Opettaja oli pyytänyt lapseni tänään sivuun ja kysyi syökö lapsi aamupalaa. Ennustaakin tämä lastensuojeluilmoitusta?
Lapsi, kolmasluokkalainen, vastasi että ei syö, koska ei pysty syömään aamusta kun siitä tulee paha olo. Itselläni oli joskus sama juttu, edes syömisen ajatteleminen oksetti. Vasta parin-kolmen tunnin kuluttua pystyi syömään. Mitään viestiä opettaja ei ole laittanut kotiin tai kysellyt lapselta enempää. Mikähän tässä nyt on takana?
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan yh-äiti. Niitä kyylätään suurennuslasilla...
Ei, vaan koulussa opettaja näkee sen lapsen nuutuneisuuden tai keskittymiskyvyn puutteen, koska verensokeri on alhaalla ja energiataso alhainen.
En oikein tajua näitä luuloja. Lasta siellä yritetään auttaa. Ei siellä taustoja kyttäillä.
Olen aineenopettaja, eikä minulla ole hajuakaan lasten taustoista. Minua kiinnostaa heidän olemisensa siellä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
aamupalan voi OPETELLA syömään.
Voi, mutta en osaa vieläkään. Elimistöni ei ole hereillä aamuisin. Tässä on kohta 50 vuotta aamupalan syömistä harjoiteltu, mutta ei vaan onnistu. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Mun lapsen koululla LOUNAS on kello 10. Ja koulua voi olla kello 15.30 asti, minkä jälkeen tunnin kotimatka.
Mutta välipalat koululla ehdottomasti kielletty.
Ei voi kieltää. Ainoastaan tunnilla syömisen voi kieltää
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä sen sosiaalityöntekijän ilmeen, kun lukee lasu-ilmoitusta opettajalta: ilmoituksen syy: lapsi kertoo, että ei syö aamupalaa😂
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Mun lapsen koululla LOUNAS on kello 10. Ja koulua voi olla kello 15.30 asti, minkä jälkeen tunnin kotimatka.
No kyllä ne vaan kieltää. Olen tästä kinannut jo vuosia - ja lapsella on eväät ja minun lupani mennä ulos ne syömään.
t "hankala vanhempi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin laittaa opettajalle viestiä että miksi hän on kysynyt tuollaista lapselta. En vain haluaisi vaikuttaa hysteeriseltä.
Ap
No, laita.
Ei se ole hysteeristä, että selventää asioita.Opettaja on huomannut lapsesi käytöksessä poikkeavaa, koska on kysynyt tuota.
Ei joko jaksa keskittyä tai on ihan naatti. Se syömättömyys näkyy.
Terveisin, ope
Voi olla noin kuten sanoit mutta kaikki opettajat ei valitettavasti ole kovin kyvykkäitä arvioimaan tällaisia asioita. Joskus ei nähdä puutetta lapsen huolenpidossa vaikka se olisi ihan ilmiselvää, tai ehkä ei vain haluta/ehditä puuttua asiaan. Joskus sitten taas puututaan mitättömiin pikkuasioihin josta on vain turhaa vaivaa sekä lapselle että vanhemmille. Jotkut opettajat on harhaisia ja kuvittelevat kaikenlaista. Se mahdollinen väsymyskin voi johtua jostain muusta kuin siitä syömättömyydestä joten tuossa tilanteessa opettaja voisi vaikka miettiä että miten saada luokka innostumaan opetuksesta.
Ei ole laillista kieltää. Eväspatukka taskuun ja syö vessassa, jos ei muuten onnistu.
Tarjoan aina jotain aamulla. Smoothie saattaa joskus harvoin mennä alas, muu ei. Lapsi syö yleensä isommin illalla ennen nukkumaanmenoa. Ja kyllä, olen yh pienellä paikkakunnalla, kun joku sitä epäili että kyttäyksen alla ollaan. Saattaa olla. Lapsi on kiltti ja tunnollinen, ei häiritse tai kiusaa. Sen olen huomannut että opettaja ei koskaan sano lapsesta mitään hyvää, aina keksii jotain negatiivista jos pitää jotain sanoa. Viesteissä ja muutenkin opettaja puhuu lapsesta ”oppilaana”. Ei käytä nimeä, vaan aina ”oppilas” sitä ja tätä.
Ap
Ihan sama olisi mulle. Jos haluaa sossun juttelemaan aamiaisasiaa se olisi aika nopeasti taputeltu juttu.
Jos mä olisin ope kysyisin itse lapselta miksi et syö. Jos vastaus on pelkästään äiti ei anna mitään vaikka haluaisin, ottaisin yhteyttä äitiin. Muuten en. Todellakin kaikille ei maistu aamupala kun vasta esim. tunnin kuluttua heräämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on täysin oikeutettu huoleensa. Koulussa työskennelleenä olen ikävästi joutunut seuraamaan ja kuulemaan, kun lapset ovat tulleet kouluun nälissään joko omaa syytään tai syystä, että vanhemmat eivät ole tuoneet jääkaappiin mitään, mitä lapsi itse osaisi aamuisin ottaa, eli liian paljon täysin holtittomia ja välinpitämättömiä vanhempia. Lapsiparat, voi lapsiparat! Ei ole oikein katsoa sivusta, kun lapsi on täysin flegmaattinen tunnilla ja kun kysyin, onko jokin huoli, niin huolena oli NÄLKÄ, se ei kuulosta kovin nykypäivältä.
MIKSI koulussa ei koskaan ole huolta siitä lapsen syömisestä silloin, kun se pitkä nälkä johtuu koulun toimista?
Näinpä. Onhan näistä uutisoitu, miten teinipoikia on rajoitettu ottamasta lisää ruokaa koulussa. Miten urheileva aikuisen kokoinen nuori voi jaksaa koko koulupäivän, jos ei saa ottaa kuin muutaman lihapullan tms?
Ei se aamupala kaikilla aikuisillakaan mene alas. Ei oikein pysty nielemään, vaikka kuinka yrittäisi.
Jotain yritän silti syödä, mutta jugurtit ja tämmöiset ovat minulle pahimpia, koska minun on pestävä hampaat joka syönnin jälkeen (syihin en viitsi mennä) ja aamujugurtti-hampaanpesuyhdistelmä on minulle varmin oksennusrefleksin laukaisija.
Opelle pisteet lapsen huomioimisesta! Kyllä aamupala vaikuttaa jaksamiseen koulussa, etenkin jos lounas on myöhään. Ja joskus se lounaskin syödään vähän niin ja näin, joten viimeistään iltapäivästä on energiat ihan nollilla.
Arjen taitojen opettelu (johon nämä ruokailuasiatkin kuuluvat) ovat osa nykyistä opetussuunnitelmaa, tarkemmin sanottuna laaja-alaisia taitoja, tämä on taito L3. Niinpä ope toimii oikein ottaessaan tämän puheeksi.
Herätys tarpeeksi aikaisin ja on myös helppoja aamopaloja.
En usko että opettaja on mitään ihmeellistä tarkoittanut, on ehkä huomannut lapsen käytöksessä jotain, joka antaa osviittaa siihen , ettei aamupalaa syödä.
Itselläni on nälkäkiukku.
17/47 |
Smoothie?
Juotava jugurtti?
Banaani?
Omena?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kannattaa herätä sen verran aikaisemmin, että aamiainen jo maistuu. Opettajana oli kurjaa katsella aamupäivisin kalpeita, nuokkuvia lapsia, jotka eivät olleet saaneet minkäänlaista aamupalaa.
Eli jos koulu alkaa 9 aamulta, ja itse pystyn syömään vasta 3 h ennen syömistä pitäisi mun herätä joskus 5-5.30 8 aamuina sitten jo 4.30-5.
Oletko hullu?
Ruokaluhan on joskus 3-4 h koulun alkamisesta niin kai siihen asti pärjää
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan aina jotain aamulla. Smoothie saattaa joskus harvoin mennä alas, muu ei. Lapsi syö yleensä isommin illalla ennen nukkumaanmenoa. Ja kyllä, olen yh pienellä paikkakunnalla, kun joku sitä epäili että kyttäyksen alla ollaan. Saattaa olla. Lapsi on kiltti ja tunnollinen, ei häiritse tai kiusaa. Sen olen huomannut että opettaja ei koskaan sano lapsesta mitään hyvää, aina keksii jotain negatiivista jos pitää jotain sanoa. Viesteissä ja muutenkin opettaja puhuu lapsesta ”oppilaana”. Ei käytä nimeä, vaan aina ”oppilas” sitä ja tätä.
Ap
Kuulostaa vähän siltä, että opettaja on jostain syystä asiattomasti ottanut teidän perheen luupin alle. Koetahan jaksella. Eihän tuollaiseen oikein auta kuin laittaa opettajalle asiallista viestiä ja selittää, että tarjoat aina aamupalaa, mutta lapsen aineenvaihdunta on sellainen ettei hänellä ole aamulla nälkä. Olen itsekin ollut samanlainen lapsesta lähtien.
Utelias ope. Kohta on sossut ulko-oven takana...
Lapsen painoa aletaan mitata kouluterkkarilla useammin kuin normitarkastukset jne. Keksitään joku keksitty ”poikkeama”. Lomien jälkeen lapsi aina terkkarille ”punnitukseen” tms.
Kyllä kyylät aina keinot keksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Diabeetikoltakin?
Vierailija kirjoitti:
aamupalan voi OPETELLA syömään.
No ei voi. Oon 50v enkä ole koskaan syönyt aamupalaa heti herättyäni. Kouluaikoina yritin, mutta ei kertakaikkiaan pystynyt nielemään vettä kummempaa.
Oikein huutomerkkejä kun oikein on hysteeristä!!!!!!
Opettaja voisi myös asiallisesti ottaa kotiin yhteyttä, eikä toimia kuin jokin Stasi.
Ja koulut voisi tarjota sen välipalamahdollisuuden.