Te monikulttuuriset perheet
Elikkä te monikulttuuriset/uskontoiset perheet. Miten olette ratkaisseet tämän uskontokysymyksen, kun lapsi tullut perheeseen? Oletteko suomen lain antanut ratkaista eli äidin uskonto vai oletteko päässeet sopuun.
Kommentit (56)
Mieheni on ateisti, itse en kuulu virallisesti mihinkään uskontokuntaan vaikka olen uskonnollinen. Ei tulisi mieleenikään alkaa opettaa lapselleni uskonnostani mitään, kyllä hän löytää oman polkunsa sitten aikanaan, kun tulee etsikkoaika. Koulussa on tietysti ET-tunneilla.
Minä ole ereonnut kirkosta ja mies ei voisi uskonnoista vähemmän välittää. Joten lapsi on pakana, mutta käy ussan tunneilla.
Lapsi ei kuulu mihinkää, liittyy sitten siihen mihin itse uskoo
Monikulttuurinen perhe ollaan, mutta kumpikaan ei ole minkään sortin uskovaisia eikä kuulu mihinkään uskonnolliseen järjestöön tai kirkkoon, joten ei ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:50"]
Monikulttuurinen perhe ollaan, mutta kumpikaan ei ole minkään sortin uskovaisia eikä kuulu mihinkään uskonnolliseen järjestöön tai kirkkoon, joten ei ongelmia.
[/quote]
No tämä on varmasti aika hyvä ratkaisu :) itse en tosiaa välitä mihin uskontoon tulee koska uskonto ei ole meidän elämässä mikää big deal, mutta mietin mitä vaihtoehtoja on :)
Mä olen kristitty ja mies juutalainen. Kumpikin tosin ihan tapauskovainen, eikä harjoita uskontoa mitenkään. Lapsi saa aikanaan päättää mihin uskontoon kääntyy, vai kääntyykö mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:44"]
Ei auta Suomen lait. Mussen lapsi on musse. Vaikka voissa paistaisi. t. mussen vaimo, mussejen äiti.
[/quote]
Aijaa. Kumma kyllä mieheni on muslimi (ei uskovainen), ja minä en kuulu kirkkoon. Lapsi ei myöskään kuulu kirkkoon. Emme ole uskonnollisia kukaan perheessämme.
[/quote]
Ette VIELÄ....Odota, kyllä se päivä koittaa kun miehesi alkaa harjoittamaan uskontoaan. Useat parit eroaa siinä vaiheessa.
Meillä minä olen kirkosta eronnut agnostikko ja mies "buddhalainen". Aasialaista perua ja kasvanut budhhalaisen uskonnon parissa, mutta ei uskonto näy hänen elämässään mitenkään (varsinkaan täällä Suomessa, kun ei ole temppeleitä eikä meilläkään kotona alttaria). Minun puolestani hänen perheensä saa opettaa buddhalaisia tapoja lapselle, joka uskoo sitten mihin uskoo. Koulussa toivottavasti oppii myös muista maailmanuskonnoista.
Meidän perheessä muslimi-isä ja kristitty äiti. Emme kumpikaan mitenkään kiihkouskovaisia. Sovittiin ennen lasten syntymää, että molemmat saavat opettaa lapsille omaa uskontoaan, ja täysi-ikäisinä lapset saavat itse päättää mihin uskontokuntaan haluavat kuulua. Ihan sama, vaikka kiviä palvoisivat, kunhan ovat onnellisia. Lapset nyt 18 ja 16 eivätkä paljoa perusta mistään uskonnosta. Katsotaan miten tässä käy :).
Vaikka muslimi on syntynyt Suomessa hän ei hyväksy hutsuista vaimoa tai tytärtä.
Ollaan erottu kirkoista... joten ei ongelmaa. :)
Te tulette vielä näkemään. Jonain päivänä Islam onkin yhtäkkiä tärkeä miehillenne. Eivt hyväksy näitä asioita mitä nyt "sormet ristissä" teille lupailevat....
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:18"]
Te tulette vielä näkemään. Jonain päivänä Islam onkin yhtäkkiä tärkeä miehillenne. Eivt hyväksy näitä asioita mitä nyt "sormet ristissä" teille lupailevat....
[/quote]
Miltä se mahtaa tuntua olla noin saatanan tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:16"]
Vaikka muslimi on syntynyt Suomessa hän ei hyväksy hutsuista vaimoa tai tytärtä.
[/quote]
Sou? Kuka ny hutsuista tykkäis. Älä puhu asioista mistä et edes mitään tiedä. En tehnyt tästä aloituksesta mitään riita keskustelua. Lue aloitus ja vastaa siihen, jos olet monikulttuurisesta perheestä. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:18"]
[/quote]
Minä tunnen kyllä mieheni paremmin kuin sinä :) joten turha tulla tänne yleistämään mitään. Eiköhän se ole ihan yksilöllinen asia. -ap
Sovinistista ja konservatiivista muslimikulttuuria en haluaisi lapsilleni opettaa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:16"]
[/quote]
Sou? Kuka ny hutsuista tykkäis. Älä puhu asioista mistä et edes mitään tiedä. En tehnyt tästä aloituksesta mitään riita keskustelua. Lue aloitus ja vastaa siihen, jos olet monikulttuurisesta perheestä. Ap
[/quote]
Mikä on sulle "hutsu" baareissa käyvä nainen? Onko hameet sallittuja? :D
kyllä ne "ei uskovaiset muslimi miehet" on niin maireita kanssanne ja lupaa kuut ja tähdet taivaalta... ei en ole uskovainen, en rukoile, katso popsin nakkia, lapset saa mennä rippikouluun ja kristityn kanssa vihille, tietenkin saat meikata ja käyttää minihametta rakkaani ja tietysti juot siiderisi joka perjantai...
odotas vain kun lapsi syntyy.... kaikki muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:22"]
Sovinistista ja konservatiivista muslimikulttuuria en haluaisi lapsilleni opettaa.
[/quote]
Mutta sinullahan on suomalainen mies, miksi siis huolit?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:46"]
Avopuolisoni on mormoni, itse olin evlut. Tällä hetkellä en kuulu kirkoon, sillä uskonto ei ole koskaan ollut "osa elämää". En usko jumalaan, mutta uskon (toivon?) että kuoleman jälkeen on jotain. Käyn silti toisinaan kirkossa, en uskon takia vaan sen, että kirkot, etenkin vanhat on arkkitehtuurisesti upeita ja koristeellisia. Käyn ulkomailla aina eri kirkoissa, katollisissa, muslimi, budhalaisuus, shintolaisuus, juutalaisuus, ortodoksisuus jne.
Tulevia lapsiani en tule "liittämään" kirkoon. Haluan että he saavat oppia koulussa elämänkatsomuksen, evoluution. Saavat päätää mihin haluavat uskoa. Jokaisella pitää olla oikeus kyseenalaistaa ja miettiä mihin uskoo. Eikä uskoa vain siihen, mitä joku sanoo. Kun täyttää 18-vuotta, saa liittyä tai olla liittymättä kirkoon. Mikä tahaansa kirkko se sitten onkin. Uskon uskonvapauteen.
Mutta jos haluaa käydä rippikoulun, kuten moni 14-15v nuori käy (kuten minä kävin) saa hän sen käydä, jos haluaa viettää aikaa kavereitten kanssa. Se ei ole minulta pois.
Ainot ohjeet mitä annan lapselleni tulee tässä: "Elämäsi on sinun. Elä elämäsi juuri niin kuin haluat, sillä se on sinun"
[/quote]
Avopuolisosi siis EX-mormoni? Me mormonithan emme harrasta esiaviollista seksiä, joten harjoittava mormoni ei voi olla avoliitossa...... :0