiljaa. Ja liemikuutioita se käyttää myös. Ja parmesania. Kokeile googlailla sellaista reseptiä missä näitä aineksia on. On aivan taivaallisen hyvää ja mä voisin syödä sitä tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi kokeilla googlea hakusanalla ’kantarellireseptit’.
Olen kyllä googlannut. Ohjeet vain omasta mielestä aika outoja. Haluisin normi ruokaa, mikä maistuisi myös lapselle. Siispä luotin AV:een voimaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, kanttarellit parasta. Itse ehkä kerran vuodessa syön. Missä ap asuu, kun löytää niitä plajon? ite en löäydä mistään.
Etelä-Suomessa. Putsasin ne ja laitoin pusseihin missä talouspaperi pohjalla. Mietin jo että myyn osan niistä.
Piirakan osaan tehdä niistä. Ohjeet näyttivät helpoilta. Koitan tuota kastiketta heti huomenna. Tuskin vain saan kaikesta tehtyä ruokaa.
Ap
Sienet menee tosi pieneksi kun ne paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastike.On parasta ja viemkielen mennessään.Myös lapsilta.
Ensin paistat sieniä niin että neste haihtuu.Sitten paistat niitä voissa sipulin kanssa.
Päälle heität valmiin kolmen juuston kerman ja voila herkku on valmis!ja keitettyjen perunoiden kanssa.Tarvitseeko tämä jotain lihaa/kanaa/tms myös, niin että kastike olisi lisukkeena? Vai toimiiko kokonaisena ruokana ilman lihaa?
Ap
Ei missään nimessä!Vain kanttarelleja.On kanttarellikastike.Ja niin hyvää ja helppo.Meillä tapellaan tästä joka kerta.
Eikä varsinkaan mitään kolmejuustonkermoja vaan perinteistä kuohukermaa.
Kylläpä!on sairaan hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Oliko varma ettei ollu valevahveroita, kun noin paljon? T. kateellinen epäilijä
Olen varma. Tunnistan kyllä yleisimmät sienet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kanttarelli-pekonipasta.
Tää kuulostaa hyvältä. Vois upota lapsellekin.
Ap
Ei liity suoraan tähän, mutta ostin kaupasta kanttarellisulatejuustoa ja leivän päällä oli todella herkullista! Itse en osaa sienistä tehdä mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastike.On parasta ja viemkielen mennessään.Myös lapsilta.
Ensin paistat sieniä niin että neste haihtuu.Sitten paistat niitä voissa sipulin kanssa.
Päälle heität valmiin kolmen juuston kerman ja voila herkku on valmis!ja keitettyjen perunoiden kanssa.Tarvitseeko tämä jotain lihaa/kanaa/tms myös, niin että kastike olisi lisukkeena? Vai toimiiko kokonaisena ruokana ilman lihaa?
Ap
Ei missään nimessä!Vain kanttarelleja.On kanttarellikastike.Ja niin hyvää ja helppo.Meillä tapellaan tästä joka kerta.
Kylläpä!on sairaan hyvää!
Tuollaisia harvinaisia herkkuja ei todellakaan kannata pilata keinotekoisilla aromeilla ja vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risottoa. Aivan sairaan hyvää.
Onko sulla ohjetta?
En ole mikään ihmeellinen kokki joten lutrailut valkoviinien kanssa menee yli ymmärryksen.. Risotto sinäänsä kiinnostaisi.
Ap
Ei ole pakko laittaa viiniä. Ja osaat kai lukea. Ei reseptin seuraaminen kovin vaikeaa ole :D
Vierailija kirjoitti:
Ei liity suoraan tähän, mutta ostin kaupasta kanttarellisulatejuustoa ja leivän päällä oli todella herkullista! Itse en osaa sienistä tehdä mitään!
Kolmen juuston kerma:
kerma*, vesi, juustot* (6 %), juustoaromit*, muunnettu maissitärkkelys, suola, sakeuttamisaine (guarkumi).
Kanttarelli sulatejuusto: Juusto, vesi, kantarelli (4%), sulatesuolat (E452, E339), voi, kantarelliaromi (sisältää soijaproteiinia), säilöntäaine (E202), mausteet. Suola 1 %. Rasvaa 17 %.
Oikeesti nyt ihmiset!
Minusta kantarellipasta on parasta, tuorepastasta.
Pakastimeen tietysti valmiiksi paistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen juuston kerma:
kerma*, vesi, juustot* (6 %), juustoaromit*, muunnettu maissitärkkelys, suola, sakeuttamisaine (guarkumi).
Kanttarelli sulatejuusto: Juusto, vesi, kantarelli (4%), sulatesuolat (E452, E339), voi, kantarelliaromi (sisältää soijaproteiinia), säilöntäaine (E202), mausteet. Suola 1 %. Rasvaa 17 %.Oikeesti nyt ihmiset!
Ei kiinnosta.Hyviä molemmat!
eiVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen juuston kerma:
Kanttarelli sulatejuusto: Juusto, vesi, kantarelli (4%), sulatesuolat (E452, E339), voi, kantarelliaromi (sisältää soijaproteiinia), säilöntäaine (E202), mausteet. Suola 1 %. Rasvaa 17 %.Oikeesti nyt ihmiset!
Oikeesti mitä?
Jos mulla olisi noin paljon kantarelleja tekisin myös keiton ja kantarellipizzaa, vaalealla kastikkeella.
Jännä et niitä löytyy nyt noin paljon. Yleensä on kerätty niitä äidin kanssa jo juhannuksen jälkeen. Tänä vuonna niitä ei ollut silloin, kun oli niin kuumaa ja kuivaa.
Paista ne sipulin kanssa ja lisäksi keitettyjä perunoita. Helppoa ja hyvää. Ei tarvita mitään muita sörsseleitä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko varma ettei ollu valevahveroita, kun noin paljon? T. kateellinen epäilijä
Tänä vuonna on Pirkanmaalla ollut erittäin runsaasti kantarelleja. Normi vuonna olemme löytäneet ehkä 1-3 litraa ja tänä vuonna olemme keränneet 25 l kantarelleja. Suppissato vaikuttaa myös olevan erittäin runsas.
Joo tosiaan kantarelli-pekonipasta, eli:
- Paistele kantarelleja keskilämmöllä liedellä niin, että neste haihtuu ja sienet ”antautuvat” (kutistuvat ja pehmenevät) (tämän voit tehdä valmiiksi myös sille satsille, jonka pakastat, ja kannattaa pakastaa useampaan pussiin, niin saat täsmäannoksia valmiiksi)
- Paista rapeiksi, yhdistä kantarellien kanssa. Mausta hyvin kevyesti: suolaa korkeintaan ripaus (pekonissa on) ja hieman valkopippuria, se toimii sekä pekonin että sienten kanssa. Ei muuta. Sitten kermaa joukkoon. Vähän parmesanraastetta voi lisätä.
- Kääntele kastike hyvin keitetyn pastan (esim. tagliatelle) joukkoon ja tarjoile heti. Pinnalle voi ripotella lisää parmesania.
Taivaallista!
Vierailija kirjoitti:
Joo tosiaan kantarelli-pekonipasta, eli:
- Paistele kantarelleja keskilämmöllä liedellä niin, että neste haihtuu ja sienet ”antautuvat” (kutistuvat ja pehmenevät) (tämän voit tehdä valmiiksi myös sille satsille, jonka pakastat, ja kannattaa pakastaa useampaan pussiin, niin saat täsmäannoksia valmiiksi)
- Paista rapeiksi, yhdistä kantarellien kanssa. Mausta hyvin kevyesti: suolaa korkeintaan ripaus (pekonissa on) ja hieman valkopippuria, se toimii sekä pekonin että sienten kanssa. Ei muuta. Sitten kermaa joukkoon. Vähän parmesanraastetta voi lisätä.
- Kääntele kastike hyvin keitetyn pastan (esim. tagliatelle) joukkoon ja tarjoile heti. Pinnalle voi ripotella lisää parmesania.
Taivaallista!
Kiitos tätä teen ainakin. Ja siis tykkään kerätä sieniä ja juuri kantarelleja. Tänä vuonna sienet olivat elokuussa ihan kuivia ja pieniä ja yleensä elokuun alussa olen ne jo kerännyt.
Syyskuussakaan ei näkynyt, kunnes tänään ne olivat tupsahtaneet. Täällä ollut lämmintä ja sateista. Ihan valtavia määriä. Yleensä olen antanut ne vain pois tutuille ja kavereille.
Tänään vain huvitti se valtava näky pöydällä niitä putsattuja sieniä.
Mieskin ihmetteli miksen koskaan tee niistä meille mitään. No keräys on se mun juttu, mutta tänä vuonna voisin tehdä poikkeuksen.
Kiitos ohjeista.
Ap