Opettaja oli pyytänyt lapseni tänään sivuun ja kysyi syökö lapsi aamupalaa. Ennustaakin tämä lastensuojeluilmoitusta?
Lapsi, kolmasluokkalainen, vastasi että ei syö, koska ei pysty syömään aamusta kun siitä tulee paha olo. Itselläni oli joskus sama juttu, edes syömisen ajatteleminen oksetti. Vasta parin-kolmen tunnin kuluttua pystyi syömään. Mitään viestiä opettaja ei ole laittanut kotiin tai kysellyt lapselta enempää. Mikähän tässä nyt on takana?
Kommentit (413)
Perheenne on luupin alla. Voimia!
Ap:n sijaan olisin huolissani lapsen voinnista. Voisi olla niin, että aamiainen veisi sen pahan olon pois. Koska opettaja ei varmaan kysele kaikilta aamiaisesta, lapsi on todennäköisesti valittanut nälkää tai nälän huomaa muuten. Se tässä on huolestuttavaa.
Opettaja on saanut selvyyden asiasta jota kysyi. Luultavasti lapsesi on väsynyt ja äksy aamupäivisin. Olisi välinpitämättömyyttä jollei opettaja yrittäisi ottaa selvää mistä lapsen poikkeava käytös/jaksaminen johtuu. Lapsellasi on välittävä opettaja.
Kasvava lapsi tarvitsee ruokaa. Luultavasti lapsi on nuutunut eikä jaksa keskittyä opetukseen kunnolla ja siksi opettaja kysyi asiasta. On mielestäni aika eri asia jos aikuinen ihminen jättää aamiaisen syömättä, lapsi pitää saada syömään jotain.
Tuskinpa mitään lasua on tulossa, opettajilla on ihan tarpeeksi töitä eikä ne ala lasuja huvikseen tekemään.
Heitä pillimehu reppuun. Saa vähän energiaa jos tarvii. Mut jos sama opettaja alkaa väittämään. Et lapsi syö koulussa kolme lautaista ruokaa. Älä hätäile. Ei syö. Joku muu ei silloin ole syönyt itselleen määrättyjä annoksiaan.
Olen ollut useassa koulussa töissä ja aika normi käytäntö tuntuu olevan että kun päivä on pitkä niin oppilailla on lupa ottaa välipala kouluun. Saattaa olla tietty aika esim klo 13 tunnin alussa jolloin nämä eväät syödään. Myös omilla lapsillani on ollut näin. (Heidän koulussaan en ole työskennellyt).
Ihmettelen jos jossain koulussa tämä on kielletty, luulisi että on kaikkien etu etteivät lapset ainakaan nälkäisiä olisi kun pitäisi opiskella. On sekin meinaaan aika tuskaa kun pitää niitä nälkäisiä ja keskittymiskyvyttömiä yrittää saada jotain oppimaan...
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sijaan olisin huolissani lapsen voinnista. Voisi olla niin, että aamiainen veisi sen pahan olon pois. Koska opettaja ei varmaan kysele kaikilta aamiaisesta, lapsi on todennäköisesti valittanut nälkää tai nälän huomaa muuten. Se tässä on huolestuttavaa.
Minkä takia tämä viesti saa alapeukkuja? Jos opettaja kysyy lapselta, joka ei syö aamupalaa, juuri aamupalasta, jotenkin se syömättömyys lapsesta näkyy. Miksei ap ole huolissaan lapsen jaksamisesta koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan itsekin tietäisi jos lapsi on ollut huonovointinen, kuitenkin oma lapsi (ilmeisesti) kyseessä. Aika karuksi on tämä maailma mennyt jos ei vanhempia enää nähdä lapsen ensisijaisina huoltajina vaan automaattisesti oletetaan että tuollainen ulkopuolisten sekaantuminen on kaikkien perheiden kohdalla tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan itsekin tietäisi jos lapsi on ollut huonovointinen, kuitenkin oma lapsi (ilmeisesti) kyseessä. Aika karuksi on tämä maailma mennyt jos ei vanhempia enää nähdä lapsen ensisijaisina huoltajina vaan automaattisesti oletetaan että tuollainen ulkopuolisten sekaantuminen on kaikkien perheiden kohdalla tarpeen.
Eihän se ap ole näkemässä, miten se lapsi jaksaa siellä koulussa ennen kouluruokaa. Opettaja sen sijaan näkee. Koska hän tuskin kyselee kaikilta oppilailtaan aamupalasta, jotenkin se lapsesta näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannattaa herätä sen verran aikaisemmin, että aamiainen jo maistuu. Opettajana oli kurjaa katsella aamupäivisin kalpeita, nuokkuvia lapsia, jotka eivät olleet saaneet minkäänlaista aamupalaa.
Eli jos koulu alkaa 9 aamulta, ja itse pystyn syömään vasta 3 h ennen syömistä pitäisi mun herätä joskus 5-5.30 8 aamuina sitten jo 4.30-5.
Oletko hullu?
Minä en peruskouluaikoina paljoa pystynyt aamupalaa syömään. Kesälomilla saatoin painua ovesta ulos jo aamukolmen-neljän aikoihin ja ruoka maistui vasta kymmenen jäkeen. Toisaalta, jos heräsin vasta kymmenen aikoihin, pystyin syömään heti. Kouluaamuina väkisin piti jotain saada alas, kun tiesi sen nälän tulevan tuntia ennen kuin kouluruoka oli. Meitäkin on, joilla se ruoka maistuu kellon mukaan, heräämisaika ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tämä viesti saa alapeukkuja? Jos opettaja kysyy lapselta, joka ei syö aamupalaa, juuri aamupalasta, jotenkin se syömättömyys lapsesta näkyy. Miksei ap ole huolissaan lapsen jaksamisesta koulussa?
Jos lapsi ei syö aamupalaa niin minkä sinä sille voit? Letkuruokinta väkisin?
Kylläpä porukka nyt taas suurentelee ja negatisoi tätä opettajan kysymystä. Hyvä kun huolehtii. Ja se , että käyttää sanaa” oppilas ” , on ihan yleinen tapa. Joku laitaa oppilaan nimen ja joku taas käyttää sana oppilas.
Laita ihmeessä ap kysymys opelle, mikä sinua mietityttää.
Voishan tällä lapsellasi olla vaik bansku laukussa ,jos ennen koulun alkua tuntia vois napata siitä pari haukkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei syö aamupalaa niin minkä sinä sille voit? Letkuruokinta väkisin?
Joka aamu voi tarjota aamupalaa ja houkutella syömään. Lisäksi varata aikaa sen syömiselle. Vaikka jotain sellaista aamiaista, joka on erityisen mieleistä. Kyllähän siinä näkyy kodin asenne. Jos vanhemmista on normaalia jättää aamupala väliin, ei he osaa kannustaa lapsiaan sitä syömään.
Huhhuh mitä tekstiä. Jos joku olisi kertonut näistä kommenteista, en olisi uskonut, mutta kun luin itse, niin pakkohan se on.
Ensinnäkään koulussa ei kytätä mitään yh-äitejä, itselläni näin opena ei ainakaan ole aavistustakaan, kenen huoltaja on yh, kenen ei, eikä se minua kiinnosta. Mitään lasuja ei tulisi mieleenkään lähteä tehtailemaan. Itse olen lukuisia kertoja kysynyt lapselta/nuorelta, söikö hän aamupalaa, jos lapsi ei pysty aamulla keskittymään, ei ole energinen oma itsensä, valittaa päänsärkyä tai huonoa oloa. Yleensä sieltä tulee aina se kommentti, että en syönyt mitään. Kaikilla ei myöskään ruokailu ole heti aamupäivällä aikaisin, esim. omassa koulussani viimeiset syövät klo 12.30, joten aika pitkä on päivä siihen saakka, jos aamulla ei mitään syö.
Missään koulussa ei kyllä kielletä välipalan syömistä. Jos sen syö välitunnilla, niin kukaan ei sitä edes tiedä. Lukuisissa kouluissa on myös iltapäivisin maksullinen välipalatarjoilu, mitä kannattaa käyttää, jos ruokailu on aikaisin. Koulujen on vaikea järjestää välipalaa, sillä se vaatisi melkoisen määrän veronmaksajien rahaa. Sellaista ajatusta voi tietenkin lähteä jossain kunnan tai kaupungin valtuustossa ajamaan. Muistelen, että jossain vaiheessa ehdotettiin aamupalatarjoilua, olikohan Helsingissä, mutta se ei mennyt läpi. Se, milloin välipalojen syömiseen puututaan, on tietenkin oppitunti. Ihan turhan monella on mukanaan energiajuomia, limsaa, karkkia, sipsejä, keksejä ym. kesken oppitunnin, välitunnilla ehtii kyllä hyvin syödä nekin. Minusta siis kysymys, oletko syönyt aamupalaa, on ihan normaalia välittämistä, eikä mitään kyttäystä tai hysterisointia. Jos lapsi toistuvasti sanoo, että olen, ja aina on pää kipeä tai huono olo, täytyyhän sitäkin lähteä selvittämään, mistä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on täysin oikeutettu huoleensa. Koulussa työskennelleenä olen ikävästi joutunut seuraamaan ja kuulemaan, kun lapset ovat tulleet kouluun nälissään joko omaa syytään tai syystä, että vanhemmat eivät ole tuoneet jääkaappiin mitään, mitä lapsi itse osaisi aamuisin ottaa, eli liian paljon täysin holtittomia ja välinpitämättömiä vanhempia. Lapsiparat, voi lapsiparat! Ei ole oikein katsoa sivusta, kun lapsi on täysin flegmaattinen tunnilla ja kun kysyin, onko jokin huoli, niin huolena oli NÄLKÄ, se ei kuulosta kovin nykypäivältä.
MIKSI koulussa ei koskaan ole huolta siitä lapsen syömisestä silloin, kun se pitkä nälkä johtuu koulun toimista?
Siksi, koska teidän pikku räkänokat ovat nirppanokkaisia räkänokkia. Koulussa on täysin syömäkelpoista ruokaa, sen ei tarvitse olla Gourmet tai Michelin tähtiluokan ravintoloiden ruokaa, mutta se pitää nälän poissa ja virkeänä, mutta ihmetten, miten aamulla nälkäisenä kouluun tullut lapsi pystyy protestoimaan ja äkäillä, ettei hän syö sitä tuota tai tätä. Tuskin lapsi kotonakaan saa mitään ensiluokkaista ja ravintolaruoan mitat täyttävää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannattaa herätä sen verran aikaisemmin, että aamiainen jo maistuu. Opettajana oli kurjaa katsella aamupäivisin kalpeita, nuokkuvia lapsia, jotka eivät olleet saaneet minkäänlaista aamupalaa.
Mä olen kyllä jo aikuinen, mutta lakkasin syömästä säännöllisesti aamupalaa. Laihduin jo muutamassa viikossa useamman kilon, olo on energinen ja ei tarvitse nähdä mitään vaivaakaan.
Mitään mystisiä ahmimisiakaan ei ole ilmennyt vaan päinvastoin kaikki ruoanhimot ovat hävinneet kun syön vain 1-2 lämmintä ruokaa salaatilla ja välipalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä jo aikuinen, mutta lakkasin syömästä säännöllisesti aamupalaa. Laihduin jo muutamassa viikossa useamman kilon, olo on energinen ja ei tarvitse nähdä mitään vaivaakaan.
Mitään mystisiä ahmimisiakaan ei ole ilmennyt vaan päinvastoin kaikki ruoanhimot ovat hävinneet kun syön vain 1-2 lämmintä ruokaa salaatilla ja välipalan.
Nyt puhutaan lapsesta. Lapsi ei ole aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista kieltää. Eväspatukka taskuun ja syö vessassa, jos ei muuten onnistu.
Ihan ohis, mutta mun lapsestani ei todellakaan olisi syömään koulun vessassa. Hän voi pahoin jo siitä, että tekee tarpeensa siinä sotkussa, mikä alakoulun poikien vessassa on.
Myös tuo että ei sano lapsen nimeä kuulostaa oudolta ja epäkunnioittavalta sinua ja lasta kohtaan. Vahvistaa ajatusta että opettaja on ärsyttävä kyylä ja muutenkin ihan mulkku. Ei ole mitään opettajia vastaan yleisesti mutta kaikki heistä ei vain sovellu alalle yhtä hyvin kuin toiset.