Opettaja oli pyytänyt lapseni tänään sivuun ja kysyi syökö lapsi aamupalaa. Ennustaakin tämä lastensuojeluilmoitusta?
Lapsi, kolmasluokkalainen, vastasi että ei syö, koska ei pysty syömään aamusta kun siitä tulee paha olo. Itselläni oli joskus sama juttu, edes syömisen ajatteleminen oksetti. Vasta parin-kolmen tunnin kuluttua pystyi syömään. Mitään viestiä opettaja ei ole laittanut kotiin tai kysellyt lapselta enempää. Mikähän tässä nyt on takana?
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on täysin oikeutettu huoleensa. Koulussa työskennelleenä olen ikävästi joutunut seuraamaan ja kuulemaan, kun lapset ovat tulleet kouluun nälissään joko omaa syytään tai syystä, että vanhemmat eivät ole tuoneet jääkaappiin mitään, mitä lapsi itse osaisi aamuisin ottaa, eli liian paljon täysin holtittomia ja välinpitämättömiä vanhempia. Lapsiparat, voi lapsiparat! Ei ole oikein katsoa sivusta, kun lapsi on täysin flegmaattinen tunnilla ja kun kysyin, onko jokin huoli, niin huolena oli NÄLKÄ, se ei kuulosta kovin nykypäivältä.
MIKSI koulussa ei koskaan ole huolta siitä lapsen syömisestä silloin, kun se pitkä nälkä johtuu koulun toimista?
Kun siihen ei pysty vaikuttamaan. Vanhemmat pystyy vaikuttamaan mitä lapsi syö aamulla tai mitä laitetaan evääksi.
Miten niin muka ei pysty vaikuttamaan?
Kouluihin vain se määrä oppilaita, joille rakennus on mitoitettu. Heti alkaa lounaat löytyä lounasaikaan eikä 9.45.
Välipalamahdollisuus.
Ja kahvila kouluun, josta myös ostaa välipalaa. Kuten yksityiskouluissa.
Jaa, meidän lasten koulu on mitotettu kuudellesadalle oppilaalle ja koulussa käy nyt 326 oppilasta. Silti syövät kolmessa erässä: 10.00, 11.00 ja 12.00. Ei haluta, että kutoset ja ykköset syövät samaan aikaan. Vältetään turhaa härdelliä näin.
Siellä on kyllä välipala asiatkin järkipohjalla.
Mun lapsen koulu on 300 oppilaan koulu. Siellä on 630 oppilasta. Ja ruokatunnin pituus on 15 minuuttia.
Ruokatunnin jälkeen on aina välitunti. Sen voi vielä käyttää syömiseen tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat pelkäävät lastensuojelua. Opettajat pelkäävät, että voivat saada syytteen siitä, jos eivät olleet lastensuojeluasioissa tarpeeksi aktiivisia.
Höpöhöpö. Edelleenkään opettajat ei ota yhteyttä pikkuasioista lastensuojeluun vaan yrittää ehdottaa lasten huoltajille muuta ratkaisua kuin sen, että lapsi on aamupäivät nälissään eikä jaksa keskittyä sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä tää nykyaika kun vanhemmat joutuvat elämään lastensuojelun pelossa vaikka oisi ihan tavallinen perhe jossa lapsista pidetään ihan hyvää huolta.
Tämä. Itse en ole koskaan uskaltanut puhua edes uupumuksesta neuvolassa koska pelkään lastensuojelua.
Nykyäänhän korostetaan että jos on ihan pienikin huoli niin on ok heittää perhe lastensuojelun, sen kasvottoman koneiston hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasellinen kaurapuuroa ja pari leipäpalaa maidon kera. Jokainen lapsi jaksaa nämä syödä ja ovat terveellisiä. Nykyaikana on vaan paha tapa tarjota aamusta iltaan epäterveellistä roskaa tai ei mitään..
Kuule ei jaksa, kun ei jaksa ylipainoinen viisikymppinenkään. Mä olen joutunut opettelemaan aamusyömisen, joten yksi pieni omena tai desin verran marjoja on ok. < nuokin on ison työn takana, kun ei vaan vielä maistu.
Sitten ysiltä tauolla syön leivän kahvin kanssa, että jaksaa puolille päivin.
Jaksaa vallan mainiosti. Nykyajan lapsille on vain operattu roskaruuan syönti eli kaikki vähäänkään terveellinen "ei mene alas" tai "en jaksa syödä".
Mä taas olen opettanut lapseni syömään terveellistä ruokaa tuoreista raaka-aineista, ja lopputulos on ettei se suostu syömään koulussa juuri mitään.
Sen sijaan "tuoreet" karkit ja mehut epäilemättä maistuvat oikein hyvin.
Ovatko karkit ja mehut sinulle terveellistä ja tuoretta ruokaa, vai mistä tuollainen ajatus tuli päähäsi?
Höpöhöpö! Ei välipala ole kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat pelkäävät lastensuojelua. Opettajat pelkäävät, että voivat saada syytteen siitä, jos eivät olleet lastensuojeluasioissa tarpeeksi aktiivisia.
Höpöhöpö. Edelleenkään opettajat ei ota yhteyttä pikkuasioista lastensuojeluun vaan yrittää ehdottaa lasten huoltajille muuta ratkaisua kuin sen, että lapsi on aamupäivät nälissään eikä jaksa keskittyä sen takia.
Höpöhöpö.
Lakiteksti sallii pienimmänkin hippusen kanssa häiriköinnin.
Opetaja kirjoitti:
Höpöhöpö! Ei välipala ole kielletty.
Kyllä se joissakin kouluissa on. Minun lapsillani se on ollut kielletty alakoulussa ja nuorimman lapsen yläkoulussa. Vanhin oli yksityiskoulussa ja siellä se sallittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasellinen kaurapuuroa ja pari leipäpalaa maidon kera. Jokainen lapsi jaksaa nämä syödä ja ovat terveellisiä. Nykyaikana on vaan paha tapa tarjota aamusta iltaan epäterveellistä roskaa tai ei mitään..
Kuule ei jaksa, kun ei jaksa ylipainoinen viisikymppinenkään. Mä olen joutunut opettelemaan aamusyömisen, joten yksi pieni omena tai desin verran marjoja on ok. < nuokin on ison työn takana, kun ei vaan vielä maistu.
Jaksaa vallan mainiosti. Nykyajan lapsille on vain operattu roskaruuan syönti eli kaikki vähäänkään terveellinen "ei mene alas" tai "en jaksa syödä".
Mä taas olen opettanut lapseni syömään terveellistä ruokaa tuoreista raaka-aineista, ja lopputulos on ettei se suostu syömään koulussa juuri mitään.
Ovatko karkit ja mehut sinulle terveellistä ja tuoretta ruokaa, vai mistä tuollainen ajatus tuli päähäsi?
Ironia on ilmeisesti tuntematon tyylilaji palstalla. Ei edes lainausmerkit sanan "tuore" kohdalla soita kelloja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on täysin oikeutettu huoleensa. Koulussa työskennelleenä olen ikävästi joutunut seuraamaan ja kuulemaan, kun lapset ovat tulleet kouluun nälissään joko omaa syytään tai syystä, että vanhemmat eivät ole tuoneet jääkaappiin mitään, mitä lapsi itse osaisi aamuisin ottaa, eli liian paljon täysin holtittomia ja välinpitämättömiä vanhempia. Lapsiparat, voi lapsiparat! Ei ole oikein katsoa sivusta, kun lapsi on täysin flegmaattinen tunnilla ja kun kysyin, onko jokin huoli, niin huolena oli NÄLKÄ, se ei kuulosta kovin nykypäivältä.
MIKSI koulussa ei koskaan ole huolta siitä lapsen syömisestä silloin, kun se pitkä nälkä johtuu koulun toimista?
Kun siihen ei pysty vaikuttamaan. Vanhemmat pystyy vaikuttamaan mitä lapsi syö aamulla tai mitä laitetaan evääksi.
Miten niin muka ei pysty vaikuttamaan?
Kouluihin vain se määrä oppilaita, joille rakennus on mitoitettu. Heti alkaa lounaat löytyä lounasaikaan eikä 9.45.
Välipalamahdollisuus.
Ja kahvila kouluun, josta myös ostaa välipalaa. Kuten yksityiskouluissa.
Jaa, meidän lasten koulu on mitotettu kuudellesadalle oppilaalle ja koulussa käy nyt 326 oppilasta. Silti syövät kolmessa erässä: 10.00, 11.00 ja 12.00. Ei haluta, että kutoset ja ykköset syövät samaan aikaan. Vältetään turhaa härdelliä näin.
Siellä on kyllä välipala asiatkin järkipohjalla.
Mun lapsen koulu on 300 oppilaan koulu. Siellä on 630 oppilasta. Ja ruokatunnin pituus on 15 minuuttia.
Ruokatunnin jälkeen on aina välitunti. Sen voi vielä käyttää syömiseen tarvittaessa.
Ei ole täällä.
Ja välitunneilla on muutenkin syöminen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä tää nykyaika kun vanhemmat joutuvat elämään lastensuojelun pelossa vaikka oisi ihan tavallinen perhe jossa lapsista pidetään ihan hyvää huolta.
Tämä. Itse en ole koskaan uskaltanut puhua edes uupumuksesta neuvolassa koska pelkään lastensuojelua.
Nykyäänhän korostetaan että jos on ihan pienikin huoli niin on ok heittää perhe lastensuojelun, sen kasvottoman koneiston hampaisiin.
Epäilemättä olet oppinut näin palstalla jossa aina lapsia huostataan kun vanhemmat on katsoneet tunnin liian pitkään telkkaria ja juoneet kaljan ja unohtaneet pestä lapsen hampaat joskus. Ja palstamammat uskoo kuten uskoo rokotesalaliitotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä olet oppinut näin palstalla jossa aina lapsia huostataan kun vanhemmat on katsoneet tunnin liian pitkään telkkaria ja juoneet kaljan ja unohtaneet pestä lapsen hampaat joskus. Ja palstamammat uskoo kuten uskoo rokotesalaliitotkin.
Lastensuojelu ei ole yhtä kuin huostaanotto.
Sen sijaan se on loputonta vatulointia ja palaveria ja tarkkailua ja häiriköintiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannattaa herätä sen verran aikaisemmin, että aamiainen jo maistuu. Opettajana oli kurjaa katsella aamupäivisin kalpeita, nuokkuvia lapsia, jotka eivät olleet saaneet minkäänlaista aamupalaa.
Eikö ole järkevämpää ottaa reppuun mukaan jotain syötävää, kuten hedelmä, mysliä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ironia on ilmeisesti tuntematon tyylilaji palstalla. Ei edes lainausmerkit sanan "tuore" kohdalla soita kelloja...
No haluatko kertoa, mistä päättelet näiden ”tuoreiden” karkkien ja mehujen maistuvan lapselleni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan se on loputonta vatulointia ja palaveria ja tarkkailua ja häiriköintiä.
Opettaja ei edelleenkään tekisi lastensuojeluilmoitusta ap:n tilanteesta. Kumma kun silti hoetaan puppua sen sijaan että edes yrittäisitte ymmärtää, miksi se opettaja kysyy aamupalasta ja miksi sellaista olisi ehkä syytä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aamuiseen äklötykseen auttaa 2 suolakeksiä. Kun kroppa on niillä herännyt voi syödä muutakin. Aamupaloja syömättömät lapset ovat ihan kauheita kun ruokailu lähestyy. Oppimisesta ei tule yhtään mitään.
Ei kannata totutella syömään suolakeksejä. Ovat tosi epäterveellisiä, mutta niihin voi koukuttua.
Mulla sipahti 2. luokkalainen totaalisesti aamulla klo 8.30 liikuntatunnilla, kun hän ei ollut syönyt aamupalaa eikä ollut edes juonut vettä. Oli pahoinvoiva ja vain makasi maassa. Selvisi sitten, että ei ollut syönyt ja juonut mitään ja lapsi vietiin äkkiä ruokalaan saamaan jotakin syötävää ja juotavaa. Yleensä opettajalla on ihan hyvä syy kysellä näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei edelleenkään tekisi lastensuojeluilmoitusta ap:n tilanteesta. Kumma kun silti hoetaan puppua sen sijaan että edes yrittäisitte ymmärtää, miksi se opettaja kysyy aamupalasta ja miksi sellaista olisi ehkä syytä syödä.
Et sinä sitä tiedä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä, että nykyvanhemmat vetää herneet nenään normaalista opettajan työstä. Kun itse kävin koulua, opettaja otti kotiin yhteyttä kun en käyttänyt pakkasella pipoa. Syy pipon puutteeseen oli oikeasti siinä, että en tykännyt äidin ostamasta piposta.
Se voi olla normaalia opettajan työtä mutta ennen vanhaan tällaiset kyselyt eivät saaneet vanhempia pelkäämään lastensuojelua mutta nykyään saavat.
Lisäksi tässä tapauksessa ei vanhempaan edes otettu yhteyttä, lapselta vain kyseltiin. En ymmärrä miksi vanhempi pitäisi jättää pimentoon jos todella on huolta lapsesta.