Opettaja oli pyytänyt lapseni tänään sivuun ja kysyi syökö lapsi aamupalaa. Ennustaakin tämä lastensuojeluilmoitusta?
Lapsi, kolmasluokkalainen, vastasi että ei syö, koska ei pysty syömään aamusta kun siitä tulee paha olo. Itselläni oli joskus sama juttu, edes syömisen ajatteleminen oksetti. Vasta parin-kolmen tunnin kuluttua pystyi syömään. Mitään viestiä opettaja ei ole laittanut kotiin tai kysellyt lapselta enempää. Mikähän tässä nyt on takana?
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannattaa herätä sen verran aikaisemmin, että aamiainen jo maistuu. Opettajana oli kurjaa katsella aamupäivisin kalpeita, nuokkuvia lapsia, jotka eivät olleet saaneet minkäänlaista aamupalaa.
Minä olin koulussa kalpea ja nuokkuva siksi, että oli pakko herätä joka aamu aikaisin kouluun ja sitten istua siellä tunkkaisessa meluisassa luokassa loisteputkien alla. Aamupalan kyllä söin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on täysin oikeutettu huoleensa. Koulussa työskennelleenä olen ikävästi joutunut seuraamaan ja kuulemaan, kun lapset ovat tulleet kouluun nälissään joko omaa syytään tai syystä, että vanhemmat eivät ole tuoneet jääkaappiin mitään, mitä lapsi itse osaisi aamuisin ottaa, eli liian paljon täysin holtittomia ja välinpitämättömiä vanhempia. Lapsiparat, voi lapsiparat! Ei ole oikein katsoa sivusta, kun lapsi on täysin flegmaattinen tunnilla ja kun kysyin, onko jokin huoli, niin huolena oli NÄLKÄ, se ei kuulosta kovin nykypäivältä.
MIKSI koulussa ei koskaan ole huolta siitä lapsen syömisestä silloin, kun se pitkä nälkä johtuu koulun toimista?
Siksi, koska teidän pikku räkänokat ovat nirppanokkaisia räkänokkia. Koulussa on täysin syömäkelpoista ruokaa, sen ei tarvitse olla Gourmet tai Michelin tähtiluokan ravintoloiden ruokaa, mutta se pitää nälän poissa ja virkeänä, mutta ihmetten, miten aamulla nälkäisenä kouluun tullut lapsi pystyy protestoimaan ja äkäillä, ettei hän syö sitä tuota tai tätä. Tuskin lapsi kotonakaan saa mitään ensiluokkaista ja ravintolaruoan mitat täyttävää ruokaa.
Minun lapsi joutuu syömään lounaan kello 10.
Se ei liity mitenkään räkänokkaisuuteen.
Koulussa on liikaa oppilaita. Sekään ei liity räkänokkaisuuteen.
Mun lapselle ei kans maistu aamupala, mutta jos ei sitä kotona syö, tulee vähintään 15h tauko syömisestä vaikka lounas jo klo 10:30. Kukaan terve ei ole niin pahoinvoiva aamulla ettei voi syödä muutamaa pähkinää/rusinaa tai pikkuista voileipää tai vaikka palaa juustoa ja desiä mehukeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Mun lapsen koululla LOUNAS on kello 10. Ja koulua voi olla kello 15.30 asti, minkä jälkeen tunnin kotimatka.
Mutta välipalat koululla ehdottomasti kielletty.
Monessa koulussa on välipala-automaatit, joista voi ostaa hedelmää, reissumiestä tms. terveellisiä välipaloja.
Yhteyttä nyt kouluun ja vaadit heitä ottamaan välipalan käytäntöön. Sitten hedelmä reppuun ja syö ennen matkan alkua viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sijaan olisin huolissani lapsen voinnista. Voisi olla niin, että aamiainen veisi sen pahan olon pois. Koska opettaja ei varmaan kysele kaikilta aamiaisesta, lapsi on todennäköisesti valittanut nälkää tai nälän huomaa muuten. Se tässä on huolestuttavaa.
Ap varmaan itsekin tietäisi jos lapsi on ollut huonovointinen, kuitenkin oma lapsi (ilmeisesti) kyseessä. Aika karuksi on tämä maailma mennyt jos ei vanhempia enää nähdä lapsen ensisijaisina huoltajina vaan automaattisesti oletetaan että tuollainen ulkopuolisten sekaantuminen on kaikkien perheiden kohdalla tarpeen.
Eihän se ap ole näkemässä, miten se lapsi jaksaa siellä koulussa ennen kouluruokaa. Opettaja sen sijaan näkee. Koska hän tuskin kyselee kaikilta oppilailtaan aamupalasta, jotenkin se lapsesta näkyy.
Oletko koskaan kuullut että perheissä voisi olla esim. jonkinlaista keskusteluyhteyttä perheenjäsenten välillä? Kyllä minusta on vanhempaa kohtaan väheksyvää jos oletetaan ettei vanhempi tietäisi lapsen voivan huonosti koulussa, lapset yleensä nimittäin kertoo huonosta olosta ja muusta poikkeavasta vanhemmilleen. Tuossa että ulkopuolinen alkaa perheen ravitsemusasioihin puuttua pitäisi olla taustalla selkeä näyttö, esimerkiksi toistuvaa voimattomuutta, ja siitä pitäisi ensisijaisesti olla yhteydessä vanhempiin. Lapsen sivuun vieminen ja lapselta uteleminen on loukkaavaa vanhempaa kohtaan.
Milloin ihmisistä on tullut noin herkkähipiäisiä?
Varmaan herkkyys liittyy siihen että epäillään ettei omasta lapsesta huolehtisi. Onhan se nyt aika syyllistävää ja minusta ainakin loukkaavaakin, varsinkin kun asiaan puututaan tavallaan vanhemman selän takana. Itse ainakin varmistaisin opettajalta että mistä asiassa on kyse.
Jos teille on ok että vanhemmuuteenne (johon myös ravitsemusasiat kuuluu) puututaan niin mikäs siinä. Itse en tykkäisi mutta onneksi onkin ollut aina kivoja opettajia. Niitä kyyliä muistan kuitenkin omasta lapsuudesta ja joskus vieläkin saattaa esim. tutuilta kuulla huonoja kokemuksia. Opettajissa on eroja.
Niin. Aamupala on monen mielestä puoli litraa puuroa, banaani, lasi maitoa ja iso leipä höysteillä. Saa olla aika isoruokainen että jaksaa tuon, mutta ei se tarkoita että ei söisi sitten yhtään mitään. Vaikka haukkaus banaania ja voileipäkeksi on vaihtoehto. Voi sitten sanoa syöneensä vaikkei mahaa täyteen syökään kuten ei syö moni muukaan.
On aivan varma homma että jos lapsen ruokailuväli venyy 12 tai jopa 15 tuntiin (iltapala klo 19-21 ja lounas aikaisintaan klo 10) niin lapsi ei ole hyvinvoiva ja rauhallinen aamun tunneilla.
Ihan hyvä että opettaja teki niin. Tiedän kokemuksesta että nykyajan lapset eivät pahemmin syö kunnolla aamupalaa tai jos syö se on sipsiä tai rasvaista epäterveellistä.. Puurolla on hyvä päivä aloittaa ja sen kyllä jokainen pystyy syömään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sijaan olisin huolissani lapsen voinnista. Voisi olla niin, että aamiainen veisi sen pahan olon pois. Koska opettaja ei varmaan kysele kaikilta aamiaisesta, lapsi on todennäköisesti valittanut nälkää tai nälän huomaa muuten. Se tässä on huolestuttavaa.
Ap varmaan itsekin tietäisi jos lapsi on ollut huonovointinen, kuitenkin oma lapsi (ilmeisesti) kyseessä. Aika karuksi on tämä maailma mennyt jos ei vanhempia enää nähdä lapsen ensisijaisina huoltajina vaan automaattisesti oletetaan että tuollainen ulkopuolisten sekaantuminen on kaikkien perheiden kohdalla tarpeen.
Eihän se ap ole näkemässä, miten se lapsi jaksaa siellä koulussa ennen kouluruokaa. Opettaja sen sijaan näkee. Koska hän tuskin kyselee kaikilta oppilailtaan aamupalasta, jotenkin se lapsesta näkyy.
Oletko koskaan kuullut että perheissä voisi olla esim. jonkinlaista keskusteluyhteyttä perheenjäsenten välillä? Kyllä minusta on vanhempaa kohtaan väheksyvää jos oletetaan ettei vanhempi tietäisi lapsen voivan huonosti koulussa, lapset yleensä nimittäin kertoo huonosta olosta ja muusta poikkeavasta vanhemmilleen. Tuossa että ulkopuolinen alkaa perheen ravitsemusasioihin puuttua pitäisi olla taustalla selkeä näyttö, esimerkiksi toistuvaa voimattomuutta, ja siitä pitäisi ensisijaisesti olla yhteydessä vanhempiin. Lapsen sivuun vieminen ja lapselta uteleminen on loukkaavaa vanhempaa kohtaan.
Milloin ihmisistä on tullut noin herkkähipiäisiä?
Varmaan herkkyys liittyy siihen että epäillään ettei omasta lapsesta huolehtisi. Onhan se nyt aika syyllistävää ja minusta ainakin loukkaavaakin, varsinkin kun asiaan puututaan tavallaan vanhemman selän takana. Itse ainakin varmistaisin opettajalta että mistä asiassa on kyse.
Jos teille on ok että vanhemmuuteenne (johon myös ravitsemusasiat kuuluu) puututaan niin mikäs siinä. Itse en tykkäisi mutta onneksi onkin ollut aina kivoja opettajia. Niitä kyyliä muistan kuitenkin omasta lapsuudesta ja joskus vieläkin saattaa esim. tutuilta kuulla huonoja kokemuksia. Opettajissa on eroja.
Opettaja ei puutu kenenkään vanhemmuuteen jos hän on huolissaan lapsesta, vaan hän koettaa turvata lapsen olot, hänen lapsuutensa. Aivan aiheellinen kysymys tuo aamupalan syömistä koskeva, jokin syy siihen on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että opettaja teki niin. Tiedän kokemuksesta että nykyajan lapset eivät pahemmin syö kunnolla aamupalaa tai jos syö se on sipsiä tai rasvaista epäterveellistä.. Puurolla on hyvä päivä aloittaa ja sen kyllä jokainen pystyy syömään..
Paitsi vilja-allerginen ja keliaakikko.
Muutenkin voisitte heittää puuronne jo hemmettiin ja keskittyä omiin asioihinne.
Lautasellinen kaurapuuroa ja pari leipäpalaa maidon kera. Jokainen lapsi jaksaa nämä syödä ja ovat terveellisiä. Nykyaikana on vaan paha tapa tarjota aamusta iltaan epäterveellistä roskaa tai ei mitään..
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä sen sosiaalityöntekijän ilmeen, kun lukee lasu-ilmoitusta opettajalta: ilmoituksen syy: lapsi kertoo, että ei syö aamupalaa😂
Täähän on suht yleinen ongelma kouluissa. Aamupalattomat lapset joko nukkuu aamutunneilla tai sitten ovat tolkuttoman rauhattomia.
Etenkin viikonloppujen jälkeen, kun osasssa perheissä vielä syödään miten sattuu, kun on vapaata. Joko rahanpuute tai ei pidetä rutiineista kiinni.
Sossun ilme tulee olemaan lähinnä turhautunut, että ei taas yksi tämmöinen.
Toki opettaja tulee ekana ottamaan yhteyttä kotiin ja muistuttaa ravinnon tärkeydestä lapsen kehityksessä. Sitten jos mitään ei tapahdu, niin sossuun yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin voisitte heittää puuronne jo hemmettiin ja keskittyä omiin asioihinne.
Hekin voivat näitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hekin voivat näitä syödä.
Miksi ihmeessä pitäisi? Ja mitä muiden syömiset sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Lautasellinen kaurapuuroa ja pari leipäpalaa maidon kera. Jokainen lapsi jaksaa nämä syödä ja ovat terveellisiä. Nykyaikana on vaan paha tapa tarjota aamusta iltaan epäterveellistä roskaa tai ei mitään..
Kuule ei jaksa, kun ei jaksa ylipainoinen viisikymppinenkään. Mä olen joutunut opettelemaan aamusyömisen, joten yksi pieni omena tai desin verran marjoja on ok. < nuokin on ison työn takana, kun ei vaan vielä maistu.
Sitten ysiltä tauolla syön leivän kahvin kanssa, että jaksaa puolille päivin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat tietää kaiken mitä koulussa tapahtuu ja miten lapsella menee, mihin tarvitaan koulun ja kodin välistä yhteydenpitoa ja Wilmaa? Ai retkipäivät? Lapsihan itse kertoo, mikä päivä sellainen on. Koenumerot? Lapsi Itse kertoo. Poissaolot? Kyllähän kotona tiedetään millon lapsi on poissa, ei niitä olen tartte merkitä eikä niitä selvittää. Jne jne.
No miksei siellä wilmassa sitten laitettu vanhemmalle viestiä että lapsi on ollut väsynyt, voimaton tms.? Tuo opettajan toimintahan nimenomaan osoittaa ettei yhteydenpito koulun ja vanhempien välillä ole tarpeen kun lapselta kerran saa sen totuudenmukaisen tiedon. Edelleen minusta tuossa tilanteessa pitäisi ottaa yhteys vanhempaan eikä ensimmäisenä epäillä että lapsi ei saa kotonaan ruokaa. Toki lapsenkin kanssa voi jutella jos asia opettajan mielestä todella oli akuutti, mutta on jotenkin outoa jos kotiin ei ilmoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ei jaksa, kun ei jaksa ylipainoinen viisikymppinenkään. Mä olen joutunut opettelemaan aamusyömisen, joten yksi pieni omena tai desin verran marjoja on ok. < nuokin on ison työn takana, kun ei vaan vielä maistu.
Jaksaa vallan mainiosti. Nykyajan lapsille on vain operattu roskaruuan syönti eli kaikki vähäänkään terveellinen "ei mene alas" tai "en jaksa syödä".
Ota valokuvia aamupaloista ja lapsesta näytöksi, saatat tarvita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa vallan mainiosti. Nykyajan lapsille on vain operattu roskaruuan syönti eli kaikki vähäänkään terveellinen "ei mene alas" tai "en jaksa syödä".
Mä taas olen opettanut lapseni syömään terveellistä ruokaa tuoreista raaka-aineista, ja lopputulos on ettei se suostu syömään koulussa juuri mitään.
Äitini oli kotiäiti. Aamulla oli vaatteet katsottu valmiiksi, hiukset laitettiin milloin millekin kampaukselle, aamupala oli tehty valmiiksi ja söin sen. Jokainen kouluaamu näin. Mutta oli kertoja, joina oksensin aamupalan koulumatkalla. Aamupalassa ei ollut mitään vikaa, mutta ei vain pysynyt sisällä. Edelleenkin aikuisiällä aamupalojen syönti on vaikeaa.