Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kertoa lapselle, että hän ei ole nero?

Vierailija
25.10.2014 |

Minulla on kolme lasta; 20v,18v ja 12v. 20v ja 18v ovat erittäin lahjakkaita koulussa, vanhempi opiskelee lääketieteellisessä ja nuorempi saanut 3 L syksyn kirjoituksissa. Kolmas lapseni ei ole niinkään viisas, hänen keskiarvonsa on 6.5 ja hän silti puhuu miten hänestä tulee lääkäri tai lakimies. Nuorukainen kyllä lukee paljon kokeisiin, mutta tuloksia ei vain tule. Onko vinkkejä, miten kertoisin hänelle hellävaraisesti, että hänestä ei taida tulla mitään "suurta" ja että hänen kannattaisi mennä ammattikouluun. Välillä kyllä ihmetyttä mikä meni pilalle viimeisen kanssa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:09"]Minulla on kolme lasta; 20v,18v ja 12v. 20v ja 18v Taitaa lapsi olla tullut äitiinsä ainakin matematiikassa. [/quote]Opettele sinä vaan sitä lukemista siellä :)

[/quote]

Hän taisi jaksaa lukea ensimmäisen lauseen ja seuraavasta nuo numerot. Sitten oli jo matikkanerolle liikaa tekstiä ymmärrettäväksi. 

Vierailija
22/25 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:51"]

Mitä vikaa on ammattikoulussa? En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että sitä pidetään huonompana paikkana kuin lukiota. Kuka korjaisi autonne, jos ei olisi "duunareita"? Kuka asentaisi sähköt asuntoihinne? Kuka valmistaisi teille ruokaa kun käytte "ulkona" syömässä?

[/quote]

Kukaan ei ole väittänyt, etteivätkö amisammatit olisi arvokkaita, varmasti ovat. Mutta kyllä se fakta vain on, että keskimäärin siellä on heikommin peruskoulussa pärjänneitä ja matalamman älykkyyden omaavia yksilöitä kuin lukiossa.

[/quote]

Entä sitten? Eikö ole hyvä, että heilläkin on mahdollisuus tehdä työtä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:09"]Minulla on kolme lasta; 20v,18v ja 12v. 20v ja 18v Taitaa lapsi olla tullut äitiinsä ainakin matematiikassa. [/quote]Opettele sinä vaan sitä lukemista siellä :)

[/quote]

Hän taisi jaksaa lukea ensimmäisen lauseen ja seuraavasta nuo numerot. Sitten oli jo matikkanerolle liikaa tekstiä ymmärrettäväksi. 
[/quote]

Onhan tuossa ap:n tekstissä sen verran paljon piste ja pilkkuvirheitä että ihan ymmärrettävää lukuvirheet. Minäkin jouduin lukea useamman kerran.

Vierailija
24/25 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua ärsyttää sellaiset vanhemmat, jotka ovat itse käyneet "vain" amiksen, mutta silti patistavat lapsiaan lukioon ja akateemiselle uralle.

Vierailija
25/25 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eniten minua ärsyttää sellaiset vanhemmat, jotka ovat itse käyneet "vain" amiksen, mutta silti patistavat lapsiaan lukioon ja akateemiselle uralle." - En tiedä miten tuo kommentti liittyy aiheeseen, mutta se saa kysymääm että oletko muutenkin sitä mieltä, että ihmisen syntyperän pitäsi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, mitä lapsesta voi mahd. tulla? Luulisi, että esimerkiksi raskaassa ruumiilliessa työssä toiminut ja mahd. vielä tän vuoksi liian aikaisein sairas-eläkkeelle tms. haluaisi kannustaa lastaan - niin, että tämä voisi tulevaiusuudessa tehdä, jotain muutakin, kuten - niin että hän aattaisi tehdä siistiä sisätyötä, joiihin perinteisesti yliopistosta / korkeakouluista valmistuneet ovat edenneet.

- Joitain vuosikymmeniä sitten monella ei ollut mahd. valita, koska mitään yhtesikunnallisia turvaverkkoja, kuten opintotuki -järjestelmää ei ollut ja, ellei vanhemmilla ollut varoja, kuin hädin tuskin omiin menoihin niin tarvittiin "pieni" ihmie ja ennen kaikkea vanhempien antamaa henkistä tukea, etten sanoisi patistusta, jos tällaissta taustoista lapsi saattoi päästä opintielle kansakoulua pidemmälle. Kyse ei suinkaan ollut aina siitä, etteikö lapsella olisi ollut päätä opsikella. Eikä vain siksi, että me muut tuppaamme asettamaan oletuksia lapsen tulevaisuudesta sen mukaan, mistä lapsi on kotoisin.