Kiinnostaisiko yksityinen luomupäiväkoti?
PPH-keskustelusta inspiroituneena ajattelin kartoittaa olisiko Helsingissä kiinnostusta yksityistä luomupäiväkotia kohtaan? Minkä verran olisit valmis maksamaan (kelan tukien jälkeen) siitä, että lapsesi saisi:
-todella motivoituneen sekä koulutetun (yliopisto LTO) henkilökunnan
-pienen, yksiryhmäisen päiväkodin (8-15 lasta)
-aitoa, itse alusta asti tehtyä luomuruokaa (ei eineksiä)
-hyvää pedagogiikkaa
-suunniteltua (ja myös toteutettua) lapsilähtöistä toimintaa
-retkiä, projekteja
+Mitä muuta toivoisit yksityiseltä päivähoidolta?
Kommentit (54)
Kaunis ajatus, mutta uskoisin, että mahdoton toteuttaa niin, että asiakkkaita riittäisi. Lisäksi kahden ihmisen luotsaama ryhmä on kovin haavoittuva ja altis myös työuupumiselle. varsinkin, kun teidän pitäisi tehdä paljon itse.
Tulisi monia päiviä, jolloin jompi kumpi kasvatusvastuullisista olisi saira, menisi lääkäriin tmv ja keittäjä olisi kipeä. Toisen teistä pitäisi laittaa ruokaa ja toinen antaa sitä laadukasta varhaiskasvatusta yksikseen kymmenelle lapselle laululeikkien lomassa kakkapeppuja pesten. No thanks minun lapsilleni.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:46"]
Ap, mene muualle töihin. Työpaikkasi kuulostaa kamalalta, sinä taas voisit tulla meille töihin milloin vaan! (harmillisesti meidän päiväkotiin on viimeksi tarvittu uutta työntekijää kaksi vuotta sitten eikä kukaan nytkään ole lähdössä)
[/quote]
En ole luovuttajatyyppiä, ja mä olen itse luonut ryhmäni alusta alkaen ja rakastan aivan valtavasti mun ryhmää ja ryhmän lapsia, joten ei tulisi mieleenkään muutaman "työhönsä kyllästyneen" työkaverin takia jättää muuten niin ihanaa työpaikkaa. Sen sijaan teen tällä hetkellä kaikkeni, että tilanne muuttuisi. Tulevaisuudessa haluan kuitenkin perustaa oman (asia tosin päätetty jo vuosia sitten), sillä vasta sitten saan päättää kaikesta perustajakaverini kanssa, eikä esimerkiksi Varhaiskasvatusviraston määrittelemät älyttömät säännöt rajoita toimintaa, lapsille ei tarjota eineksiä ruuaksi eikä työkavereina ole naama rutulla olevia lastenhoitajia seisomassa pihalla kädet taskussa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:36"]
Paljonkos on ap itse arvioinut kuukausittaisten kulujen olevan ja mistä niihin tulee rahat?
[/quote]
Asia on vasta "haaveiluasteella", joten emme ole tehneet tätä vielä. :-)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:46"]
Kaunis ajatus, mutta uskoisin, että mahdoton toteuttaa niin, että asiakkkaita riittäisi. Lisäksi kahden ihmisen luotsaama ryhmä on kovin haavoittuva ja altis myös työuupumiselle. varsinkin, kun teidän pitäisi tehdä paljon itse.
Tässä on pointti. Siksi pitäisi olla jonkunnäköinen varahenkilö.
Tulisi monia päiviä, jolloin jompi kumpi kasvatusvastuullisista olisi saira, menisi lääkäriin tmv ja keittäjä olisi kipeä. Toisen teistä pitäisi laittaa ruokaa ja toinen antaa sitä laadukasta varhaiskasvatusta yksikseen kymmenelle lapselle laululeikkien lomassa kakkapeppuja pesten. No thanks minun lapsilleni.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:00"]Kuten sanoin, toiminta olisi osittain eriytettyä (leikit, ohjattu toiminta) ja osittain yhdessä (ruokailu, lepohetki/päiväunet). Miten tämä eroaa mitenkään sisarusryhmästä? Pienet oppii isoilta ja isot "huolehtivat" pienimmistä.
[/quote]
Minä taas nimenomaan haluaisin lapseni paikkaan, jossa olisi mahdollisimman eri-ikäisiä muita lapsia sekä mahdollisesti myös teinejä aikuisten lisäksi. Iän mukaan lokeroiminen on nuijaa, ja moni lapsi on tosiasiassa joissakin taidoissa ikäisiään edellä, toisissa taas jäljessä.
Ja ap:n kysymykseen vastaus: KYLLÄ!!!
Terveisin toivon mukaan tulevan vuoden sisällä syntyvän lapsen äiti Helsingin Vallilasta.
En olisi kiinnostunut, koska lapseni saa jo nyt hyvää ja turvallista hoitoa
Ovat kotona kanssani ja saa
-paljon haleja, sylejä, huomiota, aikaa, huolenpitoa
-Hyvää ja terveellistä kotiruokaa (no stress, joskus syödään valmista, pipo ei liikaa kiristä)
-Ulkoilua, kerhoilua, leikkiseuraa kavereista ja sisaruksesta, joskus myös kotipäiviä, jolloin ei mennä mihinkään
-Luetaan satuja päivän aikana, toisinaan katsotaan myös elokuvia ja lastenohjelmia
-Saa nukkua aamulla niin pitkään kuin haluaa (illalla nukkumaan 21 ja aamulla herätään noin 8, mutta joskus unta riittää pidempäänkin)
Ja mikä parasta, kaiken tämän saavat äidiltään, joka nauttii heistä, jokaisesta hetkestä heidän kanssaan. Lapset on 3 ja 5 ja ovat kotona esikouluikään asti
rakastat ryhmäsi lapsia? oikeasti? hanki elämä!!
Ei kiinnosta, koska tarjoamasi luomuruoka edellyttää eläinten lantaa ja eläinten hyväksikäyttö on hyihyi.
t. vegaani
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:58"]
rakastat ryhmäsi lapsia? oikeasti? hanki elämä!!
[/quote]
Arvasin, että joku tarttuu tähän. No selitetään asia näin: mä olen kutsumusammatissani, työssä, jota rakastan, sillä saan olla lasten kanssa, jotka ovat aivan huippuja tyyppejä ja ihan parasta seuraa. EN rakasta ryhmäni lapsia samalla tavalla kuin rakastan omaa perhettäni tai miestäni tai ystäviäni, mutta en todellakaan ole heitä tai heidän tarpeitaan kohtaan välinpitämätön. Mulle työ ei ole vaan työtä.
Kuulostaa hyvältä! Erityisesti luomuruoka.
Meillä vaatimuksena olisi myös, että pitää saada lapselle maidotonta ja kananmunatonta ruokaa voimakkaan allergian takia.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:12"]
Kuulostaa hyvältä! Erityisesti luomuruoka.
Meillä vaatimuksena olisi myös, että pitää saada lapselle maidotonta ja kananmunatonta ruokaa voimakkaan allergian takia.
[/quote]
Ja yhdellä pitää olla soijaton ja vehnätön, Abdullah ja Menachemah eivät syö sianlihaa, Pertti-Eemelille ei mitään lihaa, Kerttu-Kaarinalle ei käy tomaatti ja palkokasvit, Samulin kotona karpataan ja Anniina elää valoravinnolla.
Läheltä ja luomusti sitten vaan.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:44"]Millaista on hyvä pedagogiikka? Avaa tätä enemmän? [/quote] Päiväkodeissa leikkiä, taidetta ja ilmaisua, tutkimista ja kokeilua. Monipuolista. (vastasi lyhyesti toinen lto, ei ap).
[/quote]
Eikö tämmöistä sitten ole nykyään? Miksi ei lto:t ja muut tee töitään?