Miksi henkilökohtaiselta avustajalta vaaditaan järkyttävän paljon?
Katsoin tuossa taannoin erään tutun ilmoitusta, etsi henk.koht. avustajaa. Avustajan olisi pitänyt arjen toiminnoissa avustamisen lisäksi avustaa mm. yliopistotason esitelmien tekemisessä, hoitaa avustettavan pieneen lapseen liittyviä asioita sekä matkustaa avustettavan harrastukseen liittyen kauas monta kertaa vuodessa. Avustettava vaati, että yliopistoasioidensa ja harrastustensa vuoksi avustajan pitäisi osata sujuvasti suomea ja englantia. Palkkaus oli reilut 11 e/tunti. Miksi ihmeessä avustajalta vaaditaan tällaista? Ymmärrän, että joku tarvitsee apua arjen toiminnoissa, mutta miksi kaikessa tuossa muussakin pitää avustaa? Nimimerkillä sairastan erästä pysyvää sairautta, jonka vuoksi en yksinkertaisesti pysty kaikkiin asioihin, mihin ikäiseni pystyvät. Ei silti kävisi mielessäkään, että jonkun velvollisuus olisi avustaa minua noissa asioissa, joihin en kykene ja jotka eivät ole elinehto (kuten syöminen, peseytyminen jne). Nuo vaatimukset avustajalle kuulostavat aivan älyttömiltä. Kuka kielitaitoinen yliopistoasioista ymmärtävä tulisi 11 e tuntipalkalla töihin?
Kommentit (37)
Enemmän mua ihmetyttää se, miten näissä henkilökohtaisissa avustajissa korostetaan persoonien yhteensopivuutta. Eihän sitä jossain hoivakodissakaan saa valita, että kuka sieltä tulee vaihtamaan vaipat/syöttämään tms.
Minä ymmärrän, että jotkut tarvitsevat avustajaa peseytymiseen, kaupassa käymiseen ja muuhun. Mutta miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus avustajaan, joka tekee jotain esitelmiä?
Ovatko nuo vaatimukset kuitenkaan niin "vaativia"? Monissa työilmoituksissa vaaditaan enemmän, tosin niissä hommissa on yleensä parempi liksa kylläkin.
Miten tuo lastenhoito voi kuulua avustajan työhön? Joo, avustettava tarvitsee itse apua mutta miksi lastenhoito lasketaan siihen mukaan?
Mitä enemmän vaati, sitä pienemmällä todennäköisyydellä löytää avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän, että jotkut tarvitsevat avustajaa peseytymiseen, kaupassa käymiseen ja muuhun. Mutta miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus avustajaan, joka tekee jotain esitelmiä?
Eduskunnassa on, mutta palkkakin on ihan eri planeetalta. Eikös ne avustajat kirjoittele puheita yms. Hakevat kokouspullat kaupasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo avustajien palkat maksaa? Kunta?
Yleensä kunta. Jotkut ostavat palvelun yksityisesti, jolloin palkan maksaa tavallaan avustettava itse.
Eiköhän tuo esitelmissä avustaminen ole lähinnä materiaalin muuttamista sellaiseen muotoon, että esim. sokea voi sitä lukea. Itsekin olen sellaista tehnyt. Vaati vain sen, että osasin skannata kirjojen sivuja.
Tuollaista avustustyötä voisinkin tehdä, lukuun ottamatta lapsiin liittyviä asioita.
t. kielitaitoinen yliopistoasioista ymmärtävä avustaja
Osalla vammaisista ei ole mitään suhteellisuudentajua. Ei se heidän syynsä ole, mutta avustustunteja myöntävän tahon pitäisi ottaa koppia ja selittää heille, mikä on avustajan työtä ja mikä ei. Lisäksi se pitäisi vääntää rautalangasta, mitä ehtii tehdä missäkin ajassa. Minun esim. olisi pitänyt 2,5h vuoron aikana ehtiä leipoa pullaa, siivota koko koti mattopuistelua myöten, käydä kaupassa ja laitta ruoka.
Älkää langetko avustajahullun jokaviikkoisiin (tai jopa -päiväisiin) avustajaviestiketjuihin, nämä ovat kaikki trollausta. Ilmeisesti sama tyyppi avaa jatkuvasti uusia henk-koht-avustajaketjuja, joissa hän haukkuu alaa ja vammaisia (työnantajia), ja esittää pokkana mitä kummallisempia skenaarioita, joita muka hän on joutunut tekemään työssä tai jolta häneltä olisi vaadittu.
Eivät pidä paikkaansa. Eivät ole edes uskottavia, kuten ketjun avaus jostain yliopisto-esitelmien teosta ynnä muusta. Alasta tiedän jotain, ja taatusti yksikään avustaja ei kirjoita valmiiksi mitään akateemisia tutkielmia.
Selatkaa AV:n ketjuhistoriaa vaikka hakusanoilla henkilökohtainen avustaja, niin huomaatte miten paljon näitä ketjuja on avattu. Vähintään kerran viikossa, monesti useamminkin.
Ovat samaa kamaa kuin jugurttihullun tuotokset.
Avustettavallani oli parveke täynnä kukkia,sekä ainoastaan kotona tehtyä pullaa ja leipää pystyi syömään. Ulkoilla halusi pyörötuolissa lumihangessa. Eli sinä siivoat, leivot ja kokkaat, hoidat kasvimaata ja työnnät pyörätuolia lumihangessa. Toinen avustettavani oli sokea ja jouduit avustamaan häntä tietokoneen käytössä, mikä oli hänen toimeentulivälineensä. Paljon helpommalla pääset laitoshuoltajana tai keittiössä avustajana, suurissa laitoksissa. Eräs avustettavani pystyi kävelemään, mutta liikkui pyörätuolissa ulkona. Hänen lapsensakin pystyi hyvin kävelemään, mutta äiti ei antanut kävellä ulkona. Hänellä oli ohjekirja avustajilleen, missä selitettiin, mm. miten hän halusi vaatteensa silitettävän. Kukaan avustaja ei viihtynyt viikkoa kauemmin. Selvästi huomasi, että käytti vain suomalaista yhteiskuntaa hyväkseen. Saatat joutua avustamaan lapsiperheessä, missä äiti on vaikeasti vammainen. Äiti selittää lapselleen, että hän pukee ja hoitaa lasta, vaikka todellisuudessa avustaja tekee kaiken. Henkisesti ja fyysisesti raskasta hommaa pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Älkää langetko avustajahullun jokaviikkoisiin (tai jopa -päiväisiin) avustajaviestiketjuihin, nämä ovat kaikki trollausta. Ilmeisesti sama tyyppi avaa jatkuvasti uusia henk-koht-avustajaketjuja, joissa hän haukkuu alaa ja vammaisia (työnantajia), ja esittää pokkana mitä kummallisempia skenaarioita, joita muka hän on joutunut tekemään työssä tai jolta häneltä olisi vaadittu.
Eivät pidä paikkaansa. Eivät ole edes uskottavia, kuten ketjun avaus jostain yliopisto-esitelmien teosta ynnä muusta. Alasta tiedän jotain, ja taatusti yksikään avustaja ei kirjoita valmiiksi mitään akateemisia tutkielmia.
Selatkaa AV:n ketjuhistoriaa vaikka hakusanoilla henkilökohtainen avustaja, niin huomaatte miten paljon näitä ketjuja on avattu. Vähintään kerran viikossa, monesti useamminkin.
Ovat samaa kamaa kuin jugurttihullun tuotokset.
Itseasiassa hyvinkin monissa te-toimiston sivuilta löytyvissä avustajahakemuksissa vaatimustaso on melko kohtuuton. Avustajan sijaan tunnutaan hakevat siivoja-kokki-talonmies-sairaanhoitajaa.
Olin avustajana eräällä naisella, jolla ms-tauti. Hänellä toimivat kädet, istui pyörätuolissa. Hän vaati, että minun olisi pitänyt pestä hampaansa, langata ne, vaikka itse kykeni tekemään kyseiset toimet. Hän käskytti tekemään kaikkea: esim. " kastele kukat, siivoa". Kun lopetin työn, hän uhkasi tehdä ilmoituksen valviraan. Tämä nainen hakee jatkuvasti avustajia mol: in sivuilla. Ylipainoinen, 60+ eukko kyseessä.
Paras oli, kun joku etsi avustajaa ja painotti "Et tee puolestani asioita vaan minun kanssani". Öö...jos kykenet itse hoitamaan syömiset, pukemiset, asioilla käymiset ja muut, niin et tarvitse avustajaa. Jos taas et itse kykene, niin kyllä toinen sinun puolestasi ne asiat tekee, vaikka siinä oletkin.
Aina saa vaatia.
Eri asia löytääkö vaatimaansa.