Opettaja oli pyytänyt lapseni tänään sivuun ja kysyi syökö lapsi aamupalaa. Ennustaakin tämä lastensuojeluilmoitusta?
Lapsi, kolmasluokkalainen, vastasi että ei syö, koska ei pysty syömään aamusta kun siitä tulee paha olo. Itselläni oli joskus sama juttu, edes syömisen ajatteleminen oksetti. Vasta parin-kolmen tunnin kuluttua pystyi syömään. Mitään viestiä opettaja ei ole laittanut kotiin tai kysellyt lapselta enempää. Mikähän tässä nyt on takana?
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quoteVierailija]
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä sen sosiaalityöntekijän ilmeen, kun lukee lasu-ilmoitusta opettajalta: ilmoituksen syy: lapsi kertoo, että ei syö aamupalaa😂
Oispa joku tehnyt musta tuollaisen lastensuojeluilmoituksen. Kotona ei ollu läheskään aina ruokaa, ei välttämättä mitään leipää tai sellaistakaan. Kärsin lapsena todella usein nälästä johtuvasta vatsakivusta. Yläasteella sanottiin ihan suoraan, että ainut lämmin ruoka mitä mun tarttee syödä päivän aikana, on kouluruoka. Muuta on turha odottaa. Lopulta kerroin terkkarille siitä, että kotona ei saa ruokaa, kun terkka luuli, että sairastan syömishäiriötä. Noh, se kutsuin äitipuoleni koululle juttelemaan ja hänellähän oli täysin oma versionsa koko hommasta: minä olen kuulemma vain niin nirso, että mikään ruoka ei kelpaa, että ruokaa kuulemma on. Jaa, jännä juttu että minä en sitä ruokaa onnistunut kotoa löytämään, eikä kukaan koskaan ennen sitä eikä sen jälkeen ole valittanut siitä, että olisin liian nirso syömäri. Päin vastoin, monesti ihmiset kiinnittävät huomiota siihen, kun syön lautaset hohtavan puhtaiksi.
Voitte arvata kumpaa terkkari uskoi, minua vai meuhkaavaa äitipuolta, joka esitti todisteita siitä, että en kolme vuotiaana syönyt sipulia enkä kaalia…
Ja taas sinä satuinesi.
No ei ole satua, vaan ihan totta. Meillä oli kulissit kunnossa, kuuluttiin vähintään keskiluokkaan, ehkä ylempään keskiluokkaan. Ei kukaan viranomainen suostunut uskomaan, mitä meillä kotona tapahtui. Siskoni meni naama mustana, kroppa mustelmilla hakemaan apua lastensuojelusta. Isä veti hiuksista portaat alas, löi vyönsoljella ympäri kroppaa raivon vallassa ja lopuksi hakkasi päätä seinään, että sai siskon lopettamaan huutamisen. Arvaa mitä lastensuojelu sanoi? Sinun täytyy olla kiltisti, isälläsi on vähän vaikeaa. Ja siinä vaiheessa, kun minä lopulta pääsin lastensuojelulaitokseen asumaan, niin arvaa mitä isä onnistui tekemään? Tästä on ihan viralliset kirjaukset tehty: isä sai lastensuojelun viranomaiset selvittämään, mikä MINUN osuuteni on hänen asuntolainastaan ja se kirjattiin, että he selvittävät, pitääkö minun alaikäisenä osallistua asuntolainan lyhennyksiin. Voit uskoa terapeuttini ilmeen, kun hän näki ja luki paperit.
Usein totuus on tarua karumpaa. Sä et voi uskoa etkä kuvitella, millä tavalla aikuiset voivat lasta kohdella omien seiniensä sisällä ilman, että kukaan puuttuu asiaan. Tai siinä vaiheessa puututaan, kun lapsi oireilee itsetuhoisesti ja yrittää päättää päivänsä, kuten minä yritin.
Blaablaablaa.
Kas, taidat olla joku pershäiriöinen, joka nauttii toisten provosoimisesta? Sadistisilla piirteillä? Te suorastaan rakastatte tämmöisiä aiheita, missä voitte provoilla toisten traumoilla. Se on teikäläisten puolustautumiskeino omia traumojanne vastaan, sillä kenestäkään normaalin lapsuuden omaavasta ei tule kaltaistanne.
Sun traumas ei liity tähän mitenkään eikä kiinnosta ketään.
Minua kyllä ainakin kiinnostavat hänen vaiheensa enemmän kuin tuo sinun mölinäsi.
Tehkää oma ketju. Piehtaroikaa ja uhriutukaa. Ei liity tähän mitenkään.
Sä voit psyko lopettaa tämän ketjun lukemisen, jos ärsyttää. Ainut joka uhriutuu on sinä.
Ks ketjun aihe.
Se ei ole minäminäminäminäminä ja munmunmunmun marina.
Ja kauanko meinasit jankata minun marinastani?
Opettajana olen itsekin kysynyt useammalta lapselta, että syökö kotona aamupalaa. Syitä on monia, mutta usein kysymys liittyy siihen , että lapsi nuokkuu aamutunnit ja valittaa nälkää. Mielestäni on pitkä aika lapselle olla syömättä, mikäli edellisestä ruokailusta on n. 16 tuntia. Lisäksi lapsi on saattanut tulla kouluun jalan ja mahdollisesti osallistunut vielä aamulla liikuntatunneillekin. Energialle olisi tilausta.
Ja ei, en tee lasua tai tuomitse kotia. Kartoitan tilannetta, esim. sitä huolehtiiko joku lapsen ruokailusta, tai voisiko kouluun napata evään, jos aamupala ei vielä heti herätessä maistu. Useinhan huolta ei ole, mutta osassa kodeista lapsi hoitaa jo alle 10-vuotiaana itsenäisesti iltapalat ja nukkumaanmenot. Aamut voivat olla vaikeita, kun vanhemmat ovat yötöistä nukkumassa eikä kukaan herätä tai tee aamupalaa, tai laita edes sitä evästä mukaan vaikka lapsi niin toivoisi.
Opeopeope kirjoitti:
Opettajana olen itsekin kysynyt useammalta lapselta, että syökö kotona aamupalaa. Syitä on monia, mutta usein kysymys liittyy siihen , että lapsi nuokkuu aamutunnit ja valittaa nälkää. Mielestäni on pitkä aika lapselle olla syömättä, mikäli edellisestä ruokailusta on n. 16 tuntia. Lisäksi lapsi on saattanut tulla kouluun jalan ja mahdollisesti osallistunut vielä aamulla liikuntatunneillekin. Energialle olisi tilausta.
Ja ei, en tee lasua tai tuomitse kotia. Kartoitan tilannetta, esim. sitä huolehtiiko joku lapsen ruokailusta, tai voisiko kouluun napata evään, jos aamupala ei vielä heti herätessä maistu. Useinhan huolta ei ole, mutta osassa kodeista lapsi hoitaa jo alle 10-vuotiaana itsenäisesti iltapalat ja nukkumaanmenot. Aamut voivat olla vaikeita, kun vanhemmat ovat yötöistä nukkumassa eikä kukaan herätä tai tee aamupalaa, tai laita edes sitä evästä mukaan vaikka lapsi niin toivoisi.
Miten toimit jos lounas on kympiltä ja koulu kestää neljään?
Miksei sille tee kukaan mitään? Että ruokailut olisi järjelllisessä rytmissä?
Tottakai kasvavalla lapsella on nälkä kun aikaisin lähtee kouluun, ei sellaista aamupalaa olekaan joka sen estäisi. Minulla oli jatkuva nälän tunne aamuin-iltapäivisin kouluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa nähdä sen sosiaalityöntekijän ilmeen, kun lukee lasu-ilmoitusta opettajalta: ilmoituksen syy: lapsi kertoo, että ei syö aamupalaa😂
Oispa joku tehnyt musta tuollaisen lastensuojeluilmoituksen. Kotona ei ollu läheskään aina ruokaa, ei välttämättä mitään leipää tai sellaistakaan. Kärsin lapsena todella usein nälästä johtuvasta vatsakivusta. Yläasteella sanottiin ihan suoraan, että ainut lämmin ruoka mitä mun tarttee syödä päivän aikana, on kouluruoka. Muuta on turha odottaa. Lopulta kerroin terkkarille siitä, että kotona ei saa ruokaa, kun terkka luuli, että sairastan syömishäiriötä. Noh, se kutsuin äitipuoleni koululle juttelemaan ja hänellähän oli täysin oma versionsa koko hommasta: minä olen kuulemma vain niin nirso, että mikään ruoka ei kelpaa, että ruokaa kuulemma on. Jaa, jännä juttu että minä en sitä ruokaa onnistunut kotoa löytämään, eikä kukaan koskaan ennen sitä eikä sen jälkeen ole valittanut siitä, että olisin liian nirso syömäri. Päin vastoin, monesti ihmiset kiinnittävät huomiota siihen, kun syön lautaset hohtavan puhtaiksi.
Voitte arvata kumpaa terkkari uskoi, minua vai meuhkaavaa äitipuolta, joka esitti todisteita siitä, että en kolme vuotiaana syönyt sipulia enkä kaalia…
Tähän ei nyt sinun lapsuus liity. Kaikilla ei ole asiat yhtä huonosti, ja siksi oletus koulussa tulisikin olla että kotona kaikki on ok. Ärsyttävää kun on huolestuneen vanhemman aloittama keskustelu ja sitten tullaan vinkumaan omasta p askasta lapsuudesta. Ymmärrän kyllä mitä haet tuolla, mutta jos joka perheen kohdalla aletaan spekuloida että entä jos niin siitä on kyllä huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ehkä on levoton tai väsynyt jos ei ole syönyt aamulla mitään.Tai syö lounasta hirmumäärät nälissään.
Hyvähän se on että opettaja kiinnostunut oppilaistaan.Eihän se nyt mitään lasua enteile:D
Joku jo mainitsikin tuosta että oli lapsena aina huono olo aamusta, niin ei ruoka maistunut. Sama homma itsellä.
Energiaa kuitenkin riitti, että ei ollut siinä ongelmaa, mutta kyllä tuosta aamusyömättömyydestä saatiin kriisi aikaiseksi kun opettaja myöskin kyseli kaikilta oppilailta että millaista aamupalaa syövät ja kun en alkanut valehtelemaan, vaan sanoin etten minkäänlaista, niin opettaja huolestui.
Vanhemmatkin riitelivät keskenään että eihän lasta voi pakottaa (jotkut vanhemmat tekee tätä ja se on niin väärin), mutta jos joku kompromissi löytyisi.
Aloin sitten joka aamu vetämään lasillisen kaakaota ja se tapa jatkui aina siihen ikään saakka kun aloin juomaan kahvia.
Edelleenkään ei aamuisin mene alas muu kuin neste.
Minä juon aamulla kahvia ja töissä aamiaisen kello 9 tai 10.
Kaataa muroja lautaselle, siihen maitoa ja ottaa lusikan ei haarukkaa. Tuosta pitäisi kouluikäisen selviytyä.
Onpas kummallinen keskustelu. Mut joo, mua ei suoraa sanottuna kiinnosta muiden lasten syömättömyys tai kotiolot. Ei uskalla enää puuttua mihinkään, kun tällasestäkin otetaan pultit😄
Tässä on ollut ihan fiksuja vastauksia opettajiltakin. Uskon että moni opettaja ihan aidosti välittää oppilaistaan eikä aina näihin kysymyksiin varmasti liity mitään sellaista että perhettä ja kotia pidettäisiin jotenkin huonona.
Mietin kuitenkin aloittajan näkökulmasta, että ehkä siihenkin voi kuitenkin olla ihan hyvä syy miksi häntä huolestuttaa. Opettajiakin on niin erilaisia, ja me emme juuri tuota opettajaa tunne. Jonkun toisen opettajan kohdalla vastaava kysymys voisi herättää positiivisempia tunteita. Ehkä aloittajalla on tästä opettajasta sellaista aikasempaa kokemusta joka tukee sitä ajatusta että opettaja jotenkin kyttäisi heitä.
Jos aamuisin lähettää hyvinvoivan lapsen kouluun ja iltapäivisin sitten näkee tämän taas yhtä hyvinvoivana, niin varmasti tulee mietittyä että kuinka lapsen käytös tai olemus siellä koulussa sitten on voinut olla jotenkin huolta herättävä. Vanhempana ehkä tulee mieleen että olisiko niin päin että siellä koulussa on joku vialla, esim. levoton tunnelma, joka sitten vaikuttaa lapsen jaksamiseen ja keskittymiskykyyn. Hyvä olisi varmasti selvittää tilanne opettajan kanssa, ihan vain kertoa tuosta mitä lapselta kuuli, ja kysyä että oliko jokin syy kysyä syömisistä.
Meidän ekaluokkalaisella ei myöskään maistu ruoka aamuisin. Etenkin 8 aamuina vaikea syödä, 9 aamuina saattaa pystyä syömään riisifrutin, juomaan pienen lasin smoothieta tms Joskus oon aikaisina aamuina antanut hätäpäissäni pillimehun että nousee verensokeri edes vähän. Itsellä myös vaikeuksia syödä aamuisin mutta makeat juotavat menee jotenkin alas.
pakottamalla lapset/nuoret syömään vastoin luontaista nälän tunnetta teemme aikuisia jotka eivät tunnista luonnollista nälkää ja lihovat.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Mun lapsen koululla LOUNAS on kello 10. Ja koulua voi olla kello 15.30 asti, minkä jälkeen tunnin kotimatka.
Mutta välipalat koululla ehdottomasti kielletty.
Onpa omituinen koulu. Eiko edes valitunnilla voisi salaa syoda?
Lounas on aina puolenpaivan jalkeen. On taas ymmarretty vahan vaarin.
t. Ope
Vierailija kirjoitti:
Meidän ekaluokkalaisella ei myöskään maistu ruoka aamuisin. Etenkin 8 aamuina vaikea syödä, 9 aamuina saattaa pystyä syömään riisifrutin, juomaan pienen lasin smoothieta tms Joskus oon aikaisina aamuina antanut hätäpäissäni pillimehun että nousee verensokeri edes vähän. Itsellä myös vaikeuksia syödä aamuisin mutta makeat juotavat menee jotenkin alas.
pakottamalla lapset/nuoret syömään vastoin luontaista nälän tunnetta teemme aikuisia jotka eivät tunnista luonnollista nälkää ja lihovat.
Riisifrutti on ihan kamala sokerimälli, jos sellaisen saa alas niin hyvinhän se aamupala maistuu. Tuo kuulostaa just siltä että herkkua pitäisi vaan olla että suussa maistuu hyvältä. Jos ei ole yhtään ruokahalua niin ei sitä nyt ratkaista syömällä makeaa tuollaista huomattavaa annosta. Tai no, näemmä ratkaistaan mutta ihan uskomaton ratkaisu kyllä.
Suosittelen nestemäistä aamupalaa, esim. smoothie. Sen voi vaan kulauttaa kurkusta alas väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisifrutti on ihan kamala sokerimälli, jos sellaisen saa alas niin hyvinhän se aamupala maistuu. Tuo kuulostaa just siltä että herkkua pitäisi vaan olla että suussa maistuu hyvältä. Jos ei ole yhtään ruokahalua niin ei sitä nyt ratkaista syömällä makeaa tuollaista huomattavaa annosta. Tai no, näemmä ratkaistaan mutta ihan uskomaton ratkaisu kyllä.
Yhtä hyvin voisi syödä kupillisen jäätelöä tai vanukasta. Varmaan tulee ihan helvetin paha olo kun verensokeri ampaisee kattoon. :D Mutta joo, antaa mennä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Mun lapsen koululla LOUNAS on kello 10. Ja koulua voi olla kello 15.30 asti, minkä jälkeen tunnin kotimatka.
Mutta välipalat koululla ehdottomasti kielletty.
Eihän välipalaa voi kieltää.
Apua kuin käy sääliksi opettajia. Hirveää olla puolihullujen mammojen maalitauluna joka asiassa. P#skaduuni.
Minulle oli tarjolla aamupalaksi vain puuroa kun olin lapsi. Koska en siitä pitänyt, kävin koulua aina ilman aamupalaa. Kukaan ei tosin vahtinut aamusyömistäni vaan itse olisi pitänyt se kattilasta ottaa. Oli keitetty edellisenä iltana hellalle eli ei se ollut edes lämmintä. Joko siitä johtuen tai sattumaa, mutta ei minulle maistu aamupala aikuisenakaan. Hotellin aamupalapöytä on kohdallani aivan tuhlausta. Kahvi kyllä maistuu. Lapsena ei tietty sekään eikä sitä edes tarjottu.
Ope varmaan ajattelee, et lapsesi jaksaisi paremmin jos tuntuu olevan energiatasot nollilla aamusta jo. Siis hänen näkemyksensä mukaan energiaa ei ole riittävästi. Eväs koulureppuun mukaan?
Ja vielä vähemmän ketään kiinnostaa sinun marinasi minun marinastani :D. Voit tietysti täyttää tämän ketjun marinalla minun marinastani, jos saat siitä jotain tyydytystä.