Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te monikulttuuriset perheet

Vierailija
24.10.2014 |

Elikkä te monikulttuuriset/uskontoiset perheet. Miten olette ratkaisseet tämän uskontokysymyksen, kun lapsi tullut perheeseen? Oletteko suomen lain antanut ratkaista eli äidin uskonto vai oletteko päässeet sopuun. 

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:10"]

Ap! Voimia! Tulet tarvitsemaan niitä, painostusta luvassa, luultavasti ainakin. Itse olen siinä tilanteessa, että olen avoliitossa ollut 11-vuotta, enkä ole edes kihloissa. Tämä on suuri juttu sekä omille että api vanhemmille.. Että elämme "synnissä", koska emme ole naimisissa. (vanhempani ei ole ns. uskovaisia, mutta paheksuvat ja kyseenalaistavat sitä ettemme ole naimisissa. Sillä ollemme suvun ainut avopari, joka on seurustellut näin pitkään menemättä naimisiin)

Meillä ei ole vielä edes lapsia, en tiedä haluanko omaa, biologista sillä haluan että lapsi on 100% toivottu ja rakastettu. En halua lasta vain siksi että muut sanoo, että se on "jumalan tahto täytää maa" hankin lapsen jos hankin. Mutta vasta sitten kun olen 100% varma asiasta. Kuulen tästä asiasta todella usen negatiivisia asioita, mikä johtuu ihmisten kapeakatseiduudesta ja elämänkatsomuksesta. Avopuolisonia tämä ei häritse, jos häirtsisi hän ei varmaan olisi ollut kanssani näin pitkään. Hän kuuluu silti kirkoon, ja ainakin osittain noudattaa mormonikirkon oppeja ei esim juo kahvia. Eikä juurikaan alkoholia. Juo korkeentaan muutaman lasin vuodessa kohteliasuus syistä jos olemme häissä tms. missä skoolataan tms. (sillä ei halua loukata ketään sillä, ettei voisi yhtä lasia juoda) Mutta ei muuten. Kirkossa käy muutaman kerran vuodessa sunnuntaisin, mutta ei joka viikko kuten heillä on tapana.

T:71

[/quote]

Onneksi minun sukulaiset eivät painosta. Miehen sukulaiset ehkä en tiedä? Nämä uskovaiset sukulaiset asuvat kotimaassaan ja mieheni näkee niitä harvoin, viimeksi kesällä ja sitä edellinen kerta 3 vuotta sitten. Ja olemme olleet 4,5 vuotta yhdessä, asuneet 3 vuotta yhdessä ja 2 vuotta kihloissa. Ja nämä uskovaiset eivät oikeen pitäneet siitä että asumme yhdessä jo olematta naimisissa, mutta eivät oikeen sanoneet mitään kummempaa. Hänen äiti asuu täällä suomessa ja eikä todellakaan painosta naimisii. Sanoo vaan että lapsia ennen naimisiin ja se on tärkeintä. Eli ensin naimisiin, sitten lapset. Mutta ehkä tämä enemmänkin kotimaan sukulaisten painostus. 

Vierailija
2/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:54"]

Kiitos paljon teille jotka laitoitte asiallisia vastauksia! Te autoitte minua paljon :) ja te jotka ette laittaneet niin älkää niin kovasti jaksako olla rasistisia. Ymmärtäkää että on erilaisia ihmisiä eri uskonnoista. Ei teidän tarvi pitää kaikista, mutta antakaa heidän olla rauhassa. Ja nyt puhun teille muslimeillekin enkä vaan teistä suvaitsemattomista suomalaisista. Ei ole oikeaa tai väärää uskontoa, vaan se mihin juuri TE uskotte on TEILLE oikea. Ei välttämättä kaikille muillekkin. 

[/quote]

Jos ei suvaitse islamiin kuuluvaa suvaitsemattomuutta, niin onko suvaitsematon? Miksi suvaitsemattomuutta pitäisi suvaita?

[/quote]

Anteeksi? What???

[/quote]

Ootko tyhmä tai jotain?

[/quote]

Ei kun oli vaan ihan hemmetin outo lause, etkö paremmin pystynyt kirjoittamaan? Mutta siis joo taidat olla näitä "jos ne ei tykkää musta, en mäkään niistä" mutta joo siis joo ei tarvi suvaita, mutta tervettä oisi vaan pitää päänsä kiinni siinä vaiheessa kun oikeasti mitään mistään tiedä. 

[/quote]

Vähemmistöt islamilaisissa maissa,  erityisesti kristityt ja juutalaiset heitä kutsutaan epäuskoisiksi/pakanoiksi joita on oikeus

tappaa (Suura 9:29)

En suvaitse tätä. Suvaitsetko sinä? Pitääkö muslimien harjoittamaa suvaitsemattomuutta suvaita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:25"]

Kiitos paljon teille jotka laitoitte asiallisia vastauksia! Te autoitte minua paljon :) ja te jotka ette laittaneet niin älkää niin kovasti jaksako olla rasistisia. Ymmärtäkää että on erilaisia ihmisiä eri uskonnoista. Ei teidän tarvi pitää kaikista, mutta antakaa heidän olla rauhassa. Ja nyt puhun teille muslimeillekin enkä vaan teistä suvaitsemattomista suomalaisista. Ei ole oikeaa tai väärää uskontoa, vaan se mihin juuri TE uskotte on TEILLE oikea. Ei välttämättä kaikille muillekkin. 

[/quote]

Jos ei suvaitse islamiin kuuluvaa suvaitsemattomuutta, niin onko suvaitsematon? Miksi suvaitsemattomuutta pitäisi suvaita?

[/quote]

Anteeksi? What???

[/quote]

Ootko tyhmä tai jotain?

[/quote]

Ei kun oli vaan ihan hemmetin outo lause, etkö paremmin pystynyt kirjoittamaan? Mutta siis joo taidat olla näitä "jos ne ei tykkää musta, en mäkään niistä" mutta joo siis joo ei tarvi suvaita, mutta tervettä oisi vaan pitää päänsä kiinni siinä vaiheessa kun oikeasti mitään mistään tiedä. 

[/quote]

Vähemmistöt islamilaisissa maissa,  erityisesti kristityt ja juutalaiset heitä kutsutaan epäuskoisiksi/pakanoiksi joita on oikeus

En suvaitse tätä. Suvaitsetko sinä? Pitääkö muslimien harjoittamaa suvaitsemattomuutta suvaita?

[/quote]

No eipä nykyään kukaan kauheasti tapa toisiaan. Ei edes koraanin tähden. Ehkä kannattaa se tieto hankkia jostain muualta. Mitähän se raamattu sitten käskee? Eipä sielläkään kaikki niin ruusuista ole. 

Vierailija
4/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Kyllä on tullut painostusta, appi-isä on tarjoutunut maksamaan häämme. Tullut painostusta siitä, että "pitäisitte edes sormuksia" En vain ymmärrä tätä "kulissia" että miksi. Alussa oli aika suuren riidat minun ja apivanhempien kanssa. Onneksi avokkini oli tukenani, olisimme muuten varmaan eronnut. Jossain vaiheessa sain viestini perille, ettei sormus vähennä rakkauttani hänen poikaansa kohtaan. Sormus on minulle vain symbolinen asia, ei rakkauden määrre. Tuntuu että mormonikirkossa minua halveksutaan, mutta en ole antanut sen häiritä. Käyn sielä harvoin, lähinnä vain jos on joku tärkeä tapahtuma, ei jumalanpalvelus tms.

Pahin "isku" tässä on ehkä se, että käytän ehkäisyä eikä meillä ole lapsia. Avokillani on kaksi veljeä ja 4 sisarta. Avopuolisoni on toiseksi vanhin lapsi. 4 lapsella on jo lapsenlapsia. Lapsista myös kaksi on eronnut kirkosta, eikä täysi-ikäisistä kukaan käy "aktiivisesti" kirkossa.  Yksi seurustelee muslmin kanssa, ja on aikeissa kääntyä, opiskelee jo koraania. 

Minulle on ok, että haluaa uskoa johonkin. Ja noudattaa jotain "oppeja"..Mutta ajoittain ahdistaa tuo pakko "tyrkyttäminen" :(

T: 71

Vierailija
5/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:49"]

Ap! Kyllä on tullut painostusta, appi-isä on tarjoutunut maksamaan häämme. Tullut painostusta siitä, että "pitäisitte edes sormuksia" En vain ymmärrä tätä "kulissia" että miksi. Alussa oli aika suuren riidat minun ja apivanhempien kanssa. Onneksi avokkini oli tukenani, olisimme muuten varmaan eronnut. Jossain vaiheessa sain viestini perille, ettei sormus vähennä rakkauttani hänen poikaansa kohtaan. Sormus on minulle vain symbolinen asia, ei rakkauden määrre. Tuntuu että mormonikirkossa minua halveksutaan, mutta en ole antanut sen häiritä. Käyn sielä harvoin, lähinnä vain jos on joku tärkeä tapahtuma, ei jumalanpalvelus tms.

Pahin "isku" tässä on ehkä se, että käytän ehkäisyä eikä meillä ole lapsia. Avokillani on kaksi veljeä ja 4 sisarta. Avopuolisoni on toiseksi vanhin lapsi. 4 lapsella on jo lapsenlapsia. Lapsista myös kaksi on eronnut kirkosta, eikä täysi-ikäisistä kukaan käy "aktiivisesti" kirkossa.  Yksi seurustelee muslmin kanssa, ja on aikeissa kääntyä, opiskelee jo koraania. 

Minulle on ok, että haluaa uskoa johonkin. Ja noudattaa jotain "oppeja"..Mutta ajoittain ahdistaa tuo pakko "tyrkyttäminen" :(

T: 71

[/quote]

Ymmärrän tunteesi, ja toivottavasti asianne järjestyy. On se kieltämättä vähän hankalaa toisen uskontoisen kanssa seurusteleminen, mutta minä ajattelen että jos se on hinta miehestäni niin sittenpähän on. En vähättele kokemuksiasi ja pahoittelen tilannettanne :/ -ap

Vierailija
6/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen perinteinen ja mielestani uskonto tulee aidin puolelta. asun englannissa, lapsi kastettiin suomessa ev lut uskontoon. mieheni on church of england protestantti, eli ei siina mielessa suurta eroa. 

Vierailija
7/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multa kysytty mikä uskonto mutta ajattelin että päättäkööt poika aikanaan ite. Lukiossa ET. JES. Omilla aivoilla ajattelee.

Vierailija
8/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap! Toivottavasti saat myös asiasi kuntoon! <3 Mutta jos tämä "liitto" on kestänyt 11-vuotta, ilman mormonikirkoon liittymistä, kestää se toivottavasti jatkossakin. Toivon että parisuhteenne on täynnä rakkautta, riippumatta uskonnasta. Sillä tärkeintä ei ole se, mitä muut haluaa sinun uskovan, vaan se.. Mitä sinä haluat uskoa!

Vierailija
9/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:28"]

Kiitos ap! Toivottavasti saat myös asiasi kuntoon! <3 Mutta jos tämä "liitto" on kestänyt 11-vuotta, ilman mormonikirkoon liittymistä, kestää se toivottavasti jatkossakin. Toivon että parisuhteenne on täynnä rakkautta, riippumatta uskonnasta. Sillä tärkeintä ei ole se, mitä muut haluaa sinun uskovan, vaan se.. Mitä sinä haluat uskoa!

[/quote]

Voi että sait mut niin hyvälle tuulelle :) eiköhän nämä meidän asiat selviä kun rakkaus on vaan tarpeeksi luja! :) 

-ap

Vierailija
10/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko, ja mieheni on ortodoksi . Otimme lapselle miehen uskonnon.

Vierailija
11/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tämä on omistettu sinulle:  Lana Del Rey -Once Upon a dream <3

ps. All you need is love! <3

Vierailija
12/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin nämä uskontoasiat ennen yhteenmenoa ihan yksityiskohtaisesti. Pyrin selvittämään tarkasti, että mikä on luterilaisen kirkon kastekäsitys jne. lapsen isälle ei ollut niin väliä, että mihin kirkkokuntaan lapsi kastetaan. Oli ja on hieman avoimempi näissä raja-asioissa. Ei urputtanut, kun esitin tuolloin ennen lapsia ja ennen vakavaa suhdettakin, että toivomukseni on, että lapset kastetaan samaan uskoon kuin mitä minä olen.

Suomalaisen miehen kanssa taas aikoinaan suhde katkesi juuri siitä syystä, että pilkkasi sitä, että mm. kaste on minulle tärkeä asia. Tuo ulkomaalainen ex-puoliso ei ivannut näitä tärkeimpiä asioitani kertaakaan.

Vierailija
13/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan molemman mieheni kanssa puoliksi ulkomaalaisia ja puoliksi suomalaisia. Minut on kastettu ja olen taustaltani roomalaiskatollinen, en kuulu tosin kirkkoon enää vaan olen ateisti. Mielestäni katolliset ovat liian tiukkapipoista porukkaa, eikä heidän ajatusmaailmansa käy oikein yhteen oman liberaalin maailmankuvani kanssa.

Mieheni tausta on että isä on muslimi ja äiti ev.lut kristitty. Mies on vähän liiankin ateisti aina välillä ja on moneen kertaan pahoittanut isänsä mielen mielipiteillään, vaikka isä ei mikään kiihkomuslimi edes ole. Varsinaista keskustelua uskonasioista ei meillä ole tarvinnut käydä sillä oltiin molemmat jo ateisteja kun tavattiin. Meillä ei ole kirjahyllyssä raamattua, eikä koraania vaan Darwinin lajien synty ja Richard Dawkinsin Jumala harha. 

Lapsi saa päättää sitten vanhempana mitä haluaa tehdä, häntää ei siis ole kastettu. Molemmat mummot ovat saaneet käydä hänen kanssaan kirkossa joululauluja laulamassa ja hän on myös käynyt pappansa kanssa keran moskeijassa. Kotona ollaan sitten luettu lapselle evoluutiosta kertovia kirjoja ja juteltu dinosauruksista.

Mielstäni monikultuurisuudesta on ollut itselleni vain hyötyä. Lapseni  tulee varmasti myös  hyötymään siitä, että ei ole ainoastaan heilunut jossain perähikiällä, jossa kaikki kuuluu ev.lut kirkkoon ja näyttää samalta tuulipuvuissaan. Globaalissa maailmassa kun eletään.

Vierailija
14/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:25"]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi? What???

[/quote]

Ootko tyhmä tai jotain?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eipä nykyään kukaan kauheasti tapa toisiaan. Ei edes koraanin tähden. Ehkä kannattaa se tieto hankkia jostain muualta. Mitähän se raamattu sitten käskee? Eipä sielläkään kaikki niin ruusuista ole. 

[/quote]

Et ole tainnut seurata, mitä juuri tälläkin hetkellä tapahtuu Syyriassa Isiksen toimesta? En ole tuo ylempänä kirjoittanut, huomasin vain vastauksessasi hieman puutteita uutisten seuraamisesta.

Vierailija
15/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on tapamuslimi siinä missä valtaosa suomalaisista on tapakristittyjä. Itse olen saanut hyvinkin kristillisen kasvatuksen joka varmaan määrittää sitä etten pystyisi esim eroamaan kirkosta vaikka uskonnon rooli elämässäni on hyvin pieni. Lapset on aikanaan kastettu ja nyt esikoinen on rippukoulussa. Se oli täysin hänen oma valintansa.

Vierailija
16/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:43"]Vähän samantapaista tätä asiaa liippaavaa juttua mietin itsekin. Olen avoliitossa papin kanssa. Ja itse olen ateisti. Tähän mennessä mitään ongelmaa asiassa ei ole ollut, kun olemme molemmat hyvin joustavia ja rentoja toisen mielipiteitä ja uskoa kohtaan. Mahdollisista lapsista ollaan keskusteltu vuosien mittaa niin, että lapsille ei sitten "tyrkytetä" ehdottomana vain toisen vanhemman uskoa. Mutta nyt viimeaikoina mies on alkanut puhumaan siitä, että haluaisikin harjoittaa lasten -ja minun! - kanssa enemmän uskontoaan. Oon aika yllättyny, kun miehen mielipide on näin äkkiä muuttunut :/
[/quote]

Pappi avoliitossa ateistin kanssa. Tähän on tultu. Huh huh.

Vierailija
17/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:34"]niin hän sanoo vielä mutta pian kun lapsi syntyy tajuaa miten tärkeä asia on eikä ikinä halua antaa opettaa rakasta lastaan vääräoppiseksi. tulet huomaamaan miten kuiskaa uskontunnustuksen vastasyntyneen korvaan.
[/quote] no eikö tuolla just ollu esimerkki, jossa lapsi jo täysi-ikäinen eikä tätä sun ennustamaa uskonnollista hihhulointia ollu tapshtunut...

Vierailija
18/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatetaan tulevan lapsen mieheni uskonnon mukaan.

Vierailija
19/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kahden kulttuurin perhe, mutta uskontoasioiden suhteen ollaan miehen kanssa (onneksi) samalla linjalla: emme kuulu kirkkoon. Mies kasvatettiin katoliseksi, mutta hän "hylkäsi" uskonnon jo nuorena. Itse erosin ev. lut. kirkosta aikuisena. Lapsiamme ei ole kastettu ja he kökoulussa elämänkatsomustietoa. Lapset saavat itse valita, haluavatko jossain vaiheessa liittyä johonkin kirkkoon. 

Vierailija
20/56 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:16"]Meidän perheessä muslimi-isä ja kristitty äiti. Emme kumpikaan mitenkään kiihkouskovaisia. Sovittiin ennen lasten syntymää, että molemmat saavat opettaa lapsille omaa uskontoaan, ja täysi-ikäisinä lapset saavat itse päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua. Ihan sama, vaikka kiviä palvoisivat, kunhan ovat onnellisia. Lapset nyt 18 ja 16 eivätkä paljoa perusta mistään uskonnosta. Katsotaan miten tässä käy :). [/quote] Jaahas. Tulevia ISIS-taistelijoita.

[/quote]

:D Sen kun näkisi! Ovat nimittäin suomalaisempia kuin moni 100 % suomalainen eikä identiteettikriisistä tietoakaan. Niin vahvoja persoonia, että enpä usko minkäänkaltaisen aivopesun heihin ikinä vaikuttavan. Mutta aika näyttää tämänkin suhteen kuka on oikeassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan