Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaisiko yksityinen luomupäiväkoti?

Vierailija
24.10.2014 |

PPH-keskustelusta inspiroituneena ajattelin kartoittaa olisiko Helsingissä kiinnostusta yksityistä luomupäiväkotia kohtaan? Minkä verran olisit valmis maksamaan (kelan tukien jälkeen) siitä, että lapsesi saisi:

-todella motivoituneen sekä koulutetun (yliopisto LTO) henkilökunnan

-pienen, yksiryhmäisen päiväkodin (8-15 lasta)

-aitoa, itse alusta asti tehtyä luomuruokaa (ei eineksiä)

-hyvää pedagogiikkaa

-suunniteltua (ja myös toteutettua) lapsilähtöistä toimintaa

-retkiä, projekteja

+Mitä muuta toivoisit yksityiseltä päivähoidolta? 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:12"]

Kuulostaa hyvältä! Erityisesti luomuruoka.

Meillä vaatimuksena olisi myös, että pitää saada lapselle maidotonta ja kananmunatonta ruokaa voimakkaan allergian takia.

[/quote]

Ja yhdellä pitää olla soijaton ja vehnätön, Abdullah ja Menachemah eivät syö sianlihaa, Pertti-Eemelille ei mitään lihaa, Kerttu-Kaarinalle ei käy tomaatti ja palkokasvit, Samulin kotona karpataan ja Anniina elää valoravinnolla.

Läheltä ja luomusti sitten vaan.

[/quote]

Helposti ratkaistu. Abdullah ja Menachemah lähetetään takaisin oman lähiruokansa pariin, Pertti-Eemeli ja Anniina otetaan huostaan normaaliin suomalaisperheeseen, jossa syödään myös lihaa, sopii myös Kerttu-Kaarinalle ja Samulille ja sille nimeltämainitsemattomalle soijattomalle ja vehnättömälle.

Vierailija
2/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mahtavalta - lapseni ovat juuri tuollaisessa pk:ssa (Steiner)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ehdottomasti lapseni ruotsinkieliseen päiväkotiin, koska se on äidinkieleni. Joten muuten kuulostaa hyvältä mutta jos on suomenkielinen niin ei kiitos.

Vierailija
4/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ok, mutta luomuruoasta en olisi valmis maksamaan ekstraa. Minusta normaalit ruokatarvikkeet ovat oikein hyviä.

Vierailija
5/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm eli metsästätte lihat itse?

Vierailija
6/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella tyytyväinen Helsingin kunnalliseen päivähoitoon. Moni kohta mm.  hyvä pedagogiikka ja lapsilähtöinen toiminta ovat vaikeasti mitattavia asioita. Kaikkein tärkeintä päivähoidossa ovat hyvät hoitajat ja mukavat kaverit. "Elitti päiväkoti" voi jopa hiukan epäilyttää sen suhteen minkälaiset perheet sen valitsevat. Monelle myös päiväkodin sijainti on yksi keskeisimmistä valintaperusteista, silloin myös kaverit yleensä asuvat lähellä ja jatkavat aikanaan samaan kouluun yms. Antaisiko päiväkotinne esiopetusta?

Vierailija
7/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi erityisesti sellainen pk, jossa kokonaisvaltaisemmin toteutettaisiin ja opetettaisiin lapsille ekologisuutta. Ja juuri retkiä ja luonnossa liikkumista olisi enemmän. Luomu ei olisi ensisijainen toive, mutta suurempi painotus kunnon ruokaan ja vähemmän lihaan.

Vierailija
8/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tulisi esiopetusta ainakaan alkuun, suunnitelmissa on 1-5 v., mutta toiminta osittain eriytettyä, osittain yhdessä. Ekologisuus, kierrättäminen ja maapallon huomioiminen tulisi varmasti olemaan suuressa roolissa, koska ne ovat itsellenikin tärkeitä asioita. Olen tällä hetkellä kunnalla töissä, enkä voi sanoa olevani tyytyväinen päiväkotien laatuun. En lähde syitä erittelemään, mutta ne ovat sellaisia asioita joita ei todellakaan vanhemmille kerrota.

Vierailija
9/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa mutta tuskin todellisuudessa pitkän päälle olis tollasta.

Vierailija
10/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:25"]Hyvältä kuulostaa mutta tuskin todellisuudessa pitkän päälle olis tollasta.
[/quote]

Miksi ei?

Vierailija
11/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:53"]

Kuulostaa mahtavalta - lapseni ovat juuri tuollaisessa pk:ssa (Steiner)

[/quote]

heh, steinerpeda ei nyt ole kovin kaksista ja tarhantädit eivät ole kouluttautuneet yliopistossa. Ikäkausioppiin tuijotetaan sokeasti (steinerin oppien mukaisesti lapsi on tietynikäisenä tietyssä kehitysvaiheessa, poikkeuksia ei huomioida).

Steinerpäiväkdoin plussat ovat laadukas luomuruoka ja se, ettei lapsille tarjota valmista muovikrääsää leikkeihin.

Vierailija
12/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos hoitomaksut olisi kunnallista pienemmät ;)

Vierailija
13/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa.

Vierailija
14/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:53"]En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa.
[/quote]

Kuten sanoin, toiminta olisi osittain eriytettyä (leikit, ohjattu toiminta) ja osittain yhdessä (ruokailu, lepohetki/päiväunet).
Miten tämä eroaa mitenkään sisarusryhmästä? Pienet oppii isoilta ja isot "huolehtivat" pienimmistä.

Vierailija
15/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsingissä on jo kaksi luomupäiväkotia. on myös muutama luontopäiväkoti jossa mm. saattavat ottaa päikkärit metsässä. 

Vierailija
16/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:00"]helsingissä on jo kaksi luomupäiväkotia. on myös muutama luontopäiväkoti jossa mm. saattavat ottaa päikkärit metsässä. 
[/quote]

Tiedän. Laadukkaasta päivähoidosta on pula, tai itseasiassa kaikesta päivähoidosta on pula Etelä-Helsingissä.

Vierailija
17/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:53"]En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa.
[/quote]

Kuten sanoin, toiminta olisi osittain eriytettyä (leikit, ohjattu toiminta) ja osittain yhdessä (ruokailu, lepohetki/päiväunet).
Miten tämä eroaa mitenkään sisarusryhmästä? Pienet oppii isoilta ja isot "huolehtivat" pienimmistä.
[/quote]
Sithän sä et LTOita tartte kun isommat hoitaa ne pienet.Itse en laittaisi lastani pelkkien yliopistohemmojen sekaan. Aika suppet on taidot. Pidän siitä että päiväkodeissa on eri ammattialojen ammattilaisia.Sosionomeilla on monenlaisia taitoja joita LTOilla ei ole.

Vierailija
18/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:53"]En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa.
[/quote]

[/quote]
Sithän sä et LTOita tartte kun isommat hoitaa ne pienet.Itse en laittaisi lastani pelkkien yliopistohemmojen sekaan. Aika suppet on taidot. Pidän siitä että päiväkodeissa on eri ammattialojen ammattilaisia.Sosionomeilla on monenlaisia taitoja joita LTOilla ei ole.

[/quote]

Olet oikeassa. Itse olen "yliopistohemmo" mutta päiväkotia kanssani perustaisi lapsiin suuntautunut lähihoitaja, jolla kokemusta mm. kehitysvammaisista lapsista. Jos päiväkodille olisi kysyntää enemmänkin, oli laajentaminen mahdollista, jolloin kolmanneksi palkattaisiin varmasti elto/lto. Itse pidän pedagogista tietämystä tärkeänä.

Vierailija
19/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oli tuollaisessa, luonnossa kotonaan-päiväkodissa Helsingissä. Maksoin muistaakseni 520 alle kolmivuotiaista ja 320 yli kolmevuotiaasta. Aika kipurajoilla oltiin rahallisesti, mutta tasoon olin hyvin tyytyväinen.

Vierailija
20/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:53"]En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa. [/quote] Kuten sanoin, toiminta olisi osittain eriytettyä (leikit, ohjattu toiminta) ja osittain yhdessä (ruokailu, lepohetki/päiväunet). Miten tämä eroaa mitenkään sisarusryhmästä? Pienet oppii isoilta ja isot "huolehtivat" pienimmistä.

[/quote]

No mä en luottaisi siihen, että joku adhd Nico-Petteri 5v "huolehtii" mun ujosta ja pelokkaasta 1vuotiaasta Jemina-Jessicastani. Siis oikeasti, vaikka oletus ehkä on että noihin hienoihin ideologisiin yksityispäiväkoteihin tulee lapsia vähän "paremmista" perheistä, niin ei ne lapset silti ole muuta kuin lapsia.  Ei 5v:n voi olettaa leikkivän innoissaan toisten ikäistensä kanssa huomioonottaen AINA ne pienemmät. Tai voi toki olettaa että PITÄISI ottaa huomioon, mutta kun innostutaan niin ei sitä tuon ikäinen aina muista. Mä en ainakaan haluaisi olla sen jalkoihin jäävän lapsen äiti, enkä myöskään sen vahingossa liian innokkaasti leikkivän ja pienemmät jalkoihinsa jättävän 5v:n äiti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme