Te monikulttuuriset perheet
Elikkä te monikulttuuriset/uskontoiset perheet. Miten olette ratkaisseet tämän uskontokysymyksen, kun lapsi tullut perheeseen? Oletteko suomen lain antanut ratkaista eli äidin uskonto vai oletteko päässeet sopuun.
Kommentit (56)
Fanaattinen mielipuoli toitottaa olettamuksiaan ketjussa. Ei ole tainnut koskaan kuulla, että maailmassa on myös ateistisia "muslimeja." Mutta kun on jo päättänyt kantansa, niin siitä ei jousteta. Vaikka omakohtaista kokemusta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:16"]
Vaikka muslimi on syntynyt Suomessa hän ei hyväksy hutsuista vaimoa tai tytärtä.
[/quote]
Sou? Kuka ny hutsuista tykkäis. Älä puhu asioista mistä et edes mitään tiedä. En tehnyt tästä aloituksesta mitään riita keskustelua. Lue aloitus ja vastaa siihen, jos olet monikulttuurisesta perheestä. Ap
[/quote]
Mikä on sulle "hutsu" baareissa käyvä nainen? Onko hameet sallittuja? :D
[/quote]
No jos ei perse vilku kun kyykistyy niin kyllä on hameet sallittuja :D
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:28"]
Fanaattinen mielipuoli toitottaa olettamuksiaan ketjussa. Ei ole tainnut koskaan kuulla, että maailmassa on myös ateistisia "muslimeja." Mutta kun on jo päättänyt kantansa, niin siitä ei jousteta. Vaikka omakohtaista kokemusta ei ole.
[/quote]
Hyvä että heitä on yhä enemmissä määrin. Islam tulee tuhoutumaan sisältä päin ateisti muslimien avulla. Hyysärit ei sitä voi estää.
niin hän sanoo vielä mutta pian kun lapsi syntyy tajuaa miten tärkeä asia on eikä ikinä halua antaa opettaa rakasta lastaan vääräoppiseksi. tulet huomaamaan miten kuiskaa uskontunnustuksen vastasyntyneen korvaan.
Annoimme lapsen päättää. Lasta ei siis kastettu pienenä, mutta hän on osallistunut koulussa uskonnonopetukseen. Ensi kesällä hän on menossa riparille, mutta ei aio mennä kasteelle ja konfirmaatioon.
Vähän samantapaista tätä asiaa liippaavaa juttua mietin itsekin. Olen avoliitossa papin kanssa. Ja itse olen ateisti. Tähän mennessä mitään ongelmaa asiassa ei ole ollut, kun olemme molemmat hyvin joustavia ja rentoja toisen mielipiteitä ja uskoa kohtaan. Mahdollisista lapsista ollaan keskusteltu vuosien mittaa niin, että lapsille ei sitten "tyrkytetä" ehdottomana vain toisen vanhemman uskoa. Mutta nyt viimeaikoina mies on alkanut puhumaan siitä, että haluaisikin harjoittaa lasten -ja minun! - kanssa enemmän uskontoaan. Oon aika yllättyny, kun miehen mielipide on näin äkkiä muuttunut :/
Avopuolisoni on mormoni, itse olin evlut. Tällä hetkellä en kuulu kirkoon, sillä uskonto ei ole koskaan ollut "osa elämää". En usko jumalaan, mutta uskon (toivon?) että kuoleman jälkeen on jotain. Käyn silti toisinaan kirkossa, en uskon takia vaan sen, että kirkot, etenkin vanhat on arkkitehtuurisesti upeita ja koristeellisia. Käyn ulkomailla aina eri kirkoissa, katollisissa, muslimi, budhalaisuus, shintolaisuus, juutalaisuus, ortodoksisuus jne.
Tulevia lapsiani en tule "liittämään" kirkoon. Haluan että he saavat oppia koulussa elämänkatsomuksen, evoluution. Saavat päätää mihin haluavat uskoa. Jokaisella pitää olla oikeus kyseenalaistaa ja miettiä mihin uskoo. Eikä uskoa vain siihen, mitä joku sanoo. Kun täyttää 18-vuotta, saa liittyä tai olla liittymättä kirkoon. Mikä tahaansa kirkko se sitten onkin. Uskon uskonvapauteen.
Mutta jos haluaa käydä rippikoulun, kuten moni 14-15v nuori käy (kuten minä kävin) saa hän sen käydä, jos haluaa viettää aikaa kavereitten kanssa. Se ei ole minulta pois.
Ainot ohjeet mitä annan lapselleni tulee tässä: "Elämäsi on sinun. Elä elämäsi juuri niin kuin haluat, sillä se on sinun"
Kiitos paljon teille jotka laitoitte asiallisia vastauksia! Te autoitte minua paljon :) ja te jotka ette laittaneet niin älkää niin kovasti jaksako olla rasistisia. Ymmärtäkää että on erilaisia ihmisiä eri uskonnoista. Ei teidän tarvi pitää kaikista, mutta antakaa heidän olla rauhassa. Ja nyt puhun teille muslimeillekin enkä vaan teistä suvaitsemattomista suomalaisista. Ei ole oikeaa tai väärää uskontoa, vaan se mihin juuri TE uskotte on TEILLE oikea. Ei välttämättä kaikille muillekkin.
Olen ateisti, mies on eri kulttuurista ja kristitty. Lapset on kastettu koska mies halusi ja en pistänyt vastaan. Uskonto ei näy arjessa mitenkään, muutoin kuin juhlapyhinä vietämme normaalisti joulua jne.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:54"]
Kiitos paljon teille jotka laitoitte asiallisia vastauksia! Te autoitte minua paljon :) ja te jotka ette laittaneet niin älkää niin kovasti jaksako olla rasistisia. Ymmärtäkää että on erilaisia ihmisiä eri uskonnoista. Ei teidän tarvi pitää kaikista, mutta antakaa heidän olla rauhassa. Ja nyt puhun teille muslimeillekin enkä vaan teistä suvaitsemattomista suomalaisista. Ei ole oikeaa tai väärää uskontoa, vaan se mihin juuri TE uskotte on TEILLE oikea. Ei välttämättä kaikille muillekkin.
[/quote]
Jos ei suvaitse islamiin kuuluvaa suvaitsemattomuutta, niin onko suvaitsematon? Miksi suvaitsemattomuutta pitäisi suvaita?
Olen kirkosta eronnut ev.lut. ja mies katolinen, muttei uskonnollinen. Lapsi aikanaan voi puolestamme osallistua koulussa uskonnon tunneille, ihan sama.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:02"]
[/quote]
Jos ei suvaitse islamiin kuuluvaa suvaitsemattomuutta, niin onko suvaitsematon? Miksi suvaitsemattomuutta pitäisi suvaita?
[/quote]
Anteeksi? What???
Ap! Voimia! Tulet tarvitsemaan niitä, painostusta luvassa, luultavasti ainakin. Itse olen siinä tilanteessa, että olen avoliitossa ollut 11-vuotta, enkä ole edes kihloissa. Tämä on suuri juttu sekä omille että api vanhemmille.. Että elämme "synnissä", koska emme ole naimisissa. (vanhempani ei ole ns. uskovaisia, mutta paheksuvat ja kyseenalaistavat sitä ettemme ole naimisissa. Sillä ollemme suvun ainut avopari, joka on seurustellut näin pitkään menemättä naimisiin)
Meillä ei ole vielä edes lapsia, en tiedä haluanko omaa, biologista sillä haluan että lapsi on 100% toivottu ja rakastettu. En halua lasta vain siksi että muut sanoo, että se on "jumalan tahto täytää maa" hankin lapsen jos hankin. Mutta vasta sitten kun olen 100% varma asiasta. Kuulen tästä asiasta todella usen negatiivisia asioita, mikä johtuu ihmisten kapeakatseiduudesta ja elämänkatsomuksesta. Avopuolisonia tämä ei häritse, jos häirtsisi hän ei varmaan olisi ollut kanssani näin pitkään. Hän kuuluu silti kirkoon, ja ainakin osittain noudattaa mormonikirkon oppeja ei esim juo kahvia. Eikä juurikaan alkoholia. Juo korkeentaan muutaman lasin vuodessa kohteliasuus syistä jos olemme häissä tms. missä skoolataan tms. (sillä ei halua loukata ketään sillä, ettei voisi yhtä lasia juoda) Mutta ei muuten. Kirkossa käy muutaman kerran vuodessa sunnuntaisin, mutta ei joka viikko kuten heillä on tapana.
T:71
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:03"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi? What???
[/quote]
Ootko tyhmä tai jotain?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:03"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi? What???
[/quote]
Ootko tyhmä tai jotain?
[/quote]
Ei kun oli vaan ihan hemmetin outo lause, etkö paremmin pystynyt kirjoittamaan? Mutta siis joo taidat olla näitä "jos ne ei tykkää musta, en mäkään niistä" mutta joo siis joo ei tarvi suvaita, mutta tervettä oisi vaan pitää päänsä kiinni siinä vaiheessa kun oikeasti mitään mistään tiedä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:22"]
Sovinistista ja konservatiivista muslimikulttuuria en haluaisi lapsilleni opettaa.
[/quote]
No eiköhän lapsestamme tule samallainen kuin meistä vanhemmistakin :) meidän elämämme on ihan tavallista suomalaista elämää. Ja mieheni paljastaa muslimiksi vain ulkonäkö. On muuten kuin suomalainen