Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen purkkimössöt -LUKEKAA!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän jokainen lapsi on syönyt vain purkkiruokia siitä asti, kun lihat on otettu mukaan eli n. 8kk iässä. Lähinnä vain perunaa ja porkkanaa olen keittänyt siihen sekaan. Ja miksikö näin? No siksi, koska en koskaan saanut niistä lihoista niin samettisenpehmeitä, että meidän lapset olisi ne nielleet.

Purkkiruoilla sitten mentiinkin aina pitkästi yli vuoden ikäiseksi asti. Jopa lähes 2 vuotiaiksi jonkun kohdalla. Pitäisikö noissa lapsissa nyt näkyä jotenkin se, että ovat syöneet vain kaupan soseita?

Vierailija
42/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja katselkaapas Finelin sivuilta, mitä kaikkea vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita marjat, hedelmät ja vihannekset sisältävät. Kai sen järkikin sanoo, että jos soseeseen lisätään tärkkelyksiä ja paljon vettä, kuten purkkiruokiin lisätään yleensä, niin noiden osuus soseesta pienenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:30"]

Meidän jokainen lapsi on syönyt vain purkkiruokia siitä asti, kun lihat on otettu mukaan eli n. 8kk iässä. Lähinnä vain perunaa ja porkkanaa olen keittänyt siihen sekaan. Ja miksikö näin? No siksi, koska en koskaan saanut niistä lihoista niin samettisenpehmeitä, että meidän lapset olisi ne nielleet.

Purkkiruoilla sitten mentiinkin aina pitkästi yli vuoden ikäiseksi asti. Jopa lähes 2 vuotiaiksi jonkun kohdalla. Pitäisikö noissa lapsissa nyt näkyä jotenkin se, että ovat syöneet vain kaupan soseita?

[/quote]

pitäisi kyllä aika räikeästi näkyä, sillä tuon "asiantuntijan" mielestä lapsesi eivät ole saaneet koskaan ruokaa tai ravintoa.

Vierailija
44/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:31"]

Ja katselkaapas Finelin sivuilta, mitä kaikkea vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita marjat, hedelmät ja vihannekset sisältävät. Kai sen järkikin sanoo, että jos soseeseen lisätään tärkkelyksiä ja paljon vettä, kuten purkkiruokiin lisätään yleensä, niin noiden osuus soseesta pienenee.

[/quote]

Niin, sen takiahan sinne sitten yleensä lisätään niitä tärkeimpiä ravinteita jälkikäteen. Mitenhän muuten, jos sose steriloidaan ensin ja lisätään ravinteet jälkikäteen, niin onko meillä sitten sosetta jossa on surkeasta marjasisällöstä huolimatta enemmän ravinteita, kuin samalla tavalla steriloidussa 100% marjasoseessa?

Vierailija
45/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:30"]

[/quote]

pitäisi kyllä aika räikeästi näkyä, sillä tuon "asiantuntijan" mielestä lapsesi eivät ole saaneet koskaan ruokaa tai ravintoa.

[/quote]

Kai nämä on sitten niitä pyhällä hengellä kasvaneita.

Vierailija
46/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piltti päärynäsose: päärynäsose (100%), c-vitamiini. Just katoin purkin kyljestä.

Vierailija
47/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:35"]

Niin, sen takiahan sinne sitten yleensä lisätään niitä tärkeimpiä ravinteita jälkikäteen. Mitenhän muuten, jos sose steriloidaan ensin ja lisätään ravinteet jälkikäteen, niin onko meillä sitten sosetta jossa on surkeasta marjasisällöstä huolimatta enemmän ravinteita, kuin samalla tavalla steriloidussa 100% marjasoseessa?

[/quote]

Ihminen tarvitsee 21 eri kivennäis- ja hivenainetta sekä 13 eri vitamiinia, ei niistä kaikkia lisätä kaupan purkkimössöihin.

Vierailija
48/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilykeruoka ja pakastettu ruoka on tietenkin aina huonompaa kuin tuoreista raaka-aineista valmistettu ja heti syöty. Koskee ihan samalla tavalla lasten kuin aikuisten ruokia.

Puristettu appelsiinimehu on eri asia kuin purkitettu täysmehu. Ensimmäinen on emäksistä tuoreruokaa, toinen hapanta säilykettä.

Vierailija
49/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:31"]

[/quote]

[/quote]

Miksi tätä tarvitsee edes miettiä? Suomalaisia marjoja ei tarvitse steriloida. Raakoina toki ovat myös kaikista terveellisimpiä.

Vierailija
50/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:59"]

Piltti päärynäsose: päärynäsose (100%), c-vitamiini. Just katoin purkin kyljestä.

[/quote]

http://pilttipiiri.fi/lastenruoka/tuote/paarynaa-4-kk-125-g 

tämä on ainut mikä löytyy piltin sivuilta.

Vierailija
51/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 20:15"]

Säilykeruoka ja pakastettu ruoka on tietenkin aina huonompaa kuin tuoreista raaka-aineista valmistettu ja heti syöty. Koskee ihan samalla tavalla lasten kuin aikuisten ruokia.

Puristettu appelsiinimehu on eri asia kuin purkitettu täysmehu. Ensimmäinen on emäksistä tuoreruokaa, toinen hapanta säilykettä.

[/quote]

Paitsi, että on ihan tutkittu, että pakastevihanneksissa on usein enemmän vitamiineja jäljellä kuin tuoreissa. Tuoreet pitäisi syödä nopeasti pois, jos haluaa saada kaikki vitamiinit eikä saisi säilöä pitkää aikaa. Tuore menettää vitamiineja nopeammin kuin pakasteessa oleva.

Vierailija
52/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:59"]

[/quote]

http://pilttipiiri.fi/lastenruoka/tuote/paarynaa-4-kk-125-g 

tämä on ainut mikä löytyy piltin sivuilta.

[/quote]

https://www.k-ruokakauppa.fi/k-extra-puhakka/tuotteet/224275/piltti-paarynaa-125g-4kk 

jaa ne on näköjään noita uusia puolalaisia pilttejä. Pitäydyn kotimaisessa mieluummin.

Vierailija
53/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pysynyt hengissä noiden pilttien ansiosta. Pahassa päihdekoukussa söin pari vuotta vain noita muksujen soseita. Muu ei pahimpina aikoina pysynyt sisällä. tää nyt ei kuulunut tänne, halusin vain kertoa, paha olla vieläkin.

Vierailija
54/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas mustavalkoista ajattelua täällä. Purkkiruoka ei ole ruokaa lainkaan, vaan "paskaa" ja "mössöä". Kotiruokaakin kuumennetaan ja muussataan sekä laimennetaan. Samoja raaka-aineita, toki osassa kaupanruokia on esimerkiksi vehnätärkkelystä, kun kotiruuassa se voisi olla vehnäjauhoa.

Tottakai vaikkapa muussattu peruna sisältää enemmän perunan kivennäisaineita kuin kaupan sose, jossa voi olla lisäksi vettä. Harva kai ei kuitenkaan ohenna kotitekoista perunasosetta vauvalle tai ei anna esimerkiksi vuoden ikää lähestyvälle vaikkapa kastiketta sen perunan kanssa. Tai vaikka kaupan perunasose olisikin laimeampaa, niin ihanko tosiaan se on "paskaa" ja ravinnoksi kelpaamatonta? Ruoka, joka on kuitenkin tehty oikeista raaka-aineista ja kuumennettu ja soseutettu? Ruoka, joka on puhdasta, jossa on tarkkaan mietitty määrä energiaa ja hyvää rasvaa ja joka ei sisällä säilöntäaineita? Vauvan purkkiruoka ei ole verrattavissa eineksiin, jotka yleensä sisältävät paljon suolaa ja huonoa rasvaa.

Äidinmaito on vauvalle parasta maitoa, mutta korvikekin on hyvää ja sillä kasvaa. Purkkiruokakin on hyvää ruokaa ja sillä kasvaa, vaikka ei kotiruuan veroista olisikaan. Ei se silti mitään paskaa ole.

T. Äiti, jonka esikoinen syö jo pelkkää kotiruokaa ja vauva yhden lämpimän aterian kotiruokaa ja toisen kaupanruokaa

Vierailija
55/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä äidinmaidon hyvää rasvaa purkkiruokiin lisätä, vaan korvataan jollain epämääräisellä kasvirasvalla.

Vierailija
56/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein nyt 8 kk muksulleni soseet itse niin kauan kun ne soseet käsitti yhtä raaka-ainetta. Siis nämä ensimmäiset hedelmä- ja vihannessoseet. Höyrytin ja soseutin ison satsin kerralla, helppoa kuin heinänteko. Kun kuvioihin tuli mukaan liha ja useampaa eri vihannesta per ruokalaji, aloin syöttää purkkiruokia. Miksi? No siksi, että tällaisten soseiden valmistaminen on työlästä ja aikaavievää, kun pitäisi myös tehdä aikuisten ruoka (itse syömme esim. hyvin mausteista ruokaa, joka ei sellaisenaan vauvalle sovi). Tässä vaiheessa pitäisi olla soseissa sattumiakin ja niitä on tehosekoittimella vaikea saada sopivasti aikaiseksi.

Kun lapsi siirtyy noin vuoden ikäisenä sormiruokailemaan, saa hän tietysti samaa ruokaa kuin mekin, mausteineen päivineen. Siihen asti mennään näillä. Ja todellakin syynään purkkien ainesluettelon tarkkaan enkä osta mitään paskaa.

Vierailija
57/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin katson mitä purkki sisältää. Esim semper sisälsi 100% porkkanaa silloin kun mulla oli purkkiruokaikäinen. Ja oolannin pakasteperunamuusi sisältää 100% perunaa, ei mitään muuta. Siksi siihen pitääkin lisätä vettä. Lastenruokaan menevissä raaka-aineissa on muuten hurjasti matalammat pitoisuudet torjunta-ainejäämiä yms sallittu kuin tavis raaka-aineissa. Näin ollen voisi perustellusti väittää, että tavallista banaania ja vihanesta itse soseuttava myrkyttää lastaan. Vaan empä viiti niin fanaatikoksi ryhtyä.

Vierailija
58/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun mielestä aika mielenkiintoinen keskustelu ja pohdinnan aihe. Harmi vaan, että oma lapseni on jo kohta seitsemän vuotias ja pitkälti äidinmaidonkorvikkeella ja purkkiruuilla kasvanut. Imetin kyllä noin puolivuotiaaksi, mutta mitä se pelasti kun itse söin todella ravinneköyhää ruokaa?

Onneksi lapseni on aivan priimaterve, ei minkäänlaista allergiaa tai sairautta. Nenä ei ole koskaan valunut niinkuin monilla ikätovereillaan. (Tiedätte varmaan joidenkin taaperoiden kroonisesti valuvan nenän.)

Jos luoja joskus minulle vielä toisen lapsen suo, niin olen huomattavasti valveutuneempi soseuttamaan perunat ja porkkanat, jopa marjasoseet. Haluaisin myös imettää vähintään vuoden ikään asti, itse terveellistä ruokaa samalla syöden. Toivon mukaan lapsi pysyisi sitten yhtä terveenä kuin tämä ensimmäinen.

Tää ei ollut sarkasmia, vaan siis oikeasti minua kaduttaa että olin lapseni vauvaiän aikoihin vielä niin pimennossa näistä ravintoasioista, että pelkään tehneeni jotain tuhoa. Mutta onneksi ei ainakaan vielä mitään sellaista ole havaittavissa :/

Vierailija
59/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lämpötila viitta autoklaaviin, höyryllä steriloidaan just tosa 121 asteessa. Nuo piltitt mahdollisestii kypsytetään tuossa samalla, ainakin jotain purkkiruokia käsitellään niin. Ne on siiinä lämmössä aika lyhyen ajan, pahemmin niille rehuille käy hellalla kun pyöritellään vedessä yli puolituntia.

Vierailija
60/70 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 15:56"]

Missä purkkiruuassa pääraaka-aineena on vesi tai vesi ja tärkkelys? En tiedä yhtäkään. Sen sijaan säilöntäaineita tai e-koodeja ei purkkiruuissa ole, vaan oikeita raaka-aineita.

[/quote]

Lähes jokaisessa purkissa lukee ensimmäisenä vesi! Ja niissä muutamassa jäljelle jääneessä se on sitten toisena tai kolmantena!

Tiesithän muuten, että tuoteselosteessa ainesosat pitää mainita niin, että tuote jota on eniten, mainitaan ensin? Ja että jos tuoteselosteessa mainitaan esim. vesi tai sokeri, se ei tarkoita raaka-aineiden jo valmiiksi sisältämää vettä tai sokeria, vaan niiden lisäksi erikseen lisättyä vettä ja sokeria?

Eli valtaosa purkkiruoista on tosiaan yhdistelmä vettä, sokeria ja tärkkelyksiä, ja sitten hieman marjoja, hedelmiä tai kasviksia tuomaan väriä ja antamaan tuotteelle nimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi