Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinnostaisiko yksityinen luomupäiväkoti?

Vierailija
24.10.2014 |

PPH-keskustelusta inspiroituneena ajattelin kartoittaa olisiko Helsingissä kiinnostusta yksityistä luomupäiväkotia kohtaan? Minkä verran olisit valmis maksamaan (kelan tukien jälkeen) siitä, että lapsesi saisi:

-todella motivoituneen sekä koulutetun (yliopisto LTO) henkilökunnan

-pienen, yksiryhmäisen päiväkodin (8-15 lasta)

-aitoa, itse alusta asti tehtyä luomuruokaa (ei eineksiä)

-hyvää pedagogiikkaa

-suunniteltua (ja myös toteutettua) lapsilähtöistä toimintaa

-retkiä, projekteja

+Mitä muuta toivoisit yksityiseltä päivähoidolta? 

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mahtavalle! Itse olisin erittäin kiinnostunut tuollaisesta päiväkodista. Itselle tärkeitä asioita ovat kasvispainotteinen, puhdas ja eettinen luomulähiruoka, ehdottomasti uskonnoton, kulttuuri, laaja maailmankatsomus, eettisyys, luontoläheinen, ekologisuus ja filantropia kaikissa muodoissaan. 

Ikävä kyllä rahat meillä ovat niin tiukilla, että palatessani töihin jäämme miinukselle rahallisesti jo kaupungin päiväkodissakin... Akateemisia köyhiä kun olemme. 

Vierailija
22/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:53"]En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa. [/quote] Kuten sanoin, toiminta olisi osittain eriytettyä (leikit, ohjattu toiminta) ja osittain yhdessä (ruokailu, lepohetki/päiväunet). Miten tämä eroaa mitenkään sisarusryhmästä? Pienet oppii isoilta ja isot "huolehtivat" pienimmistä.

[/quote]

No mä en luottaisi siihen, että joku adhd Nico-Petteri 5v "huolehtii" mun ujosta ja pelokkaasta 1vuotiaasta Jemina-Jessicastani. Siis oikeasti, vaikka oletus ehkä on että noihin hienoihin ideologisiin yksityispäiväkoteihin tulee lapsia vähän "paremmista" perheistä, niin ei ne lapset silti ole muuta kuin lapsia.  Ei 5v:n voi olettaa leikkivän innoissaan toisten ikäistensä kanssa huomioonottaen AINA ne pienemmät. Tai voi toki olettaa että PITÄISI ottaa huomioon, mutta kun innostutaan niin ei sitä tuon ikäinen aina muista. Mä en ainakaan haluaisi olla sen jalkoihin jäävän lapsen äiti, enkä myöskään sen vahingossa liian innokkaasti leikkivän ja pienemmät jalkoihinsa jättävän 5v:n äiti. 

[/quote]

Lisään vielä, että ajatus siitä miten "isommat huolehtii pienemmistä" on toki kaunis, mutta onhan tossa nyt todelliseen (yksityiseenkin) päiväkotimaailmaan aikamoinen matka. Melkoista romantisointia ja uskon että totuus iskisi aika nopeasti vasten kasvoja kun hups, ei ne kaikki lapset istukaan hiljaa paikallaan kirjaa lukemassa ja palikkoja pinoamassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomupäiväkoti.just..

Vierailija
24/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on hyvä pedagogiikka? Avaa tätä enemmän?

Vierailija
25/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:44"]

luomupäiväkoti.just..

[/quote]

Avaisitko mielipidettäsi hieman, kiitos. Mielestäni luomupäiväkoti on hieno idea, tosin vielä parempi idea olisi jos kaikki päiväkodit ja koulut siirtyisivät enemmän lähi- ja luomuruokaan. Uskon, että se maksaisi itsensä takaisin terveydenhuoltokuluissa.

Vierailija
26/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:49"]

luomupäiväkoti.just..

[/quote]

Avaisitko mielipidettäsi hieman, kiitos. Mielestäni luomupäiväkoti on hieno idea, tosin vielä parempi idea olisi jos kaikki päiväkodit ja koulut siirtyisivät enemmän lähi- ja luomuruokaan. Uskon, että se maksaisi itsensä takaisin terveydenhuoltokuluissa.

[/quote]

HAH HAH HAH. Just. Koulussa syödään yksi ainoa ruoka päivässä. Miten sen muuttaminen luomuksi ja lähiruoaksi parantaisi kenenkään terveyttä kun kotona tungetaan aamupalaksi, välipalaksi, illalliseksi, iltapalaksi, viikonloppuisin, lomilla ja välinaposteltavina ihan mitä tahansa? Unohtamatta tietenkään kouluaikana naposteltavia karkkeja, limsoja ja energiajuomia. 

Vierailija
27/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on hyvä pedagogiikka? Avaa tätä enemmän?

[/quote]

Huh, voisin kertoa tästä vaikka kuinka paljon mutta ns. pähkinänkuoressa; mun mielestä ei ole olemassa hankalia lapsia. On olemassa lapsia, joilla on erilaisia tarpeita, erilaisia temperamentteja ja ehkä erityistarpeita, mutta ammattitaitoisella henkilökunnalla ja oikeanlaisella toiminnalla ja interventioilla on suuri merkitys siinä miten päivähoito toimii "haastavammassakin" ryhmässä. Kärjistetysti sanottuna aikuisella on kaksi eri vaihtoehtoa:

-huutavalle/kiusaavalle/meluavalle lapselle voi korottaa ääntä, voi huutaa, voi hokea "EI SAA EI SAA EI SAA EI SAA", voi uhkailla "jos et nyt tee tätä niin suutun/vien sinut toiseen huoneeseen/kerron äidille" tai voi ohjata lasta muuhun, häntä kiinnostavaan, toimintaan. 

-ulkoiluaikaan voi seisoa ringissä muiden aikuisten kanssa keskustellen viikonlopusta/aviomiehestä/lasten ärsyttävistä vanhemmista tai voi leikkiä lasten kanssa, keinuttaa heitä, tehdä hiekkakakkuja, leikkiä piilosta/hippaa, heittää palloa. Lapset eivät viihdytä itseään kiusaamalla toisiaan koska aikuinen kiinnittää heihin huomiota.

-sisällä voi istua sohvalla ja plärätä puhelintaan tai sitten voi istua lattialla lasten kanssa ja kehittää erilaisia leikkejä, sanoittaa leikkiä, ohjata leikkiä ja kehittää lasten leikkitaitoja. Lapsi ei opi leikkimään yksin, lapsi tarvitsee aikuisen läsnäoloa, ohjausta, tukea ja palautetta.

-VASUt voi tehdä kuukauden, kaksi tai kolme myöhässä. Ne voi jättää myös kokonaan tekemättä tai kirjottaa ne todella huonosti. VASU:t voi tehdä myös ajallaan ja hyvin. 

-Lasten tekemisistä ja ryhmän toiminnasta voi olla informoimatta vanhemmille, mutta voi myös tehdä kuukausittain kattavan kuukausikirjeen, jossa valokuvien ja tekstien kera kerrotaan mitä päiväkodissa on "perushoidon" lisäksi tehty.

-Itkevälle lapselle voi sanoa, että "minä en ota sinua syliin kun itket! Lopeta huutaminen! Ole hiljaa! Mikä sua nyt vaivaa kun huudat?!?!" tai eroahdistusta itkevän lapsen voi ottaa syliin, lohduttaa ja laulaa, jotta hän rauhoittuu.

Ja näitä riittää. Kaikki valitettavasti eläviä esimerkkejä mun työpaikalta. 

Vierailija
28/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:53"]En haluaisi lapsiani yksiryhmäiseen päiväkotiin. 1v ja 5v ei millään saa samassa ryhmässä ikätasoa vastaavaa virikkeellistä toimintaa. Pidän myös siitä, että pienille on selkeästi pienille tehdyt tilat/lelut/kaikki, ja isommille sitten omanlaiset, iätasoaan vastaavat. En haluaisi että 1v konttailee 5vuotiaitten villien leikkien lomassa. [/quote] Kuten sanoin, toiminta olisi osittain eriytettyä (leikit, ohjattu toiminta) ja osittain yhdessä (ruokailu, lepohetki/päiväunet). Miten tämä eroaa mitenkään sisarusryhmästä? Pienet oppii isoilta ja isot "huolehtivat" pienimmistä.

[/quote]

No mä en luottaisi siihen, että joku adhd Nico-Petteri 5v "huolehtii" mun ujosta ja pelokkaasta 1vuotiaasta Jemina-Jessicastani. Siis oikeasti, vaikka oletus ehkä on että noihin hienoihin ideologisiin yksityispäiväkoteihin tulee lapsia vähän "paremmista" perheistä, niin ei ne lapset silti ole muuta kuin lapsia.  Ei 5v:n voi olettaa leikkivän innoissaan toisten ikäistensä kanssa huomioonottaen AINA ne pienemmät. Tai voi toki olettaa että PITÄISI ottaa huomioon, mutta kun innostutaan niin ei sitä tuon ikäinen aina muista. Mä en ainakaan haluaisi olla sen jalkoihin jäävän lapsen äiti, enkä myöskään sen vahingossa liian innokkaasti leikkivän ja pienemmät jalkoihinsa jättävän 5v:n äiti. 

[/quote]

Lisään vielä, että ajatus siitä miten "isommat huolehtii pienemmistä" on toki kaunis, mutta onhan tossa nyt todelliseen (yksityiseenkin) päiväkotimaailmaan aikamoinen matka. Melkoista romantisointia ja uskon että totuus iskisi aika nopeasti vasten kasvoja kun hups, ei ne kaikki lapset istukaan hiljaa paikallaan kirjaa lukemassa ja palikkoja pinoamassa...

[/quote]

En ilmeisesti ollut kovin selkeä viesteissäni, mutta siis mä olen tällä hetkellä töissä päiväkodissa, joten olen hyvin tietoinen siitä, että "kaikki lapset eivät istu hiljaa lukemassa kirjaa". Tiedän kyllä myös, että aika moni lapsi istuu mielellään hiljaa silloin, kun joku lukee hänelle sitä kirjaa. Kun vaan joku viitsisi niitä kirjoja joskus lukea..

Vierailija
29/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No hups. Mun lapseni on tuollaisessa päiväkodissa, jossa on 2-6 -vuotiaat samassa. Ja todellakin toimii niin, että pienemmät oppivat isommilta lapsilta ja isommat lapset oppivat ottamaan pienet huomioon. Toki päiväkodin aikuiset ohjaavat lapsia, kuten kuuluukin, mutta tämä ajatus ei jää pelkäksi ihanteeksi. Muutenkin päiväkoti on kodinomainen ja kaikki työntekijät työhönsä ja lasten elämään sitoutuneita huippuammattilaisia.

Vierailija
30/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kahdestaan olisitte lh:n kanssa? Minkälaiset aukioloajat? Kuinka paljon lapsia ryhmässä? Jos tosiaan kahdestaan pyörittäisitte (näin ajattelin koska sanoit että toiminnan mahdollisesti laajentuessa palkkaisitte kolmannen), miten työvuorot menevät eli kuinka pitkän aikaa ryhmässä on vain yksi aikuinen.

Myös sellaisia kysymyksiä tulee mieleen että kuka ruoan valmistaa, entä pk:n siivous jne. ovatko ne hoitajien hommaa eli pois lapsilta?

Vierailija
31/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukioloaika luultavasti 8-17. Toinen työvuorossa 8-16 ja toinen 9-17. Nykyisellä kokemuksella toimisi hyvin, kun lapsia koko päiväkodissa alussa max 8. Siivouksen ja ruuanlaiton hoitaisi siihen tehtävään palkattu henkilö, eli ne tehtävät eivät missään tapauksessa olisi lapsilta pois. Se vesittäisi koko toiminan idean. 

Vierailija
32/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toiminta-ajatuksesi kuulostaa pph-maiselta. Varmaan helpommalla pääsisit, jos ryhtyisit yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Ei tarvitsisi työpäivän päätteeksi siivota kuin yksi tila ja ruokaa voisi samalla tehdä perheelle ja hoidokeille.

Vierailija
33/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:31"]

Aukioloaika luultavasti 8-17. Toinen työvuorossa 8-16 ja toinen 9-17. Nykyisellä kokemuksella toimisi hyvin, kun lapsia koko päiväkodissa alussa max 8. Siivouksen ja ruuanlaiton hoitaisi siihen tehtävään palkattu henkilö, eli ne tehtävät eivät missään tapauksessa olisi lapsilta pois. Se vesittäisi koko toiminan idean. 

[/quote]

Hoitomaksut olisivat melko hulppeat, koska sinun pitää niillä kattaa tilavuokra ja kolmen henkilön palkat ja muuta henkilöstömenot.

Noin rajattu aukioloaika karsisi asiakkaita. Lisäksi tekisitte siis kumpikin ylipitkiä päiviä.

Vierailija
34/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos on ap itse arvioinut kuukausittaisten kulujen olevan ja mistä niihin tulee rahat?

Vierailija
35/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa, lapseni on tuollaisessa päiväkodissa (15lasta 2-5v, oma keittäjä ja koulutetut tarhatädit joilla pitkät työsuhteet takana). Ihana paikka, ei voi muuta kuin kiittää ja kumartaa ja neuloa sukkia lapseni tärkeille ihmisille talvisin :)

Vierailija
36/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työaikahan on 38h 15min viikossa tai 114h 45min kolmessa viikossa, eli ylitunteja tulisi. Entä lton suunnitteluaika? Ja tosiaan aika moni työ alkaa kahdeksalta, eli sellaiset perheet karsisi heti. Ajatuksenahan tämä on hieno, mutta en usko että käytännössä onnistuisi (myöskään taloudellisesti).

Vierailija
37/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:44"]Millaista on hyvä pedagogiikka? Avaa tätä enemmän?
[/quote]

Päiväkodeissa leikkiä, taidetta ja ilmaisua, tutkimista ja kokeilua. Monipuolista. (vastasi lyhyesti toinen lto, ei ap).

Vierailija
38/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalia lapsia ON olemassa

Vierailija
39/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene muualle töihin. Työpaikkasi kuulostaa kamalalta, sinä taas voisit tulla meille töihin milloin vaan! (harmillisesti meidän päiväkotiin on viimeksi tarvittu uutta työntekijää kaksi vuotta sitten eikä kukaan nytkään ole lähdössä)

Vierailija
40/54 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:40"]

Päiväkodissa työaikahan on 38h 15min viikossa tai 114h 45min kolmessa viikossa, eli ylitunteja tulisi. Entä lton suunnitteluaika? Ja tosiaan aika moni työ alkaa kahdeksalta, eli sellaiset perheet karsisi heti. Ajatuksenahan tämä on hieno, mutta en usko että käytännössä onnistuisi (myöskään taloudellisesti).

[/quote]

Teen nytkin suunnittelutyötä omalla ajalla kotona tai töiden jälkeen töissä, koska aika usein ei työpäivän aikana ehdi, joten en pidä sitä ongelmana. En pidä ongelmana myöskään ylitöitä, koska olen työlleni omistautunut eikä minulla ole vielä perhettä. Olen töissä E-Helsingissä, ja meidän päiväkodissa lähes kaikki lapset ovat hoidossa 8-17 välillä, joten en usko aukioloaikojen olevan ongelma. Tietenkin asiassa voi joskus joustaa tarpeen mukaan.