Vauvojen purkkimössöt -LUKEKAA!
http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/
En tiedä, onko tää jo täällä ollutkin(?).
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:56"]Missä purkkiruuassa pääraaka-aineena on vesi tai vesi ja tärkkelys? En tiedä yhtäkään. Sen sijaan säilöntäaineita tai e-koodeja ei purkkiruuissa ole, vaan oikeita raaka-aineita.
[/quote]
Aika monessa on enemmän vettä, kuin mitään muuta sisältöä...
[/quote]
Kerrotko esimerkin? Itse en ole vielä sellaista nähnyt.
Vähän heikkoa tekstiä, kuulostaa raakaruokaan tms. hurahtaneelta noine "kuollutta ruokaa"-argumentteineen.
Ei ole tarkoitus, että yli 1-vuotias söisi jatkuvasti pelkkää purkkiruokaa. Alle 1-vuotias taas lähinnä maistelee ja totuttelee karkeaan ravintoon, eli tuskinpa soseiden antaminen purkista on iso synti.
Meillä ei lapsi purkkiruokia saa kuin esim. Pitkillä automatkoilla tai jos kylässä ei ole kotiruokaa tarjolla. Miksi ostaisin "paskaa" kun voin antaa samaa ruokaa kuin itse syön?
Hyvä juttu ja ihan maalaisjärjelläkin pääteltävissä, vaikka ei tutkimuksia olisi lukenutkaan. Hyvä että aiheesta puhutaan. :)
Rehellisesti en kyllä ymmärrä miksi tuossa jutussa niin rankasti syyllistetään taas markkinointikoneistoa, ei ihminen saa antaa itsensä olla niin pässi ja kritiikitön, että kaiken hölmöyden nielee pureksimatta, varsinkin kun kyseessä on se elämän tärkein asia.
Hipp Juureksia ja naudanlihaa 6kk: Porkkana* 47%, peruna* 29%, vesi, naudanliha* 8%, rapsiöljy*. * Luomu
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:56"]Missä purkkiruuassa pääraaka-aineena on vesi tai vesi ja tärkkelys? En tiedä yhtäkään. Sen sijaan säilöntäaineita tai e-koodeja ei purkkiruuissa ole, vaan oikeita raaka-aineita.
[/quote][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:56"]Missä purkkiruuassa pääraaka-aineena on vesi tai vesi ja tärkkelys? En tiedä yhtäkään. Sen sijaan säilöntäaineita tai e-koodeja ei purkkiruuissa ole, vaan oikeita raaka-aineita.
[/quote]
Todella monien hedelnäsoseiden raaka-aineluettelo alkaa sanalla vesi. Vettä on siis soseesta eniten. Sitten pitääkin lisätä hedelmäsokeria mauksi ja erilaisia sakeuttamisaineita. Nam!
Ei sillä, itsekin ostan lapselleni joskus valmisruokia. Mutta pääasiallisesti olen tehnyt hänen ruokansa itse, ihan kuten aikuisten ruoat.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:15"]
Hipp Juureksia ja naudanlihaa 6kk: Porkkana* 47%, peruna* 29%, vesi, naudanliha* 8%, rapsiöljy*. * Luomu
[/quote]
vaan 8% lihaa? Kuulostaa aika vähältä.. Ite oon käsittäny, et sellane reilu ruokalusikallinen desiä kasviksia kohden on hyvä suhde..
Puolivuotias ei tarvitse noin paljoa lihaa, ainakaan neuvola ei suosittele. Munuaiset rasittuvat turhaan.
Jos kaupanruuassa on muussattua perunaa, porkkanaa ja lihaa, niin miksi se on niiiiiin paljon huonompi vaihtoehto kuin äidin muussaama peruna, porkkana ja liha? Siis miksi niin huono, ettei sitä voi edes kutsua ruuaksi? Toki kaupanruuassa on vettä, mutta ainakin itse ohennan kotiruuankin vauvalle, koska liian tönkköä ruokaa vauva ei osaa syödä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:19"]Te jotka puolustatte purkkiruokia henkeen ja vereen, niin syökö teillä lapset aina niitä? Ettekö vain jaksa keittää perunaa ja porkkanaa ja mössätä niitä itse? Liian rankkaa?
[/quote]
Meillä syödään pääosin itsetehtyä mutta varsinkin vauvavaiheessa maistelutetaan ja laajennetaan ruokavaliota purkkiruokienkin avulla, helppoa ja halpaa kokeilla että mistä se lapsi tykkää ja mikä sopii lapselle. Ja aina saatavilla, kaikkia marjoja ja hedelmiä ei ole (hyviä) ympäri vuoden.
8kk eteenpäin on syöty kotiruokaa useimmiten, purkkeihin on turvauduttu kiireessä, jos kylässä ei ole tarjolla kotiruokaa jne... Tilanteen mukaan. Purkkiruoka ei ole mitenkään verrattavissa eineksiin joten mitä pahaa siinä on että joskus niihin turvautuu?
Ja kysymys ei ole joko tai, ei ole pakko käyttää pelkästään itsetehtyjä tai pelkästään purkkeja, on myös kultainen keskitie. Ja kun oli keskusteluja mauista niin meillä osa ruuista kelpaa vain purkista mutta sama ruoka itsetehtynä ei maistu (vaikkapa stroganoffi).
Vanhemman lapsemme (1,5v) lempiruoka on silti kotiruokaa. Pienempi vielä maisteluvaiheessa. Perunat ja porkkanat nyt tekee vasemmalla kädellä mutta en ala perustaa mitään sosetehdasta kun tämä maisteluvaihe on niin lyhyt. Ei pakkaseenkaan mahtuisi kaikki. Eli erikoisemmat marjat ja hedelmät ja jotkin muut ruuat annan suosiolla purkista.